Jump to content

Recommended Posts

IBC'n väger inte så mycket. 

Ställningen väger nog mest på kanske 20kg. Plasttanken ca 5kg.

så det blir inte så farligt. 

Inget motorbefäl som klankat ner hittills på denna konfig. 

Ser andra som kör utan pall och det verkar knepigt. Sen finns de dem som kör 2 pall plus 2 dubbelkragar per pall och då drar vikten iväg. 

Sen väger inte alla eurpall 25kg, vissa mer andra mindre:-).

Link to post
Share on other sites
  • Replies 861
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då kan jag meddela att det är då INGEN i min grupp som väger under 125 pannor med RU. Det kanske finns några på plutonen som gör det, men i det stora hela är vi ganska så stabbiga pojkar i min grupp

Ett fordon som är perfekt för striden är i stort sett oanvändbart utanför striden, Ett fordon avsett för fred är i stort sett oanvändbart i striden. ska man kompromissa får man nåt som är kass på allt

C.S du har helt rätt.   Problememet och ämnet som IGENTLIGEN den här tråden har kommit att handla om är Hv:s roll och uppgifter.   Jag och många andra (vet jag) har alltid sett Hv som ........(hmm

Posted Images

PB 8 passar väldigt bra för Hv och det ska bli roligt att se när de nya varianterna kommer. På sikt tycker jag nog att bevkomp också borde få fordonen. Utbildningstiden och underhåll jmf. de väldigt gamla terrängbilarna är litet så borde nog funka på bevkomp.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Innan jag ringer till mercedes och frågar så frågar jag här.

Det har framgått i flera skrifter inför leveransen av Pb8 och på flera sidor på nätet att bilen har låsningsbar differential, jag har dock inte på något sätt kunna hitta något som stödjer detta och det är en frekvent uppkommen fråga på Pb8-utbildningarna men där det är svårt att få konkreta svar.

Bakaxeln skulle kunna vara låsningsbar men det finns varken reglage eller elektrisk utrustning som verkar ha med just det att göra, min teori är att den har någon form av lamell/slungdiffsystem men om det vore lamelldiff ör det stå något om aktuell olja till bakaxeln vilket det i nuläget inte gör, därför tror jag att diffen är ospärrad och istället jobbar bilen med 4x4 i kombination med lågväxel och antispinnsystemet.

Är det någon som med säkerhet kan svara på hur bakaxeln fungerar?

Link to post
Share on other sites

Det finns ingen låsbar diffus som på tgb 20 tex utan ett "kraftfördelningssystem" som känner av och fördelar kraften.Systemet är elektriskt och behöver nån sekund eller så för att känna av och börja jobba. Knappen sitter till höger om ratten vid knappen för fyrhjulsdriften som måste vara i kopplad först.

 

Jag tycker att Pb8 är en bra bil som funkar ok och jag ser fram emot de nya varianterna när de kommer. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Antar att PB5 eller om den heter CB5 kan få vara med här i denna tråd då de i grunden är samma fordon.

 

Efter att ha använt den lite i sin roll som plutledningsfordon, får jag nog säga att den är riktigt bra, men med ett par nackdelar.

- Inte anpassad för riktigt bra och lätt möjlighet till maskering, borde funnits enkla anpassningar för att kunna hantera maskringsnät på ett lätt sätt.

- Montering och radiosystem är väl utbyggt, men varför skicka ut ett fordon med möjlighet till viss utrustning som sedan inte går att få ut? Gäller t.ex. ra5444, ra4183 samt laddare till ra1183?

- Avsaknanden av kraftaggregat till ra180 gör radiosambandet lite spännande, hade varit bra om den fått liknande möjlighet till högre effekt som de 11-bilar som kompledning använder. Visserligen är det en smidig möjlighet till att resa högantenn men ändå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats.

Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget!

Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. 

Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. 

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, 1.skalman said:

Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats.

Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget!

Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. 

Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. 

 

Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån).

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, 1.skalman said:

Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats.

Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget!

Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. 

Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. 

 

Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik.

 

Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa.

Krävs inte mer än två man.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Dexter said:

Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån).

 

Ja det var den jag eftersökte. Hade varit väldigt bra att ha för att förenkla kommunikationen, d.v.s. förlänga räckvidden rejält. Finns möjlighet att ha två anslutna Ra180 men kanske räcker om den ena har kraftaggregat kopplat.

 

28 minutes ago, Chassi said:

Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik.

 

Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa.

Krävs inte mer än två man.

Det där var ett riktigt bra tips att använda pressenning, gäller bara att parrera för antennerna, då långa spröten då alltså. .

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Dexter said:

Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån).

Ok. Trodde det var strömförsörjningsdonet som det pratade om. Ber om ursäkt för min okunnighet där.

4 hours ago, Chassi said:

Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik.

 

Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa.

Krävs inte mer än två man.

Skitsnack och skitsnack. 

Det man får sagt till sig av motorbefälen på regementet är det man har i baken. 

Har bett om en skrivelse för detta beslut:-).

Har som sagt med lacken och rostskyddet att göra. Man kan iaf ha en trevlig ton även om man sitter bakom ett tangentbord:-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jag kanske var lite burdus, men du förstod väl själv hur korkat det hela lät.
"Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över."

Vill inte vara otrevlig, men jag står vid mitt ord =)

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Chassi said:

Jag kanske var lite burdus, men du förstod väl själv hur korkat det hela lät.
"Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över."

Vill inte vara otrevlig, men jag står vid mitt ord =)

Saken är den att jag inte tycker det är korkat alls då leverantörer av saker och ting faktiskt har reglerat vad som täcks av garantier och rostskyddgarantier.

 

Men åter till vad tråden handlar om den alldeless förträffliga nya fordonet vi fått:-)

Link to post
Share on other sites

Fast lacken på pb8:a är redan så kass så att det beror på det finner jag som lite otroligt. Men mycket har man hört i de gröna kläderna. 

 

Grannkompaniets hjulgåendepluton maskerade sin så något känt förbud på vår bataljon har vi nog inte. Och ett fordon inom FM som vi inte får maskera är onödigt att ha. 

 

Jag är mer fundersam hur antenner och tillträde till fordonet ska hanterad vid maskering med nät. 

 

Vad gäller kraftaggregat, ställer det andra krav på antenninstallation i fordonet? Tänkte möjligen slakta en gammal 1112 som ändå ska till skroten snart. 

Link to post
Share on other sites

Den saknar ett hårdare skydd, mycket beroende på att lacken ska vara matt och inte glänsa. Det gör att den lätt får inbränningar av lek på lacken, har t.ex. sett pb8 som trots ett par tvättar har kvar inbränningar av saker som ritats i smutsen. 

Samt tittar du på plåtvecken vid hjulhus m.m. Så skiner en gräddvit grundlack igenom på flera fordon. 

 

Nu är det så klart bra att lacken inte glänser. 

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Frippe said:

Den saknar ett hårdare skydd, mycket beroende på att lacken ska vara matt och inte glänsa. Det gör att den lätt får inbränningar av lek på lacken, har t.ex. sett pb8 som trots ett par tvättar har kvar inbränningar av saker som ritats i smutsen. 

Samt tittar du på plåtvecken vid hjulhus m.m. Så skiner en gräddvit grundlack igenom på flera fordon. 

 

Nu är det så klart bra att lacken inte glänser. 

Tack då har jag fått svar på det jag har frågat om tidigare till motorbefälet angående de vita ”fett” fläckarna:-)

Ja jag har fått höra att man inte ska rita på PB8orna då det fastnar i lacken. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
On 4/10/2018 at 2:07 PM, Chassi said:

Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik.

 

Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa.

Krävs inte mer än två man.

dock är det ju ingen skillnad att dra en pressening över en skitig bil eller ett kammonät. Repor lär uppstå oavsett. Det är liksom inte kammonätet i sig som är problemet utan allt mellan lack och nät. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...

En fråga till er som likt mig kuskar PB8 på övningar.

Tycker ni att det finns ett behov av en hylla i lastutrymmet för att kunna få med extra ammunition och tillförd materiel?

Den hylla vi har är 28cm hög och man får i. 2st 7,62 lådor liggandes på varandra under. 
 

Link to post
Share on other sites
11 hours ago, 1.skalman said:

En fråga till er som likt mig kuskar PB8 på övningar.

Tycker ni att det finns ett behov av en hylla i lastutrymmet för att kunna få med extra ammunition och tillförd materiel?

Den hylla vi har är 28cm hög och man får i. 2st 7,62 lådor liggandes på varandra under. 
 

Jag har sett en del som höjt upp golvet i det stora förvaringsfacket i back, det med alla krokarna.

Där har man höjt golvet 20-30 cm med ett hemmasnickeri av plyfa.

Just för ammunition eller minor.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 11/12/2020 at 10:08 AM, Chassi said:

Jag har sett en del som höjt upp golvet i det stora förvaringsfacket i back, det med alla krokarna.

Där har man höjt golvet 20-30 cm med ett hemmasnickeri av plyfa.

Just för ammunition eller minor.

Vart i landet är vi då?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By mskompass
      Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering säger att för att få graden korpral måste man ha genomgått befordringsutbildning. Jag ska bli stfgrpC i en grupp med specialister ( X befattning) Vilken utav gruppbefälsutbildningarna klassas som befordring utbildning? Och vilka utbildningar måste jag gå Gruppbefäl 1 är en självklarhet.
      Men måste jag gå Gruppbefäl 2 eller hoppar man direkt till gruppbefäl X och måste man gå IKG (Instuktörskurs Grund) Har svårt att hitta info om detta och hade uppskattat svar från nån som har koll. 

      Länk till https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-2014-/ffs-2019-07.pdf

      Samma fråga ligger även på en annan tråd då jag inte förstod att man kunde välja hemvärnet som tråd utan att komma in på ungdomstråden.
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,
       
      Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.
       
      När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.
       
      Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?
       
      Phileo,
      Denys
    • By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
    • By Mikael F
      Hej.
       
      Jag är på väg in i hemvärnet som förare. Jag undrar om förarna av bandvagn 206 någonsins är ut med stridande pluton, eller dom bara står vid fordonet eller sitter i den,? När det gäller Tgb 30/40 har jag förstått är ute med gruppen.
       
      Mikael
       
×
×
  • Create New...