Jump to content

GoPro på (tele)hjälm - vilket fäste?

Jcup

Recommended Posts

Hej!

Tänkte köpa en GoPro-kamera att använda främst på min telehjälm 9A. Det jag först tänkte var något att fästa i hjälmskalet som man skruvar fast med hjälp av tryck.

De versioner som finns att köpa från GoPro verkar vara någonting man klistrar på (Helmet Front Mount), eller en Head Strap, som jag inte vet hur pass bra den skulle sitta. Att klistra på någonting vet jag inte hur det skulle funka heller då hjälmskalet är som sandpapper.

Är det någon som har någon erfarenhet att fästa GoPro (motsv.) på stridshjälm eller telehjälm och kan komma med lite tips?

Min erfarenhet är att Contouren är i förhållande bättre då den är något mindre, strömlinjeformad och "billigare". Bildmässigt är de likvärdiga. Jag har min fäst på batteriluckan på mina Comtac. Den sticker inte ut så mycket och skyddas av hjälmen samt alltid är med. I nya numret av tidiningen hemvärnet ses en KSP-skytt med Contour med hjälmfäste.

Contour gick i konkurs för några månader sen. Tror de har nya ägare men man kanske ska vänta tills det stabiliserat sig, med tanke på eventuell support och garantiärenden.

Sony har en rätt fin actioncam. Stereoljud dessutom så man får mkt bättre ljud.

Contour gick i konkurs för några månader sen. Tror de har nya ägare men man kanske ska vänta tills det stabiliserat sig, med tanke på eventuell support och garantiärenden.

Sony har en rätt fin actioncam. Stereoljud dessutom så man får mkt bättre ljud.

• 7 months later...

Hej!

Tänkte köpa en GoPro-kamera att använda främst på min telehjälm 9A. Det jag först tänkte var något att fästa i hjälmskalet som man skruvar fast med hjälp av tryck.

De versioner som finns att köpa från GoPro verkar vara någonting man klistrar på (Helmet Front Mount), eller en Head Strap, som jag inte vet hur pass bra den skulle sitta. Att klistra på någonting vet jag inte hur det skulle funka heller då hjälmskalet är som sandpapper.

Är det någon som har någon erfarenhet att fästa GoPro (motsv.) på stridshjälm eller telehjälm och kan komma med lite tips?

Gjorde ett eget mount till gopro efter bilder på vanliga nvg-fästen till hjälm. Resultatet:

25q6ipy.jpg

91f19k.jpg

5wc9za.jpg