weekendwarrior Posted September 15, 2013 Report Share Posted September 15, 2013 Jag hoppas detta är rätt plats för denna tråd. Jag skulle vilja få fakta och åsikter från dig samt diskutera om hur starkt svenskt militärt försvar varit och vid vilken tidpunkt fr.o.m. VK2 och fram till idag. Frågan härleds till påståendet att svensk flygvapen en gång var #X (har hört allt ifrån 5:e till 2:a starkast i världen) med hänsyn till antal fpl, hög kvalitet på utbildning, många flygtimmar, att senaste generationen fpl legat i framkant av den tekniska utvecklingen mm. Är det någon som vet mer detaljer kring detta (tidpunkt exempelvis) och om man tagit hänsyn till att stor del av flygflottan tillhör äldre generationer? Till frågan kring sveriges generella militära styrka. För att komma fram till vettiga svar bör följande beaktas: -Kvantitet på förband, flottiljer o.dyl. -Kvalitet på förband, flottiljer o.dyl. -Kvantitet av soldater, officerare mm. -Kvantitet av materiel, såsom fordon, vapen, flygplan mm. -Kvalitet på materiel. -Modernitet på materiel. -Kvalitet på personal (exempelvis urval med fysisk, psykisk och intellektuell kvalitet) och dess utbildning. -Kvantitet på försvarsmässigt viktiga anläggningar. -Kvalitet på försvarsmässigt viktiga anläggningar. -Geografisk spridning/täckning av förband, flottiljer, baser o.dyl. -Övningstid för YOFF, ROFF, piloter, vpl, Hv, driftvärn, civilförsvar m.fl. -Tid för insats/mobilisering. Kommer du på någon mer aspekt så fyll på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 19, 2013 Report Share Posted September 19, 2013 Jag hoppas detta är rätt plats för denna tråd. Jag skulle vilja få fakta och åsikter från dig samt diskutera om hur starkt svenskt militärt försvar varit och vid vilken tidpunkt fr.o.m. VK2 och fram till idag. Frågan härleds till påståendet att svensk flygvapen en gång var #X (har hört allt ifrån 5:e till 2:a starkast i världen) med hänsyn till antal fpl, hög kvalitet på utbildning, många flygtimmar, att senaste generationen fpl legat i framkant av den tekniska utvecklingen mm. Är det någon som vet mer detaljer kring detta (tidpunkt exempelvis) och om man tagit hänsyn till att stor del av flygflottan tillhör äldre generationer? Till frågan kring sveriges generella militära styrka. För att komma fram till vettiga svar bör följande beaktas: -Kvantitet på förband, flottiljer o.dyl. -Kvalitet på förband, flottiljer o.dyl. -Kvantitet av soldater, officerare mm. -Kvantitet av materiel, såsom fordon, vapen, flygplan mm. -Kvalitet på materiel. -Modernitet på materiel. -Kvalitet på personal (exempelvis urval med fysisk, psykisk och intellektuell kvalitet) och dess utbildning. -Kvantitet på försvarsmässigt viktiga anläggningar. -Kvalitet på försvarsmässigt viktiga anläggningar. -Geografisk spridning/täckning av förband, flottiljer, baser o.dyl. -Övningstid för YOFF, ROFF, piloter, vpl, Hv, driftvärn, civilförsvar m.fl. -Tid för insats/mobilisering. Kommer du på någon mer aspekt så fyll på. De känns som många bedömningar skulle vara subjektiva eller vilda gissningar. Tex mobiliseringstid, vilket är en ren skrivbordsprodukt. efter som ingen mobilisering skett under perioden. oftast känns som de mest positiva räknar med ostörd mob av entusiastiska soldater och de mest negativa räknar med mob under anfall av folk som helst vill stanna hemma, samt behöver en månad övning för att ens vara dugliga soldater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 19, 2013 Report Share Posted September 19, 2013 Ganska bred fråga.... Vad skall du ha uppgifterna till? Det har de senaste åren kommit ut en hel del böcker och artiklar (se bl.a. KKrVa och "Spår av ett försvar" [Leif Högberg] och "Försvaret av Stockholm under kalla kriget" [Thomas Roth], båda SMB) som beskriver Sverige, omvärlden och de förband som skulle verka där. Eftersom alla sådana här diskussioner om "vad som skulle kunna ha hänt" tenderar till att fullständigt urarta i spekulationer och pajkastning, så föreslår jag att göra så objektiva bedömningar som möjligt och använda vedertagna måttstockar, t.ex. krigsduglighetsklassning (KDU) av förband. Vidare är bedömning av vapen- och materielsystem högst beroende av tidpunkten och bedömandet bör ske på så hög systemnivå som möjligt: det kommer inte att ge något att jämföra en 1960-tals AK4 med en samtida sovjetisk AK47, eller en svensk PBV302 med en MT-LB. Fundera även på hur du skall "mäta" vår grad av taktikanpassning gentemot en motståndare... Spännande projekt, låt oss veta hur det går! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 19, 2013 Author Report Share Posted September 19, 2013 Jo, mycket blir gissningar och detta var heller inte menat som en seriös undersökning. Frågan kom sig av att man i böcker angivit att svenskt flygvapen var X:e största i världen under en viss period. Hur kom man fram till det? Rimligtvis borde motsvarande kunna bedömas för andra vapenslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 19, 2013 Report Share Posted September 19, 2013 Inom ramen för allmänbildning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenslag och http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsgren /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 19, 2013 Author Report Share Posted September 19, 2013 Menar förstås försvarsgrenar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 Romanerna "Operation Garbo" av "Harry Winter" var ju inte helt orealistiska. Möjligen det där med att det gick bra på slutet... http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=298475&g=17415644&url=http://www.bokus.com/bok/9789175666952/operation-garbo-1-en-trilogi/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhx Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 (edited) Jo, mycket blir gissningar och detta var heller inte menat som en seriös undersökning. Frågan kom sig av att man i böcker angivit att svenskt flygvapen var X:e största i världen under en viss period. Hur kom man fram till det? Rimligtvis borde motsvarande kunna bedömas för andra vapenslag. Jag har för mig att påståendet om världens fjärde största flygvapen helt enkelt gällde antalet stridsflygplan i tjänst. Detta skall ha varit fallet runt 1960; jag har sett årtalet 1957 nämnas av Flygvapenmuseum, som också påstår att det svenska flygvapnet var världens första att enbart vara utrustat med jetflygplan. Det förra påståendet verkar för mig inte orimligt; de länder som kunde hålla sig med ett stort flygvapen runt 1960 torde ha varit enbart stormakterna USA, Sovjetunionen, Storbritannien och Frankrike. Västtyskland, Japan, Kina och Indien lär knappast haft samma resurser då. Edited September 21, 2013 by rhx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 21, 2013 Report Share Posted September 21, 2013 (edited) Attackflyget, E1:s ammunitionsförråd 1960: 600 kg minbomb, 57 divisionsföretag 500 kg minbomb, 87 divisionsföretag 250 kg minbomb, 86 divisionsföretag 50 kg sprängbomb, 89 divisionsföretag 50 kg lysbomb, 37 divisionsföretag 18 cm halvpansarraket, 48 divisionsföretag 15 cm, sprängraket, 45 divisionsföretag 14,5 cm pansarraket, 47 divisionsföretag 13,5 cm sprängraket, 42 divisionsföretag Lätta attackens(Sk 60) utgångsbasering 1977: 51. laflygdiv, Frösön 52. laflygdiv, Fällfors 131. laflygdiv, Heden 161. laflygdiv, Kiruna 211. laflygdiv, Jokkmokk Flygplan i E1 1992: 129 stycken(59 AJ 37, 20 AJS 37, 25 SF 37, 25 SH37) Flygplag i E1 1995: 121 stycken(23 AJ 37, 48 AJS 37, 23 SF 37, 2 AJSF 37, 10 SH 37, 15 AJSH 37) I kronobergs län allena har nu avvecklats 250 stycken nedgrävda cisterner vid flygbaser om vardera hundra kubikmeter med flygbränsle. Till detta kommer bergrrum med mer bränsle mer centralt lagrat. I kronoberg specifikt fanns Blädinge berget med 73 000 kubikmeter drivmedel och Klintaberget med 20 000 kubikmeter drivmedel. Edited September 21, 2013 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 22, 2013 Author Report Share Posted September 22, 2013 Är det någon som har koll på hur många art-pjäser vi haft under olika perioder sedan Vk2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted September 22, 2013 Report Share Posted September 22, 2013 (edited) Är det någon som har koll på hur många art-pjäser vi haft under olika perioder sedan Vk2? 1991: 5 pansar brigader, 1 mekaniserad brigad, 18 infanteribrigader, 5 norrlands brigader plus 100 fristående bataljoner plus 2 luftvärnsbataljoner 780 tunga stridsvagnar, 200 lätta stridsvagnar, 25 brobygg/bärgningsvagnar, 600 pansarbandvagnar 1000 artilleripjäser, 105mm, 150mm, 155mm, 81mm(grk), 120mm(grk) 500 luftvärnspjäser, 20mm, 40mm SAMs, REDEYE, HAWK, RBS-70, IMPROVED HAWK, Luvbv-701, KKv-102 Armé flyg: 3 Do27, 18 BULLDOGS, 15 AB-204B, 20 AB-206A, 26 Hughes 300C, 20 MBB BO-105 Flygvapnet: 88 AJ-37, 70 J35F, 140 JA-37, 48 SH/SF 37, 8 C-130, 40 SK-50, 124 SK-60, 57 SK-61, 16 SK-37 helikoptrar FV: 6 SE-3160, 10 Super Puma, 6 BOeing Vertol 107, 4 BO-105 Flottan: Ubåtar: 4 Västergötland, 3 näcken, 5 sjöormen FAC, 1 Göteborg, 2 Stockholm, 16 Hugin, 12 Spica-II Minkrig: 1 Carlskorna, 2 älvsborg, 6 landsort, 4 arkö, 8 M-15, 3 M-31, 4 M-43, 3 M-47 övrigt: 12 LCM, 1 support oiler, 1 supplyship, 6 survey vessels, 3 ice breakers, 11 mindre fartyg marinflyg: 10 AB-206B JET RANGER, 14 BOeing KV Vertol Och jadå det fanns ammunition till allt, har sagts en del skit om det, men jag har kollat. Det fanns gott om pv-robotar och sjömålsrobotar. Definitivt många radarrobot 71 och massor av sidewinder. Bomber hade FV tillgång till i enorma mängder. Varje robotbåt i flottan hade två hela laster med robot 15 och torpeder fanns hur mycket som helst efter det. 57mm och 40mm ammo till flottan fanns i massor. Flyfotogen till alla flygplan och alla helikoptrar fanns massor av. Observera hur detta är mer än 130 helikoptrar. Vi hade enkelt kunna göra någon av våra hundratals infanteribataljoner luftburen om vi hade velat och prioriterad våra helikoptrar på det sättet på denna tid. Men sen tyckte nån detta var omodernt och vi skulle ha nåt bättre. Nu har vi skrotat allt och har det nya "bättre". Huvuden borde rulla. Edited September 22, 2013 by Pal 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 22, 2013 Report Share Posted September 22, 2013 Är det någon som har koll på hur många art-pjäser vi haft under olika perioder sedan Vk2? Under en lågintensiv fredag eftermiddag på jobbet gjorde vi en snabb räkneövning och ett överslag avseende just artilleripjäser. För att få någorlunda hanterbara siffror så räknade vi endast 15,5 cm-pjäser. (Även 12 cm grk exkluderades då det var "var mans [bataljons] egendom".). Vi kom fram till att under försvarsmaktens numerära höjdpunkt, 36 brigader, så hade vi, inkl. föredelningsförband m.m. runt 400 pjäser. Trots att med åren brigader lades ned, bibehölls under lång tid antalet pjäser genom att utöka antalet pjäser i batterierna. Idag har vi en pjäs... (Antalet pjäser med kaliber mindre än 15,5 cm, 10,5 cm, blev snabbt oräkneligt (1200-1500 stycken) eftersom det t.ex. fanns lokalförsvarsbataljoner "överallt".) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 22, 2013 Author Report Share Posted September 22, 2013 Det rörliga kustartilleriets 12/80 Karin borde väl räknas som art med...!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 22, 2013 Report Share Posted September 22, 2013 (edited) Det rörliga kustartilleriets 12/80 Karin borde väl räknas som art med...!? Jo, de borde räknas. Jag kommer inte ihåg om de fick vara med vår kalkyl trots dess ringa kaliber, men sannolikt ja. Edited September 22, 2013 by Rune Frunkh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhx Posted September 24, 2013 Report Share Posted September 24, 2013 (edited) Oklart vad exakt detta omfattar utöver brigaderna, det finns en del utrustning i vissa milon som inte verkar tillhöra någon brigad. Kan röra sig om reservutrustning, utrustning i malpåse eller lokalförsvarsförband. Edited September 24, 2013 by rhx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 24, 2013 Author Report Share Posted September 24, 2013 H/F borde vara Haubits F "Fransyskan" H/39 Haubits 39? Är det en 10,5? K/80 borde vara rörlig kustartilleripjäs 12/80. H/40? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 24, 2013 Report Share Posted September 24, 2013 http://sv.wikipedia.org/wiki/10,5_cm_haubits_m/40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 25, 2013 Author Report Share Posted September 25, 2013 Åh, rackarns! Trodde de pjäserna försvann under 70-talet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Åh, rackarns! Trodde de pjäserna försvann under 70-talet... känns som de borde finnas mer som skulle försvunnit på 70-talet. men när folk sitter och gillar de stora siffrorna på vapensystem och manskap. att de är fulkomligt ointresserade av vilka saker det är eller hur längesen de var de kunde anses vara nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 En artikel i KKrVAs tidskrift för några år sedan belyser problemet med ett omsättningsstyrt försvar, d.v.s. att fokus ligger på att grejorna måste omsättas enligt en tillsynes förutbestämd tidplan (jfr. avskrivningstider), istället för att låta reella behov styra. Till rätt uppgifter och med taktikanpassning borde materiel kunna användas bättre/längre. Vad hette de 10.5 cm haubitsar som fanns i lokalförsvarsförbanden? [utbildade på A4 i början av 90-talet för att vara mer exakt...] Inte var väl det m/40? Jag vill minnas att dess hjul så annorlunda ut och mer liknade traktor/lastbilshjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 En artikel i KKrVAs tidskrift för några år sedan belyser problemet med ett omsättningsstyrt försvar, d.v.s. att fokus ligger på att grejorna måste omsättas enligt en tillsynes förutbestämd tidplan (jfr. avskrivningstider), istället för att låta reella behov styra. Till rätt uppgifter och med taktikanpassning borde materiel kunna användas bättre/längre. Vad hette de 10.5 cm haubitsar som fanns i lokalförsvarsförbanden? [utbildade på A4 i början av 90-talet för att vara mer exakt...] Inte var väl det m/40? Jag vill minnas att dess hjul så annorlunda ut och mer liknade traktor/lastbilshjul. de gäller att inte heller blunda för omvärldens taktik och taktik anpassa så att något kan ges en liusion av att vara användbart ytterligare en tio år till trotts att omväldens taktik gjort tex vapnet omodernt för tio år sedan. vist skulle de gå att taktikanpassa så mauser model 96, kpist 45B och ksp 36 faktiskt skulle gå att använda fortfarande. men frågan är hur mycket man måste fördumma motståndaren för att de skulle funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LoveMachine Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Som artillerist så gråter jag en liten tår när jag läser rhx inlägg. Förvisso är det en del saker av äldre modell men 24 st Bkan, 192 st FH77 och 561 st 120 mm GRK är en total som jag inte ens kan föreställa mig. Bättre prestanda per pjäs i all ära, men så mycket bättre är den inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhx Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 (edited) Jo, det är ju rätt märkligt att man bara kastat bort nästan 170 haubits 77. Bandkanonerna kan jag förstå, fransyskorna och pjäserna från andra världskriget likaså, men 77:orna var väl ändå inte så dåliga? Indierna verkar gilla sina (funkat bra mot Pakistan) och ska tydligen uppgradera dem istället för att köpa nytt. Edited September 25, 2013 by rhx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Jo, det är ju rätt märkligt att man bara kastat bort nästan 170 haubits 77. Bandkanonerna kan jag förstå, fransyskorna och pjäserna från andra världskriget likaså, men 77:orna var väl ändå inte så dåliga? Indierna verkar gilla sina (funkat bra mot Pakistan) och ska tydligen uppgradera dem istället för att köpa nytt. de känns som de kunde ha försvunnit när de politiskt beslutade att den eviga eller åtminstånde inget krig på minst tio år skulle inträffa efter sovjet med lydstater krascha. nu kan jag inte Haubits 77, men med bara 15% av årskullen som grundutbildades under de sista åren, skulle de bli intressanta proportioner mellan artillerister och infanterister om alla de skulle användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Det som redovisas i dokumentet ovan kallar jag ett försvar. Visst, man skulle nog ha köpt leopard 1 istället för att utveckla strv 103, men det är fortfarande ett riktigt försvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted September 26, 2013 Report Share Posted September 26, 2013 Som artillerist så gråter jag en liten tår när jag läser rhx inlägg. Förvisso är det en del saker av äldre modell men 24 st Bkan, 192 st FH77 och 561 st 120 mm GRK är en total som jag inte ens kan föreställa mig. Bättre prestanda per pjäs i all ära, men så mycket bättre är den inte. Som bataljonsartillerist vågar jag påstå att det, generellt, inte är själva pjäsen som blir omodern utan snarare eldledningssystemen och plattformen den verkar ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 6, 2013 Report Share Posted October 6, 2013 (edited) Hittade en fil på min dator i ämnet, länken jag tog denna information ifrån verkar inte fungera längre, tur jag sparade det lokalt: Swedish Army From Bengt Larsson’s OOB & TOE http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/oob_swe_1989-91.htm Sweden Country Data Population: 8.39 million, including 295,000 males 18-22 and 590,000 males 23-32. GDP: (1988) $176.9 billion Defense Budget: (1989) $4.78 billion Manpower: Army: 44,5000 active, 650,000+ reservers (including 300,000 Home Guard and 100,000 local defense forces) Navy: 12,000 (plus 102,000 reserves) Air Force: 8,000 (plus 57,000 reserves) 1. Military Area Upper Norrland (Milo ÖN)(Boden) a.) 15. Division 1) 1. Divisional Tank Battalion 2) 2. Divisional Tank Battalion 3) Artillery Regiment 8 (AR8): 11., 18. battalions: 12 155mm M/39B Howitzer each 3 divisional SP artillery battalions: total of 24 Bandkanons 4) 11., 12., 13., 18. Northen Infantry Battalions (Norrlandskyttebataljoner) 5) 62., 63., 65., 67. Northern Jager Battalions (Norrlandsjagerbataljoner) 6) (some) Ranger Companies (Jagarkompanier) 7) Engineer Battalion 8) 2 Anti-Aircraft Battalions (1 Type 48 w/40mm AA Guns, 1 Type 70 w/RBS-70 SAM) 9) Divisional Helicopter Squadron 10) 15. Military Police Company (MP Kompani) b.) Norrlands Brigad 19 (NB19): Type 85 arctic brigade c.) Norrlands Brigad 50 (NB50): Type 85 arctic brigade d.) Local Defense Forces (Lokalförsvarsförband): 1) Local Defence Area 66 (Försvarsområde 66): a) 661., 662., 663. Border Regiments, each with: 2-3 border infantry battalions, 1-2 border ranger companies, 1-2 northern ranger battalions, 1-2 AA companies, plus home guard units b) Static Local Defence Artillery: 1) 615. Cannon Company – Junosuando: 3 12cm m/24 C-66 guns 2) 619. Cannon Company – Tärendö: 3 15.2cm m/12-66 guns 3) 618. Cannon Compnay – Vittangi: 3 12cm m/24 C-66 guns 2. Military Area Lower Norrland (Milo NN)(Östersund) a.) 12. Division Artillery Regiment 24 (AR24): 2 battalions: 12 155mm M/39 Howitzer each b.) Norrlands Brigad 13 (NB13) - Falun: Type 85 arctic brigade c.) Norrlands Brigad 35 (NB35) - Östersund: Type 85 arctic brigade d.) Norrlands Brigad 51 (NB51) - Sollefteå: Type 85 arctic brigade e.) Infanteri Brigad 21 (IB21) – Sollefteå: Type 66M infantry brigade 3. The Middle Military Area (Milo M)(Strängnäs) a.) 4. Division – Strängnäs: Artillery Regiment 9 (AR9): 2 battalions: 12 155mm M/F Howitzer each b.) 14. Division – Linköping: Artillery Regiment 1 (AR1): 2 battalions: 12 155mm M/F Howitzer each 2 battalions: 12 155mm M/39B Howitzer each c.) Mekaniserad brigad 10 (MekB10) – Härad: Type 85 mech brigade d.) Infanteri Brigad 2 (IB2) – Karlstad: Type 77 infantry brigade e.) Infanteri Brigad 3 (IB3) – Kumla: Type 66M infantry brigade f.) Infanteri Brigad 4 (IB4) – Linköping: Type 77 infantry brigade g.) Infanteri Brigad 14 (IB14) – Valbo: Type 77 infantry brigade h.) Infanteri Brigad 33 (IB33) – Örebro: Type 77 infantry brigade i.) Infanteri Brigad 38 (IB38) – Alunda: Type 77 infantry brigade j.) Infanteri Brigad 43 (IB43) – Falun: Type 66M infantry brigade k.) Infanteri Brigad 44 (IB44) – Gävle: Type 66M infantry brigade 4. The Gotland Military Command (joint) (Visby) a.) Pansar brigad 18 (PB18) - Visby: Type G armoured brigade b.) Artillery Regiment 7 (AR7): 1 battalion: 12 155mm M/40-41 Howitzers 5. The southern Military area (Milo S) (Kristianstad) a.) 11. Division - Kristianstad Artillery Regiment 23 (AR23): 2 battalions: 12 155mm M/39B Howitzer each b.) 13. Division - Hässleholm Artillery Regiment 3 (AR3): 2 battalions: 12 155mm M/F Howitzer each c.) Pansar brigad 7 (PB7) - Ystad: Typ 63M armoured brigade d.) Pansar brigad 8 (PB8) - Hässleholm: Typ 63M armoured brigade e.) Pansar brigad 26 (PB26) - Kristianstad: Typ 63M armoured brigade f.) Infanteri Brigad 11 (IB11) – Lekaryd: Type 66M infantry brigade g.) Infanteri Brigad 12 (IB12) – Vaxjö: Type 66M infantry brigade h.) Infanteri Brigad 41 (IB41) – Kosta: Type 77 infantry brigade i.) Infanteri Brigad 42 (IB42) – Emmaboda: Type 77 infantry brigade 6. The Western Military Area (Milo V) (Skövde) a.) 1.Division – Halmstad: Artillery Regiment 22 (AR22): 2 battalions: 12 155mm M/F Howitzer each b.) 3. Division – Skövde: Artillery Regiment 2 (AR2): 3 battalions: 12 155mm M/F Howitzer each c.) Pansar brigad 9 (PB9) - Skövde: Typ 63M armoured brigade d.) Infanteri Brigad 15 (IB15) – Borås: Type 66M infantry brigade e.) Infanteri Brigad 17 (IB17) – Uddevalla: Type 77 infantry brigade f.) Infanteri Brigad 45 (IB45) – Borås: Type 77 infantry brigade g.) Infanteri Brigad 46 (IB46) – Halmstad: Type 77 infantry brigade h.) Infanteri Brigad 47 (IB472) – Uddevalla: Type 66M infantry brigade 7. In addition to any divisional units listed above, the following were also parceled out to the divisions: a.) 5 Mekaniserade bataljoner (mechanized battalions) b.) 10-12 Skyttebataljoner F (divisional infantry battalions) c.) 16 Jägarbataljoner (jaeger infantry battalions) including parachute and arctic battalions d.) 2 Luftvärnsbataljoner Typ 77 (air defense battalions type 77) e.) 10 Luftvärnsbataljoner Typ 70 (air defense battalions type 70): 27 RB70 each f.) 14 Luftvärnsbataljoner Typ 48 (air defense battalions type 48): 18 40mm Bofors AA each g.) 2 Arméflygbataljoner (army aviation battalions) h.) 13 Underhållsbataljoner (supply battalions) i.) 19 Ingenjörbataljoner (divisional engineer battalions) Note 1: Brigades were not permanently assigned to any particular division, although each division generally controlled 2-4. Note 2: Unit TO&Es Type 63 Armored Brigade 2 HQ companies 1 Armored Recon Company: 6 Pbv302, 12 Jeeps, 2 KSP M/36 w/twin AAMG, 4 9cm RR, 2 Rifle Squads, 12 Recon Teams 3 Armored Battalions: 24 tanks, 28 Pbv302, 24 Rifle Squads, 4 KSP M/36 w/twin AAMG, 8 9cm RR, 4 10.5cm Howitzers M/40 each 2 Anti-Tank Companies: Note 3: Swedish Equipment Holdings: Tanks: 340 Strv-101, 110 Strv-102/-104 (all 105mm gun armed Centurions), 335 Strv-103B, 200 Ikv-91 APCs: 600 Pbv-302 Artillery: 550 Type-40 105mm towed, 140 M-39 150mm towed, 300 FH-77A/B 155mm towed, 30 BandKannon 155mm SP ATGW: RB-53 Bantam, RB-55 TOW (including Pvrbv 551 SP TOW) Recoilless: 74mm Miniman, 84mm AT-4, 84mm Carl Gustav, 90mm PV-1110 Air Defense: 114 20mm AA, 600 40mm AA, RB-69 Redeye, RBS-70 (including Lvrbv SP), RB-77 I-HAWK Helicopters: 20 HKP-9A (Bo-105CB-3) attack, 14 HKP-3 (AB-204) transport, 26 HKP-5B (2-seat Hughes 269/Model 300) trainer, 19 HKP-6A (AB-206A Jetranger) utility Swedish Air Force 1. Upper Norrland Military Area a.) 211. Recce Squadron: SF/SH 37 b.) 212. Fighter Squadron: JA37 Viggen c.) 213. Fighter Squadron: JA37 Viggen 2. Lower Norrland Military Area a.) 41. Fighter Squadron: JA37 Viggen b.) 42. Fighter Squadron: JA37 Viggen 3. Middle Military Area a.) 131. Fighter Sqn - Norrköping: JA 37 b.) 132. Recce Sqn - Norrköping: SF/SH 37 c.) 161. Fighter Sqn: JA 37 Viggen d.) 162. Fighter Sqn: JA 37 Viggen e.) 163. Fighter Sqn: SK 60B/C 4. Southern Military Area a.) 101. Fighter Sqn: J35J Draken b.) 102. Fighter Sqn: J35J Draken c.) 103. Fighter Sqn: J35J Draken d.) 104. Fighter Sqn: SK 35C e.) 171. Fighter Sqn – Ronneby: JA 37 Viggen f.) 172. Fighter Sqn – Ronneby: JA 37 Viggen 5. Western Military Area 1st Air Attack group (1.Attackeskadern) - Göteborg a.) 61. Attack Sqn - Karlsborg: AJ 37 Viggen b.) 62. Attack Sqn - Karlsborg: AJ 37 Viggen c.) 71. Attack Sqn - Såtenäs: AJ 37 Viggen d.) 72. Attack Sqn - Såtenäs: AJ 37 Viggen e.) 151. Attack Sqn -Söderhamn: AJ 37 Viggen f.) 152. Attack Sqn -Söderhamn: AJ 37 Viggen 6. General Reserve: a.) 4 x light attack sqns (Lätta attackdivisioner): SK 60B (Saab 105) (one listed above) b.) 3 x recce sqns (Spaningsdivisioner): SF/SH 37 c.) 5 x recce flights (Spaningsflyggrupper): SK 60A/C (Saab 105) Note 1: Squadrons contained 8 aircraft, 16 pilots, and 6-10 aircraft in storage Note 2: Swedish Aircraft Holdings: According to IISS, in 1989, Sweden had: 139 JA 37 Viggen fighter, 82 AJ 37 Viggen attack, 48 SH/SF 37 Viggen Recon, 18 SK 37 Viggen trainer, 68 J 35F/J Draken, 4 SK 35C Draken trainer,106 SK 60A/B/C, 50 SK 61, 22 J 32 Lansen (including 14 -32E ECM) Edited October 6, 2013 by Pal 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 7, 2013 Author Report Share Posted October 7, 2013 Hur länge var fpl-system 35 organiserat i flygvapnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wendist Posted October 7, 2013 Report Share Posted October 7, 2013 En artikel i KKrVAs tidskrift för några år sedan belyser problemet med ett omsättningsstyrt försvar, d.v.s. att fokus ligger på att grejorna måste omsättas enligt en tillsynes förutbestämd tidplan (jfr. avskrivningstider), istället för att låta reella behov styra. Till rätt uppgifter och med taktikanpassning borde materiel kunna användas bättre/längre. Vad hette de 10.5 cm haubitsar som fanns i lokalförsvarsförbanden? [utbildade på A4 i början av 90-talet för att vara mer exakt...] Inte var väl det m/40? Jag vill minnas att dess hjul så annorlunda ut och mer liknade traktor/lastbilshjul. Jag tror det är samma m/40 som fått nya hjul. Jag gjorde GU 84/85 på A3 (Wendes) i Kristianstad och vi använde m/40 som såg ut som på bilden nedan. Eftersom vi utbildade på pjäsen i mitten på 80-talet bör väl tanken ha varit att den skulle vara kvar i tjänst en tio år till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 8, 2013 Report Share Posted October 8, 2013 En artikel i KKrVAs tidskrift för några år sedan belyser problemet med ett omsättningsstyrt försvar, d.v.s. att fokus ligger på att grejorna måste omsättas enligt en tillsynes förutbestämd tidplan (jfr. avskrivningstider), istället för att låta reella behov styra. Till rätt uppgifter och med taktikanpassning borde materiel kunna användas bättre/längre. Vad hette de 10.5 cm haubitsar som fanns i lokalförsvarsförbanden? [utbildade på A4 i början av 90-talet för att vara mer exakt...] Inte var väl det m/40? Jag vill minnas att dess hjul så annorlunda ut och mer liknade traktor/lastbilshjul. Jag tror det är samma m/40 som fått nya hjul. Jag gjorde GU 84/85 på A3 (Wendes) i Kristianstad och vi använde m/40 som såg ut som på bilden nedan. ... Eftersom vi utbildade på pjäsen i mitten på 80-talet bör väl tanken ha varit att den skulle vara kvar i tjänst en tio år till. Jo, det verkar vara den. Man har gjort en rejäl midlife upgrade och efter fyrtio år satt på nya hjul... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts