Frank207 Posted September 28, 2013 Report Share Posted September 28, 2013 Stämmer det som sägs att Försvarsmakten helt kommer fasa ut den gröna utrustningen (stridsväst, packning) över tiden och byta ut denna mot en grå istället?Vad är anledningen bakom detta?Visserligen kanske det idag inte förs strid i grön terräng, och att den gråa funkar bättre i flertalet olika terränger - men hur mycket sämre kommer en grå utrustning fungera i en grön miljö jämfört med dagens utrustningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 28, 2013 Report Share Posted September 28, 2013 Stämmer det som sägs att Försvarsmakten helt kommer fasa ut den gröna utrustningen (stridsväst, packning) över tiden och byta ut denna mot en grå istället? Vad är anledningen bakom detta? Visserligen kanske det idag inte förs strid i grön terräng, och att den gråa funkar bättre i flertalet olika terränger - men hur mycket sämre kommer en grå utrustning fungera i en grön miljö jämfört med dagens utrustningen? De är inte säkert att grå behöver vara sämre i skogen. de finns trotts allt mycket gråt i skogen. uniformen före m/59 var ju grå och funka tydligen hyggligt i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 28, 2013 Report Share Posted September 28, 2013 Jag undrar också om det stämmer. Det man nu för in som är i en annan färgtoning skulle jag inte kalla grå utan snarare grågrön. Dock misstänker jag att en blandning av uniformspersedlar ur det fram till nu mörkgröna sortimentet ihop med nyare gröngråa kommer att se smått "ludermässigt" ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 28, 2013 Report Share Posted September 28, 2013 Nya stridsvästen (Sv12) samt kroppsskyddet lev. i en grådaskig färg. Grå/grön, kommer att fungera utmärkt i skogen. Behövs det är det ju bara att maskeringskomplettera. Är det ev. nyansskillnader det ju bara en fördel för kamoufleringseffekten Min uppfattning är att man byter för att ha en enhetsfärg som skall fungera såväl i skog som i öken, andra länder gör liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Täcknamn: Storken Posted September 28, 2013 Report Share Posted September 28, 2013 Nya väskan från snigel ska tydligen bli grå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted September 29, 2013 Report Share Posted September 29, 2013 Nyans skillnader är väll oftast bra så vi får ju se hur det blir. Man verkar börja använda flera olika färger. På stridsväst, kroppsskydd och stridssäck så är det en grå färg medans t-tröjan nu är grönbrun istället för mörkgrön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted September 29, 2013 Report Share Posted September 29, 2013 Det jag frågar mig är om det är denna färgtrend vi även kan vänta oss för en framtida fältuniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rostch Posted September 29, 2013 Report Share Posted September 29, 2013 Enhetsfärgen på nya säcken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted September 29, 2013 Report Share Posted September 29, 2013 Den ser riktigt trevlig ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 Jag tycker den är ful. För mig så är det militära för alltid förknippat med grönt. Därmed inte sagt att inte grått funkar i skogen, det finns ju inte så många gröna älgar och rådjur i markerna, och som nämnts tidigare så var ju fältgrå standardfärg innan det blev grönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 Nu tänkte jag mer praktiskt jämfört med dagen stridssäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 (edited) Ahh, du tänker så . Jo den verkar ju bättre rent praktiskt, men den hade varit snyggare i grönt. Edited September 30, 2013 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lynq5 Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 (edited) Min uppfattning är att man byter för att ha en enhetsfärg som skall fungera såväl i skog som i öken, andra länder gör liknande. Det verkar i alla fall klokt att göra det på delar av utrustning som inte går snabbt att byta ut, som exempelvis nya säcken. Däremot uniformer kan man väl rimligtvis fortsätta ha i ett antal olika färgalternativ för att kunna välja det bästa från fall till fall. Man måste ju ändå byta material efter klimat, så varför inte också palett? Bara mina tankar, vi får se vad som händer. (Edit: Stava!) Edited September 30, 2013 by lynq5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 (edited) En gråaktig M90 hade varit sjukt nice. Kastar man på sig lite grönish utrustning lär det bryta upp ganska bra. Lövhögen börjar bli till åren, ser man historiskt är det nog läge att prova ut ersättare. Edited September 30, 2013 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted September 30, 2013 Report Share Posted September 30, 2013 Varför det? När man fastställde mönster och färger på m/90 uniformen så gjorde man mycket utförliga tester med alla tänkbara färgkombinationer och mönstertyper och kom fram till att det vi nu kallar m/90 är det optimala. Det kan väl knappast ha ändrat sig. Det här verkar mer handla om mode än vad som funkar bäst. Som du själv säger " en gråaktig M90 hade varit sjukt nice". Det hade det säkert, men den hade säkert inte haft bättre kamouflageverkan i skogen, för då hade man valt det när man fastställde m/90. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 någon som har både gammla gröna ryggsäcken och den nya grå som vill göra ett fält test med kamera. tex på 50 m i vanlig sv terräng. en bild säger ju mer än tusen ord, trotts allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Förutsättningarna och forskningen har kommit en bra bit på vägen sedan 80-talet. Varför införs ny mtrl som inte är grön om det nu är så överlägset? Varför börjar många länder gå mot ljusare färger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 (edited) För att det går mode även i militära plagg, och för att en del plagg inte används i svenska skogen. Det skulle förvåna mig om det ligger någon större forskning bakom användandet av de avvikande färgerna, och då menar jag forskning angående deras kamouflageverkan i svensk terräng. Och förutsättningen för m/90 är väl densamma, att synas så lite som möjligt i svensk terräng. Edited October 1, 2013 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Är det inte lite naivt att Sverige fann den heliga graalen för 30 år sedan, och att inget nytt har framkommit sedan dess för att utveckla mönstret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 När man fastställde mönster och färger på m/90 uniformen så gjorde man mycket utförliga tester med alla tänkbara färgkombinationer och mönstertyper och kom fram till att det vi nu kallar m/90 är det optimala. Det kan väl knappast ha ändrat sig. Jo men på den tiden räknade man väl att Sveriges försvarsmakt skulle kriga i Sverige. Nuförtiden räknar statsledningen med att svenska soldater krigar överallt UTOM i Sverige eftersom den eviga freden kommit tii östersjöområdet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 När man fastställde mönster och färger på m/90 uniformen så gjorde man mycket utförliga tester med alla tänkbara färgkombinationer och mönstertyper och kom fram till att det vi nu kallar m/90 är det optimala. Det kan väl knappast ha ändrat sig. Jo men på den tiden räknade man väl att Sveriges försvarsmakt skulle kriga i Sverige. Nuförtiden räknar statsledningen med att svenska soldater krigar överallt UTOM i Sverige eftersom den eviga freden kommit tii östersjöområdet. Fast nu är det ju inte riktigt så, eller hur? Att forskning och algoritmer för sammansättningen av färger och mönster utvecklas är självklart. Bättre datorer och beräkningsmodeller, kopplat till nyare kunskaper om hur hjärnan uppfattar och registrerar synintryck är viktiga komponenter i framtagande av nya mönster. Kamouflage är en hel vetenskap, och det finns ingen vetenskap som nått singularitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lynq5 Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 När man fastställde mönster och färger på m/90 uniformen så gjorde man mycket utförliga tester med alla tänkbara färgkombinationer och mönstertyper och kom fram till att det vi nu kallar m/90 är det optimala. Det kan väl knappast ha ändrat sig.Jo men på den tiden räknade man väl att Sveriges försvarsmakt skulle kriga i Sverige. Nuförtiden räknar statsledningen med att svenska soldater krigar överallt UTOM i Sverige eftersom den eviga freden kommit tii östersjöområdet. Fast nu är det ju inte riktigt så, eller hur? Att forskning och algoritmer för sammansättningen av färger och mönster utvecklas är självklart. Bättre datorer och beräkningsmodeller, kopplat till nyare kunskaper om hur hjärnan uppfattar och registrerar synintryck är viktiga komponenter i framtagande av nya mönster. Kamouflage är en hel vetenskap, och det finns ingen vetenskap som nått singularitet. Förutom möjligtvis statistiklära då. ;-] I övrigt så tycker jag att vi får avvakta och se lite vad planen är. Det verkar rimligt att fortsätta utvecklingen och se till att anpassa sig efter nya förhållanden, vare sig de är vetenskapliga eller terrängmässiga. Om man i framtiden planerar att kunna nyttja olika färger på uniformer så tycker jag att det är mycket klokt att utveckla den inte fullt lika lättbytta utrustningen så att den inte ger för stark kontrast mot något av de kammouflage som används. Hoppas verkligen att det är så FMV et al. har tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 OBS OBS OBS: Ryggsäcken på bilden är en ersättare till Ryggsäck 2000("LK100") Inte till stridssäck 2000.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Är inte färgbytet en effekt av klimatförändringen - den svenska urskogen kommer att fasas ut till förmån för mer sydeuropeisk flora och fauna. Då passar även FM på att byta kläder:) För övrigt gillar jag färgen de valt. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Dessutom är det väl så att man inte räknar med att vi ska försvara så speciellt många skogar vid försvarsstrid nuförtiden, ett gråaktigt mönster skulle ju fungera bättre än grönt i stadsmiljö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 OBS OBS OBS: Ryggsäcken på bilden är en ersättare till Ryggsäck 2000("LK100") Inte till stridssäck 2000.. Det stämmer men, en mindre säck på 50 l finns nu hos Snigel. Utan att veta så kan jag tänka mig att den kommer att ersätta ss2000. Den liknar den på bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Varför det? När man fastställde mönster och färger på m/90 uniformen så gjorde man mycket utförliga tester med alla tänkbara färgkombinationer och mönstertyper och kom fram till att det vi nu kallar m/90 är det optimala. Det kan väl knappast ha ändrat sig. Det här verkar mer handla om mode än vad som funkar bäst. Som du själv säger " en gråaktig M90 hade varit sjukt nice". Det hade det säkert, men den hade säkert inte haft bättre kamouflageverkan i skogen, för då hade man valt det när man fastställde m/90. Därom tvista de lärde. Det hävdas med bestämdhet att m/90-kamoflaget inte fungerar på så små ytor som en uniform utan att det då är lika effektivt/ineffektivt som helgrön, förutsatt att ljusheten/mörkheten överensstämmer i stort med bakgrunden. M/90-mönstret är däremot bra på större ytor såsom fordon. ...sägs det. Grått passar väl läget i FM rätt bra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Som speculatores sa så skulle det vara både kul och intressant att se foton på utrustning påtagen i fält, både 2000-systemet och det nya, med lite olika bakgrund, (skog, åker, fält, sommar och vinter) gärna tagna vid samma tillfälle och samma plats, så kan man själv få avgöra hur man tycker att den nya färgsättningen fungerar, jag har bara sett utrustningen i form av stridsväst 08 i fält, i vårvintras, med all respekt till vetenskap och så, men jag tyckte att den lös i skogen, det kan ju vara så att den skarpa kontrasten mot M90 mönstret dorg blicken till sig, hur det funkar med en uniform med annan färgsättning vågar jag inte uttala mig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted October 1, 2013 Report Share Posted October 1, 2013 Jag tänker så här: m/90 mönstret med sina kantiga former och för Sverige speciella färgnyanser och kombinationer är utprovade i fält (bland annat). Man har vid dessa utprovningar kommit fram till att just detta mönster är det mönster som bäst lurar det mänskliga ögat och den mänskliga hjärnan, jämfört med andra typer av mönster och färger. Evolutionen går ju trots allt inte så snabbt att hjärnans/ögats uppfattningsförmåga har ändrats på 30 år, därför bör rimligtvis de resultat man kom fram till för 30 år sedan vara giltiga även i dag. Men för all del, om man kan komma på en mönster/färgkombination som slår den nuvarande i fälttester så skall man givetvis införa den. Men jag är rädd för att det mer blir mode än ordentliga fälttester som kommer att vara styrande. Om man agerar på annan annan plats än i Sverige så skall man givetvis ha utrustning anpassad för den terrängen. Att ingen vetenskapsgren har uppnått singularitet innebär ju faktiskt inte att m/90 inte är optimalt, båda utsagorna kan vara sanna enär det är två olika saker. Och jo, grått är förvisso en bra mood color för dagens FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted October 2, 2013 Report Share Posted October 2, 2013 (edited) Som en liten anekdot kan nämnas att Televerket en gång i tiden hade grå färg, inspirerad av militären, på sina bilar innan man införde de senare så berömda brandgula bilarna. Man hade dock problem med många påkörningar och andra incidenter eftersom bilarna syntes dåligt. Man initierade då en stor test för att ta reda på vilken färg som gav minst skador, och efter omfattande tester så visade det sig att brandgult var bäst, det gav 30% färre påkörningar/incidenter. Denna färg behöll man ända till privatiseringen, då Telia för att visa att de var ett nytt och coolt företag målade om bilarna i - om jag minns rätt - vitt med konstiga bubblor på. Kunskapen om varför man en gång i tiden införde brandgula bilar hade uppenbarligen försvunnit ur organisationen och skadefrekvensen bör rimligen ha gått upp igen . Det verkar som om samma håller på att hända i FM nu. En entusiast med en brandgul telegrammoped. http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article528605/Veteranerna-i-varingr-vardag.html Edited October 2, 2013 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts