Jump to content
Sign in to follow this  
nilsson

INFO: Den stora tråden om ommönstring/överklagan

Recommended Posts

Det stämmer säkert, men i så fall är formuleringen fruktansvärt dålig. Textraden "förnyad prövning av detta beslut" tycker jag antyder på att man vill att beslutet ska omprövas, inte man själv.

Borde de inte förtydliga sig genom att skriva att det handlar om att man vill göra om mönstringen? Man får läsa väldigt mycket mellan raderna om man ska få det till det, som det står nu.

Så om man nu har hamnat i utbildningsreserven och vill pröva om man kan få någon annan tjänst. Ska man då ansöka om "Förnyad prövning" om man redan har tillräkligt bra värden för att bli placerad på det man vill eller ska man ansöka om "Ändrat inskrivningsbeslut" ?

Mitt tips

Ring pliktverket, så får ni raka svar om vad som gäller.

Som jag uppfattat det är det som jag sa, men jag kan inte LOVA då pliktverket har haft lite skumma formuleringar förr.

Yossarian kommer hem efter att ha införskaffat de sista julklapparna, och är på ett sånt där bra humör som bara ett riktigt ösregn dagen före julafton kan ge en. Han bläddrar igenom högen med julkort och hittar till sin förvåning ett kuvert från pliktverket bland alla tomtar och domherrar. Snabbare än vad Tomten äter en knäckkola öppnar Yossarian brevet och läser till sin förtvivlan att pliktverket vill placera honom i utbildningsreserven, på grund av ett visst försvarsbeslut. Det står också att han kan kontakta sin handläggare per telefon inom två veckor för att lämna sina synpunkter på detta, och därför kastar sig Yossarian omedelbart på telefonen. Dock visar det sig att hans handläggare har semester till den 10:e januari, så han får prata med en annan farbror som säger att han får skicka ett brev. Sen får han vänta och se vad pliktverket kan göra åt saken. Hur som helst var all julstämning borta från Yossarians sinne...

Alla eventuella likheter mellan berättelsens Yossarian och jag själv är väldigt avsiktliga.

:lol: Pliktverket :camo:

Detta inlägg är helt meningslöst och enormt okonstruktivt, och jag har full förståelse om någon vill låsa det. Kände dock för att gnälla en aning...

Ajdå, taskigt läge!

Skicka ett brev till dem och ring sedan dit och tjata varje dag tills de tröttnar och ger dig en tjänst. Annars får du väl sätta dit hopp till extramönstringen.

Lycka till!

Lite småjobbigt att få det dagen före julafton också.

Det kommer bli ett brev som inte ens den mest stenhjärtade inskrivningsförättare kan stå emot. Hela min skriftliga förmåga kommer att mobiliseras. Någon som har några tips om hur man kan lägga upp brevet? Ska man ge dem förslag på placeringar, och i så fall hur många förslag, eller ska man bara skriva att man kan ta vad som helst på befälsnivå? Jag kommer självklart poängtera att jag vill bli flygingenjör i FV och att jag är intresserad av utlandstjänst.

Får kanske sätta hoppet till UndAss-prövningen som sagt. Lite osäkert dock, med tanke på att det förmodligen bara är hälften som blir antagna.

@Yossarian

Vad hade du för tjänst?

Hoppas det löser sig, inte direkt trevligt att få ett sådant besked dan före julafton.

Häls WaLen

Edited by WaLen

Samma brev fick jag för några veckor sen...

Men! Jag överklagade, skrev ett brev och beskrev hur bra jag är på allt, o hur väldigt lämpad jag är för en plats i lumpen... Bla bla bla... Skrev även att jag har tankar på o bli officer och att delta i utlandstjänstgöring.

Fick en ny plats på P4/Kvarn.

Så ge inte upp.. Lycka till!

@WaLen

Stridsvagnsbefäl på P4, men så ska jag extramönstra som FV-undass i februari också.

@Johan Å

Skrev du någon specifik befattning som du ville ha, eller skrev du bara att du inte ville placeras i utbildningsreserven?

Ge upp kommer jag aldrig göra, om jag så ska behöva hungerstrejka utanför pliktverkskontoret...

Jag önskade ingen speciell befattning eller speciellt förband det enda krav jag framförde var att få göra en tjänst som befäl, dvs minst gruppchef, o det fick jag. Visst hade jag önskemål, men jag valde att inte nämna dem.. vet inte om det är en fördel eller nackdel.

Även om man drabbas personligen av försvarsbeslutet, vilket kan vara riktigt surt (det var nära o kosta mig min plats), måste man försöka o se helheten. Dessa politiker är trots allt demokratiskt valda och deras beslut måste ses representativt för väljarna de representerar. Det är så vår fina demokrati fungerar...

Aja, lite predikan där :ph34r: .. Hoppas iaf att det löser sig till det bästa för er!

De e många som fått sina tjänster indragna som skulle till P4... en i min klass, han skulle in som stridsvagnsbefäl... har en till i klassen som ska till samma men han påverkas inte... men men

Dessa politiker är trots allt demokratiskt valda och deras beslut måste ses representativt för väljarna de representerar. Det är så vår fina demokrati fungerar...

Problemet är bara att mp och v representerar en klar minoritet av väljarna...

Yossarian: Vill du jobba som flygingenjör kan det vara lämpligare att göra värnplikten som klargöringssoldat/gb/pb. On undass:are i FV kommer du aldrig vara i närheten av ett flygplan (bortsett från de planen som dyker upp från ingenstans och gör en lågsniff över huvudet på dig på flottiljen i överljudsfart).

Yossarian: Vill du jobba som flygingenjör kan det vara lämpligare att göra värnplikten som klargöringssoldat/gb/pb. On undass:are i FV kommer du aldrig vara i närheten av ett flygplan (bortsett från de planen som dyker upp från ingenstans och gör en lågsniff över huvudet på dig på flottiljen i överljudsfart).

Enligt mil.se är ju kravet bara befälsnivå på valfri försvarsgren, men hur det är i praktiken vet jag förstås inte. Eftersom man läser till civilingenjör väger nog det teoretiska lite tyngre än om man har skruvat på ett flygplan i lumpen eller inte. Det är vad jag tror...

Någon som vet hur det ser ut för stridsvagn/fordonplutonbefäl inryckningar? Är det samma som gäller där som i övrigt?

När kan man senast förvänta sig ett brev ifrån pliktverket hem?

//Per

Varför finns det så många trådar om det här ämnet? Kan lätt säga att jag läst 4 - 5 stycken. Borde finnas en gemensam... Nåja, jag var själv i samma situation så jag skickade brev till pliktverket och fick en annan tjänst som jag trivs ganska hyffsat med: Förare BV 206 :rodna: (sjv-bv)

EDIT: La till lite

Edited by madog

Guest Anders202

Fick hem ett brev från pliktverket idag där det stog att jag blivit placerad i utbildningsreserven!! Ja blev tokig när ja läste det.. :baskerKav:

Hade som förstahands val Motorredskapsförare i I19 i boden,

andrahands val Underhållssoladt..

Jag vill verkligen göra lumpen, jag ser det som att man inte blir en riktig man om man inte gjort lumpen, va ska jag göra för att få gå?

Hjälp mig nån!

Då är det ju här din motovation ska övertyga pliktverket. Fortsätt ringa och fortsätt tjata... om och om och om och om igen. Det handlar ju om att DU ska ÖVERTYGA dem! :huh:

Ge inte upp!! Lycka till.

Jag vill verkligen göra lumpen, jag ser det som att man inte blir en riktig man om man inte gjort lumpen, va ska jag göra för att få gå?

Konstigt jag känner mig inte alls som en riktig man :huh:

Är din enda önskan att göra lumpen för att bli en riktig man är du nog fel ute. Värnplikt är inte till för att små gossar ska kunna förverkliga sig själva och bli män, det är till för att Försvarsmakten ska kunna utbilda soldater som ska kunna försvara vårt land i ofred (eller hur var det nu?). Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: det är en förmån att få göra lumpen, ingen rättighet!

För övrigt, lycka till!

Om du nu inte får göra lumpen så har du ju alltid Hemvärnet. (tänka sig att JAG skrev det där).

Förövrigt så måste du se det som så att du långt ifrån är ensam om att få ett liknande besked. FM omorganiserar på bred front och det är en hel del tjänster som försvinner. Ta reda på varför just DU ska få förmånen att göra värnplikten och vad det är som gör DIG speciell i konkurens med alla andra som får göra lumpen och framhäv detta i dina samtal med pliktis. Och ge F*N i att telefonterrorisera pliktverket, dom har nog fullt upp med alla som är i din och liknande situationer. Det är inte dom som bestämmer hur många som ska göra lumpen. Ett samtal i timman ger dig inte större chans.

Lycka till.

:huh:

Om du nu inte får göra lumpen så har du ju alltid Hemvärnet. (tänka sig att JAG skrev det där).

Problemet är bara att för att bli hemvärnssoldat måste man ha gjort lumpen eller en 3 månaders GSU.

I dagsläget genomförs inga 3 månaders GSU.

Ett sätt att gå med på den "gröna" sidan skulle kunna vara att gå med i en frivillig försvarsorganisation och därigenom skriva avtal med hemvärnet.

Problemet är bara att för att bli hemvärnssoldat måste man ha gjort lumpen eller en 3 månaders GSU.

I dagsläget genomförs inga 3 månaders GSU.

Ett sätt att gå med på den "gröna" sidan skulle kunna vara att gå med i en frivillig försvarsorganisation och därigenom skriva avtal med hemvärnet.

Tack för klargörandet, jag är inte så hemma på det där med frivilligverksamheten.

Det är bara o tjata på. Jag blev också av med min plats (Pvr PB på Gotland) men skrev ett välformulerat brev o berätta hur bra jag är på allt :) Blev placerad som Strfbefäl på P4 nu till sommaren. Så mitt tips är att du skriver ett brev, snyggt, välformulerat och sakligt. Berätta vad som gör dig lämplig för värnplikt. ...O hoppas på det bästa. Lycka till.