Jcup Posted November 11, 2013 Report Share Posted November 11, 2013 Hej! Tänkte köpa en GoPro-kamera att använda främst på min telehjälm 9A. Det jag först tänkte var något att fästa i hjälmskalet som man skruvar fast med hjälp av tryck. De versioner som finns att köpa från GoPro verkar vara någonting man klistrar på (Helmet Front Mount), eller en Head Strap, som jag inte vet hur pass bra den skulle sitta. Att klistra på någonting vet jag inte hur det skulle funka heller då hjälmskalet är som sandpapper. Är det någon som har någon erfarenhet att fästa GoPro (motsv.) på stridshjälm eller telehjälm och kan komma med lite tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted November 11, 2013 Report Share Posted November 11, 2013 Absolut lättast och bäst anpassat är att köpa ett amerikanskt NVG-mount med spännbandsfäste på eBay för några hundra och sen en GoPro-adapter till det. Ingen åverkan på hjälmen och lätt att ta av och på vid behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjordgren Posted November 12, 2013 Report Share Posted November 12, 2013 Min erfarenhet är att Contouren är i förhållande bättre då den är något mindre, strömlinjeformad och "billigare". Bildmässigt är de likvärdiga. Jag har min fäst på batteriluckan på mina Comtac. Den sticker inte ut så mycket och skyddas av hjälmen samt alltid är med. I nya numret av tidiningen hemvärnet ses en KSP-skytt med Contour med hjälmfäste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 13, 2013 Report Share Posted November 13, 2013 Vad skall du filma med en kamera på den hjälmen? Infästningsskruven till förarprismat? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted November 16, 2013 Author Report Share Posted November 16, 2013 Tack för tipsen. Lutar åt att bli en Contour på sidan med band runt hjälmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted November 16, 2013 Report Share Posted November 16, 2013 Contour gick i konkurs för några månader sen. Tror de har nya ägare men man kanske ska vänta tills det stabiliserat sig, med tanke på eventuell support och garantiärenden. Sony har en rätt fin actioncam. Stereoljud dessutom så man får mkt bättre ljud. Contour gick i konkurs för några månader sen. Tror de har nya ägare men man kanske ska vänta tills det stabiliserat sig, med tanke på eventuell support och garantiärenden. Sony har en rätt fin actioncam. Stereoljud dessutom så man får mkt bättre ljud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ishimura Posted July 7, 2014 Report Share Posted July 7, 2014 Hej! Tänkte köpa en GoPro-kamera att använda främst på min telehjälm 9A. Det jag först tänkte var något att fästa i hjälmskalet som man skruvar fast med hjälp av tryck. De versioner som finns att köpa från GoPro verkar vara någonting man klistrar på (Helmet Front Mount), eller en Head Strap, som jag inte vet hur pass bra den skulle sitta. Att klistra på någonting vet jag inte hur det skulle funka heller då hjälmskalet är som sandpapper. Är det någon som har någon erfarenhet att fästa GoPro (motsv.) på stridshjälm eller telehjälm och kan komma med lite tips? Gjorde ett eget mount till gopro efter bilder på vanliga nvg-fästen till hjälm. Resultatet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts