Jump to content

Försvarsmaktens handbok i Sociala medier


Recommended Posts

  • Forumsledning

Reflektion

Det är då dags för FM att (äntligen) formalisera sitt sociala deltagande på nätet. Det har förvisso funnits skrivelser sen 2011, och aktivitet långt tidigare än så, men detta bör nog anses som den mest formella och ett slags slutligt bevis på att man är här för att stanna. Vissa skrivelser har annars förmågan att ibland tolkas som något nödvändigt ont, eller något slags undantag mot vardagen. Det är inte förrän det har blivit en riktig bok/publikation som statusen höjs.

 

Sociala medier har ju heller inte mottagits med varm hand av flera delar inom FM och ni kan nog fantisera vilka och anledningar till det. Men det ser förmodligen annorlunda ut nu än för säg 5 år sen. Vi på SoldF.com kan med erfarenhet berätta om hur illa och olämplig t.ex. SoldF.com har varit, sagt från individer med koppling till just FM. Jag har själv som anställd suttit på säkerhetsgenomgång med SÄK där sociala medier var allt annat än okej. SoldF.com fanns med som exempel vid sidan av Flashback.se, bunker.nu och några andra hemsidor med forumfunktioner.

 

Vissa FM-anställda här kanske kommer ihåg att FM försökte få igång en "forum-funktion" internt, som krashlandade väl ganska bra. Ingen vågade yttra sig med fullständigt namn, vilket var kravet. Jag var med en remissgrupp vid utvecklandet av den tjänsten. Det gjordes även andra försök från privat håll att skapa ett forum för FM-anställda. (mil-forum) Det gick väl lite bättre, men även där var man tvungen att bevisa sin anställning i FM på något sätt. Det var väl samtidigt svårt att i jämförelse mot SoldF.com få mängden medlemmar att det skulle bli vara värt att köra vidare. Minne sviker mig lite men jag tror upphovsmannen där fick stänga ner pga. påtryckningar från.......just det... sin arbetsgivare.

 

Det är nu över 11 år sen vad som idag är forum.SoldF.com öppnade dörrarna. (Det fanns dock en variant tidigare än så, men bortser från den just nu.)

Jag har personligen vart inblandad sen 2002 och som BlåGul och sedmera som chef en period innan jag var tvungen att lämna över pga. min då blivande.... arbetsgivare. Vi var dock överens om att det var mindre lämpligt att jobba med information på båda sidor stängslet så att säga.

 

Om detta är en slags mät-stock för hur lång tid det kan ta för en myndighet som FM att gå till verket full ut går att diskutera. FM dök upp på Youtube 2009, sidan registrerades 2008 men användes inte förrän FM började ladda upp videoklipp senvåren 2009. Jag var själv med vid den tidpunkten då jag jobbade på det nya Combat Camera-förbandet, och jag administrerade även kanalen fram tills HRC tog över det administrativa ansvaret 2012.

För att dra några erfarenheter:

Jag blev utkastad från det YouTube-kontot, då jag vid ett tillfälle uttryckte mig lite för personligt, det var i princip ett "jag"-budskap i texten. Vilket någon inom informationstjänsten hastigt reagerade på, och senare gör det FM generellt är väldigt bra på, ta det enklaste beslutet och säger -nej, fy fy, bort ...utan dialog med mig eller insikt i vad som hänt på kanalen sen den startade och mina tidigare insatser för just kanalen. :) men men, bara att borsta av sig, jag slutade inom FM kort därefter, så jag lät det vara, dock av slutade jag av andra orsaker måste jag tillägga. (förbandsflytt)

 

En annat exempel; jag hade för några år sedan en diskussion här på SoldF.com om utrustning inom förbandet jag jobbade inom. Vi pratade om utrustning som inte på något sätt var i närheten att säga pang, sända signaler eller klassas som något inom sekretess-sfären, ändå fick jag order av min chef att sluta. För något "kunde ju misstolkas"....

 

Ett tredje exempel är när jag var på utbildning med min stab så uttryckte jag mig kanske klumpigt om hur tråkig en viss genomgång var, på Facebook. Dagen efter kom min chef med ett papper i handen, utskrivet från Facebook med min kommentar. Som han i sin tur hade fått av en annan medarbetare (en kollega till mig troligen,tack för den) Och jag fick mer eller mindre en utskällning. Jag satt ju på chefsbefattning och då ska man vara föredöme etc. etc. Samme chef, ledde bara någon tid senare i debatten kring sociala medier i FM, och värnade för att det måste vara "högt i tak" och man inte ska vara "rädd" för att uttrycka sin åsikter.

Denne chef, som jag respekterar högt, är för övrigt idag den som formellt idag är Försvarsmaktens talesperson och skrivit under Handboken om Sociala Medier. :)

Både han och jag har lärt oss massor på vägen.

 

Vem gjorde rätt eller fel i mina exempel? Det går att diskutera givetvis, alla detaljer är inte med osv, men det är inte så viktigt, båda sidor agerade väl mindre bra. Men sensmoralen, visar lite hur känsligt och svårhanterbart FM anser tyckande på nätet är eller har varit, Framförallt under kontot "Swedish Armed Forces" som i Youtube-fallet, då är man utsatt för andra sorters ögon. Och jag är långt ifrån ensam att råka ut för sådant här. Jag tror tom. min exempel är ganska tama i jämförelse mot andras, som kanske hotats med uppsägning och liknande.

 

Nog om mig, FM's Facebook gick inte igång förrän 2010, något senare även FM's blogg-sida. Dessa, utöver möjligen Twitter, är kanalerna FM visat störst närvaro enligt min uppfattning. (Jag hoppas Instgram kommer igång mer, då jag är en bild-nörd och känner ofta de som tar bilderna :) )

Kanske det upplevs som sent men FM har faktiskt i jämförelse varit ganska tidiga med att visa närvaro inom sociala medier och på internet i synnerhet. FM har faktiskt funnits på nätet sen 1994(?) om jag inte minns fel. Själva adressen mil.se var iaf en av de 10(!) första registrerade domäner under .se

 

Så det är hyfsat intressant att de nu släpper Handbok i ämnet. Jag har inte hunnit läsa den än, men har tagit del av innehållet på annat sätt tidigare så jag har en grov uppfattning om vad som står, oavsett ska jag läsa i närtid. Jag uppmuntrar alla som på något sätt har en koppling till FM eller någon annan myndighet eller företag som hanterar känsliga uppgifter, utrustning eller personal att ta del av handboken. Det är för många här, lite insparkande av öppna dörrar kanske, men det är bra att få en uppfattning om vad just Försvarsmakten har för hållning mot något som vart ganska tabu för inte så många år sedan. Och för den äldre generationen kan det vara många nya saker att fundera kring.

 

Länken här är:

http://www.forsvarsmakten.se/Global/Myndighetswebbplatsen/4-Om-myndigheten/Dokumentfiler/Handbocker/Handbok-sociala-medier.pdf

 

Eller ladda hem den här.

 

 

 

 

 

Handbok-sociala-medier.pdf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir till att läsa(delar av iaf) denna handbok då jag är admin för ett förbands officiella FB-konto. Har inte direkt känt behov av en handbok tidigare utan har klarat mig bra på vanligt sunt förnuft och de säk-utbildningar jag genomgått under åren. I övrigt gäller bara snygga bilder och säljande text..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste igenom den när den ramlade ut på nätet häromdagen. Som civilist med "viss" bakgrund inom FM så ser jag förhoppningsvis lite objektivt på det hela. Jag kan tycka som med mycket annat att det är galet att behovet för instruktioner till allt behövs, samtidigt som det är sjukt genomtänkt och vettigt för den generation som inte är uppväxt med det.

Ang. OPSEC som Meteor ovan nämner, så är det just där som problemet ligger lite... Det BORDE grundas i sunt förnuft, problemet är att idag så växer en generation upp som är van att få "all" information, de kräver det. Inget skall vara hemligt, alla ska ha rätt att veta allt, även om det innebär att göra intrång 'på nätet', det som många inte verkar tycka är att åsikter och brott på nätet är lika starka eller allvarlig som "IRL". Därav behövs en manual. Vi hade en mycket sträng genomgång med IT-säk redan på KS15, men ännu mer på FS21. Man hängde medvetet ut ett antal individer med exempel på uttalanden som bröt mot OPSEC, det som var klantigt var bara att man inte tänkt på att diskutera detta med de "skyldiga" varav en dessutom tillhörde vårt gäng som satt på genomgången.

Trots dessa mycket gedigna genomgångar i OPSEC så lägger fortf. såväl soldater som officerare upp material på FB som på bloggar som är direkt olämpligt för allmän beskådan - för de som lägger det stora pusslet inom underrättelseinhämtning. Tyvärr även på FMs officiella kanaler, trots att dessa pekar på hur man inte bör göra.

 

Så frågan är, bör allt FM relaterat material granskas före publicering online? Njae, men utbildning inom just "common sense" skulle inte skada :)

Link to comment
Share on other sites

Känner mig oväntat intresserad av den här texten inom min roll som gymnasielärare. Pedagogiskt, moget och inte dumförklarande, kan mycket väl tänka mig att använda delar av texten i undervisningen. Mycket av det som står som inte är direkt kopplat till FM (framför allt s1-22)är i min mening vettig information, råd och sätt att se på sociala medier som är giltiga även utanför FM

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...