PET Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Jag muckar nu till sommaren och har bestämt mig för att söka till väktare för Falck. Det är bara det att jag har blivit straffad för skadegörelse en gång för 3-4 år sen, det resulterade i ett par dagsböter. Jag antar att många på forumet är eller har varit väktare, hur hårda är de på det här? Jag tycker i och för sig att de har all anledning att vara rätt noggranna med vilka de anställer... Missförstå mig inte nu, jag har inte varit någon gangster och har aldrig gjort en fluga förnär... Det bara sket sig lite en kväll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Beställ registerutdrag från RPS så du ser vad som står, ta med det, skolbetyg (gärna bra) och vpl-betyg (oxå gärna bra) och ring till Falck (eller annat bevakningsföretag) och om det blir aktuellt med en rekrytering och du kommer på anställningsintevju, ge intryck av att du inte är skum, vissa alla bra betyg och omdömen från tidigare arbeten och visa registerutdraget och förklara exakt som det var. Tror att det kan gå då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted May 18, 2003 Author Report Share Posted May 18, 2003 Jag håller på och fyller i ett omfattande anställningsformulär till Falck där de vill att jag ska bifoga papper från bla. belastningsregistret. Jag har beställt 2 ex och väntar på att de ska komma, kommer jag så långt som till intervju förstår de nog att det där straffet inte betyder något... Men jag är rädd för att de har två lådor: Ostraffade! Straffade... Vi får se vad det står i pappret när jag får det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fw. Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Om du inte pratar med dem själv och förklarar omständigheterna så tror jag inte du har nån chans. Deras krav är att du ska vara ostraffad och är du inte det så... Tror knappast att de frångår sånna principer utan mycket bra skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Jag håller på och fyller i ett omfattande anställningsformulär till Falck där de vill att jag ska bifoga papperfrån bla. belastningsregistret. Jag har beställt 2 ex och väntar på att de ska komma, kommer jag så långt som till intervju förstår de nog att det där straffet inte betyder något... Men jag är rädd för att de har två lådor: Ostraffade! Straffade... Vi får se vad det står i pappret när jag får det... Skumt, min erfarenhet är att Falck är mycket smidigare och kollar upp allt själva medan Securitas kräver att man fixar alla intyg och utdrag själv. Men det kanske bara är här det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Det är inte bara väktarbolaget utan också Länsstyrelsen som ska godkänna dig när du söker väktarjobb. Jag har dock ingen aning om vilka krav de har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Kolla på Bli väktare där står det allt B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Om det står att du ska skicka med såna papper så kan de väl inte vara så hårda? Jag menar, om de var stenhårda så skulle de väl skriva "Är du straffad så kan du glömma det här." motsv. Om det är som du säger att det bara sket sig en kväll så kan det nog gå vägen. Givetvis om du i övrigt ger intryck av att vara en reko kille. (Enligt tidigare inlägg.) Jag har själv funderat på att söka väktare som kvällsjobb. Vad har de för krav? Hur långt kommer man på skyddsvaktsutbildningen? (Har för övrigt varit instruktör på nämnda utb. ) Jag antar att de själva utbildar något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
colt Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Om det står att du ska skicka med såna papper så kan de väl inte vara så hårda? Jag menar, om de var stenhårda så skulle de väl skriva "Är du straffad så kan du glömma det här." motsv. Om det är som du säger att det bara sket sig en kväll så kan det nog gå vägen. Givetvis om du i övrigt ger intryck av att vara en reko kille. (Enligt tidigare inlägg.) Jag har själv funderat på att söka väktare som kvällsjobb. Vad har de för krav? Hur långt kommer man på skyddsvaktsutbildningen? (Har för övrigt varit instruktör på nämnda utb. ) Jag antar att de själva utbildar något. Ett krav är att man ska vara ostraffad. Är man det så är det relativt lätt att få jobb som väktare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Vad har de för krav? Hur långt kommer man på skyddsvaktsutbildningen? (Har för övrigt varit instruktör på nämnda utb. ) Jag antar att de själva utbildar något. Den räcker ingenvart, du måste gå en väktarutbildning, men kan du skyddsvaktsjuridiken bra så är det ett klart plus för din egen del under utbildningen då ex. nödvärnslagen och lagen om envarsgripande är användbar i båda fall. Utbildningen står företaget för (om man nu inte fick den i lumpen! ) när dom bestämt sig för att anställa dig. VU steg 1 är ~3 dagar och efter den får du jobba i max 3 månader per år, VU steg 2 är egentligen samma sak fast mer av allting och även praktik. Efter det är du så mycket väktare du kan bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
colt Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Efter det är du så mycket väktare du kan bli. Knappast. Finns ett flertal påbyggnadskurser efter steg 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Efter det är du så mycket väktare du kan bli. Knappast. Finns ett flertal påbyggnadskurser efter steg 2. Jag menade att skillnaden mellan VU1 och VU2 är främst hur mycket man får jobba, efter steg 2 finns det inte lika stora skäl att gå mer kurser som efter steg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
colt Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Ok. Då har vi klarat ut det. (måste bara testa den) För övrigt så ligger väl den här tråden lite fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximus20 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Angående att vara ostraffad så kräver iallafall Securitas att du skall vara helt ostraffad,och jag tror det regleras i viss mån av länstyrelsen,som för övrigt måste godkänna dig. Vu 1 är numera 5 dagar, Vu 2 är numera 5 dagar, och den nyss tillkommna Vu 3 vet jag inte hur lång den är,dock att den ger ett yrkesbevis för väktare,vilket är nytt. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Ostraffad för att jobba åt Securitas, nja inget absolut måste. Jag jobbar som väktare på seccen och är dömd för skadgörelse. Frågor på det ställs i papperskorgen ;) /O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RescueTeam Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Yoo... Beror på vad det var för skadegörelse, hur gammal du var vid tillfället osv. Generellt sett så tar man inte in någon som varit traffad för våldsbrott eller stöld, mindre förseelser kan man dock ha överinseende med, beror dock på arten av brott. varför man skriver att man skall vara ostraffad i platsanonnserna är för att om du kommer till anställningsintervjun och dom får en positiv respons på dig skall du kunna anställas även om du för ett ex. antal årsedan blivit straffad.... där emot om du inte inger en positiv respons så kan dom hänvisa till att du är straffad. om jag inte minns helt fel så ligger en skadegörelse som inte är att anse som grov i belastningsregistret i 3 år.....(skall dock vara osagt, minns inte helt hur det var ) lycka till med ansökningen // RescueTeam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björkis Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Yoo... Beror på vad det var för skadegörelse, hur gammal du var vid tillfället osv. Generellt sett så tar man inte in någon som varit traffad för våldsbrott eller stöld, mindre förseelser kan man dock ha överinseende med, beror dock på arten av brott. varför man skriver att man skall vara ostraffad i platsanonnserna är för att om du kommer till anställningsintervjun och dom får en positiv respons på dig skall du kunna anställas även om du för ett ex. antal årsedan blivit straffad.... där emot om du inte inger en positiv respons så kan dom hänvisa till att du är straffad. om jag inte minns helt fel så ligger en skadegörelse som inte är att anse som grov i belastningsregistret i 3 år.....(skall dock vara osagt, minns inte helt hur det var ) lycka till med ansökningen // RescueTeam Jag känner till en person som bor i samma kommun som jag, som faktiskt upprepade gånger blivit dömnd för misshandel, olaga hot mm och trots detta både blivit anställd och fortfarande arbetar för securitas. Så det verkar som om man faktiskt både kan vara brottslig och väktare på samma gång! Mvh Björkis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximus20 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 I mina öron låter det mycket konstigt att kunna bli anställd på sådana premisser som såpass grova brott..... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Varför söker du inte vidare som yoff istället? Det är ju ett riktigt jobb. Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Varför söker du inte vidare som yoff istället? Det är ju ett riktigt jobb. Nu tycker jag inte att vi skall ringakta olika yrken här... Väktare ÄR ett riktigt jobb... Nu rättar vi in oss i leden igen! GIVAKT! /TangoXray BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Vu 1 är numera 5 dagar] När ändrades det? Hur som helst så är det bra att den blir mer omfattande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 Vu 1 är numera 5 dagar] När ändrades det? Hur som helst så är det bra att den blir mer omfattande! Omkring 2003-04-01. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts