Jump to content

Saab JA 37 Viggen (AJ 37, AJS 37, SK 37, SF 37, SH 37)


Skuggan

Recommended Posts

Hojta till om det blir någon tillställning så får man komma upp och ta en gravöl eller två på mässen!

kan jag väl...det lär väl bli någon notis på FVs hemsida när det är dags.

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

Inte en aning men jag har sett många bilder på fpl37 med Rb74 på yttre vingbalk, fast många av dessa bilder är gamla. JAS39 ser man däremot sällan/aldrig med robot på balk 1, i alla fall inte med fenor. Förklaringen till det skulle jag tro är att under provflygning tappade en robot på balk 1 en fena vilket fick planet att vibrera våldsamt.

 

Men det är ju ingenting som säger att de kommer flyga med den, kan ju vara förevisning eller övning. Dessutom är det en gammal bild, såg den i ett "gammalt" nummer av FV-nytt (kommer ej ihåg årgång) när jag gick igenom dem igår.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Vet att det under ett tag förelåg förbud mot att hänga skarp 74 på 39 men att det nu är upphävt...

Fenorna skippar man helt enkelt eftersom de ger högre påfrestningar, vilket e onödigt då man förkortar flygtiden för fpl... Balk 1 e ju standard för 74 på 39... va aldrig med om att vi hängde eller flög me den nånannanstans.. måste sätta på lavett då=jobbigt B)

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit någon direkt begränsning av användandet R7V/H balkarna så länge jag var på JA. Dock ska de just alltid användas i sista hand eftersom de sitter längst från flygkroppen.

 

Vet dock att det var begränsningar på några av de andra versionerna, vissa av de äldre 37 versionerna hade ju inte ens elektroniken utbyggd hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tänkte ge den här tråden lite hjärtmassage och konstgjord andning, samtidigt. Innan den dör sotdöden.

Alltså, det har kommit ut en ny bok om Viggen av Sven Stridsberg tror jag det var, bladade lite i den på en välsorterad bokhandel. Den verkade vara väldigt komplett och genomarbetad, med mycket utförliga beskrivningar av konstruktion och funktion, även vad de olika modpaketen har innehållit och när dessa infördes. Har man ett sjukligt intresse för Sveriges brutalaste flygplan :wub:genom tiderna är detta boken för er!

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla Viggenälskare.

 

Har läst igenom denna tråd lite. Läste dock bara första sidan nogrant då det va rätt mycket att läsa :lol:

 

Jag tänkte på detta med att man skrotar viggen. Jag har nämnligen vart med att påbörja skrotning av det nyaste Viggen som någonsin har funits. Nämnligen det sissta Viggen planet som rullade ut från bandet i Linköping håller på att skrotas och skall upp på en pelare utanför matsalen på F4. Detta år om jag inte minns fel.

 

Men en sak är skoj med skrotade viggens. Är man stark kan man faktiskt lyfta hela planet när det står på backen :lol:

När man plockat ur allt onödigt i ett viggen så väger den bara runt 100-200kg på noshjulet. Man ser ut som en hulken när man lyfter det.

 

Det skall finnas kort när jag och några till lyfter ett Viggen sommaren 2002 på en sommarkurs på F4. Dock har jag inte detta själv :(

 

Sen är det SKOJ att flyga Viggen. Iaf simulatorn. Vilken kännsla att susa omkring i Mach 0.9 och ha en bro i jämnhöjd brevid sig sammtidigt som det tjuter och piper för fulla muggar när en uppåtriktad pil visas i displayen :banana

Link to comment
Share on other sites

Vad kan man säga

 

Förutom den dagen som Viggen gör sin sista flygning kommer att vara sorgset för flera av oss som gillar det planet

 

Jag läste för ett antal år sen en bok som var skriven av en Engelsman om Viggen

 

Väldigt intressant bok med historik om hur Sveriges flygindustri skapades och om det som ledde fram till Viggen serien från Saab 210 lill draken till JA37 Viggen

 

Det finnes ett citat från en utländsk pilot i den boken som lyder så här grovt översatt av mig "Om det skulle hetta till så skulle jag vilja ha Viggen piloten som min wingman"

 

Det citatet kom från en Nederländsk pilot som flög vid det tillfället en F16 och som hade haft nöjet av att ha en Full skarp laddad JA 37 Viggen efter sig när han kom för nära våra gränser

 

Kommer inte i håg namnet på boken men om jag gör det så kommer jag att lägga ut det här till eder alla

 

Jag kan rekomendera den boken

 

Vet ni vad SAAB står för eller dess grund betydelse om inte här är svaret

 

SAAB = Svenska Aero plan Aktie Bolag om jag inte minnes totalt fel

Link to comment
Share on other sites

SAAB = Svenska Aero plan Aktie Bolag om jag inte minnes totalt fel

Stämmer förutom att det heter Aeroplan (inte särskrivet alltså). Det är lite lustigt att det idag finns Saab AB dvs Svenska Aeroplan AB AB.

 

När vi ändå är inne på förkortningar kan man ju nämna att förkortningar såsom Sk, Tp mfl egentligen skall skrivas med stor förstabokstav och resten gemena, detta ändrades på 60-talet till att samtliga bokstäver blir stora dvs SK, TP osv, detta på grund av att dåtidens datorer endast klarade av stora bokstäver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
:(

In i ett bergrum med dem! (nån som sett 'Battlefield Earth'? Harriers som är startklara efter att ha stått i bergrum i ca 1000 år, måste ju funka bra, eller hur..!?)

 

Eller se i alla fall till att spara en hög!

Det är nog försent nu......många Viggen är redan skrotade.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
:( 

In i ett bergrum med dem! (nån som sett 'Battlefield Earth'? Harriers som är startklara efter att ha stått i bergrum i ca 1000 år, måste ju funka bra, eller hur..!?)

 

Eller se i alla fall till att spara en hög!

 

Battlefield Earth tangerade Paul "Robocop" Verhoevens Showgirls som mesta vinnaren vid The RAZZIE® Awards (kalkonernas motsvarighet till Oscar®). Battlefield Earth är #25 på Bottom 100 på IMDb. Showgirls är inte ens med på listan.

 

/J-"har roligt med BB kob"-Star

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

JA fortsätter iaf att flyga på F4 fram till nån gång denna höst om jag inte minns fel.

 

Men man tycker det är lite knepigt att spendera ett par hundra tusen (har jag kört kan vara fel) för att skrota varje viggen istället för att sälja dom billigt till något land, kanske privatpersoner/museér.

 

Det lär bli vemodigt när sissta spanings viggen flyger på F21 i höst. Dock kommer jag troligen få vara med om denna händelse vilket jag är glad för.

Link to comment
Share on other sites

Det finns rätt mycket dyra metaller i Viggen, guld i alla fall. Nu vet jag inte om de som skrotar planet tar tillvara detta och säljer av det med vinst.

 

Men jag vet att ett antal sparas till eftervärlden, flygande och icke flygande.

Link to comment
Share on other sites

Det lär bli vemodigt när sissta spanings viggen flyger på F21 i höst. Dock kommer jag troligen få vara med om denna händelse vilket jag är glad för.

Annars är väl AJSF 37 projekterad att flyga fram till 051231, om det inte har blivit någon helomvändning i närtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg :lala: vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg :lala:  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg :banghead:  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg :baskerPa:  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :mellow:

 

Vaddå extra manlig? Ställ eländet i motljus på linjen och man får se solen genom motorn. Tunnis! Jag? Avis att jag inte hamnade på 1:a i Norbotten? Aldrig :worthy: .

 

Vilken begivenhet var det på Ao F4 då?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg 8-/  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :)

 

Vaddå extra manlig? Ställ eländet i motljus på linjen och man får se solen genom motorn. Tunnis! Jag? Avis att jag inte hamnade på 1:a i Norbotten? Aldrig 8-/ .

 

Vilken begivenhet var det på Ao F4 då?

 

J.K Nilsson

 

Nedläggningsceremoni för RO och annat löst folk. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg 8-/  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :)

 

Vaddå extra manlig? Ställ eländet i motljus på linjen och man får se solen genom motorn. Tunnis! Jag? Avis att jag inte hamnade på 1:a i Norbotten? Aldrig :) .

 

Vilken begivenhet var det på Ao F4 då?

 

J.K Nilsson

 

Om du kikar in i luckan på höger sida där det på en JA finns en ganska fjollig strömbrytare "Vapen JA NEJ" så har man två alternativ: vapen eller inga vapen, men kolla in i samma lucka på en 8-/ AJS där sitter det ett helt manligt vred med en uppsjö av manliga vapen som du kan välja mellan RB 15, BK, ARAK, Bomber med och utan BFASK och så många fler alternativ att jag inte kommer ihåg alla...

:happy: :P

Link to comment
Share on other sites

Om du kikar in i luckan på höger sida där det på en JA finns en ganska fjollig strömbrytare "Vapen JA NEJ" så har man två alternativ: vapen eller inga vapen, men kolla in i samma lucka på en  8-/ AJS där sitter det ett helt manligt vred med en uppsjö av manliga vapen som du kan välja mellan RB 15, BK, ARAK, Bomber med och utan BFASK och så många fler alternativ att jag inte kommer ihåg alla...

:happy:  :P

 

JA 37 har alltså en digital vapen hantering, kontra AJSens gammeldags analoga? 8-/

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

Ungefär som när man lade ner Målflygdivisionen, men fortsatte flyga J32 på FC ett tag till alltså? Är besättningarna (både ff och störoperatör) på 37E samma som på MFD-tiden (med undantag för pensionsavgångar) eller har lappjävlarna tagit över?

Såg på mil.se att man utbildat vapensystemofficerare. Vilken bakgrund har dessa och vilka krav ställdes inför utbildningen?

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg 8-/  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :)

 

Vaddå extra manlig? Ställ eländet i motljus på linjen och man får se solen genom motorn. Tunnis! Jag? Avis att jag inte hamnade på 1:a i Norbotten? Aldrig 8-/ .

 

Vilken begivenhet var det på Ao F4 då?

 

J.K Nilsson

 

Om du kikar in i luckan på höger sida där det på en JA finns en ganska fjollig strömbrytare "Vapen JA NEJ" så har man två alternativ: vapen eller inga vapen, men kolla in i samma lucka på en :) AJS där sitter det ett helt manligt vred med en uppsjö av manliga vapen som du kan välja mellan RB 15, BK, ARAK, Bomber med och utan BFASK och så många fler alternativ att jag inte kommer ihåg alla...

:winner: :P

 

Det är väll beväpning till eller från och ett vred om man lastar den numer obefintliga attackamunitionen?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta denna eminenta tråd. Nu närmare det sig nerläggning av flygvapnets manligaste flygplan med stormsteg :((  vid årsskiftet så skall 37 systemet vara avvecklat i FV. Dock enligt en vanligtvis välUNDerrättad källa så kommer 2st. 37E att flygas vidare av VovC ett tag till, så den absolut sista spiken i kistan kanske inte är ispikad ännu...

 

Blev lovade en rote 37:or på fly-by på F4 förra veckan, men det kom bara en.....

Flottiljchefen mässade om att "snart får vi se flottiljens sista flygplan i luften bla bla bla....", men det märkliga var att 37:an som passerade förvisso var grå till färgen som en JA kan vara, men den hade kameror i nosen........ :P

 

Det var ju roligt för er att få se en riktigt extra manlig 37a och inte en JA :)

 

Vaddå extra manlig? Ställ eländet i motljus på linjen och man får se solen genom motorn. Tunnis! Jag? Avis att jag inte hamnade på 1:a i Norbotten? Aldrig 8-/ .

 

Vilken begivenhet var det på Ao F4 då?

 

J.K Nilsson

 

Om du kikar in i luckan på höger sida där det på en JA finns en ganska fjollig strömbrytare "Vapen JA NEJ" så har man två alternativ: vapen eller inga vapen, men kolla in i samma lucka på en :/ AJS där sitter det ett helt manligt vred med en uppsjö av manliga vapen som du kan välja mellan RB 15, BK, ARAK, Bomber med och utan BFASK och så många fler alternativ att jag inte kommer ihåg alla...

:baskerPa: :P

 

Det är väll beväpning till eller från och ett vred om man lastar den numer obefintliga attackamunitionen?

 

J.K Nilsson

 

Så är det nog...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja suck, viggen ja. Inte så vackert kanske, inte så slimmat.

Men helt enkelt BRUTALT!

 

Under mina elva månader på f4 i flygledartornet så hörde jag sällan rotarna när de startade, det var väldigt väl ljudisolerat.

Men pennorna och allt annat löst på bänkarna hamnade på golvet eftersom hela tornet vibrerade.

 

Fast ibland gick man ut på balkongen.

En rykande kopp kaffe, en nyinlagd snus, strålande sol och sikt 11 mil in i norge samt en/ett par rotar startande viggar nedanför på banan, ahhhhhh, liver var underbart ibland.

 

Men planet lever vidare!

Tänk bara på Burt Rutans hyllning, hans egenproducerade Vari-Viggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...