Jump to content

REALIN

Recommended Posts

  • 1 year later...

Värsta skiten som FM har införskaffat! Det enda positiva med den är att du kan plugga in medhavt USBminne och dunka musik i bilen.

 

Dåliga terrängegenskaper, dålig markfrigång, kass växellåda (visserligen automat, så man märker inte så mkt).

 

Hade jag fått välja hade jag tagit en 20a alla dagar i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Ha dock gärna i åminnelse att PB8 _inte_ är ett terrängfordon och har aldrig varit tänkt att vara det och är inte tänkt att vara det i framtiden.

Terrängmålbilden är den lite gropigare grusvägen till skyddsobjektet. No more. No less. För terrängkörning disponerar HV bandvagn 206.

 

Själv är jag imponerad av PB8. Ett, för hv skyttegrupp, välanpassat fordon. Det är ett transportmedel. Det är inte tänkt som ersättare till 11/13/20-bil. Det finns andra fordon som ska ersätta dem. Komfortabel och bra förvaringslösningar för personlig mtrl. Jag gillart :)

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Alltid roligt att folk ska haspla ur sig massa okvädningsord om detta fordon.

 

Jag har kört den på en rätt gropig åker med en hel del vatten och is och jag är förvånad över vart man faktiskt kan komma fram genom med den.

 

Det jag skulle önska är att få lite bättre däck som är anpassade för lite tuffare terräng.

Link to comment
Share on other sites

Tycker den är bra.. Dock så hade man kanske önskat lite mer lastutrymme... Nu känns det som allt hamnar i en hög. Och ska man ha mer än stridsutrustning och packning så är det i princip fullt.. eller ja ej överskådligt.

 

Sen så åker jag PB8 alla dagar hellre än TGB20

 

Men det bästa vore kanske o få ut TGB5 som står med i listan då kan varje grupp sköta sig ganska smut själva

Link to comment
Share on other sites

Tycker den är bra.. Dock så hade man kanske önskat lite mer lastutrymme... Nu känns det som allt hamnar i en hög. Och ska man ha mer än stridsutrustning och packning så är det i princip fullt.. eller ja ej överskådligt.

 

Sen så åker jag PB8 alla dagar hellre än TGB20

 

Men det bästa vore kanske o få ut TGB5 som står med i listan då kan varje grupp sköta sig ganska smut själva

Vad är TGB 5 för fordon?

Link to comment
Share on other sites

 

Jag saknar någonstans att hålla i mig!

 

Räcker inte säkerhetsbälte?

 

Nej. Man flyger ju som en vante i baksätet så fort man kör på halvkass grusväg och då hade det vart skönt med ett handtag.

 

Tycker även att dörröppnarna i baksätet sitter dumt till eftersom man knappt når dom... även om man sitter precis vid den.. det blir liksom FÖR nära. Allt som oftast känns det som att de som sitter framlänges längst ut får sträcka sig över och öppna.. och juste, ingenstans att hålla i sig. Vill ju inte ha bråttom ur en PB8 direkt.

Edited by Kurtan
Link to comment
Share on other sites

Det är en djungel med vilken mtrl vi ska ha och vad vi har och vad vi fått.

Djungeltrumman slås det hårt och länge på ibland med helt fel budskap.

 

Men hoppas för er att det är rätt. Tyvärr innebär det ytterligare en fordonskurs☺.

Link to comment
Share on other sites

Ja så är det ju.. Men som sagt även fast vi har nåt i listorna så betyder det ju inte att vi får använda det.

 

Spelar liksom ingen roll hur mycket mtrl man har på listorna om det ej får användas för att det kan ju gå sönder osv.

 

Känns som att jag hellre får ut nya kängor till mina soldater än en GW..

 

Nu vart det lite offtopic,

 

Men Ptgb 8 är ett behagligt fordon att transporteras i :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken är ju att personlig mtrl medförs i fordonet, resten läggs på släpkärra.

Ja så är det..

 

Men det är fortfarande saker som är bättre o ha i skåpet än på släpet..

 

Det är inte dåligt jag hade bara velat haft lagringen på annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker kupén är OK, jag begriper bara inte hur man tänkt med det enormt begränsande förvaringssystemet bak i skarpa lägen.

 

Detsamma gäller RAKEL installationen, avsaknad av fästen för RA180 med laddare och framdragen antenn. Hur tänkte man där?
Att det skulle vara vanligare med RAKEL på gruppnivå än att man blir tillförd plutonens signalist i en skyttegrupp?

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Det största problemet för oss i mitt förband är att få fram förare med rätt förarbevis.

Om min utb.grp. fått rätt för sig ska en förare ha TGB bevis samt minibuss, för att få gå den speciella utb. på PB8. Jag tror att utb.grp. fått fel för sig men det är så de satt upp kravet för att vi ska få ut våra tilldelade bilar.

 

Lätt surt.

 

Kanske även beror på att de inte orkat ordna med rätt uppställningsplatser för fordonen, och därmed gjort det så krånligt de bara kan så länge. Så vi fortsätter lägga pengar på hyrbilar istället......

Link to comment
Share on other sites

Det största problemet för oss i mitt förband är att få fram förare med rätt förarbevis.

Om min utb.grp. fått rätt för sig ska en förare ha TGB bevis samt minibuss, för att få gå den speciella utb. på PB8. Jag tror att utb.grp. fått fel för sig men det är så de satt upp kravet för att vi ska få ut våra tilldelade bilar.

 

Lätt surt.

 

Kanske även beror på att de inte orkat ordna med rätt uppställningsplatser för fordonen, och därmed gjort det så krånligt de bara kan så länge. Så vi fortsätter lägga pengar på hyrbilar istället......

Tror att hos oss så är minimumkravet minibuss.

 

Jag föreslog att man skulle köra minibuss parallellt med sprintern o få köttat ut förare till grupperna på en helg eller 2..

Tycker att det är förjävligt att det ska stå och falla på kanske en person för att det inte går att få till vettiga utb. som är anpassade för oss som jobbar

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker kupén är OK, jag begriper bara inte hur man tänkt med det enormt begränsande förvaringssystemet bak i skarpa lägen.

 

Detsamma gäller RAKEL installationen, avsaknad av fästen för RA180 med laddare och framdragen antenn. Hur tänkte man där?

Att det skulle vara vanligare med RAKEL på gruppnivå än att man blir tillförd plutonens signalist i en skyttegrupp?

Vad är det som är begränsande bak??

Link to comment
Share on other sites

HotelAlpha: öppnat bak och tittat ? bagageutrymmet är byggt för en "skyttegrupp" i hemvärnet med hund. De går inte ens att montera bort hundburar och liknande om användaren har andra behov. Du vet de finns Stab/tross också och de har lite annorlunda behov. Jag tror inte ens inredningen passar alla "skyttegrupper"

Link to comment
Share on other sites

I diskursen om förvaringen så är det återigen bra att ha i bakhuvudet att det är ett transportfordon, avsett för att transportera en skyttegrupp till ett skyddsobjekt. Är risken för någon form av sammanstöt hög, ja då får man väl ha sitt ehv i kupén.

 

PB8 är inte en slagfältstaxi eller ett terrängfordon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...