Jump to content

Gripen NG vs SU-35 (i NG's reklamfilm)

Spett och slägga

Recommended Posts

I reklamfilmen för Jas NG så spöar den ett antal SU-35 och med devisen "de vet att vi har Meterors och iris-T" så skulle SU-35 piloterna vara lite skakis.

Jag vet inte...

SU-35 är en giftig kärra, den flyger säkert i cirklar runt jas.

Känns lite knepigt att lansera NG som SU-35 killer pga Meteor, lite som att sälja bästa vinterdäck med tillhörande Volvo 70 som säkraste bilen.

http://www.youtube.com/watch?v=ivC8YgUGDV8

Det är kanske inte helt rätt att satsa alla kort på Meteor, vad händer när Ryssen hänger på något som är likvärdigt/överträffar Meteor på SU-35:an.

Vi har en attityd att underskatta ryska grejor i väst (och i Sverige).
När muren föll och väst började köpa in grejor från öst-tyskland så började man bli shockad, oj, var Mig-29 så bra? Osv.

För sveriges del så utgick man ifrån att våra myrmarker i norra sverige skulle stoppa MT-LB och BMP1 mfl pga deras smala bandbredd, de skulle köra ner sig, och behövde välja andra vägar där vi kunde sätta upp motstyrkor.

När vi väl hade köpt in Pbv 401 och Pbv 501 så vidade det sig att de klarade våra myrar mycket bättre än vad vi väntat oss... Suprise!

• Forumsledning

Siten Aviatia har Airplane vs Airplane men tyvärr nite Jas 39 Gripen vs Mig 35

Dock finns:

Jas 39 Gripen vs Eurofighter

http://www.aviatia.net/versus/gripen-vs-eurofighter/

Probability of winning: 50 - 50

Men här ärJAS bestyckad med AIM-120D AMRAAM istf MBDA Meteor som Eurofighter

Eurofighter vs MiG-35

http://www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-mig-35/

Probability of winning: 55 - 45

Det finns så många olika parametrar i modern luftstrid att tänka på och missilerna flygplanen bär på är bara en sak.

Det finns klart lägen där su-35 trumfar gripen men snackar vi bvr-strid så har gripens litenhet en klar fördel över en jättemaskin som SU-35 helt enkelt för att gripen är svårare att upptäcka.

Meteor är just nu det vassaste som finns i sin klass, givetvis kommer ju utvecklingen av medeldistans missiler fortsätta och meteor blir överträffat. Det i sin tur innebär inte att utvecklingen kommer stå stilla i väst tills meteor är uträknat...

Om vi inte skulle satsa på meteor, vad skulle alternativet i så fall vara?

Det sägs att flygvapnet i en utvärdering av JAS39A mot tilltänkta motståndaren MIG-29G kunde konstatera att JAS-39A detekterade Mig-29 på 60 km större avstånd än Mig-29 detekterade Gripen. Man skulle väl kunna tänka sig att något liknande skulle kunna visa sig vara verklighet gällande JAS-39 NG mot Su-35. JAS-39 NG har lägre radarmålyta än JAS39A och förutsätter jag också en radar med bättre räckvidd och känslighet. Förvisso har säkert Su-35 bättre radar än Mig-29 också. Men som sagt, det vore knappast otroligt att JAS-39 NG kommer ha en fördel i att den upptäcker Su-35 ganska långt före Su-35 kan upptäcka Gripen. Om det sen också är så att JAS 39 NG kostar halva priset av en Su-35 då kommer det vara två stycken JAS-39 NG mot en Su-35. Lägg ihop fördelen att detektera fienden långt före han kan se dig och att ni är två som taktiskt samarbetar och han ensam då ser jämförelsen JAS 39NG mot Su-35 snarast ut som spel mot ett mål. Den viktigaste finessen ett taktisk jaktplan kan ha är att den är billigare än fiendens plan så du har råd med flera.

För övrigt så sägs det att följande gällde för några andra flygplan som också analyserades i denna jämförelse.

Mirage 2000-5 detekterar Mig-29 på 32 km större avstånd än Mig-29 detekterar Mirage 2000-5.
F/A-18C detekterar Mig-29 på 25 km större avstånd än Mig-29 detekterar F/A-18C.
F-16C detekterar Mig-29 på 5 km större avstånd än Mig-29 detekterar F-16C.

Edited by Pal