Menige Ryan Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 För den som inte vet ? Vad skiljer det sig i materiel och utrustning mellan vanlig Hv-man och Hv-man i Insatsplutonen, som jag förstått det från tidigare tråd om hjälm, men hur är det med annat vilken ryggsäck osv, finns mörkerseende, rödpunkt osv ? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 18, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 18, 2003 Här är en tråd som kanske kan vara intressant. http://forum.SoldF.com//i...f=10&t=2774&hl= Rödpunktsikten har pratats massa, här e en av trådarna. http://forum.SoldF.com//i...256&hl=rödpunkt En Mörkeutrustnings HV tråd finns här http://forum.SoldF.com//i...f=10&t=3216&hl= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Ryan Posted May 18, 2003 Author Report Share Posted May 18, 2003 Okej, tack Kimster! Men om jag omformulerar frågan, vad "SKA" skilja sig i materiel och utrustning mellan vanlig Hv-man och Hv-man i Insatsplutonen. Har ju fått väldig många trådar där man berättar vad man har och inte har på dom olika hemvärnsområdena. Men som sagt vad SKA skilja sig ? Tacksam för hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 När jag gick med hösten 2001 var det bara hjälmen som var annorlunda bland de prylar man hämtade ut på förrådet. Övriga prylar har hämtats ut på annat sätt (plutonsledningen) och är alltså inte standard för alla insatsplutoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Idag är det väl främst på plutonsmatrialen som det skiljer sig mellan insats och vanlig Hemvärn. Insats skall bla 40mm avståndsinstrument, fordon,,tgb eller bv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Hjälmen ska väl inte skilja sig åt? I Stockholm har i alla fall samtliga haft hjälm 90 i flera år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Hjälmen ska väl inte skilja sig åt? I Stockholm har i alla fall samtliga haft hjälm 90 i flera år. Ja det gäller ju att skydda det lilla de har innanför skalet Skämt å sido så är just Stockholm ganska bortskämda med att få ut utrustning tidigt och till alla. Om man kolla på utredningen "Hemvärnet efter 2004" så har de tom fått en egen utveckling i den utredningen. HUr man skall tolka det är upp till var och en men jag tolkar det som om de är mer värda än oss andra inom rikets Hemvärn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 (edited) Nej Pingo; Man är inte "mer värd" i Stockholm. Skillnaden består i att man i Stockholm har större bataljonsstaber än riket i övrigt. Man ska i Stockholm kunna lösa uppgifterna under en längre tid än i övriga riket. Man är mer utlämnad åt att lösa uppgifterna självständigt under delar av året då det inte finns åldersklasser på Livgardet och P10. Man ska också kunna förstärka ledningsresurserna i S-holm. Allt detta utifrån att rikets- och försvarsmaktens ledning utgår från Stockholm. Så enkel är förklaringen! Edited May 19, 2003 by Capt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 En annan förklaring är öv 1. Åkerman. Han påbörjade ett reformarbete av hv i Stockholm under sin tid som fobef, vilket i princip innebar att man lämnade de fasta objekten och blev mer flexibel. Dvs, det som hv i övriga landet nu har börjat med. Han gjorde även mycket för att omprioritera utrustningstilldelningen, dvs istället för att t ex 35LK skulle ligga i mobförråd för hans lokalförsvarsbataljoner så delades de ut till hans hvkompanier. Detta arbete driver han fortfarande, men nu som chef för MDMs Stockholmsavdelning. Så, hv i Stockholm ligger till viss del före övriga landet eftersom vi började förändringsarbetet tidigare. Sedan är det ingen nackdel att ha huvudstaden som område, det är trots allt med rätta prioriterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 (edited) Skillnaden vad gäller utrustningen mellan insats och övriga (just nu och i S-holm); -insatsplutonerna har egna fordon -man får ut viss materiel tidigare (stridsväst t.ex.) -man har gruppradio Edited May 19, 2003 by Capt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Vissa kompanier i sthlm har redan gruppradio. Samt 40cm AI kom runt -98 till min pluton. Är det någotannat än stridsvästen och fordon som skiljer insats från standard pluton i sthlm? Nu mera har min pluton kommit ikapp den insatspluton jag var med i avseende utr. förutom dom två först nämnda sakerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Det insatskompani som jag är organiserad i har allt vi behöver vad gäller personlig utr, utom sovsäck2000 och puppan. Stridsvästen fick vi ex innan beväringen i gemen. I övrigt är "Allmänna HV" understimulerad på mtrl fronten hos oss. Mtrl tillförseln har varit avhängd på hur länge vissa enheter har varit på spelplanen och vilken prioritet ansvarig chef lägger i detta, med hänsyn till den kompetens man kan erbjuda uppdragsgivaren i förhållande till krigsuppgiften. (Veckans längsta mening) Vi tillhör inte Stockholm. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted August 16, 2004 Report Share Posted August 16, 2004 Väcker en gammal tråd till liv, har lite undringar om hur HV insatskomp ledningarna i landet är utrustade , använder ni RU eller har ni fått lösa saker på eget vis?? har ni fått den mariel som finns i listorna eller "lever" ni på lånade grejor. det största problemet jag har på min pluton är koket eftersom dom har gett oss en koktraktorkärra 111, sen kom visserligen rikshvch och lovade oss en ny kokvagn men den är likadan rent transportmässigt, hur har andra löst det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted August 16, 2004 Report Share Posted August 16, 2004 det största problemet jag har på min pluton är koket eftersom dom har gett oss en koktraktorkärra 111, sen kom visserligen rikshvch och lovade oss en ny kokvagn men den är likadan rent transportmässigt, hur har andra löst det?? Hur mycket skäll får man om man plockar fram en vinkelslip och skär bort allt som inte behövs för att transportera skrovet surrat på en lagom stor bilkärra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 problemet är att vi har ingen bilkärra heller, med tanke på försäkringar & annat så är det inte smart att skaffa en civil släp & börja dra ut i terrängen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donSisu Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Vi använder Bärgningskåren! Japp, sant! Kåren får en beställning innan övningen och flyttar snällt och fint på kokkärrorna till övningstterrängen och sen hem igen. Billigt? Knappast! Smart? Tja? Hjälm m/37, har inte den utgått? Tror mig sett att den INTE finns i UniR FM 2003, mao borde den få bäras lika mycket som rosa keps på övningen! =) "Hjälm 90 består av ett skal och en inredning och är en lättviktshjälm utformad för ballistiskt skydd. Hjälmen är i synnerhet till för att minska risken för kroppsskador från splitter, granater och andra penetrerande projektiler. Hjälm 90 ger skydd mot små splitter med V50=550 m/s (1.1 g FSP, STANAG 2920). Hjälm 90 finns två storlekar M (för huvudmått 53-59 cm) och L (för huvudmått 58-64 cm)." UniR FM 2003 //donSisu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 "Hjälm 90 består av ett skal och en inredning och är enlättviktshjälm utformad för ballistiskt skydd. Hjälmen är i synnerhet till för att minska risken för kroppsskador från splitter, granater och andra penetrerande projektiler. Hjälm 90 ger skydd mot små splitter med V50=550 m/s (1.1 g FSP, STANAG 2920). Hjälm 90 finns två storlekar M (för huvudmått 53-59 cm) och L (för huvudmått 58-64 cm)." UniR FM 2003 Va finns inte hjälm90 i small? Kan ju förklara varför man inte kunde få ut en hjälm som passade... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Va finns inte hjälm90 i small? Kan ju förklara varför man inte kunde få ut en hjälm som passade... Var istället glad att du inte är så tjockskallig som så många andra...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Jag är iof rätt övertygad om att min hjälm har varit i small de senaste tre åren men vad vet jag Å andra sidan så kan det ju enkelt ha tillkommit sen texten skrevs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 bärgingskåren var en smart tanke, kanske lite komplicerat när man genomför kompanimarsch,vilket MD är det som har så god budget så att pengarna räcker till att använda bärgningskåren?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Vi använder Bärgningskåren!Japp, sant! Kåren får en beställning innan övningen och flyttar snällt och fint på kokkärrorna till övningstterrängen och sen hem igen. Ett hedervärt initiativ på min ära! Rätt smart och funkis och ser bara en enda brist i sammanhanget, den dagen det smäller, vem kör ut prylarna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donSisu Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Jodå, håller med och tanken är väl att dagen det gäller...tja, då skiter vi i hur mycket 20-bilen får dra, lånar lastbil, eller använder min pvpjtgb9031 eller nåt... Dvs, improvisation, anpassning, seger! ;) //donSisu (Varför kan jag inte se mitt eget inlägg för???) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Dvs, improvisation, anpassning, seger! ;) Storartat! Den svenska soldaten viker ALDRIG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted August 17, 2004 Report Share Posted August 17, 2004 Jodå, håller med och tanken är väl att dagen det gäller...tja, då skiter vi i hur mycket 20-bilen får dra, lånar lastbil, eller använder min pvpjtgb9031 eller nåt...Dvs, improvisation, anpassning, seger! ;) håller med , den dagen det smäller löser man problemet, men fram tills dess vill man kunna verka inom ramen för förbandet. Har framför förslaget att sätta koket på flakväxlare,men med hänvisning till TOEM så blev det stopp, nu skall vi köra enl RU för att visa att organisationen inte fungerar med nuvarande utrustning. annars blir det aldrig någon förändring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Millitant HV-are Posted August 19, 2004 Report Share Posted August 19, 2004 Vi använder Bärgningskåren!Japp, sant! Kåren får en beställning innan övningen och flyttar snällt och fint på kokkärrorna till övningstterrängen och sen hem igen. Billigt? Knappast! Smart? Tja? Hjälm m/37, har inte den utgått? Tror mig sett att den INTE finns i UniR FM 2003, mao borde den få bäras lika mycket som rosa keps på övningen! =) "Hjälm 90 består av ett skal och en inredning och är en lättviktshjälm utformad för ballistiskt skydd. Hjälmen är i synnerhet till för att minska risken för kroppsskador från splitter, granater och andra penetrerande projektiler. Hjälm 90 ger skydd mot små splitter med V50=550 m/s (1.1 g FSP, STANAG 2920). Hjälm 90 finns två storlekar M (för huvudmått 53-59 cm) och L (för huvudmått 58-64 cm)." UniR FM 2003 //donSisu Kan göra ett tillägg: 90 hjälmen finns också i storlek small ( har en sådan ). B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted August 19, 2004 Report Share Posted August 19, 2004 Kan göra ett tillägg: 90 hjälmen finns också i storlek small ( har en sådan ). B) Men är det den "riktiga" small-hjälmen? Jag fick ut (under lumpen) en "small", men enligt uppgift var det bara en medium som de satt in frigolit i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pannben Posted August 19, 2004 Report Share Posted August 19, 2004 Kan göra ett tillägg: 90 hjälmen finns också i storlek small ( har en sådan ). B) Men är det den "riktiga" small-hjälmen? Jag fick ut (under lumpen) en "small", men enligt uppgift var det bara en medium som de satt in frigolit i. Jag är av uppfattningen att hjälm 90 i strl small finns i två versioner; dels den som fd-personalen själva moddat till från medium-hjälmar och dels den med den norska hjälminredningen. Fast nu skall väl snart alla hjälm 90 in på REMO och komma tillbaks med den norska hjälminredningen, så då är väl det inget problem längre. Snart. Vilken generation som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts