Young aviator Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Många gånger har jag sett Flygvapnets personal exempel soldater, drivmedelsförare mm använda Arméns grader. Hur kommer det sig? flygvapnet har ju sin egen gradbeteckning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Nu har dom ju i det närmaste exakt samma gradnivå som armen och samma ordningsföljd. När dom har uniform m/90 så använder dom väl sin grad motsv armens gradspeglar, då jag misstänker att flygvapnets speglar inte finns? I modell m/90 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lynq5 Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 För den som verkligen vill grotta ner sig finns ju alltid UniBest 2009 att tillgå. Tjänstetecken: http://www.forsvarsmakten.se/Global/Myndighetswebbplatsen/4-Om-myndigheten/Dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Nu har dom ju i det närmaste exakt samma gradnivå som armen och samma ordningsföljd. När dom har uniform m/90 så använder dom väl sin grad motsv armens gradspeglar, då jag misstänker att flygvapnets speglar inte finns? I modell m/90 Ja det stämmer bra. Vi använder bara flygvapnets egna gradbeteckningar på M/87 då de inte finns till m/90, vilket jag personligen tycker är lite synd. (dock finns de lokala "förmågor" som hittat gamla /sytt upp nya hylsor till m/90 med flygvapnets egna grader) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TrängSoldat Posted November 13, 2015 Report Share Posted November 13, 2015 Därför att samtliga vapenslag har samma tecken på kragspeglarna för att göra det enklare. Det är bara på finare uniformer som det sitter andra beteckningar. Sen har ju jag sett löjtnanter från marinen som har piffat upp sin 90L med en hylsa från marinen, hur godkänt är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 15, 2015 Report Share Posted November 15, 2015 Därför att samtliga vapenslag har samma tecken på kragspeglarna för att göra det enklare. Försvarsmakten består av försvarsgrenarna: armén, flygvapnet och marinen. Vapenslag finns i marinen och utgörs av flottan och amfibiekåren. Det är bara på finare uniformer som det sitter andra beteckningar. Även till flyguniform används egna gradbeteckningar. Sen har ju jag sett löjtnanter från marinen som har piffat upp sin 90L med en hylsa från marinen, hur godkänt är det? Det är helt enligt reglementet. Se Unibest 8.1.5.3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts