Jump to content

Recommended Posts

Försvarsmakten har förnyat sin hemsida och tack gode gud förnyat lite information om materiel och liknande.

Hoppas den stämmer för det gjorde inte den förra, samtidigt som mycket information saknades.

Även att rapporter om att informationen om rekrytering och tjänster haft sina brister och att det är åtgärdade.

Korvett klass Visby har tydligen dessutom blivit bestyckade med luftvärnsrobotar...

Edited by Blå Gul Katt

Tyvärr är det roligare att göra stora, svepande grafiska förändringar än att kontinuerligt uppdatera diverse artiklar runt omkring på en stor sida. Jag hoppas att man i samband med omdesignen infört ett nytt system som gör uppdatering lättare och smidigare för kommunikationsavdelningen.

Vi får väl se hur det utvecklas.

• Super Administrators

Tyvärr är det roligare att göra stora, svepande grafiska förändringar än att kontinuerligt uppdatera diverse artiklar runt omkring på en stor sida. Jag hoppas att man i samband med omdesignen infört ett nytt system som gör uppdatering lättare och smidigare för kommunikationsavdelningen.

Vi får väl se hur det utvecklas.

Det är i huvudsak förbandens uppgift att tillföra (korrekt) information på sidan, inte Informationsstaben. INFOS's uppgift är att se till att förbanden har verktyg och utbildning som krävs för att kunna hantera hemsidan, samt att tillsammans med leverantörer förvalta och utveckla sidans drift och funktion mot de interna men även de externa och generella krav som finns på en myndighets hemsida.

• Super Administrators

bg_band2.jpg

Åter till ämnet om FMs nya hemsida.

Gömt några inlägg rörande specifika förbands organisation och utrustning. Dessa inlägg kan ev få ny hemvist.

/Henke BlåGul

--------------------
REGLER

sidorna på sajten går inte att zooma in eller ut på en androidplatta genom att nypa eller vidga på fingrarna.

prövade även bloggsajten. där går det. på rekryteringssajten går det inte heller. android 4.04, firefox, chrome och opera har alla samma beteende.

Edited by adam7

sidorna på sajten går inte att zooma in eller ut på en androidplatta genom att nypa eller vidga på fingrarna.

prövade även bloggsajten. där går det. på rekryteringssajten går det inte heller. android 4.04, firefox, chrome och opera har alla samma beteende.

Går ej heller att Zooma i en WP8-telefon (jo, jag är en av de få...)

Men den är responsiv och den ändrar form om man kör liggande.

/m

På två olika datorer på två olika adresser får jag upp sidan på engelska, har inte försökt någon annanstans, men det känns lite märkligt.

Att det engelska till trots är flikar på svenska känns också lite märkligt.

På två olika datorer på två olika adresser får jag upp sidan på engelska, har inte försökt någon annanstans, men det känns lite märkligt.

Jag noterade också det igår. Idag är dock allt som det ska.... Sitter på samma dator på samma plats.

Jag noterade också det igår. Idag är dock allt som det ska.... Sitter på samma dator på samma plats.

Mil.se eller forsvarsmakten.se ?

Mil knyts numera till den engelska sidan då mil är den internationella benämningen (se många andra mil.[landsförkortning])

Men det visste ni säkert :)

Kul (?) med en ny hemsida, var det något fel på den gamla? Dock har jag svårt att "browsa" nyheterna - jag saknar en enkel knapp för att se de senaste nyheterna i kronologisk ordning, inte bara "utvalda nyheter". (Utvalda av vem?)

Sidan med skjutfält och avlysningar är bra och översiktlig. Man kan dock undra varför inte alla skjutfält återfinns på kartan? (Bl.a. Dagsådalen och Marma skjutfält saknades när jag tittade.)

Numera verkar även den numerära huvuddelen av Försvarsmakten (Hemvärnet....) få vara med i webb-gemenskapen. Däremot har Hv-förbanden samma gamla mossiga plattform. Hur skall Hemvärnet känna sig som en del av Försvarsmakten (eller kanske snarare: hur skall Försvarsmakten känna att Hemvärnet är en del därav) de inte ens delar samma webbplattform...?

Edited by Rune Frunkh
  • Like 1

• 2 weeks later...
  • Super Administrators

Kul (?) med en ny hemsida, var det något fel på den gamla? Dock har jag svårt att "browsa" nyheterna - jag saknar en enkel knapp för att se de senaste nyheterna i kronologisk ordning, inte bara "utvalda nyheter". (Utvalda av vem?)

Sidan med skjutfält och avlysningar är bra och översiktlig. Man kan dock undra varför inte alla skjutfält återfinns på kartan? (Bl.a. Dagsådalen och Marma skjutfält saknades när jag tittade.)

Numera verkar även den numerära huvuddelen av Försvarsmakten (Hemvärnet....) få vara med i webb-gemenskapen. Däremot har Hv-förbanden samma gamla mossiga plattform. Hur skall Hemvärnet känna sig som en del av Försvarsmakten (eller kanske snarare: hur skall Försvarsmakten känna att Hemvärnet är en del därav) de inte ens delar samma webbplattform...?

Det finns många faktorer med. Tillgänglighet och krav från regering är en. Dvs. som myndighet måste man har vissa funktioner på ett visst sätt. Då gäller det att anpassa det visuella efter det.

En annan är koppling mellan olika delar. Det är mycket mer än bara en dator med webbsida som snurrar. Det finns ett stort komplext system med databaskopplingar, proxysystem, backup, redundanta servrar, bildservrar, rekryteringssiter, kampanjsiter, analysverktyg, inloggningssystem etc.

Just varför hemvärnet inte bara trycks in har bl.a. med säkerhetsrutinerna att göra. Hur inloggning sker och av vem. Detta arbetar man på men för att bibehålla de säkerhetskrav som finns från MUST&Co, så är det mycket saker måste fungera under alla förtusättningar.