Jump to content

REALIN

Recommended Posts

  • Forumsledning

 

Köpa ett fordon från begagnat marknaden är iofs möjligt men det blir inte billigare. Idag har vi fått ett fordon där det finns kunskap och resurser för underhåll/reparationer och utbildning redan inom firman och kräver minimal investering för att kompletera detta. Skaffar vi ett annat fordon krävs det utbildning av tekniker, uppbyggnad av reservdels hållning, inköp av div verktyg och utbildning av instruktörer mm.

Jämföra Ptgb5 med PB8 är att jämför V70 från 2000 med XC70 från 2013 ...utvecklingen går framåt, fel rättas till, inte samma modell riktigt.

Säger du inte emot dig själv?

Antingen är det i princip samma fordon så synergieffekter med tidigare Ptgb5 finns eller så är det milsvid skillnad som du säger då den är så mycket modernare och bättre....

 

Varför blir det billigare att köpa ett dyrt nytt fordon framtaget för civila budfirmor med massa elektronik istället för ett enklare robustare som kanske kan lagas av Ture Tall i ledet när det kniper?

Link to comment
Share on other sites

 

Det borde varit uppenbart 2002 att inte göra om misstaget med Sprinter.

Tyvärr tror jag många lämnat läktaren och nu insett faktum, gått hem för att aldrig se en match igen snarare än ge sig in på plan.

 

Det är alltid tråkigt när folk lämnar, men i det här fallet skulle man behövt gett sig ut på planen 2002, det var då matchen startade, den har pågått fram till nu. Nu är den slut men nästa match startar strax om den inte redan har gjort det. Det är nu det är tid att ge sig ut ur omklädningsrummet och springa in på planen. Endast då kommer HV att ha en chans att få den utrustning som HV-männen upplever att de behöver.

 

//I

Det handlar för min del inte om "bassegnäll" för att jag inte fått en CV90, eller att jag behöver ett specialfordon för att bevaka ett objekt eller genomföra eldöverfall. Det handlar om att hushålla! Jag har extremt svårt att se nyttan i att köpa ett fordon som trots sin specialanpassning endast går att använda i miljöer där ett civilt standardfordon kunnat lösa uppgiften.

Visst är det bättre att kompanierna tillförs fordon, frågan är bara om det är vettigt att göra på det här viset. Viss kritik är befogad, här precis som i incidentberedskap och personalförsörjningsfrågor!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

 

Köpa ett fordon från begagnat marknaden är iofs möjligt men det blir inte billigare. Idag har vi fått ett fordon där det finns kunskap och resurser för underhåll/reparationer och utbildning redan inom firman och kräver minimal investering för att kompletera detta. Skaffar vi ett annat fordon krävs det utbildning av tekniker, uppbyggnad av reservdels hållning, inköp av div verktyg och utbildning av instruktörer mm.

Jämföra Ptgb5 med PB8 är att jämför V70 från 2000 med XC70 från 2013 ...utvecklingen går framåt, fel rättas till, inte samma modell riktigt.

Säger du inte emot dig själv?

Antingen är det i princip samma fordon så synergieffekter med tidigare Ptgb5 finns eller så är det milsvid skillnad som du säger då den är så mycket modernare och bättre....

 

Varför blir det billigare att köpa ett dyrt nytt fordon framtaget för civila budfirmor med massa elektronik istället för ett enklare robustare som kanske kan lagas av Ture Tall i ledet när det kniper?

 

Nej Henke jag säger inte emot mig själv. Sprintern som PB8 är i grunden finns redan inom organisationen idag. Ptgb5 är inte samma sak som en PB8, där är milsvida skillnader.Den ena är en Geländewagen och den andra en Sprinter :rolleyes:

Visst blir kanske inköpskostnaden lägre med en bättre begagnad bil från surplusmarkanden och visst kanske den är så enkel att Ture Tall kan meka själv med den men som system blir det dyrare att köpa ett fordon som inte finns inom organisationen då det måste upphandlas reservdelar, verkstäder, tas fram rutiner för utbildning och underhåll, utbilda tekniker, göras anpassningar för FM osv.

Link to comment
Share on other sites

Fast era farhågor om svårlagade funderar jag över. Det finns inte många kritiska ECU:er i en Sprinter.

ECM (motorstyr) kan man jämföra med en fördelare, brinner den upp på en 20-bil så är du precis lika stillastående. Och då har en ECM betydligt längre livslängd än en fördelare. Den enda nackdelen med ECM är att den är del av immobiliseringsmiljön, vilken jag förmodar att de inte inaktiverat. Så den måste programmeras in.

 

Går det hål på oljetryckskontakten går det precis lika bra att banka in en pinne i den på båda bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Ser på bilderna nu att det förefaller en traditionell helautomatisk låda. Det är ju fördelaktigt för bilkåren då det är lättare att lära sig köra, men nackdel om man kör fast och kanske behöver köra lite terräng ändå. Problem om man behöver putta/dra igång en bil där någon råkat glömma den fina röda innerbelysningen påslagen och stor på en stig där starthjälp inte kan ges. Men allt är ju bättre än Sprintshift.

 

Ser också att den taffliga konstruktionen med Lv-skytt ståendes på en ranglig hylla som på gamla Ptgb 5 nu är borttagen. Ingen tacklucka alls.

En taklucka, kan dock ändå varit en god ide att ha.

- Möjligheten att ta sig ur om en bil rullar ner för en slänt.

- Kunna ha någon som helst uppmärksamhet i luften mot flyg

- Kunna öppnas för ventilation när AC-lägger av. Ja AC brukar ibland gå sönder även på civila bilar.

 

Bildspel

http://tidningenhemvarnet.se/2013/09/06/historisk-overlamning/

 

Fler som inte är nöjda.

http://www.tidningenhemvarnet.se/wp-content/uploads/2013/06/hv2012-2_hela.pdf

Många bra synpunkter Swede men....

 

-En modern bil med en massa eloktronik, låter sig inte bogseras igång om batteriet inte levererar ström till motorns styrsystem.

 

-Konventionell automatlåda vid avancerad terrängkörning är en väl beprövad kombination många föredrar, så jag ser inget problem där.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nej Henke jag säger inte emot mig själv. Sprintern som PB8 är i grunden finns redan inom organisationen idag. Ptgb5 är inte samma sak som en PB8, där är milsvida skillnader.Den ena är en Geländewagen och den andra en Sprinter :rolleyes:

Jag menar självklart Ptgb5Ko alltså Sprinter 313 CDI, inte Ptgb5GW/GWT som är Geländewagen.

http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html

Link to comment
Share on other sites

Vilket innebär på vanlig svenska, för oss som är noviser bland bilar och motorer?

Går något vitalt sönder så är det ingen större skillnad mellan PB 8 och en gammal tgb20. Man blir fortfarande stående.

 

Digital insprutning började rullas ut på bred front i samband med katalysatorkravet -88. Så dagens motorstyrdon är väldigt tillförlitliga.

Det handlar om fabrikationsfel ifall något går sönder. Så jag kan med säkerhet säga att PB 8 är betydligt mer driftsäker än nuvarande fordonpark (tgb och speciellt Bv206).

 

Sprintern fick dåligt rykte i samband med modellen som kom 2001 eller 2002 någonting. För den var sannerligen det sämsta jävla skräp som släppts ur en fabrik. Mercedes gjorde dock helt om till nästa generation, och den blev faktiskt en av de bästa på marknaden.

Faktiskt så bra så VW Crafter är samma bil nu för tiden.

Edited by hajjper
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet är en del av FM.

 

FM har ett gemensamt materielanslag i budgeten, det används för all materielanskaffning för hela FM. Således är all materiel hela Försvarsmaktens.

 

Sen kan viss materiel vara anskaffad med en viss kravställning kopplat mot ett enskilt förbands behov, men inget säger att det i slutänden innebär att det bara är det förbandet som kommer att disponera materielen. Just den här anskaffningen är riktad mot ett behov som kravställts från HV-bat, men tilldelningen sköts av Högkvarteret och MSK Mark, och om det finns ett behov på något annat förband som kan lösas med just det här fordonet kommer det att ske en prioritering. Så enkelt är det, ingen "tar" något från någon annan, utan det sker en prioritering och eventuell omfördelning.

 

/MiniHD

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen tilldelas fordonen specifikt ett kompani, i alla fall tolkade jag så för Södertörnsgruppens del. Dock avsade de sig tilldelning i år för en halv pluton till förmån för insatskompaniet på Gotlandsgruppen och istället tar över deras 20-bilar som lär vara i gott skick.
När nästa tilldelning sker (tror det var 2015 eller 2016) skulle Södertörnsgruppen få till en hel pluton på ett bräde.

Link to comment
Share on other sites

För fördröjningsstrid behövs inte särskilda fordon... Det går utmärkt att göra med bandvagn, personbil, cykel, skidor eller fötter. Det man behöver är precis som det står minor och spräng- och tändmedel.

 

Med precis samma argument så kan vi ju hävda att skydda/bevaka objekt behöver inte heller några särskilda fordon.....

 

Min poäng var bara att det redan finns andra uppgifter i styrdokumenten, alltså så kan man inte hävda att fordonen är designade med enbart skydda/bevaka i åtanke, om man hävdar att de uppfyller behovet i styrdokumenten.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnet är en del av FM.

 

FM har ett gemensamt materielanslag i budgeten, det används för all materielanskaffning för hela FM. Således är all materiel hela Försvarsmaktens.

 

Sen kan viss materiel vara anskaffad med en viss kravställning kopplat mot ett enskilt förbands behov, men inget säger att det i slutänden innebär att det bara är det förbandet som kommer att disponera materielen. Just den här anskaffningen är riktad mot ett behov som kravställts från HV-bat, men tilldelningen sköts av Högkvarteret och MSK Mark, och om det finns ett behov på något annat förband som kan lösas med just det här fordonet kommer det att ske en prioritering. Så enkelt är det, ingen "tar" något från någon annan, utan det sker en prioritering och eventuell omfördelning.

 

/MiniHD

Vad bra om det nu är på det viset då blir det ju inget problem när HV behöver bepansrade fordon. Då prioriteras ett antal Galtar till "oss" så blir allt bra;). Det är ju troligt att det händer eller? Alltså visst det stämmer nog att man "prioterar" vem som har behoven men det borde finnas andra fordon i FM som övriga förband kan använda som skjutfältstaxi mm. Istället för att använda de som först och främst ställt till HV eller? För att då köpa in dyra fordon till HV då är ju helt fel strategi. Då kunde FM köpt in gemensamma fordon som kunde prioriterats till HV när behovet uppkommer.

Link to comment
Share on other sites

 

Hemvärnet är en del av FM.

 

FM har ett gemensamt materielanslag i budgeten, det används för all materielanskaffning för hela FM. Således är all materiel hela Försvarsmaktens.

 

Sen kan viss materiel vara anskaffad med en viss kravställning kopplat mot ett enskilt förbands behov, men inget säger att det i slutänden innebär att det bara är det förbandet som kommer att disponera materielen. Just den här anskaffningen är riktad mot ett behov som kravställts från HV-bat, men tilldelningen sköts av Högkvarteret och MSK Mark, och om det finns ett behov på något annat förband som kan lösas med just det här fordonet kommer det att ske en prioritering. Så enkelt är det, ingen "tar" något från någon annan, utan det sker en prioritering och eventuell omfördelning.

 

/MiniHD

Vad bra om det nu är på det viset då blir det ju inget problem när HV behöver bepansrade fordon. Då prioriteras ett antal Galtar till "oss" så blir allt bra;). Det är ju troligt att det händer eller? Alltså visst det stämmer nog att man "prioterar" vem som har behoven men det borde finnas andra fordon i FM som övriga förband kan använda som skjutfältstaxi mm. Istället för att använda de som först och främst ställt till HV eller? För att då köpa in dyra fordon till HV då är ju helt fel strategi. Då kunde FM köpt in gemensamma fordon som kunde prioriterats till HV när behovet uppkommer.

 

I princip har du helt rätt.

 

Om Hemvärnets uppgifter omvandlas så till den milda grad att FM anser det lämpligt att tilldela bepansrade fordon så kommer detta bedömt att tilldelas.

 

Men å andra sidan så rättas ju mun efter matsäcken i viss mån, dvs om inte resurserna finns att tilldela så kommer inte heller uppgifterna att tilldelas. Det är därför vi har anfallsförband utrustade med tyngre vapen och stridsfordon likväl som att vi har förband med uppgift att upprätta samband som åker i icke-splitterskyddade fordon. Uppgifterna skiljer sig och i viss mån är de tilldelade efter vad som realistiskt går att förse förbandet med.

 

Sen att det alltid finns de som tycker att förband X skall tilldelas uppgift Y som tarvar materiel Z, där Y oftast är en uppgift med högre ambitionsnivå än nuvarande uppgifter och materiel Z är mer kvalificerad materiel än man redan har, det innebär ju dock inte att det är rätt eller ens lämpligt.

 

Ska man rent krasst titta på fordonsparken i FM idag vill jag nog påstå att det inte finns så mycket fordonspott att ösa ur. De gamla terrängbilarna är på väg ut ur systemet, med all rätt, och det som finns kvar är den materiel som behövs för krigsförbandens behov. Av den fordonspotten är nog den nyanskaffade skåpbilen en av de mest lämpade att användas som "skjutfältstaxi". Därmed inte sagt att jag personligen tycker att de ska användas som detta i någon annan utsträckning än vad som är möjligt utan att påverka "ägarens" ordinarie verksamhet.

 

Det går inte heller att anskaffa några gemensamma fordon som inte tillhör ett krigsförband, det skall inte finnas sk breddningsmateriel, utan det som finns skall vara behovssatt och krigsplacerat. Således är det fullt naturligt att de fordon som här anskaffas till HV-bat kommer att användas till annan verksamhet än endast HV-bataljonens. Så sker även med andra förbands materiel. Jag kan till och med tycka att det vore pengaförstöring att inte använda anskaffad materiel i så stor utsträckning som möjligt. Då HV-bat inte är ett kontinuerligt anställt förband med verksamhet 40 h i veckan året om så kommer de fordon som skall användas av bataljonen att stå stilla en ganska stor del av tiden. Alltå verkar det ju rimligt att få ut så stor andel nytta för varje satsad krona som möjligt. Det tror jag nog att de flesta skattebetalare håller med om.

 

(Sen är det naturligtvis så att Vård FM skall följas på samtliga fordon så att de är funktonsdugliga, hela och rena när HV-bat behöver dem, men det är en annan diskussion!)

 

 

/MiniHD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

All materiel krigsplaceras med förbanden. Även soldatens personliga utrustning krigsplaceras i dennes förband. Alltså kommer alla nya sprintrar krigsplaceras i plutonen dom tillförs till.

 

Övriga FM har väll redan gott fordon som kan nyttjas som skjutfältstaxi. Ska nog mycket till enligt mig för att de anställda soldaterna ska ta ut Hemvärnets krigsplacerade sprinters ur Hv's egna förråd för att köra till skjutfältet för att sedan köra in dem i Hv's egna förråd.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte heller att anskaffa några gemensamma fordon som inte tillhör ett krigsförband, det skall inte finnas sk breddningsmateriel, utan det som finns skall vara behovssatt och krigsplacerat. Således är det fullt naturligt att de fordon som här anskaffas till HV-bat kommer att användas till annan verksamhet än endast HV-bataljonens. Så sker även med andra förbands materiel. Jag kan till och med tycka att det vore pengaförstöring att inte använda anskaffad materiel i så stor utsträckning som möjligt. Då HV-bat inte är ett kontinuerligt anställt förband med verksamhet 40 h i veckan året om så kommer de fordon som skall användas av bataljonen att stå stilla en ganska stor del av tiden. Alltå verkar det ju rimligt att få ut så stor andel nytta för varje satsad krona som möjligt. Det tror jag nog att de flesta skattebetalare håller med om.

 

(Sen är det naturligtvis så att Vård FM skall följas på samtliga fordon så att de är funktonsdugliga, hela och rena när HV-bat behöver dem, men det är en annan diskussion!)

 

 

/MiniHD

 

 

 

Du missar en detalj. Hemvärns förbanden används även regelmässigt för stöd till samhället, försvinner fordonen någon annan stans mellan KFÖ och SÖF så försvinner även grundberedskapen som ska hållas av alla HV bataljoner. Dessutom används HV bataljonernas fordon av andra förband så innebär det även att livslängden kraftigt minskar och man tvingas omsätta fordonen oftare.

 

Sedan blir det ett väldigt mycket körande fram och tillbaka om dessa fordon regelmässigt skulle lånas ut. Många insats kompanier har betydligt fler övningar utöver kontrakterad tid, och fordonen används även vid dessa övningar.

Edited by henke
Infogat citat runt det citerade
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är ytterst tveksamt att bilarna kommer att stå ställda i HV-förråd. Jag tror de kommer att parkeras inne på garnisonerna. Bara för att materiel är krigsplacerad behöver det inte betyda att den är förrådsställd.

 

Många Hv-förband ligger inte bredvid ett regemente/flottilj/ så då antar jag att dom måste stå i egna förråd. Hv har ju redan egna förråd för fordon där tex tgb 20 står i dagsläget samtidigt som frågan kvarstår om regementena har tillräckligt med förråd nära tillhands för hemvärnets fordon ifall man inte vill använda de förråd som redan finns?

 

Jag vet ett visst regemente där många fordon står utomhus i princip hela tiden. Ska alltså prioriteringen vara här att sätta Hv-fordon i förråd men låta de anställdas soldaternas fordon vara kvar ute?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...