Jump to content

Ny hjälm till försvarsmakten


mugby

Recommended Posts

Med tanke på vad som står i tråden om hjälmdok så borde det vara nånting på g i alla fall.

Hoppas nu bara att det blir en hjälm med ballistiskt skydd och inte bara en sån där hip skatehjälm...

Om vi får en hip skatehjälm tror jag att jag håller fast i min omoderna kevlarkruka... Och om de lyckas ta ifrån mig den köper jag en m/37 på ÖoB.

 

Vi hade, lustigt nog, personal på min förra enhet som ville ha hjälmar utan ballistiskt skydd. "Det är en mycket större risk att slå i huvudet än att träffas av splitter i bebyggelsen" tyckte de. Jag var inte imponerad av det resonemanget.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara mycket hat mot hippa skatehjälmar. Börjar låta som bakåtsträvande tycker jag, det har vi tillräckligt av kopplat till all annan matriell. Har den fullgott ballistiskt skydd enligt STANAG och andra tester vår fantastiska anskaffningsmyndighet kan kasta på den har jag den gladeligen på mig. Självklart gissar jag på att det är OPS-CORE ni syftar på, eller är det något jag missat? Finns väl en anledning till att många specialförband använder den och att den finns på full bredd för alla enheter i Norge? Börjar tydligen finna sin väg ut på reguljära förband i Tyskland också.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Verkar vara mycket hat mot hippa skatehjälmar. Börjar låta som bakåtsträvande tycker jag, det har vi tillräckligt av kopplat till all annan matriell. Har den fullgott ballistiskt skydd enligt STANAG och andra tester vår fantastiska anskaffningsmyndighet kan kasta på den har jag den gladeligen på mig. Självklart gissar jag på att det är OPS-CORE ni syftar på, eller är det något jag missat? Finns väl en anledning till att många specialförband använder den och att den finns på full bredd för alla enheter i Norge? Börjar tydligen finna sin väg ut på reguljära förband i Tyskland också.

Nej, när någon skriver skatehjälm är det just skatehjälm som avses. De kan med fördel användas som bärare av exempelvis bildförstärkare i lägen då kevlarkrukor anses överflödiga eller otympliga.

 

Googla pt helmets alpha half shell exempelvis.

Link to comment
Share on other sites

De senaste åren och under kommande år delas IGR och nya comtacs ut till hela Hemvärnet. Vilket är en ganska stor materieldel med tanke på att det utgörs av 22000 personer.

 

Nu är inte alltid hv med i alla nya inköp från början, men med tanke på politikernas tal om hv:s viktighet, kanske hv faktiskt får vara med från start i kommande materielinköp. Då tror jag att det är relativt troligt att den hjälm som väljs, faktiskt fungerar ihop med det IGR/Comtac system som hv redan har.

 

Alternativet är att övriga FM byter hjälm och alla gamla hjälmar och dok tillfaller hv. Med risken att diskussionerna om att hv alltid får andrahandsmateriel tilltar igen.

 

De kraven jag har på den nya hjälmen är låg vikt, god skyddsnivå mot spllitter, det går att ligga ned och skjuta med den utan problem samt ska sitta skönt på huvudet med både comtacs och mörkehjälprmedel monterade.

Sedan om det blir en "skatehjälm" eller något som liknar det vi har nu, spelar för mig ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag använt fullcut och halfcut hjälmar i tjänsten och dom är 100x bättre än vad hjälm90 är, jag har riktigt svårt med ks att få till en bra liggande ställning med hjälm90. Skatehjälmar har jag också använt och då går det inte ned comtacs mm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skatehjälmar har jag också använt och då går det inte ned comtacs mm

Efter att ha testat en OpsCore Ballistic och pratat med dem som tjänstgör med dessa så kan jag säga att det inte är så svårt att konfigurera den så det är lättare att använda comtacts.

 

För övrigt så överträffade hjälmen mina förväntningar. Väldigt bekväm och sitter stabilt på huvudet utan för mycket tryck.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick svar när jag hämtade ut utrustning i vecka att ny hjälm är planerat till 2018-2020 som kommer att passa den hjälmduk som levereras ut idag med hål för NVG

Link to comment
Share on other sites

Fick svar när jag hämtade ut utrustning i vecka att ny hjälm är planerat till 2018-2020 som kommer att passa den hjälmduk som levereras ut idag med hål för NVG

Det hjälmdok som nu levereras är anpassat för hjälm 90(dock med hål i pannan för bildförstärkarfäste). Den nya hjälmen kommer knappast anpassas för att passa med det "nya" hjälmdoket. Förövrigt kan man omöjligt veta något sådant idag då kontrakt inte är skrivet med leverantör, och således vet man inte med säkerhet vilken hjälm som köps.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
On 2013-10-14 at 6:17 PM, 106 said:

Ops-Core hjälmar:

Skyddshjälm 100 M7347-260000 (650-750 g)

Skyddshjälm 101 M7347-261000 (1200-1450 g)

Hopphjälm 100 M7347-270000

 

Sedan finns visst även Gentex TBH-II:

Hjälm TBH M7347-018000

 

 

Är Skyddshjälm 101 en Fast eller Sentry?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Helt stört att det är så tyst! Det är en hjälm som ska upphandlas!

 

Då FM inte brukar kräva att personlig mtrl skall fungera tillsammans med annan personlig mtrl så kan den utdragna tiden för denna upphandling knappast skyllas på att man inte vet vad för hörselskydd man ska ha i framtiden. För det förutsätter jag att man skiter i.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, SERG. B said:

Helt stört att det är så tyst! Det är en hjälm som ska upphandlas!

 

Då FM inte brukar kräva att personlig mtrl skall fungera tillsammans med annan personlig mtrl så kan den utdragna tiden för denna upphandling knappast skyllas på att man inte vet vad för hörselskydd man ska ha i framtiden. För det förutsätter jag att man skiter i.

Hitills så har vi haft ett problem med "gränsytor" mellan olika materiellsystem (MS) och resultaten har varit suboptimala. Efter omdaningen i försvarslogistiken och en organisation baserad på "kluster" där materielens gränsytor mellan människa, materiel och maskin ska omhändertas så hoppas jag att du ska bli positivt överraskad!

 

Ang. att det är så tyst, vissg det finns KB i matköerna som är mera trovärdiga än andra, men ingenting verkar bestämt ännu...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Så då har det hänt en del i hjälmfrågan sedan 2017.

Först ut har vi Hjälm 18A även känd som insatshjälmen som det pratas om i en annan tråd.

Därefter har vi Hjälm 18B vilket är den nya hjälmen för fallskärmshoppande förband.

Slutligen la 31 Bataljons instagramsida idag upp den här filmen där en hjälm med grönt M90-dok syns. Till insatshjälmen finns inget grönt dok framtaget sist jag kontrollerade och jag undrar därmed om det är den nya hjälmen som ska ut på bredd (bedömt Hjälm 18C som namn) vi ser. Min gissning med tanke på att FM har ramavtal med 3M om uppköp av hjälmar skulle i sådana fall vara att det är den här.

 

Förhoppningsvis har jag rätt och att lidandet med Hjälm 90. I värsta fall har de skickat ut Hjälm 18A på utvalda förband med nytt dok.

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, employed said:

Det kan ju vara så enkelt som att 31. ska på insats och därför fått ut hjälmen och att det äntligen kommit ett hjälmdok.

Det kan självklart vara så enkelt. Det har dock funnits hjälmdok i öken-kamo till 18A sedan strax efter införandet. Att man skulle införa ett grönt dok till en hjälm som inte är tänkt att användas på hemmaplan känns något onödigt. När Mali10 övade hemma så använde man helt enkelt hjälmen utan dok då den är grön i grunden.

 

Utöver det är inte 31. näst på tur att åka på insats så det vore märkligt att de skulle ha insatshjälmen ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Återupplivar tråden då senaste tidens förändrade hotbild har fått politiker, FM samt FMV att börja skrika "köp köp köp" som en skock adrenalinstinna och  kokainhöga DowJones-vesslor.

 

Läser man dokumentet om påskyndade upphandlingar (finns i en annan aktiv matrieltråd) osv noteras att skyddsväst och hjälm står med och skall skyndsamt införskaffas/rullas ut. Killgissar på detta eller nästa år. Eller så tar Ukrainakriget slut och man återgår till att 40år gammal materiel "funkar finfint". I vissa fall, ja. Men tiden har inte stått still vad gäller nya kevlartyper etc.

 

Så till den roliga gissningsleken och debatten vilken hjälmtyp som är bäst. Vad har grannländerna och varför? Varför är några centimeter mer skydd över örat en sån trigger för "anti-opscore-gänget"? Vad talar för mer skydd och sämre uppsikt+ sämre ergonomi med en hjälm som skyddar mer?

 

Krigföringen har förändrats i takt med matrielutvecklingen och min amatöranalys är att alla enheter oavsett uppgift ser mobilitet och uppsikt som direkt kopplat till överlevnadsförmåga. Har använt Hjälm90 med comtacs längre än jag vill räkna. Har burit en ballistisk high-cut med comtacs i dagar. Jämförelsen är lite äpplen och päron men high-cut-hjälmen ger klart bättre uppsikt, ergonomi och sitter faktiskt bättre. En modern hjälm med ex NIJ3A nivå i jämförelse med high-cut-hjälmen kommer vara mer rättvis men jag gissar att den lite i samma anda som 90Hjälmen kommer försöka med konststycket att få dina öron att mötas mitt i skallen efter någon timmes bärande.

 

6-24-90, det är bra med skydd, men skyddet skall inte jobba mot dej. Speciellt inte om du skall orka bära det i minst 3 månader i sträck.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

[Humor]
Om inte annat så får man la lösa biffen själv när Ivan knackar på....

NFM Hjälmdok för OPS-CORE M90

PGD-ARCH helmet | ballistic helmet

 

Se bara till att maskera krukan väl så inte Fanjunkare Kwastskafvt får syn på "styggelsen" och börjar gorma om "reglementsbrott" mitt under det nattliga eldöverfallet. [Humor upphör]

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det absolut största problemet med hjälm 90 idag (om det är ett problem) är att den är tung.

 

Sen skulle nog en del behöva lägga lite tid på tillpassningen, man tillpassar den sä den sitter halvbra, sen går man 11 månader och gnäller att den sitter dåligt.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Chassi said:

Det absolut största problemet med hjälm 90 idag (om det är ett problem) är att den är tung.

 

Sen skulle nog en del behöva lägga lite tid på tillpassningen, man tillpassar den sä den sitter halvbra, sen går man 11 månader och gnäller att den sitter dåligt.

 

Det och skyddsnivån kanske? Jämför skyddsnivåerna för hjälm90 och hjälm18A. 

Den är tung men den väger ungefär lika mycket som diverse moderna hjälmar, skiljer ofta max ~200gr. Detta trots att dess skyddsnivå är en bra bit lägre. Tyngden hos den mesta utrustning brukar upplevas gånger värre om den dessutom inte kan fästas på ett ordentligt sätt. Trubbig jämförelse men exempelvis att springa med en löst sittande stridsväst jämfört men en som är stabil och sitter som en handske på kroppen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2022 at 1:30 PM, Storm said:

 

Det och skyddsnivån kanske? Jämför skyddsnivåerna för hjälm90 och hjälm18A. 

Den är tung men den väger ungefär lika mycket som diverse moderna hjälmar, skiljer ofta max ~200gr. Detta trots att dess skyddsnivå är en bra bit lägre. Tyngden hos den mesta utrustning brukar upplevas gånger värre om den dessutom inte kan fästas på ett ordentligt sätt. Trubbig jämförelse men exempelvis att springa med en löst sittande stridsväst jämfört men en som är stabil och sitter som en handske på kroppen.

 

 

Hjälm 90 och hjälm 18A är två helt olika hjälmar med två helt olika specar med två helt olika tänk.
En hjälm för de stora "massorna" behöver inte nödvändigtvis vara så bra som 18A.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Chassi said:

Hjälm 90 och hjälm 18A är två helt olika hjälmar med två helt olika specar med två helt olika tänk.
En hjälm för de stora "massorna" behöver inte nödvändigtvis vara så bra som 18A.

 

Absolut, förstår tanken där och hade nog hållit med dej mer om det inte vore för att de även är gjorda/inhandlade i två olika moderna tidsåldrar med olika matrialkunskap. Hade man haft möjligheten hade man nog på 90talet kanske också köpt in en hjälm med 18As skyddsnivå till den stora massan. Att ta med i beräkning är ju FMs finansiering som gick från 4% av BNP på 60talet till 1,1% runt 2015 och inriktning på nischat insatsförsvar istället för stående armé.

 

Visst kanske inte alla förband behöver de fräsigaste Opscore-krukorna, även om det säkert finns en anledning till deras popularitet men en hjälm med snarlik skyddnivå bör nog definitivt övervägas. När vi nu ser ökade hot och krig i Europa igen kanske det är bättre att även till den stora massan rulla ut högkvalitativa grejer så att man inte behöver tänka om och göra flera dyrare panik-upphandlingar i ett senare skede, som skett flera gånger tidigare (Krsk94, Hjälm18A). Speciellt nu när matierlinköp tidigareläggs och budgetanslag höjs.

 

Vågar mej på en grovyxad uträkning här. 2% av 2021 års BNP ligger på över 66 miljarder kr. Om vi utgår från Hjälm18A som mall för pris och skyddsnivå (då den ligger närmast i tid och är ganska bra exempel för moderna hjälmar) och säger att Hjälm NY kostar 12,000kr och vi har, högt räknat, 60,000 pers inom hela försvarsmakten. Slutsumman landar på 12K * 60K = 720 miljoner. Om vi tar höjd för extra hjälmar för att täcka ökat FM-intresse, måndagsexemplar, att lagerhålla extrahjälmar och att hjälmar ibland övas sönder kan vi räkna med en slät miljard? En miljard delat på en försvarsbudget på 66 miljarder landar på runt 1,52%. En miljard delat på 12,000 kr per hjälm är 83,000+ hjälmar. En utgift/upphandling under ett år som, ifall den görs ordentligt kommer hålla i killgissningsvis minst 10år framöver.

 

Mina femtio öre men jag är bara skytteslusk så jag kan ha tänkt snett.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en hjälmtyp gör att den totala kostnaden hålls nere men inköpta hjälmar räcker i 30+ år och räcker till många fler så kanske det väger tyngre än att ha en hjälmtyp inköpt i liten kvantitet som slutförbrukas inom 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Att vi ska anskaffa nya hjälmar har i sak inet med kriget i Ukraina att göra, det var planerat sedan tidigare och arbetet med systemmålsättning blev klart i närtid. Däremot verkar det som att anskaffningen utökas och/eller tidigareläggs på grund av att ytterligare ekonomiska medel nu tillförs. Men det är fortfarande så att hjälmen ska upphandlas, levereras osv så vi kan INTE förvänta oss att se nya hjälmar ute på förband i år, 2024 är mer realistiskt. Och ja, denna nya hjälm ska ersätta Hjälm 90 på alla förband, inklusive Hemvärnet. "Men det är ju bara att handla från hyllan!" tänker säkert någon. Nja.. Finns ingen tillverkare som lagerhåller så stora volymer det handlar om i detta fall. Att du som enkild person kan klicka hem en hjälm och få den levererad inom några dagar är inte samma sak som att många tiotusentals hjälmar kan levereras lika snabbt. 

 

Att en modern hjälm sitter betydligt bättre på huvudet är oberoende om den är high-cut eller inte, sådant styrs av hur inredningen är utformad och ett exempel på dett är Hjälm 18A som inte är high-cut men sitter som gjuten på huvudet. Denna hjälm är minst lika tung som Hjälm 90 men upplevs inte som det just för att den sitter så bra. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...