Jump to content

REALIN

Recommended Posts

SAMMANFATTNING (Henke)

Personbil 8 är Hemvärnets nya grupptransport-fordon. Det är baserat på Mercedes Sprinter 316 med ett antal anpassningar för att passa verksamheten är 4x4 och rymmer 8 soldater+förare samt utrustning. Ett släp medföljer.

 

400 fordon skall levereras till Hemvärnet mellan 2013-2016

 

Höjd: 254 cm
Fordonets vikt: 3 280 kg
Maxlast: 1 720 kg
Motor: 4-cylindrig miljödiesel (164 hk)
Växellåda: 5-stegs automat med hög- och lågväxel samt diffspärr
Bränsletank 100 liter

 

 

/SLUT SAMMANFATTNING

 

Tilldelningsplan för sprinter till Hemvärnet.

 

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1016045_392627277519986_1039539877_n.png

Edited by henke
Splittat tråd, lagt in sammanfattning
Link to comment
Share on other sites

Med nuvarande organisation i Skåne, 4 bat á 2 insatskomp á 2 tgb-plt = 2,25 sprinter per pluton

 

Har fått sagt att pga vikten så skall det vara två sprinter per grupp. ??

Link to comment
Share on other sites

 

Med nuvarande organisation i Skåne, 4 bat á 2 insatskomp á 2 tgb-plt = 2,25 sprinter per pluton

 

Har fått sagt att pga vikten så skall det vara två sprinter per grupp. ??

 

 

Kan du utveckla det där? Man har ju en släpvagn till varje sprint också.

Link to comment
Share on other sites

Det ryms en grupp/sprinter och gruppens utrustning/släp plus en del till. Skjutfältstaxi kort och gott. Finns ett kort reportage av Lt. Edvardsen i senaste Hemvärnstidningen.

Link to comment
Share on other sites

Med nuvarande organisation i Skåne, 4 bat á 2 insatskomp á 2 tgb-plt = 2,25 sprinter per pluton

 

 

 

Har fått sagt att pga vikten så skall det vara två sprinter per grupp. ??

 

Jag tror att de flesta sprintrar kommer ligga i en bilpool. Sen när det är övning får ni ut x antal sprintrar för kompaniet.

Jepp, det suger. Att inte ha "egna" fordon är att inte ha koll, inte kunna få ut när det behövs, osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Det ryms en grupp/sprinter och gruppens utrustning/släp plus en del till. Skjutfältstaxi kort och gott. Finns ett kort reportage av Lt. Edvardsen i senaste Hemvärnstidningen.

 

Nr 3 2013? Vilken sida?

 

Det är ju riktigt dåligt om inte insatskompanierna får egna fordon till krigsorgen utan ska dela i en pool. En nedgång från idag då kompanierna har egna fordon..

Link to comment
Share on other sites

 

Det ryms en grupp/sprinter och gruppens utrustning/släp plus en del till. Skjutfältstaxi kort och gott. Finns ett kort reportage av Lt. Edvardsen i senaste Hemvärnstidningen.

 

Nr 3 2013? Vilken sida?

 

Det är ju riktigt dåligt om inte insatskompanierna får egna fordon till krigsorgen utan ska dela i en pool. En nedgång från idag då kompanierna har egna fordon..

 

Förlåt, det var i Bilkårens tidning. Nr2-2013, sida 22.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det ryms en grupp/sprinter och gruppens utrustning/släp plus en del till. Skjutfältstaxi kort och gott. Finns ett kort reportage av Lt. Edvardsen i senaste Hemvärnstidningen.

 

Nr 3 2013? Vilken sida?

 

Det är ju riktigt dåligt om inte insatskompanierna får egna fordon till krigsorgen utan ska dela i en pool. En nedgång från idag då kompanierna har egna fordon..

 

Förlåt, det var i Bilkårens tidning. Nr2-2013, sida 22.

 

 

Kan du ladda upp artikeln? Tyvärr finns den inte på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Har snackats en del om att de ska vara på Revinge och ingå i "strategiska reserven".

 

Så P 7 ska roffa åt sig en del av det fåtal minibussar Hemvärnet blir tilldelade? Fast man snart har en hel bataljon med Patgb 360 (AMW) och en annan med Strf 90.

 

Du får nog utveckla det där.

Link to comment
Share on other sites

 

Har snackats en del om att de ska vara på Revinge och ingå i "strategiska reserven".

 

Så P 7 ska roffa åt sig en del av det fåtal minibussar Hemvärnet blir tilldelade? Fast man snart har en hel bataljon med Patgb 360 (AMW) och en annan med Strf 90.

 

Du får nog utveckla det där.

 

Kan inte, för jag vet inte mer. SPEKULERAR bara, och har fått skit för det. Men vem bryr sig om skrivbordskrigarna i såna här petitessärenden? Skämt åsido, jag vet inte. Gissar att eftersom det är mellan* 32 och 64 grupper som idag åker Tgb20 i Skåne så räcker ju inte 36, om vi ska vara tre plt/komp! Så, för utlåning på Revinge. Vilket givetvis betyder att de kommer att användas av GSS.

 

Edit: *Fyra bataljoner á två IK à 1-2 plt à fyra grp. På pappret. Verkligheten är något annat.

Edit2: Glömde ju att första pluton åker bv. Som jag själv t.ex....

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

 

 

Har snackats en del om att de ska vara på Revinge och ingå i "strategiska reserven".

 

Så P 7 ska roffa åt sig en del av det fåtal minibussar Hemvärnet blir tilldelade? Fast man snart har en hel bataljon med Patgb 360 (AMW) och en annan med Strf 90.

 

Du får nog utveckla det där.

 

Kan inte, för jag vet inte mer. SPEKULERAR bara, och har fått skit för det. Men vem bryr sig om skrivbordskrigarna i såna här petitessärenden? Skämt åsido, jag vet inte. Gissar att eftersom vi är mellan 64 och 96 grupper i Skåne så räcker ju inte 36 långt! Så, för utlåning på Revinge. Vilket givetvis betyder att de kommer att användas av GSS.

 

 

Ska mejla HvSS och försöka få ett svar på det där. Återkommer sen.

Link to comment
Share on other sites

Utan att jag vet, ska inte vissa plutoner/kompanier ha kvar sina bandvagnar? Eller ska de bytas ut också, mot de nya Sprinterna. I mitt län är ena kompaniet bandvagnsburet och det andra åker inhyrda minibussar.

 

Men det är väl inte helt otroligt att man initialt väljer att ha de centralt per område, för att pytsa ut dem till övningar. För att alla ska få använda dem och testa dem. För att senare, när det finns mer av dem göra fordonen personlig per grupp.

Link to comment
Share on other sites

My bad. Givetvis är det felräknat. Glömde bv.

 

Så om det bara är två plutoner per kompani så räcker det med 36 sprinter. Men det är det ju inte i alla. Åtminstone mitt kompani är tre. SKA vara tre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu händer det grejer! Officiell överlämning av de nya Personbil 8 skedde på HvSS idag. Äntligen

http://tidningenhemvarnet.se/2013/09/06/historisk-overlamning/

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Hemvarnets-stridsskola-HvSS/Nyheter/Hemvarnets-nya-fordon-rullar-in/

 

Helt lysande. Äntligen kan HV-soldaterna färdas snabbt, komfortabelt och, framförallt, säkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är rikskass att hemvärnet får fordon utan terrängförmåga.

Det kanske är så att hemvärnets uppgifter oftast löses i anslutning till vägar, må så vara. Men nu har man tagit ett väldigt viktigt ställningstagande i form av en förmågebegränsning av hemvärnet. Man har nu fattat beslut om att hemvärnet aldrig ska verka mer än någon kilometer från vägen. Detta är ett steg i helt fel riktning enligt mig, ett beslut som sätter käppar i hjulet för "förmågehöjningen" av hemvärnet som man säger pågår. Vad jag kan se från bilderna verkar det inte ens sitta någon lavett på taket, jävla fredsbilar är vad det är.

 

Och samtidigt, i en artikel på mil.se (se bildspelet), som inte är många artiklar ifrån artikeln angående Pb8, kan man läsa om hur viktigt det är för hemvärnet att kunna ta sig fram i all typ av terräng och dom visar bilder på Tgb20 som tar sig fram över en klipphäll, där Pb8 skulle stå sig chanslös. Skitsnack och åter skitsnack, från alla håll.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är rikskass att hemvärnet får fordon utan terrängförmåga......Man har nu fattat beslut om att hemvärnet aldrig ska verka mer än någon kilometer från vägen. Detta är ett steg i helt fel riktning enligt mig.....

Av detta drar ja då slutsatsen att hemvärnet inte har förmågan att förflytta sig till fots och om de nu gör det så är uthålligheten ett par kilometer från körbar skogsväg.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Enligt den info som finns hos Försvarsmaktens nyhetssida så skall det vara flera hårda år av anpassningar sedan Personterrängbil 5, som var mycket illa omtyckt och mottagen. Det är lite smått fantastiskt att ett fordon som mottogs så dåligt och kritiserades hårt ändå lyckas kunna sälja in ytterliggare 400 st fordon 11 år senare.

 

Vad är de stora skillnaderna?

Det står femstegs automat, är det en helautomatisk låda eller sprintshift?

Sprintshiftlådan var orsak till merparten av problemen som kunde vara rent livshotande i utlandstjänst på skarpa uppdrag då bilen ibland vägrade växla och enbart total omstart med huvudströmbrytare kunde rätta till det.

 

Ser att skjutdörrar nu finns på bägge sidor, det är bra.

Lasten kan fortfarande inte nås inifrån vilket gör att personalen inte kan komma åt packning och nödvändig utrustning om de tex skulle hamna i en folksamling. Jag vet att Hemvärnets uppgifter skiljer sig mot mina erfarenheter av Ptgb5 i utlandstjänst, men Hemvärnet skall även kunna verka till stöd för samhället i kris och det är inte helt otroligt att Hemvärnet får agera i någon typ av kris där folksamling kan samlas runt fordonet vilket gör att man inte kan gå ut och hämta saker.

 

Benämningen Personbil istället för Personterrängbil syftar såklart på att bilen inte kan framföras i terräng i likhet med föregångaren.

Men Ptgb ökade markfria gång och fyrhjulsdrift var bägge till nackdel. "Biltema-höjningen" med större fjädrar gjorde bilen svajig, fyrhjulsdriften gjorde att den inte kunde framföras mer än 105 km/h.

 

Hur är det med de andra funktionerna FMV beställde på Ptgb5 som var enbart irriterande, finns de kvar?

- Trasiga lampor gjorde att bilen inte kunde framföras

- Backning med öppen förardörr medgavs ej

- Avsaknad av centrallås gjorde att bakdörrar enbart kunde öppnas när bilen stängdes av (-> raderade datanycklar i Ra180)

(samma nyckel till tändning som dörrar).

 

Bilen har 6 hjul, hur många reservhjul finns? (Normalt sitter ett reservhjul undertill på Sprinter)

Är slirskydden fortfarande av typ Biltema engångs-snödkedjor?

 

Tydligen var det inte lovord nu heller från Bilkåren.

Avsaknad av backkamera, inte få rum med en bår, genomslag på fjädringen, etc.

Sidan 22 http://www.skbr.se/Portals/13/TidningenBilkaristen/low_Bilkaristen_2_2013.pdf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser att skjutdörrar nu finns på bägge sidor, det är bra.

Lasten kan fortfarande inte nås inifrån vilket gör att personalen inte kan komma åt packning och nödvändig utrustning om de tex skulle hamna i en folksamling. Jag vet att Hemvärnets uppgifter skiljer sig mot mina erfarenheter av Ptgb5 i utlandstjänst, men Hemvärnet skall även kunna verka till stöd för samhället i kris och det är inte helt otroligt att Hemvärnet får agera i någon typ av kris där folksamling kan samlas runt fordonet vilket gör att man inte kan gå ut och hämta saker.

Jag har för mig att jag läst att det skulle finnas en lucka mellan bagaget och innerutrymmet. Specifikt till för hunden men kanske möjligt att använda för andra ändamål?

Link to comment
Share on other sites

Enligt den info som finns hos Försvarsmaktens nyhetssida så skall det vara flera hårda år av anpassningar sedan Personterrängbil 5, som var mycket illa omtyckt och mottagen. Det är lite smått fantastiskt att ett fordon som mottogs så dåligt och kritiserades hårt ändå lyckas kunna sälja in ytterliggare 400 st fordon 11 år senare.

 

Vad är de stora skillnaderna?

Det står femstegs automat, är det en helautomatisk låda eller sprintshift?

Sprintshiftlådan var orsak till merparten av problemen som kunde vara rent livshotande i utlandstjänst på skarpa uppdrag då bilen ibland vägrade växla och enbart total omstart med huvudströmbrytare kunde rätta till det.

 

Ser att skjutdörrar nu finns på bägge sidor, det är bra.

Lasten kan fortfarande inte nås inifrån vilket gör att personalen inte kan komma åt packning och nödvändig utrustning om de tex skulle hamna i en folksamling. Jag vet att Hemvärnets uppgifter skiljer sig mot mina erfarenheter av Ptgb5 i utlandstjänst, men Hemvärnet skall även kunna verka till stöd för samhället i kris och det är inte helt otroligt att Hemvärnet får agera i någon typ av kris där folksamling kan samlas runt fordonet vilket gör att man inte kan gå ut och hämta saker.

 

Benämningen Personbil istället för Personterrängbil syftar såklart på att bilen inte kan framföras i terräng i likhet med föregångaren.

Men Ptgb ökade markfria gång och fyrhjulsdrift var bägge till nackdel. "Biltema-höjningen" med större fjädrar gjorde bilen svajig, fyrhjulsdriften gjorde att den inte kunde framföras mer än 105 km/h.

 

Hur är det med de andra funktionerna FMV beställde på Ptgb5 som var enbart irriterande, finns de kvar?

- Trasiga lampor gjorde att bilen inte kunde framföras

- Backning med öppen förardörr medgavs ej

- Avsaknad av centrallås gjorde att bakdörrar enbart kunde öppnas när bilen stängdes av (-> raderade datanycklar i Ra180)

(samma nyckel till tändning som dörrar).

 

Bilen har 6 hjul, hur många reservhjul finns? (Normalt sitter ett reservhjul undertill på Sprinter)

Är slirskydden fortfarande av typ Biltema engångs-snödkedjor?

 

Tydligen var det inte lovord nu heller från Bilkåren.

Avsaknad av backkamera, inte få rum med en bår, genomslag på fjädringen, etc.

Sidan 22 http://www.skbr.se/Portals/13/TidningenBilkaristen/low_Bilkaristen_2_2013.pdf

Det är mycket bra synpunkter du lämnat och hoppas att man kan göra något åt det. Vi får väl ha en riktigt liten kille/tjej i varje grupp som kan åla sig igenom hundburen när mobben står utanför;);). Nej det är inte alls bra det faktum att vi inte har åtkomst till utrustningen under färd. Det borde inte vara svårt att åtgärda det däremot. Delvis i varje fall. Är det någon som vet om det finns möjligheter att spänna fast RA 145/RA 180 och ansluta antenner till de samma? För det som visats kommer inte vara aktuellt för oss på ett bra tag. Efter alla år i HV så vet man hur det är med ny utrustning, Den ska var inlåst och putsade på HVSS och förråden. Och tas fram när höjdarna är på besök;( kanske. Och det som skrivs att "våra" fordon ska användas av alla andra förband är rent av förjävligt. Har sett hur grejerna behandlas och kan slå vad om att när vi nu väl använder grejerna så är de trasiga ur funktion mm. Övriga förband i FM har väl tillgång till en massa olika fordon. Så att använda de nya PB8:orna är fan helt fel. Nu får vi väl hoppas att detta endast är spekulationer och inte någon sanning.

Hur stor är hundburen? Ser liten ut men svårt och avgöra på bilden. Min hundförares hund är rätt stor. Hur blev det med vapenställen i passagerarutrymmet? Någon mer jag saknar är möjligheter att fästa mörkläggningsskydd på rutorna mm. Hade önskat GPS i bilen med men det är väl en önskedröm.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ser på bilderna nu att det förefaller en traditionell helautomatisk låda. Det är ju fördelaktigt för bilkåren då det är lättare att lära sig köra, men nackdel om man kör fast och kanske behöver köra lite terräng ändå. Problem om man behöver putta/dra igång en bil där någon råkat glömma den fina röda innerbelysningen påslagen och stor på en stig där starthjälp inte kan ges. Men allt är ju bättre än Sprintshift.

 

Ser också att den taffliga konstruktionen med Lv-skytt ståendes på en ranglig hylla som på gamla Ptgb 5 nu är borttagen. Ingen tacklucka alls.

En taklucka, kan dock ändå varit en god ide att ha.

- Möjligheten att ta sig ur om en bil rullar ner för en slänt.

- Kunna ha någon som helst uppmärksamhet i luften mot flyg

- Kunna öppnas för ventilation när AC-lägger av. Ja AC brukar ibland gå sönder även på civila bilar.

 

Bildspel

http://tidningenhemvarnet.se/2013/09/06/historisk-overlamning/

 

Fler som inte är nöjda.

http://www.tidningenhemvarnet.se/wp-content/uploads/2013/06/hv2012-2_hela.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hehe, inte ens en ett tilltänkt system för hur man ska ta med skadade. Och nu säkerställt att det inte finns lavett. Det blir bara bättre och bättre det här, riktiga jävla fredsfordon. Kan på sin höjd användas till att köra fram och tillbaka till skjutbanan med.

 

Nu händer det grejer! Officiell överlämning av de nya Personbil 8 skedde på HvSS idag. Äntligen

http://tidningenhemvarnet.se/2013/09/06/historisk-overlamning/

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Hemvarnets-stridsskola-HvSS/Nyheter/Hemvarnets-nya-fordon-rullar-in/

 

Helt lysande. Äntligen kan HV-soldaterna färdas snabbt, komfortabelt och, framförallt, säkert.

 

Ja om du med säkert menar inget splitterskydd, ingen möjlighet till självskydd (lavett, skjutluckor), ingen möjlighet att snabbt komma från vägen ut i terrängen om något oförutsett händer osv, så är den ju riktigt säker. Men det är klart, den har ju stereo, och det känns ju viktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det verkar finnas en lucka från passagerarutrymmet till hundburen om man fäller ett säte. men det är ju en dörr på buren i lastutrymmet. Visst skulle enheter utan hund kunna förvara "bra att ha saker" där. Utrymmet inne i bilen är inte så tilltaget att allt ryms "Mellan benen".

http://ovg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=8737

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...