Jump to content

Recommended Posts

Till många tyngre system har vi ju fullkalibers övningsammunition som oftast används vid skarpskjutningsövningar.

Jag undrar hur vanligt och omfattande övning med stridsammunition är, d.v.s. granater och projektiler med skarp spräng, brand eller pansarbrytande verkan i kaliber 12,7 mm och uppåt brukas?

Har du exempel på när ammunition med skarp projektil/verkansdel till något av följande vapen använts och vilken ammunition användes?

-Ksp 88 (12,7 mm)

-20 mm lv-akan (Bofors m/40 eller m/40-70)

-20 mm akan m/47 (med varianter)

-Grspr 92 (40 mm)

-Grt ak (40 mm)

-40 mm akan (m/48 eller m/70B)

-57 mm apjäs

-73 mm lågtryckskanon (Pbv 401)

-81 mm grk

-8,4 cm grg

-8,4 cm psk (m/86)

-9 cm lågtryckskanon (Ikv 91)

-9 cm PvPj

-10,5 cm Haubits

-10,5 cm strv-pjäs

-12 cm grk

-12 cm KA-pjäs (12/80 KARIN, 12/70 ERSTA)

-120 mm strv-pjäs (strv 121, 122)

-15,5 cm kanon Bkan

-15,5 cm Fälthaubits F, FH 77, FH 77B, Archer

Under min GU sköt vi endast ett fåtal rök och lys med grg samt några skarpa pv-rb 56. RU-soldaterna under vår KFÖ fick skjuta en del skarp am med pv-pj, annars var det bara övningsammunition.

Jag kan tänka mig att utlandsstyrkan enbart använder stridsammunition när de har skjutövningar under pågående mission.

Edited by weekendwarrior

Under GU så sköt vi spårljusam till våra 40/48 och 20/40, om ammunitionen till 20/40 var samma som används skarpt vet jag inte, men jag tror det, till 40/48 har (hade, de har väl utgått) man zonrörsgranater skarpt och det tror jag vi bara sköt undantagsvis, det vore ju tråkigt om ett skott kom för nära bogseraren och zonröret utlöses, men det är ju längesedan och jag kan missminna mig.

Upplysningsvis kan nämnas att all luftvärnsam har spårljus, även den barlastade,

Det är ju ingen skillnad för servisen på kanonen, de uppför sig likadant.

12/70 sköt vi 5 skott i marina hemvärnet, men om det var barlastat eller skarpt vet jag inte, och återigen, för kanonservisen ingen skillnad.

Eftersom det inte är någon skillnad för kanonservisen så finns det ju ingen anledning att slösa skarp ammunition när det går lika bra med barlastad

Jag menar, för oss i KA så landade ju projektilerna i havet i alla fall så det hade ju inte varit några spektakulära explosioner att se ändå, dessutom sköt man på så långa avstånd med 12/70 att det inte hade gått att se i alla fall.

Och för Lv så gäller ungefär samma sak, en träff i bogserballongen registreras i ett mätinstrument som sitter längst fram på ballongen, så det är inte förrän efter avslutad skjutning som man får reda på hur det gick.

Av den anledningen så var det en sport att försöka skjuta av linan, vilket lyckades oss två gånger om jag minns rätt, en av gångerna förstörde vi också mätinstrumentet eftersom skottet tog precis där linan fäster i instrumentet.

Nu är det ju 1980-81 vi pratar om här, så det är ju troligt att registreringen är mer i realtid nuförtiden.

Mitt Hv förband sköt med p-skott på en stridsskjutning där jag inte själv var med, och såvida det inte finns p-skott laddade med barlastad am så var det skarpt de sköt då, det sköts även fullbumpa med grg på den övningen (och många andra), men den är ju barlastad.

Har man mål som kan registrera splitterverkan från luftbrisad så har det ju betydelse om man använder ammunition med skarp verkansdel eller barlastad.

Har man det då? Och blir det i så fall inte lite väl farligt för bogseraren?

Och det är ju inte splitter utan små stålkulor som skickas ut från projektilen, eller var på det glada 80-talet i alla fall.

Fast jag förstår vad du menar.

(För Lv alltså)

Om jag minns rätt så registrerade instrumentet inte bara träff utan även hur nära projektilerna passerade, detta har ju betydelse eftersom zonröret utöses när projektilen kommer i närheten av luftfartyget, så även en halvmiss blir ju en träff.

Om man skjuter med skarp am mot ballongen så gissar jag att den helt enkelt skjuts sönder, inklusive mätinstrumentet, varje salva var ju på åtta skott från två kanoner som skjuter samtidigt, dvs 16 projektiler som alla utlöses av zonröret och sprutar ut stålkulor på ballong och instrument, det tror jag inte den överlever.

Edited by 32LvTropp

Genomförde min värnplikt på pjäskompaniet på A8 -94.

Vi sköt blandat med övningsgranater och spränggranater, dock ej samtidigt.

På tändrörssidan använde vi såväl anslags-, zon- och tidrör.

Pbv 401 har ingen lågtryckskanon, låter dock som en Pbv 501. 401:an har endast en Ksp.

För att testa luftbrisad är det väl lämpligast att lägga ut något på marken, träskivor, pappfigurer eller annat som man kan se effekten av brisaden på senare.

Behövs väl inget spörsal instrument för det.

Vad gäller 40 mm lv så sköt man väl ofta med barlastat då mätinstrumentet i sig mäter av bogvågen från passerande projektil, detta mättes också inom tre olika avstånd/perimetrar dvs inom 5,10 eller 15 meter.

Är dock inte helt säker.

Varför är det just eldrörsammunition som tråden avser.

Vad gäller luftvärnsrobotar så skjuter man fullskarp rb97 högst ett par per femårsperiod, nu senast i vintras uppe i Vidsel.

Robot 70 så fick en värnpliktig robotskytt vara nöjd med om han ens fick skjuta en enda under sin utbildningsperiod, alla robotskyttar fick inte skjuta skarp utan det handlade om simulatorträning för de flesta, ( på lv3)

Vi sköt inga skarpa pilar med strv121, den har en rubbad risk vilket jag tror är delar av anledningen, övningspil ska ha liknande ballistik upp till 4km eller något sådant om jag inte missminner mig (kan vara 2-3km). Spräng fanns inte färdig -98 så den sköt vi inte heller.

Vi ska nog ha förevisning med skarp ammo på våra vapensystem under SÖF:en så då blir det väll skarpt pskott mm. Återkommer sen.

På 57an jag tjänstgjorde i under lumpen sköt vi inget skarpt, bara barlastat. Men det gjorde vi attans mycket å andra sidan. Lastade nog säkert i väg ett par hundra bulor.

Skarp stridsskjutning gjorde ingen i divisionen det året, varken med robott eller allmålspjäsen. Däremot kastade vi ett antal minor.

Var med som observatör en gång när det var visning för utländska spekulanter, de ville köpa liknande pjäs som på Stockholm/Malmö. Den automatiska allmålspjäsen, Mk2. Det var lite imponerande att se brisanderna av zonrören när de passerade korven i luften. Trodde faktiskt inte de skulle ses så bra. Kanske sköt på kortare avstånd för att göra bra intryck på de köpglada. Vad vet jag.

Av ren nyfikenhet och okunskap, kan någon beskriva vad ett zonrör har för funktion i en granat?

Kort och gott enkelt förklarat, när du skjuter iväg en granat med zonrör mot tex ett flygplan så armeras granaten och börjar sända ut radarekon eller som en sonar, när granaten sen närmar sig flygplanet och befinner sig inom tex 15 meters radie från flygplanet så känner den (granaten) av det iom de ekon/pulser den sänder ut och får tillbaka till sig.

Vilket ju då enligt principen ska få granaten att detonera och sprida ut de hundratals/tusentals stålkulor som finns inkapslade i granaten, som sen då genomborrar flygplanet.

På 80/90-talet pangades det loss rätt rejält med skarp am till grk 12-orna. Vi ställde pjäserna i värn med långt avfyrningssnöre. Eller var det bemanningen i värn och pjäserna fritt?

För att testa luftbrisad är det väl lämpligast att lägga ut något på marken, träskivor, pappfigurer eller annat som man kan se effekten av brisaden på senare.

Javisst.

Javisst.

Varför är det just eldrörsammunition som tråden avser.

Vad gäller luftvärnsrobotar så skjuter man fullskarp rb97 högst ett par per femårsperiod, nu senast i vintras uppe i Vidsel.

Robot 70 så fick en värnpliktig robotskytt vara nöjd med om han ens fick skjuta en enda under sin utbildningsperiod, alla robotskyttar fick inte skjuta skarp utan det handlade om simulatorträning för de flesta, ( på lv3)

En ren miss från min sida. Självklart passar även skjutning med robot in här.

Vår pluton fick 4 skarpa robotar tilldelade och det var meningen att en skytt per grupp skulle få skjuta varsin men en grupp blev utan då man testade att på en eller två veckor utbilda RU-soldater på RBS 56, som annars gjort GUpvpj.

2001-2003 AKAN M/47D monterad på PATGB 203, vi sköt enbart skarpt. SLBRHPGR M/95(Spårljusbrandhalvpansar).

Lösskjutning skedde med monterat hjälpvapen(KSP58).

Utlandsstyrkan kan jag tänka mig har enbart stridsammo att öva med när de har sina skjutövningar ute på mission. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Min minnesbild från KS07 är att grg sköt skarp vid något tillfälle på övning men det mesta var barlastad am. Men jag kan minnas fel...

/Johan

Utlandsstyrkan kan jag tänka mig har enbart stridsammo att öva med när de har sina skjutövningar ute på mission. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Jag kan dementera.

Vi hade 20mm SLÖVNPRJ 98 till akan under FS22.

Får man fråga vart ni sköt och mot vilken typ av mål?

Vi var på Marma och sköt på vanliga strv-mål(papp/tyg). även trupp(hel/halvfigur).

Genomförde min värnplikt på pjäskompaniet på A8 -94.

Vi sköt blandat med övningsgranater och spränggranater, dock ej samtidigt.

På tändrörssidan använde vi såväl anslags-, zon- och tidrör.

Samma gällde A4.

Det förbrukades en hel del skarpa granater 93-94

Har varit med på HV övning där order var skjut så mycket ni vill. Orsaken var att ammunitionen ifråga var gammal och det var tydligen billigare att skjuta upp än att destruera. Fick ta ur 7,62 från tygband avsedda för Ksp 36 för att ladda till våra ksp58 och AK4. De som var GRG skyttar fick brassa på utan bara den och såg lyckliga ut efteråt och sa att de avfyrade mer fullbumpa på en enda dag än under hela deras GU.

Detta var för ett tiotal år sedan när man fortfarande tömde mob-förråd dock...

Hade varit mäktigt att vara med när man avfyrade 345 skott under 30 minuter från Rödbersfortet 4st 12cm M/24 fd jagarkanoner som nyårssalut 31 december 1997.

Under min GU på LV7 så sköts det bara med skarp spräng till LVAKAN 40-48.

Anledning sas vara att det fanns (för) mycket i mobförråden som höll på att falla för åldersstrecket.

Min minnesbild är att ammunitionen var från slutet av 50-talet.

/EU2

Under min GU på LV7 så sköts det bara med skarp spräng till LVAKAN 40-48.

Anledning sas vara att det fanns (för) mycket i mobförråden som höll på att falla för åldersstrecket.

Min minnesbild är att ammunitionen var från slutet av 50-talet.

/EU2

När var detta, ungefär? 90-tal?