Caine Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Jag har två tuber av FM Ansiktsmaskeringsfärg som legat på vinden ett tag. Nu upptäckte jag att den ena (tillv. partinr. 0197) blivit hård och kornig och fäster knappt alls på hud. Den andra tuben (tillv. partinr. 0794) är fortfarande relativt mjuk och fäster ganska bra på hud, den släpper dock nästan lika lätt som den fäster. Nu är min fråga om det går att "rädda" den hårda & korniga tuben eller om det bara är att kasta? Är det normalt att färgen släpper så lätt som jag upplever det? (Har ej tidigare använt svenska FMs maskeringsfärg). Lättaste sättet att rengöra huden? Något mer jag bör tänka på / tips ang maskeringsfärgen eller skall jag rent av hålla mig till de amerikanska kletfärgerna jag är van vid? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Du kan nog kasta de gamla tuberna. Svar fråga 1 Det brukar inte släppa så lätt . Använde FM nya camo på tub förra helgen (fördröjelse strid) svettigt o jävlit men camot stanade kvar i fejan. Rengörning kleta in fejan med mycket tvål gnugga noga skölj av repetera vid behov. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Kan man köpa FM Ansiktsmaskeringsfärg någon stans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Kan man köpa FM Ansiktsmaskeringsfärg någon stans FM camo kräm är den samma som den som går o köpa på tex milcon.se jag tror att de e samma iallafall . Har använt båda typerna o de e ingen skillnad. Annars försök med ditt FM föråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Heter även Hunters specialities och säljs i jaktaffärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Fm stift går loss hur enkelt som helst. Men tuberna som bara fan. En gång hade jag tillgång till kallt vatten och det gick inte för fem öre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Fm stift går loss hur enkelt som helst. Men tuberna som bara fan. En gång hade jag tillgång till kallt vatten och det gick inte för fem öre. Har du inte fått det där om bakfoten. Jag upplever det som tvärt om. FM:s stift sätter sig som berget i ansiktet och tar en evighet att få bort, samtidigt som ansiktet blommar upp i rejäl tonårs-akne. Jag tycker att tub-färgen går av jättelätt med tvål och vatten även om man får upprepa proceduren 2-3 ggr innan allt är borta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Hmm, använde stiften och efter en natt av ganska låg fysisk aktivitet så var det nästan helt borta. Man hade bara kvar det runt ögon och så där så man såg ut som ett lik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 (edited) Har du inte fått det där om bakfoten. Jag upplever det som tvärt om. FM:s stift sätter sig som berget i ansiktet och tar en evighet att få bort, samtidigt som ansiktet blommar upp i rejäl tonårs-akne. Jag tycker att tub-färgen går av jättelätt med tvål och vatten även om man får upprepa proceduren 2-3 ggr innan allt är borta Nope precis som vakten f4 skriver så räcker det med lite fysisk aktivitet så rinner det ner i munnen på en. Innan man ens fick fi Kontakt hade det runnit bort. Men att det är finn medel är det ingen tvekan om. Och justed mumie ögat man fick. tuberna hade jag jätte svårt med. Kändes nästan som de blev en del me huden, som om de andades. låter konstigt men men. edit: Juste, missa en sak, det där med tvål. Jag tror aldrig att jag har prövat med tvål, eftersom vi fick tuberna på slutet av min vplikt då det bara var snack om fält övningar. Edited May 18, 2003 by facit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 Jag har två tuber av FM Ansiktsmaskeringsfärg som legat på vinden ett tag. Nu upptäckte jag att den ena (tillv. partinr. 0197) blivit hård och kornig och fäster knappt alls på hud. Den andra tuben (tillv. partinr. 0794) är fortfarande relativt mjuk och fäster ganska bra på hud, den släpper dock nästan lika lätt som den fäster. Nu är min fråga om det går att "rädda" den hårda & korniga tuben eller om det bara är att kasta? Är det normalt att färgen släpper så lätt som jag upplever det? (Har ej tidigare använt svenska FMs maskeringsfärg). Lättaste sättet att rengöra huden? Något mer jag bör tänka på / tips ang maskeringsfärgen eller skall jag rent av hålla mig till de amerikanska kletfärgerna jag är van vid? Tacksam för svar. Be du flickvän eller köp själv makupborttagning funkar skitbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted May 19, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 19, 2003 Vi fick ut Hunter Specialties krämerna när jag låg i lumpen 1996 på Ka3. Har själv tuber kvar sedan den tiden och de fungerar utmärkt fortfarande efter 7 år!! De finns att köpa på d flesta militäraffärer och även i vissa jaktbutiker, brukar kosta 35 -40 kr/st. I tre-packen som förekommer i FM brukar det vara Grön, Svart och Brun. Man klarar sig bra på grön och svart, brun används oftast mer sparsamt. MÖNSTER Alla har sin favorit. En del kör helsvart, andra helgrönt, grå botten med svart dödskalle, etc. Min personliga favorit är helgrön botten och 3-4 svarta tiger stripes som delar sig snett över ansiktet. Bild från lumpen 1996 En rolig variant är "Mustafa", en klassisk protestmaskering : Helbrun botten, måla sedan enbart svart på ögonbryn och en svartmålad mustasch typ valross. Stift: DU kan inte fixa en heltäckande camo, det är försvarligt att den är lite gles. Du kommer inte in i ögonhålar, öron, etc. (luftigare) Tuber: De täcker bra, kommer åt över allt, du kan göra coola mönster och kombinera färger efter omgivningen, men den blir varm , svettig och ger mer mkt finnar och är svår att tväta bort. Ränka med att ha färgade ögonfransar i 1-2 dagar och fortfarande hitta färg i örona någon vecka efter. TVÄTTNING Efter att ha testat ett gäng metoder är detta mina erfarenheter. Det finns speciella tvättlappar från hunter specialties, de är bra men dyra. Det är i princip färdiga lappar som funkar exakt som din flickväns bomullsrondeller indräkta i något som kan liknas med makeup-remover. (kolla hur hon gör när hon tar bort mascara så ser du hur man gör) Alltså skaffa provpåsar med makeup-remover i kombination med någon form av torklapp; Bomullsrondell,Toappper, Savett eller tom rena linnetorklappar som du har till vapnet. Det funkar ganska bra även med tvål istället för remover eller vanliga våtservetter (våtservetter skall du ju alltid ha med dig ändå för tvagning i sovsäcken främst på vintern). Huvudsaken du har något du TORKAR av färgen med något så funkar det bättre än att förska GNUGGGA med händerna. KURIOSA Tuber vs Stift och befäl som älskar camo... Visst var man glad i början då man hade tuber, de gav ju en heltäckande och bra maskering. Man snabbt rätt less på på befäl som framhävde sig själva inför sin chef genom att låta oss soldater springa runt i tid och otid i fullständig ansiktscammo, även när fienden enbart var av papp. (När det finns levande fiender är det ju självklart) Detta fick vi lära oss då vi ofta var övningstrupp på KAS (Kustartilleriets stridsskola, där befäl går kurser för att stiga i graderna och får leda trupp från olika regementen i praktiska moment) I flera dagar i sträck och i starkt solljuss 25-28 grader varmt är ansiktmaskering inte kul. För en 19-20 åring med kommande helgpermis så är fänriken XXX från regemente y kommande löjtnants-stjärna inte värd lika mycket som ditt egna handikapp med finnar/grön maskara på krogen... Det kan inte riktigt Fk XXX förstå, det krävs oftast minst tre stjärnor för på axeln för de flesta officerare för att förstå hur det civila livet utanför grindarna fungerar. MÅnga befäl tror att soldater blir mycket MER motiverade bara för de har ansiktsmaskering. Jag undrar om staberna/befälen blir mer motiverade om vi säger att kaffet och papptallrikarna, motsv inte finns pga "övningstekniska handelsembargon"?? Vilket liv det skulle bli Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Månsson Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Släng in den i micron i 15 sek! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Fm stift går loss hur enkelt som helst. Men tuberna som bara fan. En gång hade jag tillgång till kallt vatten och det gick inte för fem öre. Har du inte fått det där om bakfoten. Jag upplever det som tvärt om. FM:s stift sätter sig som berget i ansiktet och tar en evighet att få bort, samtidigt som ansiktet blommar upp i rejäl tonårs-akne. Jag tycker att tub-färgen går av jättelätt med tvål och vatten även om man får upprepa proceduren 2-3 ggr innan allt är borta Kanske olika hur mycket fett man har på hyn innan man klenar på ??? "Lika löser Lika" som det så fint heter i kemivärlden Min erfarenhet säger iaf att stiften sitter bra och inte är omöjliga att ta bort.. Krämerna sitter inte så mycket sämre och är lite lättare att ta bort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Jag köpte "M97"-tuberna på Skrädderiet, de var billigare än de är på Recon och mycket bättre än FM:s vanliga tuber. Om vi ändå snackar mönster så tycker jag att hålor och utstickande grejer ska vara mycket mörka/svarta, övrigt kan man måla på hur man vill. Svettigt blir det, men det får man ta. Tycker att det kan svida lite om det blir för svettigt dock. Jag tycker att tvål, vatten och våld fungerar bra. Ska man vara riktigt ren duger den grova tvålen (vet ni vad jag menar? Den som känns som grus/sand/lera). Akta ögon bara... "övningstekniska handelsembargon". Hehe... vilket liv det skulle bli... Jag såg något tips här på forumet om hudsalva i fm:s tuber... inte att rekommendera. Tyckte att det blev alldeles för fett/glansigt och gick bort för lätt. Och jag tog lite hudsalva då. Om man tycker om att pilla så kan man väl gjuta in ett stift i ett sån där gratis-labello-stift. Tycker inte att det är värt pillet dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 "Lika löser Lika" som det så fint heter i kemivärlden Jag antar att detta handlade om hur bra de sitter kvar men för att avlägsna färgen borde matolja vara ganska bra, det funkar ju för vanlig målarfärg, spillolja, skärvätska mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Nu är min fråga om det går att "rädda" den hårda & korniga tuben eller om det bara är att kasta? Elda på stiften (Färgen) när du skall maskera dig. Funkar bra i fält... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Lite OT kanske med tanke på stiftfrågan.... Använd maskeringsfärg i pulverform istället, läggs på med en liten svampbit eller lilla fingret. Lägger sig i ett tunt lager som sitter o täcker bra utan att man besväras/känner av det, blir inte fet som camo-krämen. Tål vatten o svett bra men går lätt bort med tvål o vatten. Finns i brunt/grå/grön/svart färg o går att köpa lite här o där. MVH Fk Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Lite OT kanske med tanke på stiftfrågan.... Använd maskeringsfärg i pulverform istället, läggs på med en liten svampbit eller lilla fingret. Lägger sig i ett tunt lager som sitter o täcker bra utan att man besväras/känner av det, blir inte fet som camo-krämen. Tål vatten o svett bra men går lätt bort med tvål o vatten. Finns i brunt/grå/grön/svart färg o går att köpa lite här o där. MVH Fk Van der Kaye Och var är här & där då enligt din mening? /Fyhr, intresserad...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted May 20, 2003 Report Share Posted May 20, 2003 Köpte mitt kitt ( 4 burkar, svart, grå, grön, brun) på en mässa i Tyskland. Har dock sett liknande varianter i jaktbutiker o affärer som säljer taktisk utrustning. Tror även att Garderoben säljer/sålde? ett liknande camo-pulver, kan vara värt att kolla. MVH Fk Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts