Jump to content

Tips inför mönstring/Anställning


Recommended Posts

Hej soldf!

 

 

Jag skulle vilja be om synpunkter och tips i övrigt inför mönstringen och en eventuell anställning, främst angående träning och fysisk status.

Lite om målbilden först:

Mitt mål är först att så klart att först komma in på GMU. Helst på K3 med inriktning Jägare/Markstrid. Om jag lyckas med detta tänker jag söka anställning på 7. lätta bataljon i Karlsborg. Innan någon börjar klaga på att man inte ska sätta upp höga mål/hoppas på något exakt inom FM så vill jag säga "Jag vet", det är bara ett mål.

 

Status:

Går just nu i trean på gymnasiet och ska söka GMU omgång 4 2014.

Tränar regelbundet. Löptränar ca 3 gånger i veckan. Då blir det oftast 1 mil, springer på ungefär 55 minuter. Även cykel ibland.

På styrkesidan så tränar jag ofta hemma med kroppsvikten och fria vikter. Använder främst övningarna armhävningar, situps, rygglyft, dips, hantlar samt benböj. Inte mycket men men. Är i övrigt aktiv inom ungdomsverksamheten. Marsch brukar inte vara något problem (med de standard jag använder) har bland annat gått Elfsborgsmarschen och varit på fjällkurs i Ånn. 3 mil med rimlig packning brukar inte vara något större problem. Har även börjat träna snabbmarsch en del på senare tid.

 

Om man ser på en vanlig vecka så blir det kanske 3 löppass, 2-3 styrkepass och ibland ett pass snabbmarsch.

 

Nu vill jag ha så många tips och synpunkter ni kan ge. Om något är otydligt så utvecklar jag gärna.

Som avslutning vill jag bara säga att mitt mål är ett mål inget jag vet kommer hända. Det kommer vara sjukt jobbigt även om man är väl förberedd, det är jag väl medveten om.

 

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Hur springer du när du springer. Det låter i mina öron lite underligt att du kör 3 löppass i veckan på en mil och springer milen på 55min. När jag var löpbar så låg jag på någonstans 2-3 mil i veckan i löpträning och tuffade in på 45min någonstans på milen. Min bild är att jag inte tränade alls lika mycket som du, det kan vara något minnesfel hos mig iofs iom att jag tränade rätt mycket fotboll i din ålder så jag fick viss fys där också.

 

Du kanske ska springa ett pass i veckan som mil och sen två kortare där du höjer tempot. Du behöver ligga under 5min/km (4.45 typ) om de inte ändrat löpkravet på 47 min för jägartjänster. Sen är det aldrig fel med intervaller/backträning, tråkigt som as men nyttigt.

Link to comment
Share on other sites

Om du precis klarar milen är det där du ska lägga ditt fokus just nu tycker jag. Lägg inledningsvis in ett intervallpass i veckan och sträck sänk tempot på övriga pass fast öka distansen. Att precis klara milen är nog i klenaste laget för att orka med en tjänst som soldat på ett jägar eller skytteförband. Det är dock aboslut inget orimligt mål. Man behöver inte ha nån slags övermänsklig fys för att klara den tjänsten.

 

Hur många strikta armhävningar, situps och chins gör du? Lägg även mycket kraft på att träna rygg och bål för att orka bära stridsutrustning och tung packning.

Link to comment
Share on other sites

Något förslag på intervall längder?

 

Gör ca 35-40 armhävningar, 40 situps och chins är jag osäker på. Har en viss erfarenhet av att bära stridsutrustning dock inte i samma utsträckning som jägarsoldater. Packningen brukar inte vara några problem men den lär ju också öka markant vid e.v inryck.

Link to comment
Share on other sites

Intervaller kan vara en rätt lång backe, 200-400m kanske och så kör du skiten ur dig uppför och lufsar ner, 5-8 ggr (du kanske bara orkar 2 eller 3 första gångerna men det ger sig). Det kan också vara att du kör ett lugnare pass på ca 5km men ökar på takten i 200m eller något en gång per km, eller så tuffar du ner till en löparbana och kör 5x800m med 1.30-varv.

 

Spontant skulle jag inte säga att du behöver springa längre än du gör dock, jag hade aldrig sprungit längre än 7km innan inryck och klarade milen på 45. Allmän kondition och löpmuskler är rätt bra dock. :)

 

EDIT - tillägg till detta är att jag inte är jä jä jägare, men jag klarade att springa iaf.

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Vill du till ett jägarförband så bör du söka AJB i Arvidsjaur alt FJS på Karlsborg. Några andra jägarförband finns inte i Arme'n :)

 

Styrka bör du öva genom bålträning, plankan med dess olika varianter.

Armhävningar, situps, benböj, axlar bör tränas en del också.

Link to comment
Share on other sites

Om du är svagare än medel kan du behöva lägga vikt på att träna marklyft och chins inför mönstringen, annars borde det inte vara något problem att dra en 7:a. Se till att cykla motionscykel innan mönstringen så att du även tränar upp de musklerna. För jägartestet bör du vara ute i god tid och se var du ligger. Skulle du ha problem med den övningen så öva först utan vikt för att vänja leder/etc, lägg sedan på 20 kg och öka repetitionerna successivt. Om inte annat är det en bra mjölksyreövning som kan hjälpa dig på cykeln.

 

Nyckelorden är att börja tidigt, fokusera på mönstringen och klara övningarna med marginal. Fortsätt även givetvis med löpningen, det är väldigt viktigt för den typen av tjänst. Du kommer tränas upp under GMU och efterföljande utbildning så oroa dig inte för mycket för marschträning/snabbmarsch, lägg hellre fokus på styrka och kondition och att komma in på utbildningen. Ingenting är omöjligt, fuska inte med träningen och var ärlig mot dig själv. Tänk på att alla testerna görs samma dag, kanske utan mycket vila. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Intervaller vill du köra för att vänja kroppen att hålla ett högre tempo. Med tanke på du nu körmilen på ca 55 min är mitt förslag är att du kör 1000-meters intervaller med ett tempo runt 5 min, vila 2 min mellan varje intervall. Du ska köra 5-6 intervaller till en början, efter en tid ska du kunna öka till 8-10. Succesivt kan du sedan öka tempot till 4:30/ km. Viktigt är att du kan hålla samma tempo genom alla intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Vill du till ett jägarförband så bör du söka AJB i Arvidsjaur alt FJS på Karlsborg. Några andra jägarförband finns inte i Arme'n :)

 

Styrka bör du öva genom bålträning, plankan med dess olika varianter.

Armhävningar, situps, benböj, axlar bör tränas en del också.

Luftburna typ jägare då :happy:

 

Tack alla för de bra tipsen!

Är ju byggd av det lite klenare laget men börjar gå upp nu i takt med träningen så kör på allt jag kan.

Link to comment
Share on other sites

 

Vill du till ett jägarförband så bör du söka AJB i Arvidsjaur alt FJS på Karlsborg. Några andra jägarförband finns inte i Arme'n :)

 

Styrka bör du öva genom bålträning, plankan med dess olika varianter.

Armhävningar, situps, benböj, axlar bör tränas en del också.

Luftburna typ jägare då :happy:

 

Tack alla för de bra tipsen!

Är ju byggd av det lite klenare laget men börjar gå upp nu i takt med träningen så kör på allt jag kan.

 

Lite OT:

 

Luftburna lades ner 2010. (och har för den delen aldrig varit jägare i ordets rätta bemärkelse heller precis som jockster sade. Inget fel med det för den delen). Det är ersatt av Manöverbataljon lätt aka 7. Bat som är splittat mellan K3 och LG. Så om det är "riktig" jägartjänst med spaning, o-plats osv du är ute efter så rikta in dig på Jauret eller att Undbat i Karlsborg.

Link to comment
Share on other sites

Luftburna bytte namn till 7. Lätta för ett tag sen, dock kvarstår uppgifterna, LG och K3:s delar har olika uppgifter och profiler, kraven för Jägarsoldat kvarstår, Jägarprov genomförs även och en av huvuduppgifterna är eldöverfall och störstrid på djupet. Finns även en spaningspluton för de som envisas med att det är den enda "jägaruppgiften".

http://www.youtube.com/watch?v=K9xy_XA1-j8

http://www.youtube.com/watch?v=49NjhaSmcdA

http://www.youtube.com/watch?v=9Y7_RP6Q69c

Håll till godo.

Link to comment
Share on other sites

Luftburna bytte namn till 7. Lätta för ett tag sen, dock kvarstår uppgifterna, LG och K3:s delar har olika uppgifter och profiler, kraven för Jägarsoldat kvarstår, Jägarprov genomförs även och en av huvuduppgifterna är eldöverfall och störstrid på djupet. Finns även en spaningspluton för de som envisas med att det är den enda "jägaruppgiften".

http://www.youtube.com/watch?v=K9xy_XA1-j8

http://www.youtube.com/watch?v=49NjhaSmcdA

http://www.youtube.com/watch?v=9Y7_RP6Q69c

Håll till godo.

Av din tjänst att döma så har du varit eller är aktiv på bataljonen. Hur är det med synkrav för stridande befattning? Jag ligger precis på gränsen så att jag får köra bil utan glasögon.

Link to comment
Share on other sites

Intervaller kan vara en rätt lång backe, 200-400m kanske och så kör du skiten ur dig uppför och lufsar ner, 5-8 ggr (du kanske bara orkar 2 eller 3 första gångerna men det ger sig). Det kan också vara att du kör ett lugnare pass på ca 5km men ökar på takten i 200m eller något en gång per km, eller så tuffar du ner till en löparbana och kör 5x800m med 1.30-varv.

 

Spontant skulle jag inte säga att du behöver springa längre än du gör dock, jag hade aldrig sprungit längre än 7km innan inryck och klarade milen på 45. Allmän kondition och löpmuskler är rätt bra dock. :)

 

EDIT - tillägg till detta är att jag inte är jä jä jägare, men jag klarade att springa iaf.

Testade backintervaller igår. Det gick sådär, jobbigt som bara den kan jag lova! Märktes att det var första gången. 350m lång back x3 blev det denna gång, det känns idag kan jag lova :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lite uppdatering om hur det ser ut nu med diverse förändringar.

 

Måndag: Spinning (inför mönstring).

Tisdag: Benpress 20x100kg, tåhäv med skivstång 15(på varje ben)x30kg samt marklyft 30kg från marken upp till hakan, därefter ner till höften och sedan fyra gånger upp till hakan x3. Alla övningar repeteras 5 gånger.

Onsdag: Backintervaller x3 ca 300m.

Torsdag: 25 chins, 50 armböj, 50 situps, 50 militärpress, 50 jumping launches, 25 chins.

Fredag: Tillkommer förmodligen ett spinningpass, alternativt på lördag eller söndag.

Lördag: Vilodag.

Söndag: Vilodag.

 

Valde att fokusera på cykeln nu inför mönstringen och ta upp löpningen igen efter mönstring. Målbilden kvarstår.

 

Om något är oklart förtydligar jag. Åsikter och synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdatering om hur det ser ut nu med diverse förändringar.

 

Måndag: Spinning (inför mönstring).

Tisdag: Benpress 20x100kg, tåhäv med skivstång 15(på varje ben)x30kg samt marklyft 30kg från marken upp till hakan, därefter ner till höften och sedan fyra gånger upp till hakan x3. Alla övningar repeteras 5 gånger.

Onsdag: Backintervaller x3 ca 300m.

Torsdag: 25 chins, 50 armböj, 50 situps, 50 militärpress, 50 jumping launches, 25 chins.

Fredag: Tillkommer förmodligen ett spinningpass, alternativt på lördag eller söndag.

Lördag: Vilodag.

Söndag: Vilodag.

 

Valde att fokusera på cykeln nu inför mönstringen och ta upp löpningen igen efter mönstring. Målbilden kvarstår.

 

Om något är oklart förtydligar jag. Åsikter och synpunkter?

Tänkte ifall du kanske är intresserad så slänger jag upp mitt schema inför mönstringen!

 

Måndag: Fotbollsträning (Vilodag)

Tisdag: Gym. Sedan kör jag Rygg. I maskiner och rygg lyft (I en av dessa ställningar http://3.bp.blogspot.com/-7FWRHOwFT5U/T8_MY2u0CsI/AAAAAAAAAIg/_sCzSI6zSR0/s1600/rygglyft.jpg . håller vikter i händerna, ca 20 kilo eller mer.)

 

Onsdag: Mage. Situps ( I en av dessa ställningar http://www.findit.fi/finImg/image(9722).jpg . Håller vikter, ca 10 kilo.

 

Torsdag: Bröst & Axlar. Maskiner men även med hantlar.

 

Fredag: Vilodag (Eventuell jogging tur)

 

Lördag: Benpress, 170-200 KG. Sedan ca 130 och tåhävningar. Marklyft och andra "ben-maskiner". Sedan spinning för att få träna mjölksyran bättre (Kommer snabbare upp i mjölksyra, du förstår säkert :) )

 

Söndag: Armar. Armhävningar, hantlar, skivstång. Diverse maskiner för biceps och triceps.

 

Jag springer 2,5 KM till gymmet (Springer omväg till gymmet) i högre hastighet som uppvärmning. Ibland cyklar jag innan också, då brukar jag cykla i cirka 10 minuter i högt tempo och motstånd.

 

Under gym-passen kör jag 15-20 "gånger" och 20 repetitioner av det.

 

Efter varje pass brukar jag köra ben och bara pressa så jag får mjölksyra och sedan springa i högt tempo hem (ca 500 meter och uppför hela vägen, börjar med lite uppför (Sådär irriterande lite så det blir as jobbigt som är cirka 100 meter), sedan kommer en backe som är ungefär 300 meter som jag kör intervaller mellan, snabbjoggning - fullfart - snabbjoggning osv., Sedan kommer en brant backe på 100 meter som jag springer fullfart uppför.

 

Innan jag började på gymmet sprang jag nästan bara, då sprang jag 7 gånger i veckan, tre gånger sprang jag en mil och resterande 4 sprang jag 3,2 KM i högre tempo.

 

Notera att jag är diagnostiserad med astma och försmå lungor, så försöker verkligen träna stenhårt för att visa att jag klarar av det även om jag har min sjukdom! :)

Vill bli spaningssoldat! (Drömmen är ju fallskärmsjägare!)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Gillar ditt träningsschema, enda jag tänkte på var lyften som du tar upp till hakan, har hört att de kan bli väldigt farliga ifall man gör fel, så tänk på det :) Bra att du fokuserar på spinning, måste jag börja med mera också! Vilken gmu ansökning ska du söka på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...