Jump to content

Recommended Posts

• Super Administrators

Jag kan inte hitta ordersumman eller vad det hela kostar som nyhet, upphandling eller i FMVs årsredovisningar 2011, 2012.

Rimligen borde det vara runt minst 200-250 miljoner kronor och då undrar man ju vart Försvarsministern är som inte talar om denna "enorma förmågehöjning" när Hemvärnet nu alltså kan åka från A-B på landsväg helt på egen hand.

Att Tgb 11/20 hållit i dryga 40 år (förserie 1972) är verkligen ett bra betyg för Volvo. Hur länge tror ni dessa håller? 15 år på sin höjd tippar jag.

• Replies 861
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då kan jag meddela att det är då INGEN i min grupp som väger under 125 pannor med RU. Det kanske finns några på plutonen som gör det, men i det stora hela är vi ganska så stabbiga pojkar i min grupp

Ett fordon som är perfekt för striden är i stort sett oanvändbart utanför striden, Ett fordon avsett för fred är i stort sett oanvändbart i striden. ska man kompromissa får man nåt som är kass på allt

C.S du har helt rätt.   Problememet och ämnet som IGENTLIGEN den här tråden har kommit att handla om är Hv:s roll och uppgifter.   Jag och många andra (vet jag) har alltid sett Hv som ........(hmm

Posted Images

Är det någon som vet om det finns möjligheter att spänna fast RA 145/RA 180 och ansluta antenner till de samma?

Det ska ju komma ett ledningsfordon till varje pluton, så i det fordonet borde de ha tänkt på en fordonsmonterad RA 180. Med tanke på att de har plutonsradion fordonsmonterad i varje gruppfordon.

Situationen är en tankeställare till de enkelspåriga personer som tyckt att det handlat om industristöd när FMV köpt svenskt. Nu är ju detta uppenbarligen inte industristöd och det gick inte så där lysande heller. Så länge jag kan minnas så har försvarsmakten tyvärr påverkats väldigt mycket av personer som alltid tycker gräset ser grönare ut på andra sidan staketet. Och det gäller inte bara inköp utan väldigt många saker. Det finns ingen återkoppling på om någon som tyckt något sedan konsekvent visar sig få fel. I företag som låter karriärer göras och beslut fattas utan sådan återkoppling så havererar det alltid. För många personer som har haft fel tillåts ändå stega sig frammåt i försvarsmakten och det har underminerat hela verksamheten.

Någon borde uppmärksamma uppdrag granskning på denna bil och upphandlingen. Det hela är under all kritik och viktiga pengar har förlorats. Vem eller vilka är ansvariga och se till att de får sina karrärer stympade.

Edited by Pal
  • Like 1

Vad jag kan utläsa så har FM dispens så b- kort är det som gäller. Och ett förarbevis militärt. Men annars, civilt alltså så är det C1 som skulle gälla. Detta om man kan lita på det som stod i artiklen som @Henke hänvisade till.

• Super Administrators

Situationen är en tankeställare till de enkelspåriga personer som tyckt att det handlat om industristöd när FMV köpt svenskt. Nu är ju detta uppenbarligen inte industristöd och det gick inte så där lysande heller. Så länge jag kan minnas så har försvarsmakten tyvärr påverkats väldigt mycket av personer som alltid tycker gräset ser grönare ut på andra sidan staketet. Och det gäller inte bara inköp utan väldigt många saker. Det finns ingen återkoppling på om någon som tyckt något sedan konsekvent visar sig få fel. I företag som låter karriärer göras och beslut fattas utan sådan återkoppling så havererar det alltid. För många personer som har haft fel tillåts ändå stega sig frammåt i försvarsmakten och det har underminerat hela verksamheten.

Någon borde uppmärksamma uppdrag granskning på denna bil och upphandlingen. Det hela är under all kritik och viktiga pengar har förlorats. Vem eller vilka är ansvariga och se till att de får sina karrärer stympade.

Vad är din poäng PAL? Jag förstår inte, så förtydliga gärna hur detta har med Personbil 8 att göra.

Menar du att trots att Mercedes inte är svensk så blev det inte bra?

Mig veterligen har Geely-ägda Volvo ingen minibuss eller fordon som ens är i närheten att motsvara behoven att transportera 8 man+hund+utrustning.

400 st kan låta mycket i dagens minimala Försvarsmakt, men det är inget man utvecklar ett helt nytt fordon för utan tillstymmelse till likhet med sitt ordinarie produktsortiment.

Det verkar finnas en lucka från passagerarutrymmet till hundburen om man fäller ett säte. men det är ju en dörr på buren i lastutrymmet. Visst skulle enheter utan hund kunna förvara "bra att ha saker" där. Utrymmet inne i bilen är inte så tilltaget att allt ryms "Mellan benen".

http://ovg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=8737

Luckan bakom sätet är antagligen till för att lösa jordbruksverkets krav på evakueringsväg för hunden om det av någon anledning inte skulle gå att öppna bakdörrarna? Utan att veta men jag förutsätter att det är samma krav på FM´s fordon och hundburar som på min civila bil och hundbur?

Vad är din poäng PAL? Jag förstår inte, så förtydliga gärna hur detta har med Personbil 8 att göra.

Menar du att trots att Mercedes inte är svensk så blev det inte bra?

Mig veterligen har Geely-ägda Volvo ingen minibuss eller fordon som ens är i närheten att motsvara behoven att transportera 8 man+hund+utrustning.

400 st kan låta mycket i dagens minimala Försvarsmakt, men det är inget man utvecklar ett helt nytt fordon för utan tillstymmelse till likhet med sitt ordinarie produktsortiment.

Att om en upphandling anses dålig eller för dyr eller vad det nu kan vara så kan det ha mer att göra med inkompetens eller lättja eller annat, snarare än om att man valde svenskt med nån sorts preferens. Jag är inte djupt insatt i detta ärende på något sätt, men det verkar vara ett mycket märkligt val av leverantör. Och det oaktat att det i detta fall inte finns några svenska. Hur följs det egentligen upp att uppköpare eller projektledare eller vad de kallas på FMV gör sitt jobb och att de kan sitt jobb?

Det borde granskas så det inte helt enkelt är så att man kommer undan med att vara rikskass. Nu har vi ju ett exempel på hur media och andra till slut avsatte en chef för arbetsförmedlingen. Jag är genuint orolig att situationen är än värre i fösvaret. Ineffektiviteten som blir resultatet när det inte följs upp hur beslutsfattare faktiskt lyckas med sitt jobb att fatta beslut är helt enkelt förödande. Oavsett om det är ett företag eller om det är försvaret.

Att det blev en Mercedes-Benz Sprint beror på att Sverige och Norge slog sig samman och gjorde en gemensam upphandling för några år sedan (för att få större volym och bättre pris i linje med det samarbetsavtal som slutits mellan de nordiska länderna inom försvars och säkerhetspolitik). Det gjordes en öppen upphandling där en leverantör skulle tillgodose behovet av nya lätta patrullfordon i stor palett av modeller och varianter. Upphandlingen gällde ett ramavtal på vad jag mins var 5 år med möjlighet till förlängning. Mercedes-Benz vann upphandlingen i konkurrens med andra deltagare, varken Volvo eller Saab valde att ställa upp. En liknande upphandling görs nu på lastbilssidan och där är Scania en av deltagarna. Hade någon "svensk" tillverkare trott att man kunde producerat det som efterfrågats till en rimlig summa så hade de nog slängt in en offert. Sanningen ligger nog mer i att varken Volvo eller SAAB har tillverkats de typer av fordon som efterfrågats på minst 50år och skulle inte ha en sportmössa att klara de leveranskrav som skulle vara aktuella.

Detta är orsaken till att det börjar duka upp nya GW300, Unimog enkel/dubbelhytt på förbanden, samt nya sprintar, som är avsedd dör HV och IBSS (inom övriga försvaret).

Norge har även testat olika modeller av GW300 4x4 med flak samt 6x6 med dubbelhytt och flak verkar intressanta.

Edited by 3924

Upphandlingen är ju uppenbarligen helt fel specad från början om detta är slutprodukten.

Jag blir på riktigt upprörd över att man köper in ett sådant här fordon till krigsorganisationen. Jag kan förstå att man köper sprintrar för att ha på regementen för att åka och hämta iso-mat eller köra folk fram och tillbaka till skjutbanan. Men att ha detta typ av fordon i krigsorganisationen är bara ett dåligt skämt och en skymf mot soldaterna.

Alla som man normalt litar på här sågar fordonet jäms med fotknölarna. Samt att den förefaller enormt dyr och har så mycket datorer att den blir dyr och omöjlig att serva. Dessutom är den inte mer terränggående än någonting annat. Så varför betala så mycket för nåt när man kunnat köpa en folkvagn eller en renault eller nåt asiatiskt för mycket lägre pris och utan skillnad i prestanda? Har jag uppfattat något fel?

I ett sådant läge skall man vara nöjd och inte bry sig om att någon uppenbarligen inte skött sitt jobb och förslösat skattepengar? Jag förstår inte riktigt. Om man får tro denna tråd så är detta ett litet isolerat exmepel på vad som troligen är ett systemfel och det borde man väl hugga på som en kobra om man faktiskt vill ha ett välskött och effektivt försvar?

Jag misstänker att av någon anledning så hittar man inte vem som är ansvarig för misslyckanden som dessa. Att vederbörande får fortsätta sin karriär i godan ro och kan fortsätta med dåliga beslut och långsamt förgiftas hela oranisationen fullständigt. De som är i försvaret torde omedelbart vilja veta vem eller vilka som fattade fel beslut eller tänkte dåligt för att säkerställa att de om inte får sparken men i vilket fall kan glömma vidare avancemang. Sen om det är ett inköpsärende som i detta fall eller något annat kan kvitta. Men detta exempel blir så enkelt och så tydligt att man undrar vem som har ansvaret och vad han gjort tidigare och vad han gör nu och om misstag likt dessa överhuvudtaget kostar något när man jobbar på FMV. Jag kan givetvis ha fel och det i själva verket är nån politiker som sagt exakt fordon eller så, men då borde det å andra sidan också fram.

Edited by Pal

Vet inte hur många av er som åkt i PB8 men min egna erfarenhet av den är helt okej.

Bra komfort, godkänd lastförmåga, bra klös i motorn och okej framkomlighet för verksamheten.

Betydligt skönare åka i denna i ett par timmar fram och tillbaka från skjutfälten än i en Tgb20 :)

Att den inte har möjlighet till LV-skytt ... nä vad hjälps det när den ändå bara har bilplåt som "pansar"?

Att den inte kan ta en bår...men det finns andra fordon i organisationen som skall ta dessa.

Tycker vi faktiskt skall vara jävligt nöjda med detta fordon. Nu handlar det bara om att lära sig använda det på rätt sätt. Vi kommer aldrig få ett mer avancerat fordon specifikt för Hemvärnet.

Jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning så jag har en fråga.

Vad är det som fordonet är till för, vilka krav på uppgift är så att säga ställda? För jag fattar ju att vill man ha en båt och får en bil så är det jävligt kass... typ

Vad är det som gör fordonet så himla dåligt?

Jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning så jag har en fråga.

Vad är det som fordonet är till för, vilka krav på uppgift är så att säga ställda? För jag fattar ju att vill man ha en båt och får en bil så är det jävligt kass... typ

Vad är det som gör fordonet så himla dåligt?

Om jag minns rät är fordonet framtaget för att transportera trupp till och från skyddsobjekt.

Till och från skyddsobjekt alltså... Då förstår jag ännu mindre, de som har negativt att säga om fordonet kan väl kanske förklara?

Vad är problemet med fordonet egentligen?

... Det är inte en CV90. Eftersom HV gärna vill vara redo för uppgifter som man egentligen inte har så är det bra om man också har ett fordon som passar dessa uppgifter man inte har.

• Like 3

Vissa verkar tro att HV är det nya pansarskytte... :banana

Vi kommer ha Bv för terrängframkomligheten, och vi kommer ha PB 8 för att snabbt komma ut till våra objekt. Ju snabbare vi är där, desto fortare kan lämna bevaka och börja skydda. Jag ser ingen som helst vinst att harva fram med 20 eller 13 bilar. I vårt land finns EXTREMT få objekt HV skall skydda och bevaka som inte har en framkomlig väg mycket nära.

Jag kan se ett problem, takskytten. I vissa situationer är det en fördel att ha en ksp på taket. Men om vi ponerar att pappfigurerna börjar skjuta tillbaka tror jag sannolikheten för att någon i en 20 bil överlever när härken skall "köra igenom" eller backa och vända är absolut minimal. Dessutom går det inihelvete mycket fortare att komma bort från en PB 8 än det går att kasta sig ur en 20 bil.

Så med hänsyn till "nya" reglementet strid från lätta fordon anser jag att PB 8 iaf. inte är sämre än nuvarande fordon. Kanske rentav ökar chanserna att överleva.

Innan jag fäller avgörandet, säger Bu eller Bä. Vill jag dels se kravspecen som den är tänkt att uppfylla, samt prova den själv.

Jag vill inte jämföra den med en 13 eller en 20 bil. Det vore helt tokigt då det inte är ett alternativ att ha kvar, oavsett. Just nu rullar mitt kompani inhyrda minibussar, och det suger kan jag säga. På allt annat än att ta sig snabbt till skjutfältet, 6mil bort.

Alltså är frågan vad fordonet ska klara av. Sedan, visst, hade försvaret haft otroligt gott om pengar skulle jag gärna haft en splitterskyddad modern variant till fordon. Men nu är det inte något alternativ, tyvärr.

Vad gäller bårar, enligt artikeln länkad tidigare är den anpassad för två bårar, men verkar ha lite trångt att lasta dem. Men, ska Pb8 vara bårtransport för sjukvårdsgrupper?

Till och från skyddsobjekt alltså... Då förstår jag ännu mindre, de som har negativt att säga om fordonet kan väl kanske förklara?

Vad är problemet med fordonet egentligen?

... Det är inte en CV90. Eftersom HV gärna vill vara redo för uppgifter som man egentligen inte har så är det bra om man också har ett fordon som passar dessa uppgifter man inte har.

Det är väl ändå ingen som menar att HV ska ha ett fordon likvärdigt CV90. Men däremot kan man ju ha åsikter på hur befintligt fordon är konstruerat. Efter erfarenheter från olika situtioner som bla @Henke skriv i början av tråden. Och att folk bryr sig och vill ha öppenhet är ju ett bra tecken. Det behövs verkligen lite mer råg i ryggen på folk i allmänt. För att man får nya fordon så behöver man ju inte jubla och tycka att det är det bästa som har hänt.

PB 8 är garanterat inte rikskass. Men vissa delar kanske behöver "tweekas".

Gällande bårar så är det ju så att vi lär få transportera våra skadade själva och då är det ju bra om det fungerar hjälpligt. Än så länge har jag inte varit med om att vi fått speciell sjuktransport inom HV i varje fall.

Edited by wolfie666
  • Like 1
  • Super Administrators

@DaRaven

Är det något man kan lära sig av historien är att verkligheten, uppgifterna, förutsättningarna kommer att ändras över tid, medan materielen består.

För bara några år sedan skulle hela vår Försvarsmakt inriktas på att åka på utlandstjänst långt bort. Nu har man sakteliga börjat ändra fokus till hemmafronten, medan personalförsörjning och materiel nu börjar trilla in för att stödja den redan övergivna linjen och nå sin fulla kraft om kanske 10 år. Man ligger alltid fel, man rustar alltid för förra kriget. Vår nedrustning och strategiska timeout börjar nå sin effekt nu för den omvärld som var aktuellt i mitten av 90-talet. (Det är en diskussion för en annan tråd.)

HV är det numerärt största truppslaget. Att då tro att de för all framtid enbart kan syssla med att vakta skyddsobjekt är nog lite trångsynt och inte så effektivt sätt att nyttja den stora andelen av utrustad, utbildad och utfodrad personal.

Det man kan lära sig är att få "most bang for the buck", vara mångdisig och se om det kan nyttjas på fler sätt. Situationer vi idag inte kan föreställa oss.

Kravspecen, som jag inte sett, förefaller med tanke på vinnande koncept stämma med vad som nämnts i tråden "till/från skyddsombjekt/övning/skjutfält" med aktionsradie på 60 mil. Dock begränsad avseende förmåga att kunna verka på något sätt under färd, varken med vapen eller ens observation i alla riktningar. Detta talar om en ren fredsmässig lösning där framkomlighet på allmän väg är en förutsättning. A-B på fungerande vägnät.

Att ta höjd för något oförutsett såsom kanske ett lite mer hotfullt samhälle där trasig väg, fientlig trupp eller ens "mindre positivt inställd stenkastande allmänhet", beväpnad milis med EHV , etc verkar vara att fantisera ihop alldeles för förskräckliga scenarion.

Hur funkar det i snöstorm, översvämning? 4x4 och biltemas snökedjor funkar till viss gräns och bandvagnar finns i ett litet antal.

Funkar det mot en uppretad mobb? Det är polisens sak, visst, men om polisen inte räcker till? Kommer Ådals-spöket leva kvar längre än bilarna finns i tjänst?

Kan man agera med den vid tex eskort av vapen, VIP, eller annat skyddsvärt när det saknas bakruta, taklucka eller ens öppningsbart fönster förutom för förare och gruppchef?

Kan man nyttja den som ambulans och bårtransport vid en större katastrof?

Eftersom en minibuss är en minibuss oavsett om den har två brandsläckare, hundbur och AC så kommer den anses som undermånlig för de som önskar vara pansarskytte med Pebba eller någon form av Special Forces i splitterskyddad GW med Grsp i lavett.

Men varför då inte välja något enkelt och billigt som kan lagas enkelt utan massa elektronik och inte kostar så mycket?

Då finns det medel till att förbättra förmågan på annat håll eller kanske bara större nummerär, lägre TCO?

Eller så tänker man lite vidare och ser om det finns fordon som kanske har ett mervärde/fördelar på marknaden för liknande kostnad innan man slår till på 400 st.

Varför ska man nyttja den vid större katastrof? Vi ombaserade helikoptrar trots protester att det skulle ta längre tid att nå sjunkande fartyg eftersom man inte skulle dimensionera efter civila behov. Man drog ner på att öva eftersök eftersom övningstid skulle läggas på krigsuppgifter, osv.

Lite krasst, om det blir skarpt läge behöver HV egentligen fordon som tar HV från A till B och sedan tillbaka? Eller räcker det med att kunna ta sig till A?

Ska HV göra något annat än skydda objekt, så är det mycket annat som ska till först, i form av utrustning, utbildning och inte minst mycket avskräde genom fläkten. Men då har man en situation där det antagligen inte spelar roll vad du har för fordon, för du vill röra dig till fots ändå.

(tror jag)

Ska man köra VIP så använder man väl de fordon som redan används för att köra vippar och samma sak när man kör ammunition?

Men absolut att jag gärna sett att det var minst galler på rutor, möjlighet att ha någon liggande i baksätet, vapenställ där personalen sitter och att kunna nå sin packning utan att behöva kliva ur bilen.

• Like 1

Om man tittar på hur HV's uppgifter har utvecklats de senaste åren så verkar ambitionen eller den framtida tanken för användning av förbandet ligga en bit ifrån att bara bevaka skyddsobjekt. Som Henke säger är också HV den största delen av Sveriges försvar. Och att då inte ha ett fordon som fungerar i krig, utan bara i fred, känns som en väldigt stor begränsning i förmåga.

Som du säger dxl så fungerar detta fordon för att ta en enhet från A-B, under krigets första dag. Sedan skulle i alla fall jag helst inte sätta mig i den bilen igen.

Så som jag ser det är inte detta fordon en förbättring från 13/20-bilarna sett till krigstida verksamhet. Visst är den bättre i fred, att åka fram och tillbaka till övningsfälten osv. Men i krigstida uppgifter hittar jag inga förbättringar, möjligtvis att den har högre topphastighet så man kanske kan åka ifrån fienden. Men man vinner ju inga krig på att åka ifrån fienden. 13/20-bilarna har god terrängframkomlighet, större lastförmåga, är relativt enkla att laga, har möjlighet att öppna eld från fordonet (både ksp-lavett och från soldaterna på flaket, du kör ju inte med stängda sidor i krig), är snabbare att urlasta, osv.

Om man tittar på hur HV's uppgifter har utvecklats de senaste åren så verkar ambitionen eller den framtida tanken för användning av förbandet ligga en bit ifrån att bara bevaka skyddsobjekt. Som Henke säger är också HV den största delen av Sveriges försvar. Och att då inte ha ett fordon som fungerar i krig, utan bara i fred, känns som en väldigt stor begränsning i förmåga.

Som du säger dxl så fungerar detta fordon för att ta en enhet från A-B, under krigets första dag. Sedan skulle i alla fall jag helst inte sätta mig i den bilen igen.

Så som jag ser det är inte detta fordon en förbättring från 13/20-bilarna sett till krigstida verksamhet. Visst är den bättre i fred, att åka fram och tillbaka till övningsfälten osv. Men i krigstida uppgifter hittar jag inga förbättringar, möjligtvis att den har högre topphastighet så man kanske kan åka ifrån fienden. Men man vinner ju inga krig på att åka ifrån fienden. 13/20-bilarna har god terrängframkomlighet, större lastförmåga, är relativt enkla att laga, har möjlighet att öppna eld från fordonet (både ksp-lavett och från soldaterna på flaket, du kör ju inte med stängda sidor i krig), är snabbare att urlasta, osv.

Redan nu talar man faktiskt om att fördröjningsstrid ska vara en del av Hvs förmåga. VIsserligen efter en kompletterande utbildning, men det lär ju inte innebär komplettering av fordon också.

Så det är inte bara en ambition eller en framtida tanke utan något som är högst påtagligt just nu. Synd att materielinköp släpar så mycket i tid.

Jag har samma erfarenhet av Sprinter som Henke, delvis tom samma mission :)

Min dåliga erfarenhet baseras på att fordonet uppfattas som ömtåligt med konstiga fel beroende på oklara orsaker.

Skumma elfel, vi hade en på kompaniet som sades växla när man tände/släckte innerbelysningen, att man måste låte fordonet göra en datorkoll innan man stänger av huvudströmmen annars riskerade man att fordonet inte gick att starta.

Baksätet var inte ordentligt iskruvat utan slets loss när skiten välte. Takräcket där sprutan kunde monteras hade extremt låg max. last så med en vuxen skytt m. tbh så var det maxlastat.

Oavsett hur du förberedda dig så fanns det risk att köra fast så fort du lämnade asfalten/grusvägen, kass "icke vägs" förmåga.

Jag tror aldrig vi hade komplett sprinter park på plutonen, det var alltid något skumt som var kass eller trasigt. Givetvis krävdes datorer för att laga som inte fanns tillgängliga.

På väg under bra förhållanden funkade det ok, bra PX bil.. ;)

Jag upplevde det som att den behövdes hanteras med silkesvantar för att inte sluta fungera, även med förare som är korrekt utbildade var det ett fruktansvärt dåligt anpassat fordon för militär verksamhet.

OM den nya versionen kommer att vara lika kiss-kass så är det tragiskt för HV, skall ni dessutom samsas om fordonen med andra förband så förutspår jag en massiv kö i rep. kön....

Edited by 2Sharp
  • Like 1

Nu är jag lite förvirrad, när det begav sig så genomförde jag störstrid och fördröjningsstrid i vänstervarv. Själv åkte jag lastbilsflak till kriget. Förbandet hade en god trerrängförmåga då alla som var en del av förbandet hade två ben. Då övade vi för det stora kriget och hörde väldigt få då eller nu som klagar på hur den organisationen var uppbyggd.

Edited by 3924
  • Like 2

Jag tror ändå det blir bra men det är för att jag har vant mig med hur försvarspolitiken mm ser ut nu för tiden. Det finns alltså inte ens pengar ens till all mtrl insatsorganisationen behöver. Att då Hemvärnet ens får fordon samt helt nya är väll bra.

Angående bårar skulle det väll gå att ta ut sätena och montera in två bårar. Antar att man då får ha ett fordon som i förväg är angivet som sjukvårdstransport för att det ska gå fort.

• Like 2

Är det någon som har information om fordonsparken för ett komplett insatskompani?

Vad jag kan läsa ut så här långt så ska hjulgående insatsplutoner ha fyra PB 8 för trupptransport och en PB 8 som plutonsledningsfordon.

Insatsplutoner som har BV tilldelas fyra bandvagnar. Blir det någon plutonslednings-bandvagn?

Vad kommer kompaniledningen/ stab- och trosstroppen tilldelas för fordon? Kommer det några sjuktransportfordon, kompaniledningsfordon, trossfordon, etc?

/ logsqd