Jump to content

Hanski

Recommended Posts

Hej,

 

Det har varit ganska mycket diskussion av Hemvärnets ny Personbil 8 och då och då man har kommenterat Finska lösningar. Kanske det skulle vara intressant att läsa mer om nutidens militärä hjulfordon inom Finska Försvarsmakten?

 

Jag är nu på forumet och den här är min första komment här. Jag lever i Esbo, Finland och arbetar som ICT konsultant. Jag har militär bakgrund inom infanteriet och jag är nu reserv kapten.

 

Stridsfordon

Det finns 2 huvudtyper av hjulbaserat stridsfordon inom Försvarsmakten: Patria AMV och Sisu XA serier.

- AMV finns bara på en bataljon. Den är kanske "bäst i klassen" men också hemskt dyrt. Finska modeller är beväpnad med 12,7 Kongsberg Protector men man har testat olika modeller med 30 mm AKAN tornoch även en modell med 105 mm psv-kanon

- AMOS version av AMV finns på två brigader. Den är den mest effektiva granatkastare inom Försvarsmakten med dubbel 120 Grk och full automatik.

- Sisu XA finns några hundra exemplar i alla möjliga varianter. Den vanligaste är basic infanteriemodell av XA-180 / -185 med 12,7 kulspruta i ringlavett. Nyaste versioner har Kongsberg Protector eller motsvarande torn. Olika varianter inkluderar tex. ambulansversion, ledningsfordon, logistikfordon, radiolänkfordon, radarfordon och även lavett för Fransk Crotale NG luftvärnsrobot. XA serie vill ha Mid-Life Update (MLU) i närmaste framtiden och de ska vara i tjänst för många år.

 

Terrängbilar

Det finns väldigt många olika terränbiltyper inom FM. Brukstiden tycks vara väldigt långt, kanske även 40 år med 1-2 MLU updateringar.

- Legendariskt Sisu Proto 4*4 från 1960-1980 talet finns ännu kvar med kanske några tiotals exemplar. Den var real TERRÄNGbil, den kunde köras absolut var som helst. Helt annan sak var, om förare kunde köra den tillbaka... Bilen är nu väldigt populärt inom Finska Off-Road entusiaster och det finns många kvar.

- Sisu Masi 4*4 från 1980-talet finns med några hundratal exemplar. Det är motsvarande till Tgb 30. Alla som finns kvar har genomgått en MLU updatering.

- Sisu Rasi 6*6 från 1980-talet är en legendarisk dragare av tunga artilleriepjäs - det finns inga skog där Rasi inte kan dra en pjäs! Det finns några hundra Rasi inom FM, också med en MLU.

- Sisu SK serie med 4*4 eller 6*6 drivning var en billig lösning från 1990-talet. Den är baserat på civil Sisu lastbil med större hjular och ny drivlinje. Det finns många hundra exemplar och de är en av det vanligaste terränbilmodeller inom Försvarsmakten. 6*6 modellen änvandas mest som logistikfordon inom artilleriet.

- Sisu E serie med 6*6 eller 8*8 drivning kom i bruk vid sekelskiftet. Man använder 6*6 modellen mest som dragare av 155 mm haubits. 8*8 modellen är utrustat med kran och Multilift DROPS system och den är använt mest som logistikfordon. E serie är också väldigt vanligt inom FM, vet inte hur många det finns man jag kan gissa att det finns hundratals exemplar.

- Nyaste modellen inom tynga bilar är Sisu ETP med 8*8 drivning. De har bepansrade hytter och alla är utrustat med DROPS. De användas som logistikfordon, men också som bärare av NASAMS lavetter och mobila luftvärnsradar. Det finns kanske 100+ exemplar, men leveranserna pågår.

- I 2010-talet lanserades ersättare av Sisu Proto, ny Sisu A2045 serie. Den är kanske den vanligaste terrängbilen nuförtiden med 500+ exemplar i drift. Bilen hade några barnsjukdomar men nu de tycks vara i normal bruk.

- Gamla rysska rariteter: det fanns många gamla rysska fordosmärke inom Försvarsmakten i 1960-1990 -talet, tex. KrAZ, Zil, Ural och UaZ. Kraz var den största och man kan inte förstå hur stor den är innan man ser den! KraZ var mest använt som broläggare eller pontonbärare men den fanns också som dragare för det tyngsta artilleriepjäs. Ljuden av jättestor V8 var oföglömlig! Jag har inte sett gamla rysska bilar i bruk för många år, men jag gissar att ett antal finns kvar i mob-förråd.

Edited by Hanski
Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter den här artikeln med två andra fordonsklasser som finns i bruk vid Finska Försvarsmakten: civila fordon anpassat till miltärt bruk och specialfordon.

 

Civila fordon

- Civila fordon finns i otaliga varianter. Några är mycket modifierat till militärä krav och de är nästan riktiga militärä fordon. Andra är precis civila modeller, kanske med mattgrön färg.

- Det tyngsta civila lastbilar är MB Actros och Scania 8*8 modeller. Dessa är ganska närä reala militärä fordon med stora hjular och allhjulsdrivning. Bepansring och vinsch finns inte. Alla som jag har sett har varit utrustat med Multilift DROPS kroksystem och man använder de som logistikfordon.

- Det finns hudratals Scania-lastbilar i alla möjliga varianter. Scania är mest använt civillastbil inom Försvarsmakten. De vanligaste är kanske 6*4 eller 6*2 modeller med normal hytt och med Multilift DROPS. Som skolbil man använder Scania 4*2 med Crew-Cab hytt och det finns också Scania brandbilar, släpvagndragare och normala 6*2 lastbilar utan DROPS.

- Som lättare "garnison-bilar" man använder MB Atego 4*4. De handlar alla möjliga transporter inom garnisoner i fredstiden. Det finns tre huvudmodeller: en med Multilift DROPS, skåpbilmodell och en normal lastbilmodell. Dessa är mest tänkt för fredstiden, men med fyrahjulsdrivning de kan också användas i kris- och krigstider.

- Vi har också MB Sprinter men de användas inte för trupptransport. Alla är utrustat med 4*4 drivning och vinsch. De änvändas mest som mobila verkstäder och ledningsfordon.

- Det finns massor av VW Transporter. Jag vet inte hur många det finns, men det tycks vara det allra vanligaste bilen i Försvarsmakten. Mest är precis civila fordon (utom mattgrön färg) och det finns både minibuss och fraktversioner. Några få är utrustat som militärpolisversion med blåljus och specialutrustning.

- Vi har ingenting motsvarande som Hemvärnets Personbil 8 i Finland. Kanske den närmaste varianten är just VW Transporter - men med ingenting specialutrustning!

- Som lätt terrängbil vi har MB G-vagn och Land Rover Defender. Nuförtiden det finns mer och mer Toyota Hilux med 4*4 drivning och Crew-Cab hytten. För internationella insatser och för specialtrupper det finns några RG-32M. Jag gissar att dessa är väldigt liknande med Svenska Galten.

- Lättast fordon inom Försvarsmakten är Polaris Sportsman 6*6 ATV. De användas som lättä logistikfordon i jägar- och stadstridstrupper och som lättä spaningsfordon. Dessa är väldigt populära och tycks att det finns helatiden mer ocr mer användningsområde!

- Vet ni, vad är den nyaste civila fordonstypen inom Finska Försvarsmakten? Det är så speciellt som Valtra N serie 4*4 jordbrukstraktor! Försvarsmakten beställde 160+ st. vanliga civila 4*4 traktorn i 2013. Traktorn ska användas som logistikfordon inom jägartrupper för "den sista milen". De ska dra 20' kontainer med speciella släp med DROPS system till väglösa terräng. Normala lastbilar eller terrängbilar tar kontainer så långt som det går på vägar och efter det traktorn ska fortsätta.

 

 

Specialfordon

- Som ni förstår, det finns otaliga specialfordon med kanske enstaka enheter inom alla försvarsmakter. Jag skriver här bara om de vanligare fordon.

- Det största fordon inom Finska Försvarsmakten är nuförtiden Sisu ETP 10*10 som användas som broläggare. Fordonet bärar ett KMW Leguan krigsbro, som kan sättas i bruk i bara några minuter. Vi har också samma bro på Leopard 2 -lavetten. ETP 10*10 fordonet är verkligen jättestor! Här är länk till Sisu fordonssidan: http://www.sisudefence.com/product/10x10

- Sisu ETP 8*8 användas för många specialla uppgifter. Flygvapnet använder det som en radarbärare för mobil GroundMaster 403 radar. Inom armé det användas som bärare av NASAMS II lavett.

- Vi har rysska pontonsystem PMP och krigsbro TMM-3M ännu i bruk. Dessa system har KrAZ 255 som fordonslavett.

- Sisu RA140 Raisu är väldigt speciellt minröjningsfordon. Det har rullande kedjor som ska spränga minor (visst finns det är rätt ord på svenska för den här fordonstypen, men det vet jag inte...). Det finns några Raisu i varje pionjärbataljon.

- Pionjärfordon "Pekka" är baserat på MB Unimog. Det har alla grejor som kan behövas i pionjärbruk: kran, vinsch, förråd för sprängmaterial, elektriska och hydrauliska verktyger, elaggregat osv. I principen det finns några Pekka-fordon på varje pionjärbataljon. Det är väldigt speciellt fordon och om ni är intresserad av det, var vänlig och titta tillverkarens hemsida: http://www.conlog-group.fi/fi/tuotteet-ja-palvelut/erikoisajoneuvot/case-pekka.html

- Specialombyggt Scania 6*6 bil anvandas som CBRN räddningsbil. Det finns några av dessa i varje pionjärbataljon.

- MB G-vagn finns som fältambulans.

- Det finns några Scania 6*6 lastbilar med Hägglunds Moelv fordonräddningsutrustning.

- Sisu SA 6*6+2 lastbilar finns som landlavett för RBS-15 sjömalsrobot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...