griffon Posted November 2, 2013 Report Share Posted November 2, 2013 Eller varianter, kanske. http://greendef.blogspot.se/2013/10/the-polish-pl-01-concept-tank.html http://www.janes.com/article/26624/mspo-2013-pl-01-concept-vehicle-unveiled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 2, 2013 Report Share Posted November 2, 2013 Jag tror inte riktigt på konceptet att bygga en "stridsvagn" på ett lätt pansarfordonschassi. Några saker tycker jag är intressant ned projektet: -Den fjärrstyrda vapenstationen ser mer skyddad och smäcker ut i jämförelse med vår norska och svenska variant. Jag skulle vilja veta hur väl den fungerar också. - Vilken skyddsnivå de får till eller planerar att få till. -Hur stora modifikationer som krävs för att få chassiet att klara den ökade vikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted November 2, 2013 Forumsledning Report Share Posted November 2, 2013 Enligt Jane´s artikeln och Polska Wikipedia PL-01 Koncept för enhetsplattform för bandgående fordon i Polen (UMPG) Typ: Direct Support Vehicle (DSV) (WWB på polska) Andra roller: Ledningsvagn, Bärgningsvagn och Minröjningsvagn. Tillverkare: Obrum, del av Poland Defence Holdings (PDH) och BAE. Chassi: från beprövade CV90 / Stridsfordon 90. Torn/ Huvudbeväpning: obemannat med en 120 mm kanon från troligen CMI Defence, Belgien. (CMI Cockerill XC-8 120 HP)Exportvarianter med 105 mm CMI Defence, Belgien CT-CV 105HP (ev. licenstillverkad i Polen) Operativ räckvidd: 500 km Hastighet: 70 km/h på väg, 50 km/h i terräng. Längd: 7 m Bredd: 3,8 m Höjd: 2.8 m Vikt: 35 ton med extrapansar men planer finns att reducera vikten med 2-3 ton. Standardvikt: 30 ton. Skyddsnivå: Flerlagers kompositpansar: keram-aramid-pansar som överträffar STANAG 4569 Level 5 i front. Skyddar mot 30-40 mm pansarbrytande ammunition. Level 4 på sidor och bak. STANAG-nivåer Wikipedia >> Sekundär beväpning: koaxial kulspruta UKM-2013C (moddad UKM-2000C) Mer info UKM-2000 Vapenstation med 7,62 Kulspruta (1000 patroner). eller 12,7 mm Tung kulspruta (750 patroner) eller 40 mm Granatspruta (400 granater).På MSPO-mässan Motor: 900 hk Ammunition: 12-16 granater redo i tornet, ytterligare 29 granater i chassit alternativt 4 soldater. Eldhastighet: 6 skott/minut Besättning: 3; förare, skytt och vagnchef.Personal: 4 stridsutrustade soldater om inga extragranater medförs i chassit. Mer info: WIkipediartikel på polska: http://pl.wikipedia.org/wiki/PL-01 Egna reflektioner: Utseendet ser mer ut att tillfredsställa åskådares futuristiska förväntningar snarare än rent taktiska fördelar. Ett Stealth utseende värdigt en Hollywood-film. Mig veterligen är inte radarsignatur något större hot för markfordon då det finns andra föremål som förvillar. Däremot är IR-signatur viktigt vilket lagt stor vikt vid att minska. Varför är eldröret beklätt med extrapansar? Troligen för att minska IR-signaturen även om designen ser ut att anspela på minska radarsignatur med sina vinklar. Varför är bandaggregatet inklätt helt? Även här är säkert anledningen att minska signaturen. Det lär samlas lera, snö och grus där som inte kan evakueras i tillräcklig hastighet vilket leder till att vagnen transporterar extravikt i bandaggregatet som dessutom torde innebära andra mekaniska problem. Samtidigt måste ju en besättning göra sitt yttersta att använda terrängen för att söka skydd och skyl varför tillfällen då vagnen är helt exponerad spelar IR-signaturen mindre roll då den även är helt visuellt synlig för vanlig optik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted November 2, 2013 Report Share Posted November 2, 2013 Vad är planen, kommer chassit tillverkas i Örnsköldsvik eller görs detta på licens i Polen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 2, 2013 Report Share Posted November 2, 2013 Det är väl ingen plan ännu då det bara är en konceptvariant. Att öka chassits konstruktion att från idag klara ca 28 ton strf90c till 35 ton innebär inga större problem. Jag upplever dock eldhastigheten på 6 granater per minut är ganska låg, 1 skott per tio sekunder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted November 3, 2013 Author Report Share Posted November 3, 2013 Chassi, on 02 Nov 2013 - 16:53, said: > Det är väl ingen plan ännu då det bara är en konceptvariant. Precis: Prototyp klar till 2016. Jämför med ANDERS: http://www.obrum.gliwice.pl/idm,1312,root,54,ANDERS.html > Jag upplever dock eldhastigheten på 6 granater per minut är ganska låg, 1 skott per tio sekunder? Om det är i värsta fall är det ändå klart bättre än t ex T-72s värsta omladdningstid som om jag kommer ihåg rätt klarar 4 - 9 skott per minut. henke, on 02 Nov 2013 - 10:51, said: > Mig veterligen är inte radarsignatur något större hot för markfordon då det finns andra föremål som förvillar. Det heter därför signaturanpassning, inte nollning. Det handlar bl a om att sånt som BONUS och J-STARS ska få svårare att veta vad det är de ser när de ser nåt. Och det som kommer 1:45 in i den här tror jag kräver släta ytor: http://www.youtube.com/watch?v=-64fv2Tys58 > Varför är bandaggregatet inklätt helt? För att det är så CV90 Armadillo har det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted November 25, 2013 Report Share Posted November 25, 2013 Dessa modulpansar är inte så praktiska, att köra i skogen med strf9040c är otänkbart, att skrapa sidan mot något träd kostar några hundra tusen.De är väldigt sköra och dyra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts