Jump to content

Hanski

Recommended Posts

Hej,

 

Det har varit ganska mycket diskussion av Hemvärnets ny Personbil 8 och då och då man har kommenterat Finska lösningar. Kanske det skulle vara intressant att läsa mer om nutidens militärä hjulfordon inom Finska Försvarsmakten?

 

Jag är nu på forumet och den här är min första komment här. Jag lever i Esbo, Finland och arbetar som ICT konsultant. Jag har militär bakgrund inom infanteriet och jag är nu reserv kapten.

 

Stridsfordon

Det finns 2 huvudtyper av hjulbaserat stridsfordon inom Försvarsmakten: Patria AMV och Sisu XA serier.

- AMV finns bara på en bataljon. Den är kanske "bäst i klassen" men också hemskt dyrt. Finska modeller är beväpnad med 12,7 Kongsberg Protector men man har testat olika modeller med 30 mm AKAN tornoch även en modell med 105 mm psv-kanon

- AMOS version av AMV finns på två brigader. Den är den mest effektiva granatkastare inom Försvarsmakten med dubbel 120 Grk och full automatik.

- Sisu XA finns några hundra exemplar i alla möjliga varianter. Den vanligaste är basic infanteriemodell av XA-180 / -185 med 12,7 kulspruta i ringlavett. Nyaste versioner har Kongsberg Protector eller motsvarande torn. Olika varianter inkluderar tex. ambulansversion, ledningsfordon, logistikfordon, radiolänkfordon, radarfordon och även lavett för Fransk Crotale NG luftvärnsrobot. XA serie vill ha Mid-Life Update (MLU) i närmaste framtiden och de ska vara i tjänst för många år.

 

Terrängbilar

Det finns väldigt många olika terränbiltyper inom FM. Brukstiden tycks vara väldigt långt, kanske även 40 år med 1-2 MLU updateringar.

- Legendariskt Sisu Proto 4*4 från 1960-1980 talet finns ännu kvar med kanske några tiotals exemplar. Den var real TERRÄNGbil, den kunde köras absolut var som helst. Helt annan sak var, om förare kunde köra den tillbaka... Bilen är nu väldigt populärt inom Finska Off-Road entusiaster och det finns många kvar.