Aame Posted October 9, 2013 Report Share Posted October 9, 2013 Hej, jag undrar vad tjänsten skeppstekniker innebär? Gärna snarast möjligt då jag behöver lämna ett svar baserat på svaret innan veckans slut. Tack på förhand! / Blå Gul Katt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 9, 2013 Report Share Posted October 9, 2013 Kan du inte ringa och fråga den som erbjudit dig tjänsten? Jag är dock intresserad själv, gissar på något systemtekniker liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted October 9, 2013 Author Report Share Posted October 9, 2013 (edited) Det är så att av olika omständigheter så finns inte informationen att hämta där de som erbjudit mig tjänsten sa att den skulle finnas. Det som kom fram då var att de fixade fram en person som skulle svara på mina frågor angående tjänsten. Detta kan först genomföras samma dag som jag ska ta beslutet och jag vill gärna vara lite mer på förhand än så. Plus att en person som innehaft eller rent av innehar tjänsten i frågan antagligen kan ge det bästa svaret. Om jag inte får svar innan fredag så jag lägga ut informationen som jag fick fram här för din och ev. andra fördel. Det jag fått reda på HITTILLS är att Skeppstekniker Sjö har tidigare funnits i "befattningguiden" och är i nu läget borttaget av okänd anledning. En kadett som går med mig och som tidigare jobbat inom marinen "påstår" att Skeppstekniker är ett samlingsnamn för System-, Vapen-, Maskintekniker. Jag vet dessutom att ett av kraven på både System- och Vapentekniker är matematik D/4. Dessa kan jag då utesluta mig själv ifrån då jag endast läst matematik C/3. Detta innebär för mig i fråga att det är en Maskintekniker tjänst som erbjuds mig om ovanstående stämmer. Det är dessa påståenden som jag vill få styrkta/bekräftade innan fredag så att jag får lite mer torrt på fötterna. Jag reserverar mig för eventuella grisfingrar då detta är skrivet på tlfn och styckesuppdelningen är svår att få uppfattning om. Tack på förhand. / Blå g Katt Edited October 9, 2013 by Blå Gul Katt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted October 9, 2013 Report Share Posted October 9, 2013 Tittar man lite brett och historiskt får jag ihop skeppstekniker till att vara en egen tjänst (separerad från system-, vapen- och maskintekniker. Denna verkar i stället följa den gamla timmermannens bana, det vill säga ansvara för fartygets skrov och andra "byggnadsdelar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted October 9, 2013 Author Report Share Posted October 9, 2013 Det var min första tanke och det dämpar ärligt min entusiasm lite. Dock är inte livet rättvis och man får inte alltid det man vill. Får se vart "ödet" leder mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted October 16, 2013 Author Report Share Posted October 16, 2013 Tjänsten innebär att du ansvarar för framdrivning systemen samt har andra skyddsuppgifter så som dykning och brandbekämpning. Du ska för tillfället på marinens större fartyg vara underställd en OF som är C maskinist och är själv 1-5. maskinist. Under dig har du sjömän som motormän/motortekniker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts