Kestrm Posted December 1, 2013 Report Share Posted December 1, 2013 (edited) Hej! Har alltid drömt om att bli militär, då främst jägarsoldat eller ytbärgare, men siktar på jägarsoldat eftersom det verkar vara vanligare att försvarsmakten söker såna. Jag är ju bara fjorton, så är ett tag kvar.. Men till frågan.. Hur är det med betygen för att bli militär? Har A (Ungefär som MVG+) I No, So och Sv, B (VG+)i tyska och engelska och C (VG) i idrott. Men så har vi ju mitt hat-ämne, matte. Jag ligger ändå ganska bra i det, med C. Krävs det några speciellt bra betyg i matte för att komma in på GMU och sedan bli jägarsoldat? Vad tycker ni jag ska förbättra? Tacksam för svar Mvh Kevin Edited December 1, 2013 by Kestrm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbadawg Posted December 1, 2013 Report Share Posted December 1, 2013 (edited) http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/behorighetskrav-for-gmu/Där har du behörighetskrav för GMU, vilket iprincip är godkänt i kärnämnen. Ingen kommer att kolla dina skolbetyg när du vill bli jägare, eller när du söker något annat civilt/militärt yrke för den delen. Edited December 1, 2013 by Barbadawg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 1, 2013 Report Share Posted December 1, 2013 Mycket bra, börja med gymnasiet. Vad jag har för mig så utbildar inte försvarsmakten ytbärgare längre utan den delen har övertagits av sjöfartsverket som numera ansvarar för SAR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 1, 2013 Report Share Posted December 1, 2013 Fokusera på att lira färdig grundskola och gymnasium med så bra betyg du kan prestera. Det är aldrig en nackdel post-gymnasialt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 2, 2013 Report Share Posted December 2, 2013 En liten historisk parentes Tills för inte så himla länge sedan, så fanns möjligheten att läsa in gymnasiet inom Försvarsmakten vid Försvarets gymnasieskola. http://sv.wikipedia.org/wiki/Försvarets_läroverk http://forum.soldf.com/topic/20846-forsvarets-gymnasiskola/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted December 3, 2013 Report Share Posted December 3, 2013 Satsa på så bra betyg som möjligt. Det är en fördel vid antagningsprövningen att du kan visa att du presterar bra vid studier. Jag gjorde själv misstaget att underskatta detta. Sen är det inte heller en negativt på något sätt med bra betyg i resten av samhället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted December 3, 2013 Report Share Posted December 3, 2013 (edited) Betyg är alltid viktigt. Men det är inte det som de kommer kolla på. Det du måste göra därimot är att träna din kropp allsidigt. Se till att ta det lugnt så du inte får skador. För som jägare så får du gå långt bära tungt och göra mycket saker som är fysikt men främst psykiskt prövande. Edited December 3, 2013 by wolfie666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts