Jump to content

weekendwarrior

Recommended Posts

Jag startar en tråd för marsch och då avser jag längre marsch i fält, ej kasern-/paradvarianten.

Tanken är att vi här kan dela med oss av kunskaper, erfarenheter, tips, frågor/svar och historier i ämnet.

Mina frågor:

Jag minns från GU hur vi hade kommandon representerade av en bokstav som ropades ut av chefen längst fram, repeterades hela vägen bak och besvarades med en annan bokstav för ok, ej ok, stanna, sakta ner och så.

De ropades ut vid marschstart och några gånger under marsch som kontroll av läget. Vissa kommandon kunde även startas bakifrån och repeteras upp till chef.

Jag minns dock inte detaljerna om bokstäverna och dess individuella betydelse och hur de skulle användas (det är ju snart 22 år sedan nu).

Jag har letat i min litteratur (bl.a. SoldF) men hittar inget om detta.

Någon som har koll?

Använder man detta fortfarande?

Kom gärna med dina tips på marschförberedelser och bästa grejerna vid åtgärder av skavsår och blåsor på fötterna.

Jag startar en tråd för marsch och då avser jag längre marsch i fält, ej kasern-/paradvarianten.

Tanken är att vi här kan dela med oss av kunskaper, erfarenheter, tips, frågor/svar och historier i ämnet.

Mina frågor:

Jag minns från GU hur vi hade kommandon representerade av en bokstav som ropades ut av chefen längst fram, repeterades hela vägen bak och besvarades med en annan bokstav för ok, ej ok, stanna, sakta ner och så.

De ropades ut vid marschstart och några gånger under marsch som kontroll av läget. Vissa kommandon kunde även startas bakifrån och repeteras upp till chef.

Jag minns dock inte detaljerna om bokstäverna och dess individuella betydelse och hur de skulle användas (det är ju snart 22 år sedan nu).

Jag har letat i min litteratur (bl.a. SoldF) men hittar inget om detta.

Någon som har koll?

Använder man detta fortfarande?

Kom gärna med dina tips på marschförberedelser och bästa grejerna vid åtgärder av skavsår och blåsor på fötterna.

Adam repeterades bakåt

Bertil sas av den längst bak om allt var ok

Cesar betyder att något är fel, användes även om inte Adam sagts.

Tack speculatores!

Jag visste väl att det fanns de här inne som kunde fräscha upp mitt minne.

Men jag vill minnas att det även fanns kommandon för tempot, eller var det bara Cesar med tillägget om att öka/sänka tempot önskas?

Gör man halt på Cesar om inget annat tilläggs?

Cesar används om något är fel, alltså halt och checka bakåt vad som hänt.

De kan finnas komandon för att höja/sänka tempot men Adam Bertil/Cesar används ensamt. Åtminstånde har jag aldrig hört de i kombination med annat.

• 2 weeks later...

Tack speculatores!

Jag visste väl att det fanns de här inne som kunde fräscha upp mitt minne.

Men jag vill minnas att det även fanns kommandon för tempot, eller var det bara Cesar med tillägget om att öka/sänka tempot önskas?

Gör man halt på Cesar om inget annat tilläggs?

Cesar används om något är fel, alltså halt och checka bakåt vad som hänt.

De kan finnas komandon för att höja/sänka tempot men Adam Bertil/Cesar används ensamt. Åtminstånde har jag aldrig hört de i kombination med annat.

Det kan vara så att Cesar generellt innebär halt men att man på lokalt håll även använder Cesar i kombination med något annat budskap som innebär att marschen kan fortgå med åtgärd/anpassning/hänsyn/tanke på....

Jag har även hört en ramsa som går, Adam (allt?) den går bakåt i kön sen blir svaret framåt om allt är bra, Kalle (klart).

Skulle något vara dåligt eller förhindrande s säger man Bertil (bryt) ist.

Denna har jag dock hört kanske två gånger de senaste 8 åren kanske, det är inte heller något jag använder själv eller utbildar på.

• 2 weeks later...

Jag har även hört en ramsa som går, Adam (allt?) den går bakåt i kön sen blir svaret framåt om allt är bra, Kalle (klart).

Denna har jag dock hört kanske två gånger de senaste 8 åren kanske, det är inte heller något jag använder själv eller utbildar på.

Har lärt mig ADAM bakåt - endast EN redan utsedd person som gick sist fick rapportera KALLE. Inget KALLE = DÖD KALLE = OBRA.

Så avsaknad av KALLE ersattes inte av CESAR utan var självmarkerande.

/m

EDIT: För vår del var detta inte kopplat till bara marsch utan till all förflyttning i kolonn i fält.

Har lärt mig ADAM bakåt - endast EN redan utsedd person som gick sist fick rapportera KALLE. Inget KALLE = DÖD KALLE = OBRA.

Så avsaknad av KALLE ersattes inte av CESAR utan var självmarkerande.

/m

EDIT: För vår del var detta inte kopplat till bara marsch utan till all förflyttning i kolonn i fält.

Jovisst är det den sista personen i ledet som rapporterar att allt är klart/alla är med men det repeteras av alla framåt så att det med säkerhet når befälet längst fram.

Att något INTE är klart/inte är som det ska (behöver åtgärdas) kan dock rapporteras av vem som helst och ska likväl repeteras så att det når befälet.

Så jag är lärd är det som Chassi säger hällande Adam/Kalle. Men vi har nyttjat Olof som kommando då något är fel och man behöver stanna.

Så jag är lärd är det som Chassi säger hällande Adam/Kalle. Men vi har nyttjat Olof som kommando då något är fel och man behöver stanna.

Jag har en känsla av att de finns lokala eller tidsmässiga skilnader, De kan ju bero på var eller när befälen utbildats. ingen standard verkar förekomma. De gäller alltså att vara säker på vilka komando som används.

Jag tror inte att det finns en reglementerad standard, däremot verkar det finnas en väl inarbetad metod för att hantera detta.
Själv har jag blivit lärd Adam-Kalle-Olle:
Adam som i frågan "Alla klara?" - repeteras bakåt utan avbrott oaktat den enskildes läge.
Kalle som i "Klar" - börjar hos kökarlen och repeteras framåt av alla som är klara.
Olle som "Oklar" - repeteras framåt av den som bakifrån nås av "Kalle" men själv inte är klar.

Om tätkarlen nås av "Kalle" så är det framåt som gäller, om det istället kommer "Olle" så får man börja nysta i vem som inte är klar och varför.

Vad gäller längre fotmarscher med låg risk för sammanstöt: se till att den svagaste/mest trötta får sätta tempot; rotera gruppbördor så att det blir jämnt fördelat över tid; ha en särskilt pålitlig person i kön, någon som har koll på läget och verkligen ser till så att ingen droppar ur i mörkret; kör A-K-O med jämna mellanrum.

Lämpligt kan vara att gå 50 minuter och rasta 10. Vid rast: kontrollera att alla verkligen dricker vatten, tar på värmejacka/förstärkningsplagg och byter strumpor samt hänger de blöta på tork innanför jackan/byxorna. Stf gruppchef kontrollerar gruppchef. Orientera alla om läget på kartan: hur långt man gått, var man är och hur långt det är kvar (om känt). Osäkerhet skapar oro och gör det jobbigt i onödan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Similar Content

• By Djungelvrål
      Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 
      Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?
    • By Djungelvrål
      Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 
      Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?
    • By CarolusRex
      Som titeln säger, behöver tips på träning/ övningar inför soldatprovet. Det är ju uppenbart att det rör sig om marschträning men finns det några tips på bra upplägg, tips på förberedelser av kropp, packning osv? Alla tips är välkomna! 
    • Guest Lindman
      By Guest Lindman
      Ska snart ut på en vandringstur med ett par polare och jag hade tänkt ändra på ett par saker från vår förra tur då jag sabbade fötterna rejält mm.
      Marschträningen hade jag tänkt köra igång med ca 2 ggr i veckan men hur ska jag börja?
      10-15 kg i ryggan under ca 2 mil? Ej joggingskor den här gången utan solida kängor! ;)

Någon som har tips på en bra led genom fin natur i Skånetrakten?
    • By 1e srg Häggblad
      Någon som vet har, eller vet vart man får tag i tabulatur/noter till Svensk Marschmusik ????
  • Create New...