Jump to content
Sign in to follow this  
nilsson

INFO: Den stora tråden om ommönstring/överklagan

Recommended Posts

ringde idag men han var på semester tills efter midsommar så får väll ringa nästa vecka istället då. typiskt...

Hur går det? Ringt än?

De som har erfarenhet av överklagan, hur lång tid brukar det ta från det att man skickar överklagan på posten till dess att pliktverket hör av sig med beslut?

På deras hemsida står det max 30 dagar tror jag, för mig tog en vecka efter att jag pratat med dom på telefon och mail.

Är det kanske en bättre metod att ringa och maila eller lär man få posta iaf?

detta är mitt område :blink:

Brev tar tid 30 dagar kan vara optimistiskt.

håll konstant kontakt med pliktverket. Ring flera gånger, tjata inte men visa att du är på hugget. Dom kommer inte ringa till dig och fråga, utan det är du som får ta intiativet. räkna inte med en tjänst som jägare va bered att ta det som erbjuds.

det är inte ofta överklagan går igenom och ommöstring är inget som händer vardagligen. men det är defenitivt värt att skicka in(dom vill inte höra om din livshistoria eller orelevanta saker. håll det kort men informativt!).

Har personlig erfarenhet ifrån flera samtal och brevväxlingar med pliktverket om ni har frågor så svarar jag mer än gärna på dom. :banghead:

ringde idag men han var på semester tills efter midsommar så får väll ringa nästa vecka istället då. typiskt...

Be att få tala med någon som jobbar med samma område så kopplar dom dig till en annan inskrivare. Dom är en 10 st som sysslar med inskrivningar och det är garanterat någon inne som kan hjälpa dig.

jo jag har tänkt det också. känns så tråkigt bara när man verkligen vill göra lumpen att bara ge upp det sådär. fick ett telefon nummer ditt jag kunnde ringa om jag hade några frågor så får se om jag ringer nästa vecka.

mina övriga mönstringsvärden var absolut ingenting att skryta med, men tycker dom var hyffsade iaf:

längd: 174cm

vikt: 62kg

BMI: 20,6

styrka:8

kondis:7 (nästan 8 där med men stupade när det bara var ca 15 sek kvar)

inskrivningsprov:5

plikttjänstförmåga: 5

styntest var fullt på ena ögat och ett fel på det andra för jag har brytningsfel men han sa att det inte gjorde ngt.

färgseende: 0 fel

Väger ens BMI värde tungt? Kan man bli nekad tjänst om man har för högt BMI?

Har man för högt eller för lågt så kan man bli nekad tjänst ja.

Vet inte dom exakta värdena, men är man kraftigt under/överviktig så kan man blir nekad

Hej!

Jag mönstrade för någon månad sedan och var då och är även nu intresserad av flygbasjägarutbilkdningne. När jag talade med inskrivningsförättaren sade han att tjänsten inte fanns. Beror det på att jag hade för dåliga värden?

Om inte - finns det något annat tillvägagångssätt att komma in på utbildningen?

De mönstringsvärden jag hade var:

Begåvning:8

Pliktjänstbarhet:6

Befäls:5

Arbetsförmåga:9

Isokai:8

Hösrsel, syn och hälsa bra.

MVH

Det verkar ha ändrats mycket på bara de senaste åren. En osäker muntlig källa sade till mig att 1 / 7 som vill får göra lumpen numera.

Jag gick på förmönstring, men åkte utomlands istället. Nu vill jag mönstra, göra lumpen och läsa vidare till officer. Efter att ha gjort en överklagan fick jag veta, genom att ringa, att min begäran bara hade blivit nekad. Det var det. Nu har jag skickat in en till och tänker fan inte ge mig förräns jag får mönstra.

Länge level byråkratin?

P.S: Hur fungerar det med nya lämplighetsundersökningen och vi som vill mönstra som älre? Brorsan gjorde precis en sådan...

Bland årskull 89 är vi runt 5 000 som får göra lumpen. Årskull 90, har jag för mig, ska bli runt 10 000 som får göra lumpen. Mellan 1/10 och 1/5 får göra lumpen med andra ord, grovt räknat.

Förresten kan jag påpeka att pliktverket ringde mig två dagar efter jag skickade min överklagan, det tycker jag var snabbt jobbat! :D

Förresten kan jag påpeka att pliktverket ringde mig två dagar efter jag skickade min överklagan, det tycker jag var snabbt jobbat! :D

vad överklagade du?

Om man blivit inskriven som utbildnings reserv eller inte fått den tjänst man vill

ha är det inte helt nödvändigt att skriva ett långt brev som förklarar varför du ska få göra vpl.

Oftast behöver du bara ringa det brukar lösa det mesta, pliktverkets handläggare är

oftast tillmötesgående om man är villig att ta en mindre "eftertraktad" tjänst.

Man blir ju sedan tvungen att skicka ett brev med ens underskrift,

jag fick förklarat för mig att det inte behövde stå något mer än ens underskrift.

Vet dock inte om det är så lätt varje gång men vet tre personer inklusive mig själv

som hade samma handläggare. För oss gick det på ca tre dagar mellan att vi ringt första gången

och tills vi hade inskrivnings beskedet i brevlådan.

Förresten kan jag påpeka att pliktverket ringde mig två dagar efter jag skickade min överklagan, det tycker jag var snabbt jobbat! :)

vad överklagade du?

Min befattning, ville initialt inte ha den. Efter en del tänkande så kom jag dock fram till att flygbassäkgruppchef faktiskt låter och verkar ganska kul! :) Pliktverket ville ändå inte ge mig någon annan position i dagsläget så egentligen fick jag inte igenom själva överklagan om man säger så.

Om man blivit inskriven som utbildnings reserv eller inte fått den tjänst man vill

ha är det inte helt nödvändigt att skriva ett långt brev som förklarar varför du ska få göra vpl.

Oftast behöver du bara ringa det brukar lösa det mesta, pliktverkets handläggare är

oftast tillmötesgående om man är villig att ta en mindre "eftertraktad" tjänst.

Man blir ju sedan tvungen att skicka ett brev med ens underskrift,

jag fick förklarat för mig att det inte behövde stå något mer än ens underskrift.

Vet dock inte om det är så lätt varje gång men vet tre personer inklusive mig själv

som hade samma handläggare. För oss gick det på ca tre dagar mellan att vi ringt första gången

och tills vi hade inskrivnings beskedet i brevlådan.

Kan skriva under på det.

Skickade ett mail med en kort fråga om jag kunde få prata med en handläggare, ett par dagar senare ringde de från pliktverket och redan samma dag fick jag en tjänst (var tidigare i utb. reserven).

Hej!

Det är så att jag blivit inskriven som luftburen soldat och ska rycka in i aug 2009. På mönstringen sa jag att jag var intresserad av fallskärmsjägarutbildningen samt kustjägarutbildningen. Dock hade jag inte de krav som uppfylldes (5:a på befälslämplighet). Det jag undrar är om det finns något sätt att ändå kunna skicka in en SANS även fast alla krav inte är uppfyllda. Men jag vill ändå inte förlora den placering som jag har i nuläget. Hur hade ni gjort om ni befunnit er i samma situation?

Tack för goda råd ärade soldf-medlemmar! :rolleyes:

Hej!

Det är så att jag blivit inskriven som luftburen soldat och ska rycka in i aug 2009. På mönstringen sa jag att jag var intresserad av fallskärmsjägarutbildningen samt kustjägarutbildningen. Dock hade jag inte de krav som uppfylldes (5:a på befälslämplighet). Det jag undrar är om det finns något sätt att ändå kunna skicka in en SANS även fast alla krav inte är uppfyllda. Men jag vill ändå inte förlora den placering som jag har i nuläget. Hur hade ni gjort om ni befunnit er i samma situation?

Tack för goda råd ärade soldf-medlemmar! :D

Jag har börjat fundera på samma sak vill verkligen åka till extra mönstringen för fsj, anledningen att jag inte sökt var pga min 6a på styrkan, fick ett snitt på 706 och 708 krävdes för 7a på de 2 dragen. Mönstringsförrättaren erbjöd mig dock att söka till kustjägarna men då kändes luftburna som ett bättre alternativ! Så det är altså möjligt att ringa o snacka med dom och kanske få en ansökan till fsj? idag skulle jag säkerligen dra en 8 eller 9 på styrke testet. Men som jag märkte under infohelgen så handlar det mer om inställning och motivation än hur många kg man orkar bära, visserligen underlättar det om man är grymt stark men det sitter i huvudet!

Tjena! jag var o mönstrade för ett tag sedan, och allt så helt ok ut vid testerna. Men sen när jag väl kom till läkaren så sa han att jag hade för lågt BMI, 19,5 för att vara exakt. Så jag skulle inte bli inskriven p.g.a det. Saken är att jag överklagade & idag fick jag hem ett brev där det stod att dom hade behandlat min överklagan, men sen resten förstod jag inte x)

"Av överklagandennämnden företagen utredning har inte gett besked om på vilken grund detta beslut har fattats. Nämnden beslutar därför att upphäva det överklagade beslutet och att årterförvisa ärendet till pliktverkets regionkontor i Kristianstad för fortsatt handläggning"

Någon som kan översätta detta åt mig ? =)

Tack!

Tjena! jag var o mönstrade för ett tag sedan, och allt så helt ok ut vid testerna. Men sen när jag väl kom till läkaren så sa han att jag hade för lågt BMI, 19,5 för att vara exakt. Så jag skulle inte bli inskriven p.g.a det. Saken är att jag överklagade & idag fick jag hem ett brev där det stod att dom hade behandlat min överklagan, men sen resten förstod jag inte x)

"Av överklagandennämnden företagen utredning har inte gett besked om på vilken grund detta beslut har fattats. Nämnden beslutar därför att upphäva det överklagade beslutet och att årterförvisa ärendet till pliktverkets regionkontor i Kristianstad för fortsatt handläggning"

Tack!

Såvitt jag förstår har man inte kunnat förstå varför du inte ansågs lämplig pga. ett BMI på 19.5 och därför skickat tillbaks ärendet till den plats du mönstrade på. Så, grattis! ;-)

Tack!

Såvitt jag förstår har man inte kunnat förstå varför du inte ansågs lämplig pga. ett BMI på 19.5 och därför skickat tillbaks ärendet till den plats du mönstrade på. Så, grattis! :baskerPa:

Aha! Tack! :baskerFN: Frågan är nu, ska jag direkt ge mig på pliktverket eller kommer dom kontakta mig?

Hej alla! :)

Är en av de stackare som blivit insatt i utbildningsreserven. Innan dess var jag preliminärt inskriven som

skyttegruppbefäl i stridsfordon som första handsval och skyttesoldat i stridsfordon som andrahandsval.

Är som sagt jävligt taggad på att få göra lumpen och undrar lite över hur stor chansen är att jag

överhuvudtaget kommer in som något annat nu efter att jag överklagat. Överklagade beslutet om utbildningsreserven och tog spaningssoldat, skyttesoldat

och bas/strilsäksoldat som alternativ men jag skrev också att liknande tjänster är utav intresse. Det är väl relativt populära tjänster

så jag är rädd att det redan är fullt redan men vad tror ni, finns det någon chans? Jag fick ju inte skyttesoldat i stridsfordon heller, men det kanske bara beror på att det bara var mitt andrahandsval?

Mina värden var:

Muskelstyrka: 8

Kondition: 7

Syn: 1,0 på båda

Hörsel: Godkänd

Begåvning: 6

Befälslämplighet: 5

Plikttjänstförmåga: 6

Är det någon annan med liknande resultat som fått tjänst efter överklagan?

Har också ett annat alternativ och det är att göra lumpen i Finland. Känns lite tråkigt att få "lumparvännerna" så långt

bort bara och har ju bott i Sverige hela mitt liv och det känns ju ändå roligare att få kämpa för "fosterlandet". :baskerPa:

Kan tillägga att jag hade 6 fel på färgseende, färgdefekt alltså. Kanske också påverkar?

Kan tillägga att jag hade 6 fel på färgseende, färgdefekt alltså. Kanske också påverkar?

Det påverkar i alldra högsta grad!

Jo, fast det är väl endast vissa tjänster i marinen där det inte är tillåtet? Hade tänkt söka till amfibiesoldat till en början men

fick inte det pga färgdefekten. Beror väl mest på att man färdas i båt och inte får ha problem med att läsa av sjömärken och liknande.

Men det kanske finns tjänster med krav på korrekt färgseende inom armén också?

Jo, fast det är väl endast vissa tjänster i marinen där det inte är tillåtet? Hade tänkt söka till amfibiesoldat till en början men

fick inte det pga färgdefekten. Beror väl mest på att man färdas i båt och inte får ha problem med att läsa av sjömärken och liknande.

Men det kanske finns tjänster med krav på korrekt färgseende inom armén också?

Nej du har nog rätt i att det inte är ett krav, men om du ställs mot en kille/tjej med likadana betyg som du så förlorar du nog på att du inte har fullt färgseende.

Jaha ja, fick svar om min överklagan idag. Blev inskriven som insatssoldat/förare, med krav på B-körkort vilket jag inte har :).

Mina förslag i överklagan var skyttesoldat, bas/strilsäksman eller spaningssoldat. Hade gärna sett att de ringt och berättat att

de tjänsterna var upptagna då insatssoldat inte känns så intressant. Tränar rätt hårt på gym och springer milen varje vecka

så att vara insatssoldat känns ju som att slappa under ett år, vilket inte direkt var mitt mål. Ville ha så fysiskt tungt som möjligt..

Därför känns nu lumpen i Finland mer intressant än att köra som insatssoldat i Sverige. Men hur är det egentligen? Jag får väl inte

överklaga en andra gång? Det stod att jag senast 2009-01-30 kunde lämna in "synpunkter", men ska jag skriva som det är och berätta att

jag nu hellre vill göra värnplikten i Finland? Räcker det som "synpunkt" för att de ska låta mig gå, eller är det i princip omöjligt för mig

att slippa undan insatssoldat nu? Var nämligen dum nog att tro att de inte skulle skriva in mig om mina förslag inte var tillgängliga. :wacko:

Det här gick ju inte som man tänkt sig..

igår kom jag hem från pliktverket kall och besviken, hörde inte 1 eller 2 toner på 30db på mitt högra öra, men hon sa att det var högst sannolikt att det bara var tillfälligt så hon bad mig att göra testet hemma hos en läkare i min hemstad och sedan överklaga beslutet.

någon som har samma erfarenhet som vet om man gör om hörseltestet och dom delar man inte han med första gången, eller om det bara är dom delarna man inte han med osv osv.

fick förövrigt en 9a på styrkan(drog över 1k newton tror jag hon sa)

6a på inskrivningen

B syn

Tjena ! Precis kommit hem från min ommönstring, och det lönade sig att överklaga ! :baskerHV:

Så ge inte upp hoppet!

Och om ni verkligen vill göra lumpen, säg inte att du vill ha nån spec. tjänst, utan var med flexibel för då ökar ju chanserna att du får göra lumpen. =))

Jag fick följande alternativ, Och jag rangordnade dom såhär;

1.ammunitionröjsoldat

2. Insats/förare ( trots att jag inte har B-körkort :unsure: )

3. Kock

Jag blev hur glad som helst! Även fall jag har satt kock längst ner på listan så lär även det bli en stor utmaning för mig om jag hamnar där. & jo en kock kan ju kriga han med :)

kan ju också säga att psykologen tyckte att jag skulle ha en höjd tjänstbarhet, så den höjdes ett snäpp den med :baskerHV:

Men ge inte upp!

Lycka till :Malaj:

Hej! Min kompis mönstrade i Januari och fick ganska bra resultat. Han placerades ändå i utbildningsreserven och valde att överklaga med motiveringen att han faktiskt gjorde bra ifrån sig på mönstringen och att han skulle kunna tänka sig många, många tjänster ifall han blev erbjuden det (mer utvecklat, så klart). Idag fick han följande svar:

"Överklagandet har inkommit i rätt tid. Pliktverket ändrar inte beslutet och överlämnar skrivelsen med överklagandet tll statens överklagandenämnd.

Information:

du har vid urvalstillfällen blivit placerad i utbildningsreserven. Dina mönstringsresultat har i rådande konkurrens, ej antagits till värnpliktstjänstgöring."

Betyder det att det är helt kört för hans del nu, eller finns det chans till att överklaga igen, alt. ommönstring?

Jag undrar om ni vet ur man ska göra för att få en chans till att få göra lumpen. vill göra den men fick inte.. Kommer inte riktigt ihåg vad där stod på lappen. vet ej om där stod nåt om att jag inte var beroende av studera.

Jag undrar om ni vet ur man ska göra för att få en chans till att få göra lumpen. vill göra den men fick inte.. Kommer inte riktigt ihåg vad där stod på lappen. vet ej om där stod nåt om att jag inte var beroende av studera.

Insidertips: Ring pliktverket.

fick ett email av pliktverket där det stod att jag har möjlighet att ansöka om att få mönstra.

Jag fick inte min chans att göra lumpen förra gången och det har jag velat göra hela tiden.

Ångrar mig att jag inte fick men hoppas jag får denna gången.