Guest Wastef Posted November 17, 2013 Report Share Posted November 17, 2013 Hej! Har stött på en hjälm jag tyckte var lite annorlunda, så skrev upp M-märkningen... Dels var hjälmdoket utan de banden runtom som man kunde fästa t.ex. granris i. M7347-018300 Är det ett riktigt M-nummer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gastarbeiter Posted November 18, 2013 Report Share Posted November 18, 2013 M7347-018300 HJÄLM TBH L Oförkortad benämn: HJÄLM TAKTISK BALLISTISK HJÄLM LARGE Id-uppgift: STORLEK LARGE GRÖN VIKT 1,47KG FÖRSEDD MED NVG-FÄSTE Så ja, det är ett "riktigt M-nummer". Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted November 18, 2013 Report Share Posted November 18, 2013 Det är väl Gentex TBH-II modellen som har detta nr? Har för mig att det stod så i forumet angående ny hjälm för fm. http://forum.soldf.com/topic/51465-ny-hjaelm-till-foersvarsmakten/?p=819200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 18, 2013 Report Share Posted November 18, 2013 Vad är det för hjälm, typ, användningsområde, utseende, förband som använder den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Wastef Posted November 18, 2013 Report Share Posted November 18, 2013 Undrar jag också, och varför skillnaden i t.ex. hjälmdoket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
K9ER Posted November 20, 2013 Report Share Posted November 20, 2013 Vad är det för hjälm, typ, användningsområde, utseende, förband som använder den? Hjälmen Gentex TBH-II med detta M-nummer är en variant av U.S. Army Advanced Combat Helmet (ACH). Vilket eller vilka förband som använder alt. testar denna hjälm kan jag tyvärr inte uttala mig om. Utseende finns det flera av, då hjälmen görs i fyra olika konfigurationer men kolla gärna på http://www.gentexcorp.com/default.aspx?pageid=2696 Nämnvärt är att Gentex 19/11-2013 har fått ett delkontrakt från U.S. Army avseende hjälmsystemet IHPS. Kan det vara nåt för Sveriges nya behov av hjälm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 20, 2013 Report Share Posted November 20, 2013 Tack för info K9ER! Min första tanke var väl om det var en hjälm för flygburen trupp eller något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.