Jump to content

REALIN

Recommended Posts

Att Tgb 11/20 hållit i dryga 40 år (förserie 1972) är verkligen ett bra betyg för Volvo. Hur länge tror ni dessa håller? 15 år på sin höjd tippar jag.

Bilar utan massa elektronik och datorstyrda funktioner (som flera efterfrågat här i tråden) tillverkas nog knappast för den öppna marknaden längre. Jag skulle nog också vilja påstå att den förväntade livstiden för en ny bil idag inte är i närheten av vad den var för 40 år sen. Bra för tillväxten, förstås, men mindre bra på andra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det är så mycket snack om terrängegenskaper hela tiden. Varför används tusentals om inte hundratusentals 2wd softskins typ gw i försvarsmakter jorden runt?

 

Det finns väldigt få uppgifter jag kan bli tvungen att lösa som kräver att jag har en framkomlighet som en Bv.

Och om dessa uppgifter måste lösas så finns det hör och häpna minst en Bv206 pluton i varje insatskompani!

Och där lappmöglet dominerar är hela kompanier bandburna!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vänta lite nu är geländewagen 2wd ?

 

Samt jag personligen att det är vansinne att ha något annat än en riktig 4wd på en bil som man vill garantera ska komma fram antingen det är snö, underkylt regn eller en blött gräs åker. Detta är min kravet sen ju mer man bygger upp terräng förmågan efter det är det bara plus. Samtidigt så medför blir det självfallet dyrare ju bättre saker man köper så att hitta rätt balansgång mellan pengar och funktion är ingen lätt sak.

 

Sen ärligt talat så lär det ju bli bekvämare att åka runt i sprintarna än att glida runt på flaket på 20 bilarna. Samt kännas lite bättre än att åka buss som vi gjorde sist jag var med på en övning. Så sålänge dessa nya sprintar blir skrothögar till fordon som sin yngre generation tror jag många negativt inställda personer ändrar sig inom de kommande åren. Å blir de inte det så lär det väll finnas några billiga MT-LB att byta jämt med nu när ryssarna moderniserar.

Link to comment
Share on other sites

Det är så mycket snack om terrängegenskaper hela tiden. Varför används tusentals om inte hundratusentals 2wd softskins typ gw i försvarsmakter jorden runt?

 

Det finns väldigt få uppgifter jag kan bli tvungen att lösa som kräver att jag har en framkomlighet som en Bv.

Och om dessa uppgifter måste lösas så finns det hör och häpna minst en Bv206 pluton i varje insatskompani!

Och där lappmöglet dominerar är hela kompanier bandburna!

Jag skulle tippa på att om man hade gjort en rejäl upphandling på ett riktigt, rejält och ändmålsenligt fordon som de gamla Volvo och Scania tgb någonstans kring 1995-2000, istället för en massa mindre inköp av diverse stjärnbeprydda modeller så hade man haft en bättre och mer hållbar fordonspark, till ett skapligt pris.

Jag törs inte tänka på vad kostnaden i inköp, underhåll, reparationer och för att ersätta slutkörda fordon har kostat FM under 1990- och 2000-talet.

 

Löjligt förövrigt att jämföra terrängförmåga hos en tgb med en bandvagn, de är inte i närheten av varandra. En tgb har dock väsentligt bättre terrängtagningsförmåga än de flesta civila AWD-fordonen.

BV - tar sig fram nästan överallt

Tgb - tillräcklig terrängförmåga för lätt terräng, utanför väg

Civil AWD-bil - Sämre vägar, inte mycket mer

 

Ja, jag vill gärna kunna köra av vägen i skydd när skiten träffar fläkten.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, framrycker du längs en väg i ett softskin så spelar det ingen roll om det har samma terrängegenskaper som en fyrhjuling med gyttjedäck om du hamnar i en duellsituation. Det här med att köra av vägen är väl bra men det kommer inte vara de som räddar dig.

Du finner bättre skydd om du tar dig ur fordonet och söker eld eller skyddställning enskilt!

Om du inte med hög fart kan ta dig ur det farliga läget, och då är sprintbussen lika bra som en terrängbil...

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

När behöver HV terrängegenskaperna hos en bandvagn? Vilka uppgifter har man som blir så mycket jobbigare, ja på gränsen till omöjliga att lösa för att man saknar förmåga att röra sig där bara bandvagnar kan ta sig fram?

Jag förstår verkligen inte, så snälla gör det begripligt för mig.

 

Jag är medveten om att vissa HVförband rör sig uppe i norr där det är mycket snö...

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Alltså, framrycker du längs en väg i ett softskin så spelar det ingen roll om det har samma terrängegenskaper som en fyrhjuling med gyttjedäck om du hamnar i en duellsituation. Det här med att köra av vägen är väl bra men det kommer inte vara de som räddar dig.

Du finner bättre skydd om du tar dig ur fordonet och söker eld eller skyddställning enskilt!

Om du inte med hög fart kan ta dig ur det farliga läget, och då är sprintbussen lika bra som en terrängbil...

Bäst är väl det som går fortast och det går fortare att svänga av vägen än att stanna, göra avsittning och ta eldställning.

Vilket skydd du får av att svänga av beror mycket på terräng och var hotet kommer ifrån.

Jag skulle i alla fall hellre ta eldställning bakom ett träd eller i ett dike än mitt på vägen.

Med sprintern är det väl bara att gasa utav bara helvete för du kan varken svänga av vägen eller besvara elden då taklucka och ksp-fäste saknas.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att även om man åker tgb20 med monterad ksp/skytt att man gasar på utav helvete ifall man blir påskjuten.

Att köra av vägen och försöka urlasta är inte mycket bättre än att tvärnita och stanna kvar på fordonet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande. Jag tycker inte Sprintbussen med den militära inredningen är guds gåva till FM, jag tycker inte ens den verkar helt genomtänkt. Men om man tittar på vad vi rimligtvis kan tänkas tilldelas och vilka uppgifter våra förband kan tänkas få så är civila skåpbilar och minibussar det mest rimliga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att även om man åker tgb20 med monterad ksp/skytt att man gasar på utav helvete ifall man blir påskjuten.

Att köra av vägen och försöka urlasta är inte mycket bättre än att tvärnita och stanna kvar på fordonet.

Jag säger inte att du har fel men jag kan lätt tänka mig situationer med omständigheter som ger motsatt förhållande.

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande. Jag tycker inte Sprintbussen med den militära inredningen är guds gåva till FM, jag tycker inte ens den verkar helt genomtänkt. Men om man tittar på vad vi rimligtvis kan tänkas tilldelas och vilka uppgifter våra förband kan tänkas få så är civila skåpbilar och minibussar det mest rimliga.

Du menar att eftersom Hv har andra uppgifter än de reguljära förbanden så kan inte Hv-förband råka ut för liknande, försvårande omständigheter under transport som reguljära förband?

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterar mig är att eftersom Sprintern ändå inte har terrängförmåga eller annan militär förmåga så kunde man väl köpt helt vanliga vw eller citroen istället för en tredjedel av priset. Nu har man köpt något svindyrt vilket är en skandal.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag hoppas att även om man åker tgb20 med monterad ksp/skytt att man gasar på utav helvete ifall man blir påskjuten.

Att köra av vägen och försöka urlasta är inte mycket bättre än att tvärnita och stanna kvar på fordonet.

 

Jag säger inte att du har fel men jag kan lätt tänka mig situationer med omständigheter som ger motsatt förhållande.

Antingen kör man igenom, backar järnet eller om fordonet är skadat tar sig bort från fordonet fortast möjligt.

Allt står i reglementet strid från lätta fordon.

Link to comment
Share on other sites

Det är väll rätt enkelt för sprintern är väll den enda minibussen med den lastförmågan och möjlighet att få med 4wd ?

 

Så alternativet hade varit att köpa fler bilar å det blir ju dyrare på alla sätt. Drivmedel, förvaring, inköp, underhåll, utbildning mm

Edited by 3345
Link to comment
Share on other sites

 

@3345:

Vi har ju precis avvecklast och gjort oss av med en mängd MT-LB som vi köpte för kaffepengar under mitten 90-tal.

Ja jag vet därför är det ju väldigt logiskt att vi köper in nya till överpris igen :)

 

 

 

Ja, det vore onekligen i linje med de senaste årens strategi för materielinköp.

Link to comment
Share on other sites

Ni som tycker att pb8 är helt ärkekass vad skulle köpts istället?

 

Under början av 1990-talet väcktes idén för att på sikt ersätta Försvarets då 6.700 bandvagnar med någon form av enhetsfordon. Vid den tidpunkten stod det även klart att Försvarsmaktens samtliga dåvarande fordon (Bv 206, Tgb 11/13/20, Tgb 30/40, Pbv 301, Pvrbv 551, Lvrbv 701 och Patgb XA-180) behövde ersättas under perioden 2007-2017.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/SEP_(fordon)

Edited by slemh
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Patgb Xa180 borde funkat rätt bra. Automatlåda, enkel och rejäl konstruktion som lätt kan underhållas av gruppens egna personal.

Lite motorklen, men det hindrar "buskörning". Rimlig terrängframkomlighet, beprövad, kunskap reservdelar borde funnits tidigare i FM, splitterskyddad skydd mot finkalibrig eld, tål mindre minor/IED, billig i inköp.

Se Esterna som fick sina bättre beggade för dryga 1 miljon kr/st.
En Sisu rymmer även gruppens materiel i lådor på taket. Man kan dessutom lätt sova 6 pers i den utan att sätta upp tält.(Prövat)

Nu menar jag inte att man skulle köpt in 400 st för så många finns inte på beggat marknaden om man köpte ett hundratal skulle det lätt kompenserats med en billigare minibuss inom samma totalbudget.

 

Det borde varit ett bra fordon till insatsplutoner och skulle medge tillförsel av annan tyngre materiel som idag inte kommer rymmas i en PB 8.

Bl.a skulle man direkt kunna använda Tksp 12,7 och Granatspruta utan att behöva kånka runt med lbördor och lavetter på ryggen efter urlastning och avtagande från en släpvagn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...