Guest Skribenten Posted October 10, 2013 Report Share Posted October 10, 2013 Det jag vill veta är: Ev en stridande befattning (Inte säker på om det var Okej innan 1991, vilket jag är osäker på, fått många bud om det) och stab/administrativ tjänst, CO. Stångat mig blodig mot det berömda "Nätet" för att hitta fakta, utan att hitta något. persedelkoder är helt OK om inte bilder kan vaskas fram. arbetar på ny bok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted October 10, 2013 Report Share Posted October 10, 2013 Sannolikt uniform m/59 för stridande befattningar. Om det ej var på båt, för då är det sjöstridsdräkt m/80 som gäller. För stab, halvsunkig vardag, arbetsdräkt m/87 blå (blå långbyxor med benficka och raka bykben, blå skjorta, blå m/87-tröja, båtmössa) För stab, kontorstjänst, Uniform m/87 med midjejacka ("bussföraruniform"). På huvudet båtmössa eller skärmmössa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skribenten away. Posted October 10, 2013 Report Share Posted October 10, 2013 Tackar. Det hjälper mig mycket, bara en fråga, som förtjänar ett svar, hade kvinnor överhuvudtaget stridande befattningar på den här tiden? i så fall vad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 12, 2013 Report Share Posted October 12, 2013 Berga Örlogsskolor huserade ju endast flottan (inom grindarna) på den tiden. 11:e Hkp Div låg fortfarande utanför (strax söder om BÖS), och de enda som bar grön uniform på insidan var Basbevakning/Basspan (vilka senare blev BasSäk/SäkJakt), vakten, och de som gjorde gröntjänst eller utbildade på rekrytkompaniet under de första veckorna av inryck, samt även vissa ur dykeriet och eventuellt viss personal ute på Muskö. Övrig personal i flottan bar Daglig dräkt/Vardagsdräkt m/48, uniform m/87 blå (beroende på grad och befattning) eller arbetsuniform m/87 blå. Kolla gärna sidan 296 och framåt i Örlogsboken (den finns här i 2003 års utgåva även om det var 1985 års utgåva som gällde på den tiden, du kan även kolla UniR FM från samma år). Vad gäller stridande befattningar; kvinnor kunde vad jag vet tjänstgöra ombord på skepp och fartyg i stridande befattningar. Markstrid (såvida det inte var rent försvar/posttjänst att det egna flytetyget i hamn) sköttes av män på den tiden. Viss reservation för jag inte gjorde GU på BÖS förrän 93/94 och minnet är var det är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skribenten away. Posted October 12, 2013 Report Share Posted October 12, 2013 Ett stort tack, så bra info att inga föjldfrågor krävs. *niger vackert* Jag har fått alla svar jag behöver, tror jag, finns vissa frågor jag skulle vilja ställa, men jag vet inte om jag kan ställa dem här. det skulle avslöja bokens handling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 15, 2013 Report Share Posted October 15, 2013 Jag gjorde värnplikt 1986-87 i Vaxholm, KA1. Vi hade (som jag personligen träffade) 3 kvinnliga befäl som utbildade oss, även i stridsuppgifter. Huruvida de hade fortsatt i den funktionen i fall av krig vet jag faktiskt inte... frågan kom inte upp vad jag minns. Alla 3 bar samma uniform som resten av oss; M59. Inga fler frågor behövdes, men jag kan åtminstone förstärka tidigare talare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 15, 2013 Report Share Posted October 15, 2013 Det har väl inte funnits några begränsningar för stridande kvinnlig personal i Sverige? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted October 16, 2013 Report Share Posted October 16, 2013 Det är mycket möjligt att kvinnor kunde ha stridande befattningar inom markstriden i flottan också; jag såg dock aldrig till någon, vilket a) naturligtvis inte betydde att det var omöjligt, eller b) är ett hinder för att så sker i ett skönlitterärt verk. Utifrån detta så stryk min tidigare kommentar om kvinnor i stridande tjänst. Resten bör dock stämma. Markstridsförbanden på BÖS (dvs i flottan) bar precis som Stefan F och hans kamrater på KA1 m/59, blå motoroverall eller "torrdräkt model blå poplin" (som en av våra fänrikar benämnde det blå fysstället inför en kajakrullningsövning mitt i vintern) till vardags under den aktuella tidsperioden. Om det var någon slags paradtillfälle bar värnpliktiga m/48 bussarong med rundmössa, eller, om de hade sergeants grad eller över, uniform m/87 blå med skärmmössa. Mössorna hade vitt kapell sommartid och mörkblått vintertid. Rundmössorna var (är?) också försedda med ett band som visade vilket förband eller fartyg den värnpliktige tillhörde. Markstridsförbanden hade dock bara skolans namn (dvs "Berga Örlogsskolor" i vårt fall) på sina rundmössor, likaså hade vi bara ankare på våra ärmar medan övriga värnpliktiga hade mer specifika symboler som visade deras befattning/specialitet på sina ärmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Det har väl inte funnits några begränsningar för stridande kvinnlig personal i Sverige? Det har kanske aldrig funnits begränsningar för kvinnlig stridande personal när det funnits kvinnlig stridande personal, men det har väl inte alltid funnits? Inte riktigt samma sak, men jag såg för en del år sedan en beskrivning för usk, från sjuttiotalet tror jag, av försvarets dåvarande sjv-organisation, och där specificerades vilken nivå det tidigast kunde finnas kvinnlig sjv-personal, och det var högt upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Min uppfattning är att kvinnor tillåtits på samtliga tjänster i Försvaret sedan 1989, förutsatt att man avsåg att söka officersutbildning efter genomförd GU. Några år senare blev det okej att göra värnplikt som kvinna, trots att man inte ville göra karriär i Försvarsmakten. EDIT: Tydligen så öppnades yrket upp öht 1980, och då i Flygvapnet. Med vissa begränsningar i yrken (http://www.lumpenminnen.se/kategori/flygvapnet/) så mellan 1980-1989 verkar det funnits begränsningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skrivarn gone away forgood Posted October 17, 2013 Report Share Posted October 17, 2013 Då får jag tacka. I got it. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.