Malarhojden Posted October 13, 2013 Report Share Posted October 13, 2013 Hej där, Köpte precis dessa åt en släkting som vill följa med ut på någon skidtur då och då. Eftersom jag trivs på Vita blixten så får det bli så för honom också. Har letat efter kängor/pjäxor ett tag nu och fick till slut tag på dessa via en webbshop. Såg aldrig foto på dem utan köpte dem på telefonbeskrivning, "de fungerar med VB" men var inte riktigt vad jag förväntade mig. Ser mer ut som marchkängor (m/41). De har uttaget för kabelbindningen i klacken men jag hade nog förväntat mig kängor med lite "rakare kanter" i framfoten för att styrningen i bindningen ska bli bra, som mina gamla Lundhags Alaska. Jag har i och för sig prövat dem i bindningen och de verkar sitta stabilt men.... Någon synpunkt här på forumet? Ska jag lämna tillbaks dem eller fungerar de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 13, 2013 Report Share Posted October 13, 2013 De ser ut att fungera dåligt med Vita Blixten. Om det är syftet med kängorna så bör du lämna tillbaka dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 14, 2013 Forumsledning Report Share Posted October 14, 2013 Normalt funkar Vinterkänga 90, även om man måste trixa lite och ställa ut bindningsjärnen till max och byta läderremmen mot en längre, tex 18 mm spännrem i nylon. Ett annat vanligt problem är att skinnet i bindningens remmar är så torrt att de går av. Man kan därför med fördel byta till andra bindningar. Gummistövel 90 funkar också, även om jag tror man lätt kan få skavsår då man inte kan "knyta ner" hälen i stöveln. M59 -kängorna bör dock fungera. http://www.beredskapsboden.se/sv/skodon-och-tillbehor/marschkanga-svart.html Tråd om bindingar och kängor till Vitablixten hos Utsidan http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59962 Spännrem 2pack http://www.jula.se/spannrem-0-75-m-2-pk-388601 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malarhojden Posted October 15, 2013 Author Report Share Posted October 15, 2013 Tackar för svaret och för länkarna. Då får jag uppenbarligen returnera och söka vidare. inte helt enkelt att få tag på dem idag, framför allt inte i en lite större storlek, 46, som jag är ute efter. Mycket märkligt med tanke på hur många hundratusen som måste ha funnits. M90 blir onödigt dyr för ändamålet, den kommer inte användas många gånger, och är inte helt optimal för bindningen tycker jag, för stor och klumpig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 15, 2013 Report Share Posted October 15, 2013 Din känga m/41 (?) borde fungera ungefär lika bra/dåligt som en tidig m/90. De hade heller inte några extra kanter för bindningen, men var så mjuka att de formade sig. Varför inte prova...? Mitt förslag är att du behåller dessa och köper ett par m/59-kängor (eller m/90 vingerkängor) för skidåkningen. m/41:orna kan du putsa upp och ha civilt, de är ju snyggare än m/59 och m/90 och har en mer civil look med tåhättan och det lite smalare tåpartiet. Mitt första par kängor som jag hämtade ut från förrådet 1988 var ett likadant par! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malarhojden Posted October 16, 2013 Author Report Share Posted October 16, 2013 Ska testa bindningen igen. Har gjort en ny sökning på m59, frågat "alla" överskottswebshopar jag kan komma på och kammar noll i strlk 46. Som sagt, vart har alla kängor tagit vägen, borde väl finnas några kvar?! Går att hitta i 40-43 men inte mycket kvar. Att gå på m90 i strlk 46, får man verkligen in dem på ett vettigt sätt i bidningen? Mina egna i strlk 43 är ju ett gränsfall och jag antar att 46:orna är än bredare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts