Jump to content

Forsvarsmaktens beteckningar av fordon och maskiner.


weekendwarrior

Recommended Posts

Denna tråd syftar till att få fram Försvarsmaktens officiella beteckning på alla fordon de har och haft.

 

De flesta känner till Stridsvagn 122, Stridsfordon 90, Bandvagn 206, Terrängbil 11/13/20 och terrängbil 30 och 40 men vad är FM's officiella beteckning på Mamba eller alla varianter av GW, Sprinter, bandvagn (andra modeller än nämnda 206), lastbilar, dragbilar, klargöringsbilar, tankbilar, lastväxlare, hjullastare, grävmaskiner, schacktmaskiner, minröjarmaskiner, eller gamla fordon som "Valpen" och "Suggan" m.fl.

Även båtar och svävare inryms i trådens ämne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

RG32 hette ptgb 6 från början men ändrades till 16. Tgb 17 är på UNIMOG chassi om jag inte missminner mig.

PE-542 har jag inte hört talas om tidigare. I vilket sammanhang har du sett denna?

Jag hade köpt den förklaringen om inte de båda fanns på samma lista.

 

http://www2.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/190_04.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jo, det förstår jag, men det enda skäl jag kan se att båda finns med är att det finns någon skillnad på smörjschemat i och med ändringen av beteckning.

Eller så är anledningen till att båda fins kvar är att fordonet har haft båda benämningarna och då har även smörjschemat haft båda benämningarna och om man inte städar så blir båda kvar - av precis samma anledning som utgången mtrl blir kvar. Det man inte tar bort finns kvar. Men om någon skulle bemöda sig med att städa så skulle det kanske lösa sig.

Sen kan man fråga sig om det inte snarare är en feature framför en bug. Om nu fordonet faktiskt haft båda beteckningarna så finns det troligtvis annan skriftlig mtrl där den äldre benämningen står kvar och för att slippa översättningstabeller så låter man båda ligga så att det blir sökbart på båda namnen.

/

Link to comment
Share on other sites

Det finns varianter på vissa fordon som bibehåller originalbeteckningen. Jag uppfattar att alla galtar inte har bytt formell beteckning till TGB16.
Det är dock inte osannolikt att MVSCH:an med gamla beteckningar gallras ut.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slarvat bort min inloggning på Skalman så jag får posta här istället... Det var en liten (ack så liten) rättelse ang pltgb...

 

Pltgb 901 = Willys MB/Ford GPW, Dana 25 framaxel samt Dana 25 bakaxel. T84 växellåda. Sidventils "fyra" AKA "Go Devil". Ej baklucka, delad rutram.

Pltgb 902A= Willys CJ2A. Dana 25 framaxel, Dana 41 bakaxel, T90 växellåda. Sidventilare som Willys MB fast förstärkning i toppen. Baklucka samt delad rutram.

Pltgb 902B= Willys CJ3A. Dana 25 framaxel, Dana 44 bakaxel, T90 växellåda. Motor som Willys CJ2, men vissa mindre ändringar. Baklucka samt hel rutram.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...