Jump to content

INFO: Den stora tråden om ommönstring/överklagan


Recommended Posts

Ja, men grejen är att de andra som har mönstrat är nöjda med sitt resultat. De fick aldrig den här känslan "fan jag kan bättre", de lyckades på första försöket. Har du aldrig fått ig på något prov i skolan? Så varför ska man inte få än andra chans här? För oss som känner att de kan bättre och inte lyckades på första försöket kan väl få en chans till. En chans räcker, det vore osannolikt om det gick fel två gånger irad.

 

Man behöver inte vara Astronaut för att förstå att jag borde vara starkare än en 3:a på Ms. För att du vet väll själv att det är mycket koordination/teknik än direkt styrka. Du kanske läste vplnytt om att de kanske ska ersätta isokaien för att det är många har problem med tekniken.

Vill du ha 1 sida brev som förklarar hela min situation (min överklagan om utbreserv)+ 0,5 sidan från en sergeant som styrker att jag har bra fysik?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 368
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Agentorange.. andas in, tagga ner.. ta det lugnt.. ok?

 

Rokare BG

 

Vidare, utan BG-Cape..

 

Jag förstår att du är nere för att du inte klarade I och Styrke test, men nu är det ju så att FM har sina urval och huruvida du har en dålig dag eller inte spelar ingen roll. Om nu en karriär inom firman är så otroligt viktig för dig så kanske du skulle övervägt att dels uppnå en bättre teknik, vissa verkar ju uppenbarligen lyckas, men kanske ännu viktigare koncentrerat dig och inte kört på rutin.. För i ärlighetens namn, och svara verkligen ärligt nu, varför skall FM satsa på dig när du lägger så stor vikt vid din önskade karriär inom FM att du "kör lite på rutin och inte koncentrerar dig?"...

 

Rokare

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det måste kännas tungt för dig Agentorange67, alltid tråkigt att se personers drömmar krossas.

 

MEN, trots allt så är det du själv som har presterat dina resultat på mönstringen och inte pliktverket. Jag kan ha ha en viss förståelse för styrkeprovet. Att du skyller I-provet på att du var okoncentrerad och körde på rutin tycker jag låter som en dålig bortförklaring. Om du är okoncentrerad i en varm lektionsal mitt på dagen, hur kommer du då att fungera under mer krävande situationer? Kommer du t ex att kunna göra en insatsplanering kl 0330 på morgonen efter att ha varit i fält i 10 dygn? Det är sådanna frågor du måste ställa dig själv, för du kommer garanterat att ha dåliga dagar i lumpen och som officer också.

 

Självkännedom och personlig mognad är också viktiga egenskaper för att bli en soldat..

Link to comment
Share on other sites

Så varför ska man inte få än andra chans här?

Enkelt: För att det finns folk som kan fylla platserna.

 

Det är svårt att avgöra om en person med dåligt resultat har haft en dålig dag, eller helt enkelt är dålig. Därför väljer man bara de som visar bra resultat. Att låta folk mönstra igen kostar bara onödiga pengar, man kan lika gärna ta in någon av de andra som står och skriker efter platser.

 

FM finns inte till för dig, du finns till för FM.

Link to comment
Share on other sites

Käre rokare.

Först måste jag säga i varje strid som jag går in måste jag vinna, så är jag utformad. Samtidigt förstår jag också att FM har fått de gubbar de vill ha till inryck jan 2009. Svaret på din viktigaste fråga är: Att jag vill komma bort från skolbänken. Jag är skoltrött. Och då tänker du så här varför ska jag trivas bättre utanför skolbänken? Svaret är då; att jag går tekniklinjen på gymnasiet vi har varje ett x antal veckors praktik, då är det varje år lika skönt att komma ut på praktik och slippa skolbänken. Jag tycker om det lantliga livet. Är inte då vpl en bra start om man får känna sig själv i gröna kläder?

Link to comment
Share on other sites

Dravel dravel dravel..

 

För i ärlighetens namn, och svara verkligen ärligt nu, varför skall FM satsa på dig när du lägger så stor vikt vid din önskade karriär inom FM att du "kör lite på rutin och inte koncentrerar dig?"...

 

Rokare

 

 

Käre rokare.

Först måste jag säga i varje strid som jag går in måste jag vinna, så är jag utformad. Samtidigt förstår jag också att FM har fått de gubbar de vill ha till inryck jan 2009. Svaret på din viktigaste fråga är: Att jag vill komma bort från skolbänken. Jag är skoltrött. Och då tänker du så här varför ska jag trivas bättre utanför skolbänken? Svaret är då; att jag går tekniklinjen på gymnasiet vi har varje ett x antal veckors praktik, då är det varje år lika skönt att komma ut på praktik och slippa skolbänken. Jag tycker om det lantliga livet. Är inte då vpl en bra start om man får känna sig själv i gröna kläder?

 

1. Så FM skall satsa på dig för att du vill komma bort från skolbänken?

 

2. Jag tänker inte alls "Varför ska [du] trivas bättre utanför skolbänken?" Jag tänker snarare "Tror du att allt i denna process handlar om dig själv?". Det du skriver dryper ju formligen av en känsla av att det är upp till FM att se till att just du bli nöjd.

 

3. Avslutningsvis. Om du nu måste vinna varje strid som du ger dig in i, varför körde du då på rutin och slappade på I-testet?

 

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

 

GMY

 

Edit: Fötryldignade

Link to comment
Share on other sites

Tungt läge där agentorange ......

 

Men det känns som att du försöker att skylla ditt misslyckade på FM .

Detta test är totalt rättvist alla får samma om man misslyckas så misslyckas man så är det .

Edited by SISU
Link to comment
Share on other sites

Dravel dravel dravel..

 

För i ärlighetens namn, och svara verkligen ärligt nu, varför skall FM satsa på dig när du lägger så stor vikt vid din önskade karriär inom FM att du "kör lite på rutin och inte koncentrerar dig?"...

 

Rokare

 

 

Käre rokare.

Först måste jag säga i varje strid som jag går in måste jag vinna, så är jag utformad. Samtidigt förstår jag också att FM har fått de gubbar de vill ha till inryck jan 2009. Svaret på din viktigaste fråga är: Att jag vill komma bort från skolbänken. Jag är skoltrött. Och då tänker du så här varför ska jag trivas bättre utanför skolbänken? Svaret är då; att jag går tekniklinjen på gymnasiet vi har varje ett x antal veckors praktik, då är det varje år lika skönt att komma ut på praktik och slippa skolbänken. Jag tycker om det lantliga livet. Är inte då vpl en bra start om man får känna sig själv i gröna kläder?

 

1. Så FM skall satsa på dig för att du vill komma bort från skolbänken?

 

2. Jag tänker inte alls "Varför ska [du] trivas bättre utanför skolbänken?" Jag tänker snarare "Tror du att allt i denna process handlar om dig själv?". Det du skriver dryper ju formligen av en känsla av att det är upp till FM att se till att just du bli nöjd.

 

3. Avslutningsvis. Om du nu måste vinna varje strid som du ger dig in i, varför körde du då på rutin och slappade på I-testet?

 

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

 

GMY

 

Edit: Fötryldignade

Tjena sötnos.

 

Fm skall satsa på mig för att jag har som bekant i bakhuvet att kanske bli officer. Det är väl bättre än att sätta en vpl som kanske vill bli officer än en som inte vill. Då kan det få ett win win koncept istället för ett win lose. Där win är vpl:en och lose är Fm.

Jag har gjort sådana tester förr(liknade) och jag ville gå vidare eftersom detta var första testet på dagen.

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

Den där får du allt förklara.

Link to comment
Share on other sites

Men snälla acceptera och gå vidare!

Jag var/är galet motiverad för lumpen och har varit HV ungdom i snart 3 år med väldigt många hundra timmar i bakfickan.

Det sket sig för mig då jag hörde 3 frekvenser för dåligt på mitt vänstra öra! Kändes lite som en käftsmäll först men allt eftersom så har jag insett att det finns massa annat att satsa på i livet lumpen är inte allt.

Nu ska jag istället toffla och satsa allt på Polishögskolan.

 

Finns inget du kan göra förutom att acceptera och gå vidare plikverket har massor av motiverat folk som med glädje fyller din lucka.

Link to comment
Share on other sites

Dravel dravel dravel..

 

För i ärlighetens namn, och svara verkligen ärligt nu, varför skall FM satsa på dig när du lägger så stor vikt vid din önskade karriär inom FM att du "kör lite på rutin och inte koncentrerar dig?"...

 

Rokare

 

 

Käre rokare.

Först måste jag säga i varje strid som jag går in måste jag vinna, så är jag utformad. Samtidigt förstår jag också att FM har fått de gubbar de vill ha till inryck jan 2009. Svaret på din viktigaste fråga är: Att jag vill komma bort från skolbänken. Jag är skoltrött. Och då tänker du så här varför ska jag trivas bättre utanför skolbänken? Svaret är då; att jag går tekniklinjen på gymnasiet vi har varje ett x antal veckors praktik, då är det varje år lika skönt att komma ut på praktik och slippa skolbänken. Jag tycker om det lantliga livet. Är inte då vpl en bra start om man får känna sig själv i gröna kläder?

 

1. Så FM skall satsa på dig för att du vill komma bort från skolbänken?

 

2. Jag tänker inte alls "Varför ska [du] trivas bättre utanför skolbänken?" Jag tänker snarare "Tror du att allt i denna process handlar om dig själv?". Det du skriver dryper ju formligen av en känsla av att det är upp till FM att se till att just du bli nöjd.

 

3. Avslutningsvis. Om du nu måste vinna varje strid som du ger dig in i, varför körde du då på rutin och slappade på I-testet?

 

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

 

GMY

 

Edit: Fötryldignade

Tjena sötnos.

 

Fm skall satsa på mig för att jag har som bekant i bakhuvet att kanske bli officer. Det är väl bättre än att sätta en vpl som kanske vill bli officer än en som inte vill. Då kan det få ett win win koncept istället för ett win lose. Där win är vpl:en och lose är Fm.

Jag har gjort sådana tester förr(liknade) och jag ville gå vidare eftersom detta var första testet på dagen.

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

Den där får du allt förklara.

 

Varför då inte sätta en VPL som kan tänka sig att bli Yoff med rätt kompetens istället för att rucka på kraven? FMs behov styr, inte de som vill in i FM. Enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog säga att i-provet (taskig koncentration, körde mer på rutin) och styrkan (teknik). Resten av alla resultat är ok.
Jag har en mycket fast uppfattning om hur man "lyckas" få dåligt resultat på I-provet. Antingen räcker ens psykiska färdigheter inte till en högre siffra än den man presterar. Alternativt så "slappar" man och skriver dåligt. Båda fallen ger vid handen att man inte är lämplig för tjänst som kräver högre resultat.

 

Vad hade du för resultat på I-provet? Och sa psykologen något om det?

Sen undrar jag varför du inte blev placerad på en tjänst som du uppfyllde kraven till? Vägrade du eller ville inte pv placera dig?

 

edit:stava

Edited by Vikström
Link to comment
Share on other sites

Tjena sötnos.

 

Intressant, hur tänkte du nu? Utveckla gärna.

 

Fm skall satsa på mig för att jag har som bekant i bakhuvet att kanske bli officer. Det är väl bättre än att sätta en vpl som kanske vill bli officer än en som inte vill. Då kan det få ett win win koncept istället för ett win lose. Där win är vpl:en och lose är Fm.

Jag har gjort sådana tester förr(liknade) och jag ville gå vidare eftersom detta var första testet på dagen.

 

För övrigt hoppas jag att du inte har svarat på min fråga.

 

Den där får du allt förklara.

 

Låt mig då förklara. Min fråga var varför FM skall satsa på dig, framförallt när du verkade skita i I-provet. Ditt svar innehöll massa konstaterande om du var skoltrött vilket säkerligen besvarar frågan varför du vill satsa på FM men knappast varför FM skall satsa på dig. Det var därför min förhoppning att du hade missförstått min fråga, för om det där var dit svar så var vi tillbaka på ruta ett d.v.s FM finns inte till för dig. Jag har har kursiverat ovan vad som snarare är ett rimligt svar på frågan även om, som bl.a Born skriver, det svaret haltar också. Win/win och Win/loose hade ju för dig och FM uppstått om det var du och en person till som kämpade om en plats. Men med dagens låga numerär så är chansen mycket stor att man istället hittar någon som vill tjänstgöra och uppfyller kraven och därför inte behöver ställas inför det valet. Bara för att det är Win-loose för dig så behöver FM bry sig om det lika lite som jag mycket starkt känner att jag och skatteverket lever i en Loose-Win situation vilket de i slutet av varje månad skiter högaktningsfullt i.

 

Förövrigt finns det en mängd människor inom den branschen som FM verkar i som

... har gjort sådana [saker] förr(liknade) och ... ville gå vidare eftersom detta var första [saken] på dagen.
tyvärr har ett sådant tänk en viss förmåga att inte låta dem gå vidare den dagen utan snarare skicka hem dem i träfrack.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Alltså, är det bara jag eller är inte kraven Pliktverket ställer på mönstringen lägstakraven för att antas till utbildningen? Dvs. vad du förväntas prestera som sämst om man hårddrar det. Jag hade inte en av mina bästa dagar på mönstringen jag heller, men gick in med inställningen att göra mitt bästa och se vad det räckte till. Hade jag inte fått göra lumpen så hade jag visserligen blivit besviken, men livet går vidare.

 

@Agentorange67: Du säger att du går in med inställningen att du måste vinna i varje strid, vad fan gjorde du då inte ditt bästa på mönstringen för? Alla har dåliga dagar, och går man och surar ihop för minsta motgång så kanske man ska ta sig en extra funderare på om man verkligen är lämplig för värnplikt, än mindre officersyrket. I mönstringstråden ( http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26884&st=570 ) skrev du att de tänkte ge dig en chans till på styrkan om de andra testen gick bra! Det om något borde ha peppat upp dig som sjutton inför resten, men inte fan gick det något bättre för dig efter det. Själv hade jag gärna tagit ett extra ryck med stången för att se om man kunnat bli Norrlandsdragon (även om jag nu i efterhand är ganska glad att jag inte blev det, nu vet jag mina begränsingar bättre), men jag fick ingen sådan chans. Det lär finnas många mönstrande som önskat att få göra det där omprovet av styrkan, men få har fått göra det. Du hade chansen, och du tog den inte. Du har bara dig själv att skylla.

Edited by Skalman
Link to comment
Share on other sites

@Agentorange67

 

va f*n... du kuggade, du förlorade, du blev trea, du hamnade utanför listan!

 

du har inte det FM eftersöker, så varför ska de då sattsa på dig som misslyckades? bara för att du vill bli officer? Vilket medför att FM ska sattsa på en misslyckad individ med officersdrömmar? Aldrig att jag vill att mina skattepengar ska sattsas på misslyckade människor som vill bli officerare... Bättre att då sattsa pengar, tid och resurser på de som har bra mönstringsvärden! Sedan kanske de vill bli officerare i framtiden eller söka internationell tjänst. Tänk det kanske finns någon som är bättre lämpad än dig som också vill bli officer och göra utlandstjänst. Då är det dumt att du som misslyckad tar upp en plats.

 

tyvärr du har inte vad som krävs. acceptera och gå vidare. Eller sök dig till förband som utbildas i frankrike. Du kanske har vad de söker...

Link to comment
Share on other sites

Agentorange:

 

Du verkar sakna en hel del av den ödmjukhet som behövs inom Försvarsmakten. Att gå in med att man är störst, bäst och alltid ska vinna varje strid kommer inte sluta särskilt bra. Vissa saker klarar man, andra inte. Så är det hela tiden i livet. Om du är skoltrött finns det tusen andra saker du kan satsa på. Skaffa ett civilt jobb exempelvis. Du har fått dina chanser av Pliktverket, och du misslyckades. Gå vidare i livet.

 

Om du verkligen hade varit motiverad till 100% hade du satsat ALLT på mönstringen, vilket du enligt dig själv inte gjorde. Om du inte klarar av att lösa uppgifter hos Pliktverket, hur ska du då orka lösa dem efter 20 dygn i fält när du och din grupp är blöta, trötta och hungriga? Och hur kommer du i det läget att ta motgångar?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men grejen är att de andra som har mönstrat är nöjda med sitt resultat. De fick aldrig den här känslan "fan jag kan bättre", de lyckades på första försöket. Har du aldrig fått ig på något prov i skolan? Så varför ska man inte få än andra chans här? För oss som känner att de kan bättre och inte lyckades på första försöket kan väl få en chans till. En chans räcker, det vore osannolikt om det gick fel två gånger irad.

 

Man behöver inte vara Astronaut för att förstå att jag borde vara starkare än en 3:a på Ms. För att du vet väll själv att det är mycket koordination/teknik än direkt styrka. Du kanske läste vplnytt om att de kanske ska ersätta isokaien för att det är många har problem med tekniken.

Vill du ha 1 sida brev som förklarar hela min situation (min överklagan om utbreserv)+ 0,5 sidan från en sergeant som styrker att jag har bra fysik?

 

Du får ju ta och ge dig nu pojk. Du BORDE vara starkare? Ja, du skulle väl ha tränat istället för att spela TV-spel. Men du har rätt, många har problem med ISOKAI-testet. Det innebär inte att de INTE kan dra högt på den bara därför. Jag drog 6 gånger på den däringa maskinen innan testledaren var nöjd med resultatet. Fick således ett lägre resultat än vad jag borde. Men jag fick göra GU ändå... måste ha varit avsaknaden av TV-spel :wacko:

 

I-provet. Jadu, ger man inte allt så får man... skylla sig själv. Ibland har man bara en chans till saker och ting hä i livet och du försatte din.

 

Ge upp. Du kommer inte att få igenom en överklagan. Du har inga skäl till det.

 

För övrigt kan jag väl tillägga att din självinsikt och mognad gör dig direkt olämplig för någon form av befälsrätt över en annan levande eller uppstoppad varelse. Så väx på dig lite.

 

Vänligen,

Anders

 

PS. Notera skillnaden i svar jmf med Linneas tråd. Hon fick inte ens chansen att visa vad hon kunde. Vilket jag tycker är synd. Du hade chansen men sumpade den.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ge lite ljus i slutet av tunneln till de som överklagar.

 

dvärgmusen (jag) har brottat ner den afrikanska elefanten (pliktverket)! fick efter flera överklagningar, dussintals samtal till pliktverket och ansökningar äntligen fått mitt inskrivningsbeslut i utbildningsreserven ändrat! Blir Skyttegruppbefäl på Trängregementet med inryck 3 augusti 2009! Nästa steg är nu att fortsätta ringa för att försöka få ett tidigare intryck annars är jag helnöjd och hoppas det kommer gå lika bra för alla andra där ute.

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg är nu att fortsätta ringa för att försöka få ett tidigare intryck annars är jag helnöjd och hoppas det kommer gå lika bra för alla andra där ute.
Som skyttegruppchef på något arméförband så finns det inget inryck mellan nu och augusti 2009.

 

Utbildningsplats

Utbildningen genomförs vid:

Artilleriregementet i Boden, juli 2009

Livgardet i Kungsängen, januari 2009, augusti 2009

Skaraborgs regemente i Skövde, augusti 2009

Trängregementet i Skövde, februari 2008, januari 2009, augusti 2009, juli 2010

 

Udrag ur Lumpen.nu befattningbeskrivning av GA800, Skyttegruppbefäl, Armén

 

Platserna med inryck i Januari 2009 är självklart tillsatta nu, annars skulle jag sökt att få de direkt, men framåtöver kan det hända att platser öppnar sig p.g.a. avhopp.

 

Edit: klargjorde källa,

Edited by Crown
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag hoppas att jag skriver i en någolunda passande tråd.

 

Jag ska ska nog göra min fråga någolunda kort, jag har blivit placerad i utbildningsreserven trots att jag gärna hade gjort lumpen. Jag har som alla andra möjlighet att överklaga beslutet, det jag undrar är: Hur stor är chansen att min överklagan leder till att beslutet ändras och att jag får göra lumpen?

 

Och om chansen är någolunda stor, hur ska man göra?

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att jag skriver i en någolunda passande tråd.

 

Jag ska ska nog göra min fråga någolunda kort, jag har blivit placerad i utbildningsreserven trots att jag gärna hade gjort lumpen. Jag har som alla andra möjlighet att överklaga beslutet, det jag undrar är: Hur stor är chansen att min överklagan leder till att beslutet ändras och att jag får göra lumpen?

 

Och om chansen är någolunda stor, hur ska man göra?

 

Beror nog på hur din möstring gick, men jag överklagade med någolunda bra poäng, och de sa att det inte var några problem att fixa ny plats. Jag skrev ett skrivtligt brev och ringde dem även på lokala mönstringsenheten (sthlm)

Link to comment
Share on other sites

Har en tjej på 24 bast samt en kille av samma ålder på plutonen, så helt omöjligt lär det ju inte vara, dock inte troligt... :/
Det där var väl inte ett svar på min fråga va? :unsure:

Jag mönstrade för max 4 månader sen och jag har inte hunnit bli mer än 18 än...

Link to comment
Share on other sites

Har en tjej på 24 bast samt en kille av samma ålder på plutonen, så helt omöjligt lär det ju inte vara, dock inte troligt... :rockon:
Det där var väl inte ett svar på min fråga va? :rolleyes:

Jag mönstrade för max 4 månader sen och jag har inte hunnit bli mer än 18 än...

 

Kanske för att det inte var din fråga jag svarade på, utan trådskaparens.

 

Men för att då svara på din fråga, så vore det bra att få en lite större överblick över varför du möjligtvis hamnade i utbildningsreserven. Mönstringsresultat, allergier, syn osv. Det finns många faktorer som spelar in. Förutsatt då att du fick hyffsade resultat och att du inte har några allergier eller är halvt blind så är ju chansen inte allt för liten. Mitt råd till dig är att ringa och snacka med dem på pliktverket. Skicka för bövelen inga brev, utan ring så att du kan få ett svar direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja ni, min fråga är egentligen hur jag gör för att få komma in i det militära livet igen?

 

Har mönstrat 2 gånger i mitt liv, har ryckt in 1 gång i mitt liv, har muckat 0 gånger i mitt liv.

Ryckte in i kungl. amfibiekåren på amf1 för över ett halv år sedan. Dessvärre var jag absolut inte redo för det militära livet. Jag hade panik ångest, hade nyligen råkat ut för en punkterad lunga och var allmänt kluven inför livets frågor.

 

För en halv månad sedan skickade jag ett brev till pliktverket där jag förklarade mig och bad om en till chans. Jag blev uppringd och dom sa att dom skulle göra så gott dom kan. Men dessvärre dök ett brev upp i förra veckan där det stog att jag inte var lämplig enligt läkare och att det inte var möjligt att överklaga.

 

Men dom uppgifterna dom har på mig är gamla, jag är en ny människa nu. Fit for fight. Bästa sättet att approcha? Någon som har någon erfarenhet av pliktverket? Jag har fått en väldigt luddig bild av killarna där, dom har frågat mig flera gånger om "vi ska ta och göra lumpen eller inte?" och en gång ringde en kille därifrån och agerade läkare själv "lite dyka kan väl inte skada dig va?" (på min remiss stog det "ej dykning") så det känns som om dom är väldigt flexibla.

 

Mvh

 

- 1506 BlitZz

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slagit ihop ett antal trådar som handlar om möjligheterna att mönstra om eller att överklaga sitt mönstringsbeslut. Är det någon som hittar fler sådana trådar så får ni gärna PM:a dem till mig så ska jag kasta in även dem här.

 

Hädanefter skall alla frågor om ommönstring, överklagan av mönstringsbeslut etc. behandlas i denna tråd.

 

/mdn, Blågul

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta min histora.

 

Mönstrade 2006, fast besluten att bli jägare och skicka in SANS till FJS och KJS. Ett bedrövligt syntest, fick sämsta betyg, satte såklart stopp för det. Var lack i några veckor sen fick jag andra planer för min framtid, satsade på skolan och ska börja plugga på en högt ansedd skola i höst.

 

Har senaste året funderat fram och tillbaks på att göra en ögonoperation och var tillslut på besök hos en ögonklinik häromdagen. Har -1.0, vilket inte är ett stort fel, men tillräckligt för att förr eller senare behöva skaffa linser. Eftersom jag är närsynt och felet inte är så stort så är det ganska enkelt fixat med en vågfronts-LASIK, vilket jag nu beslutat att göra.

 

Det fina i kråksången är att jag varit i kontakt med pliktverket, som jag kan skicka in nytt synintyg till efter operation. Med massor med övertalan, lite kontakter och vilja hoppas jag på att rycka in med 89:orna nästa år! Man kan inte vara säker, men för mig är det helt klart värt ett försök och jag VET om personer som har gjort samma sak som jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...