Jump to content

INFO: Den stora tråden om ommönstring/överklagan


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 368
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tyvärr fick även jag beskedet om utbildningsreserv, ska göra mitt bästa för att få igenom en överklagan.

 

Jag börjar med att ringa till PV imorgon följt av ett skriftligt brev. Skriver här sen om hur det gick.

Förstår hur det känns, fick samma besked förra året. Jag överklagade, men fick vänta tills för bara någon månad sen då det dök upp en tjänst som jag fann attraktiv och nu kommer jag rycka in i januari =). Just nu kommer det nog mest finnas bevakningsoldat och dylikt. Insidertipset är att (om du har tålamod) vänta tills KJ och FJS förtesterna har varit. Då kommer många eftertraktade tjänster släppas lös då de som klarat testerna får ändrad inskrivning från deras ursprungliga tjänst till FJ eller KJ. Men ring dem som sagt redan nu och överklaga och förklara din situation.

 

Lycka till =)

Link to comment
Share on other sites

Förstår hur det känns, fick samma besked förra året. Jag överklagade, men fick vänta tills för bara någon månad sen då det dök upp en tjänst som jag fann attraktiv och nu kommer jag rycka in i januari =). Just nu kommer det nog mest finnas bevakningsoldat och dylikt. Insidertipset är att (om du har tålamod) vänta tills KJ och FJS förtesterna har varit. Då kommer många eftertraktade tjänster släppas lös då de som klarat testerna får ändrad inskrivning från deras ursprungliga tjänst till FJ eller KJ. Men ring dem som sagt redan nu och överklaga och förklara din situation.

 

Lycka till =)

 

Tackar så mycket för tipset, det uppskattas! :banghead: Även om det känns förjävligt nu är det skönt att veta att det finns folk som har lyckats med överklagan.

 

 

Jag ringde iallafall PV idag och förklarade min situation. Enligt dem finns det inga lediga befattningar nu och att ett överklagande via brev skulle vara överflödigt.

De uppmanade mig till att ringa och höra med dem om befattningar lite då och då för att se vad som finns, även om chansen till att få en befattning skall vara bäst nästa vår efter inkallningsorderna har skickats ut. Det som känns bra är att dom faktiskt sa att jag inte skulle ge upp hoppet om att få göra värnplikt.

 

Jag kommer dock ändå att skicka ett överklagningsbrev även om jag vet att det kommer avslås. Sen skall jag se till att ringa dem ca en gång i månaden fram till jul och så får vi ser hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Jag behöver lite feedback av er här på SoldF, Det är nämligen så att jag har fått min överklagan om ommönstring beviljad. Men nu har jag fått ett brev hemskickat som säger att min överklagan har avslagits.

Under min mönstring så hade jag en förkylning med feber. Så jag kan prestera minst 50% bättre än vad jag gjorde. Jag vet dock att jag inte är den enda med detta problem. Men jag undrar helt enkelt hur pliktverket kan först bevilja och sedan avslå min överklagan. Någon som vet ifall det hjälper att man vägrar ge sig och fortsätter överklaga (då beslutet inte kan överklagas. Detta stog på båda breven). Finns det en chans att dem kan dra i nåra trådar? Ge gärna tips!

 

Tacksam för svar.

 

Dennus

Link to comment
Share on other sites

Lade min överklagan på lådan idag. Hur lång tid kan det ta innan man får svar, 2 veckor?

 

Som sagt vet jag att överklagan kommer att avslås men jag hänvisade skrivelsen till 3 veckorsbegränsningen, dvs skriven i förebyggande syfte.

 

Skriver hur svaret blev sen.

Link to comment
Share on other sites

Då fyller jag på lite till i denna tråd.

 

Fick svaret från överklagan idag:

 

Den finns inga lediga befattningar. Du kan med fördel ansöka igen under våren 2010 för att få göra värnplikt.

 

Egentligen inte mer än vad jag redan visste, känns dock som man fick lite mer hopp nu iallafall.

Det blir till att hålla ständig telefonkontakt med Pliktverket fram till nästa vår så får man se hur det utvecklas.

:mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var en månad sedan jag talade med pliktverket, man får mönstra om om man vill men er man som mig född 89 eller tidigare så är man inte prioriterad längre utan man är hopp lös! Men man ska aldrig ge upp!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

För mig var det hur lätt som helst att be om en till mönstring,eller ska enbart cykla och ett eventuellt jägartest (ska möstra nu på onsdag igen).

Jag skrev bara att jag var magsjuk veckan innan efter en utlandsresa (vilket jag var ) och skulle vilja cykla om för att jägartjänst är det jag skulle vilja gå.

Skriver man bara hur det ligger till och om du är motivierad ska det inte alls vara något problem ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...