Jump to content

Saab JA 37 Viggen (AJ 37, AJS 37, SK 37, SF 37, SH 37)


Skuggan

Recommended Posts

Så hade det inte varit svårare än att när man har slut i sitt förråd med nya grejer men ser dessa ligga där på hyllan hänga på dom och åka.

Jo, det var det: För vapenalternativen var i praktiken hårdkodade. Det var inte förrän rätt sent som man kom på att det kanske skulle vara bra att låta AJ 37 bära bomber; Hade man gjort det ett par år senare hade det inte blivit av alls för det innebar faktiskt att man lade till hårdvara i flygplanet.

Link to comment
Share on other sites

Apropå Viggen och Flygvapenmuseum. Jag var där idag och spanade in nybygget, och jag måste väl tyvärr säga att jag är lite besviken på hur de moderna flygplanen, i synnerhet Viggen, förevisas. Jag tycker det är trist när man hänger upp flygplan i taket eller på annat sätt gör dem svåråtkomliga för publiken. Särskilt när vi talar om flygplan som är så pass flyghistoriskt signifikanta och intressanta som J35 Draken och Supermarine Spitfire. Givet hur mycket arbete som lagts ner på att få den sistnämnda till museet är det lite förvånande att man väljer att presentera den som en plastmodell hängd i taket likt de modeller som en gång prydde undertecknads pojkrum.

Men jag antar att det är platsbrist på grund av att Blackbirden tar allt golvutrymme.

 

När det gäller Viggen så är det lite sorgligt att de bara visar en AJ, och den är dessutom placerad på piedestal så att man inte kan se den i från markhöjd. Vet någon vad som hänt med JA-prototypen som stod utomhus innan, står den kvar ute någonstans? Såg att det fanns några flygplansformade snöhögar vid sidan av museet.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Viggen så är det lite sorgligt att de bara visar en AJ, och den är dessutom placerad på piedestal så att man inte kan se den i från markhöjd. Vet någon vad som hänt med JA-prototypen som stod utomhus innan, står den kvar ute någonstans? Såg att det fanns några flygplansformade snöhögar vid sidan av museet.

Det har stått tre plan inne på Malmen bakom FVM (kommer inte ihåg om det är två draken och en viggen eller tvärtom), och jag är osäker på om de maskinerna flyttades på innan snön kom (har ett visst minne av att det kommenterades att snön hade gjort så att en av kärrorna stegrade sig och stod på stjärten)

Link to comment
Share on other sites

Innan ombyggnaden hade man ju, om jag minns rätt, en JA 37 prototyp (Den ombyggda första Viggenprototypen) samt ett par specialmålade Drakar ståendes utomhus, så jag antar att dessa flygplan finns kvar någonstans. Vore synd om man tycker att de saknar värde eller helt enkelt inte kan ta hand om dem, och gör sig av med dem. I så fall kan jag ta Viggen. Jag får skaffa större tomt först, men det får det vara värt.

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

En gång i världen har det funnits en Drake som byggdes om som åskådningsmodell, den hade större delen av ena sidan avplåtad och klädd med plexiglas istället. Vore trevligt om Museet kunde göra samma sak med en 37:a Ena sidan och undersidan så att man på ett åskådligt sätt kan se allt jox som finns under skalet.

Link to comment
Share on other sites

En gång i världen har det funnits en Drake som byggdes om som åskådningsmodell, den hade större delen av ena sidan avplåtad och klädd med plexiglas istället. Vore trevligt om Museet kunde göra samma sak med en 37:a Ena sidan och undersidan så att man på ett åskådligt sätt kan se allt jox som finns under skalet.

 

*DRÄGRL* Nu är jag inte tekniker men fasen vad läckert....

Dock är en speciel känsla att gå ner i källaren och se den DC3 som ligger där...

Link to comment
Share on other sites

En gång i världen har det funnits en Drake som byggdes om som åskådningsmodell, den hade större delen av ena sidan avplåtad och klädd med plexiglas istället. Vore trevligt om Museet kunde göra samma sak med en 37:a Ena sidan och undersidan så att man på ett åskådligt sätt kan se allt jox som finns under skalet.

 

Finns en Drake på Volvo:s museum i Göteborg som är avplåtad, kanske har haft plexiglas tidigare. Är det dennna du tänkte på? Bild här!

Link to comment
Share on other sites

En gång i världen har det funnits en Drake som byggdes om som åskådningsmodell, den hade större delen av ena sidan avplåtad och klädd med plexiglas istället. Vore trevligt om Museet kunde göra samma sak med en 37:a Ena sidan och undersidan så att man på ett åskådligt sätt kan se allt jox som finns under skalet.

 

Finns en Drake på Volvo:s museum i Göteborg som är avplåtad, kanske har haft plexiglas tidigare. Är det dennna du tänkte på? Bild här!

 

Svårt att svara på, det var den högra sidan som var helt avplåtat, kropp vingar, rubbet...

Link to comment
Share on other sites

Jo men det heter inte minbomb för att man skall släppa dom i plurret....

Nä, det heter minbomb för att de har fördröjd utlösning. Perfekt om man vill att bomben ska detonera inuti eller under fartyget och inte uppe på däck.

Link to comment
Share on other sites

Vissa skribenter i forumets granndebatt F-16 VS F/A-18 vill ju hävda att F/A-18 är ett dåligt jaktflygplan.

 

Hur tror ni en F/A-18C från US NAVY hade klarat sig i WVR dogfight mot en svensk JA 37Di Viggen(som många anser här var ett mkt bra jaktplan) i början av 2000-talet?

Hornet är tyngre än JA 37 men har ju två GE404 istället för en stor Volvo RM8.

Hade Hornet varit en "mumsbit" för JA 37 på ACM övningar?

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Vad är det som gör att det är så oerhört roligt att jämföra flygplan i tvekamp "en mot en"? Varför verkar 99% av alla webizens tycka att denna nöjes-spekulation är den roligaste? Är jag den enda som tycker krig är intressantare?

 

I krig vill man vinna. Krig är den ultimata sporten och där ingår antalet maskiner man har råd att utrusta sig med som en oerhört viktig parameter. I luftstrid är hela tiden ambitionen att försöka skjuta motståndaren i ryggen när han tittar på något annat. Och ett flygplans-systems förmåga att ge en förutsättningar att göra detta så pass ofta att man vinner kriget är det jag tycker är roligast att spekulera kring.

 

Viggen är primärt inte en dog-fighter. Jag tror F-18 är bättre på det. Iallafall på låg höjd. Om Viggen kan ta striden på 10 000 meters höjd och i hög fart och se till att där körs dog-fighten annars flyger Viggen hem så kan han ha bättre läge. Möjligen kan jag tänka mig att Viggen kan ha liknande sustained vinkelhastiget som F-18 på hög höjd.

 

 

I ett krig så hade en F-18 från flottan inte haft en chans mot en krigsmakt med Viggen. Inte för samma peng. Att applicera militärmakt från havet med säg utrustning för 100 miljarder räcker istort sett bara för att uppnå paritet med en Viggen utrustad krigsmakt med spritt basssystem med motsvarande utrustningsvärde på 20 miljarder. Lätt fem mot ett förhållande. Men det var ju inte det du frågande, det är aldrig någon som tycker sånt är kul att fundera över.

Link to comment
Share on other sites

 

I ett krig så hade en F-18 från flottan inte haft en chans mot en krigsmakt med Viggen. Inte för samma peng. Att applicera militärmakt från havet med säg utrustning för 100 miljarder räcker istort sett bara för att uppnå paritet med en Viggen utrustad krigsmakt med spritt basssystem med motsvarande utrustningsvärde på 20 miljarder. Lätt fem mot ett förhållande. Men det var ju inte det du frågande, det är aldrig någon som tycker sånt är kul att fundera över.

 

 

Om du nu tycker att one on one är en fånig jämförelse varför jämför du då själv bara system mot system. I din analys saknar jag ord som Growler, Prowler, Tomahawk, RB97, osv. Nu säger du en sak men göra bara samma sak som kerran fast i plural.

 

Bättre kan du.

Link to comment
Share on other sites

 

I ett krig så hade en F-18 från flottan inte haft en chans mot en krigsmakt med Viggen. Inte för samma peng. Att applicera militärmakt från havet med säg utrustning för 100 miljarder räcker istort sett bara för att uppnå paritet med en Viggen utrustad krigsmakt med spritt basssystem med motsvarande utrustningsvärde på 20 miljarder. Lätt fem mot ett förhållande. Men det var ju inte det du frågande, det är aldrig någon som tycker sånt är kul att fundera över.

 

 

Om du nu tycker att one on one är en fånig jämförelse varför jämför du då själv bara system mot system. I din analys saknar jag ord som Growler, Prowler, Tomahawk, RB97, osv. Nu säger du en sak men göra bara samma sak som kerran fast i plural.

 

Bättre kan du.

 

För att jag respekterar BlåGuls ovilja att glida offtopic kanske? :-P

Eller kan det vara för att påverka fler att tänka ett steg till?

För att få fler att se mer än hollywood delen av vad flygplan i krig handlar om?

Skämt åsdio.

 

Någon dag kanske jag tar mig tid att göra något jätteinlägg om något liknande. Det finns nämligen i mina tankar och spridda anteckningar många sådana hobby analyser över olika krigsfall gjorda för eget nöjes skull. Och innefattande allt från moms-sats över soldatmoral och flygplanssystem.

 

Som dom säger, Be careful what you wish for, you just might get it.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Nej, det var bara en fånig ACM jämörelse mellan JA37 & F/A-18C jag frågade om. Anledningen till att jag valde en Hornet C från US NAVY var att jag tror att dessa är blanf de mesr moderna Hornet Classic.

 

Har inte en hangarfartygs stridsgrupp nu för tiden i sin stora arsenal av vapen förmåga att slå ut hela Sveriges försvar?

Link to comment
Share on other sites

Modernaste F-18C...det är väl Finnarnas eller Kuwaits det? :D

 

Slå ut sveriges förvar? LOL kärnvapen tror jag det heter :P

 

 

Men nog har väl säkert Viggen hunnit lekt med Finnarna eller samövat eller vad det heter? Hur har det gått då?

Link to comment
Share on other sites

Men nog har väl säkert Viggen hunnit lekt med Finnarna eller samövat eller vad det heter? Hur har det gått då?

Ja någon borde faktiskt veta. Men som jag sa så misstänker jag Viggen är det sämre planet på detta. Kanske kan göra något om det är på hög höjd. Och om vi förutsätter bara kanon så är bettet i Viggens kanon garanterat bättre om den väl nådde skjutläget först.

Link to comment
Share on other sites

Har Gripen ABS bromsar?

 

Ja, och även på noshjulet om jag minns rätt.

 

Tänk att detta blir en nyhet i tidningen. Jag vet två avåkningar av banan bara under min värnplikt. Vi måste flyga skrämmande lite numera.

 

Vad jag minns så var kvoten en fångst per år i nätet när jag var i FV, men då hade vi övningar på alla vägbaserna med ...

 

Reverseringen på Viggen är ersatt av ABS-bromsar på Gripen. Det var inte optimalt att flyga omkring med den extra vikten hela tiden, då tar man hellre lite fiskafänge någon gång var femte vinter.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Reverseringen på Viggen är ersatt av ABS-bromsar på Gripen. Det var inte optimalt att flyga omkring med den extra vikten hela tiden, då tar man hellre lite fiskafänge någon gång var femte vinter.

 

Viggen hade också ABS, så det så...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur högt tror ni en max tankad & max lastad Viggen kunde flyga innan man "bränt av" en del soppa?

 

Jag läste precis i boken "When Thunder rolled" att en max lastad & max tankad F-105 Thunderchief klarade att stiga till ungefär 20 000 fot i Thailands fuktiga klimat.

Förvisso var Thunderchief 3 ton tyngre än Viggen vid MTOW..

Link to comment
Share on other sites

Hur högt tror ni en max tankad & max lastad Viggen kunde flyga innan man "bränt av" en del soppa?

 

Jag läste precis i boken "When Thunder rolled" att en max lastad & max tankad F-105 Thunderchief klarade att stiga till ungefär 20 000 fot i Thailands fuktiga klimat.

Förvisso var Thunderchief 3 ton tyngre än Viggen vid MTOW..

Det pratas om ca 22 000meter. För en viggen.

En länk: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1614&start=0

 

 

Men din fråga låter lite konstig? Var det under en viss tid? eller testa max höjd eller? "bränt av en del soppa"? hur långt är ett snöre?

Klimatet blir rätt globalt när flygplan går upp på höjd..Så jag undrar om startplatsen skulle spela så stor roll?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...