Jump to content

REALIN

Recommended Posts

Nu är jag lite förvirrad, när det begav sig så genomförde jag störstrid och fördröjningsstrid i vänstervarv. Själv åkte jag lastbilsflak till kriget. Förbandet hade en god trerrängförmåga då alla som var en del av förbandet hade två ben. Då övade vi för det stora kriget och hörde väldigt få då eller nu som klagar på hur den organisationen var uppbyggd.

Ja precis! Varför inte planka Karoliner-konceptet rakt av? De var ju lite långsamma men med god rörlighet i terräng och gjorde inte av med så mycket ammunition heller...

 

On Topic

Jag hoppas man byggt bort de begränsande klena delarna i konstruktionen och ersatt styrelektronik helt och hållet. Jag vet för lite för att utvärdera fordonet rent tekniskt men bara det att gruppens vapen ligger i en byrålåda som nås genom bakluckan gör att min vanligtvis diskreta varningsklocka låter som domkyrkan....

Link to comment
Share on other sites

Nu gäller det dock att skilja på det uppgifter HV har - och de som man vill ha, eller tror sig få i framtiden. Fordonen är till för att lösa den uppgift man de facto har enligt KFS:er och andra dimensionerande styrdokument.

 

Vi dras dessutom med ett materiellt underskott på närmare 50mdr de kommande åren, där det saknas allt från lastbilar och luftvärn till korvetter och stridsflygplan. Under de förutsättningarna ska man vara glad att det blev bilar öht.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man tycka mycket om att Hemvärnet nu kommer tappa sin terrängförmåga vad gäller hjulfordon. Själv har jag varit väldigt kritisk till detta då jag tyckte det var en risk att så ensidigt satsa på uppgiften vakta utskeppning av NBG och liknade. För övrigt precis samma miss man gjort i resten av försvarsmakten ( enligt min åsikt) där man nu slängt allt vad nationellt försvar är i sophinken. Dessvärre eller kanske dessbättre så har pendeln börjat svänga tillbaka åt andra hållet och försvaret av nationen börjar återigen komma på tapeten både inom insatsorganisationen och Hemvärnet/ nationella skyddsstyrkorna. Tråkigt nog får vi nu börja om från början då inget finns kvar från det gamla invasionsförsvaret.

 

Om ryktena stämmer angående ett framtida fokus på försvar av nationen för Hemvärnet, jag tänker då på att det börjat snackas om fördröjningsstrid och Grk inom Hemvärnet så är investeringen i PersonBil 8 naturligtvis en felsatsning. Men inom ett par år så står vi där med några hundra personbilar istället för riktiga militärfordon så det är väl bara att försöka göra det bästa av situationen. Kanske kan man önska sig att FM kommer spara/renovera en större andel av BV 206 än vad det är planerat nu.

Kanske kan Hemvärnet då få hela insatskompanier som är bandgående som är inriktade på fördröjningsstrid, etc och insatskompanier med personbilar som löser skyddsvaktsuppgifter. Vad vet jag.

 

Är det någon som kan svara på nedanstående frågor :

 

Är det någon som har information om fordonsparken för ett komplett insatskompani?

Vad jag kan läsa ut så här långt så ska hjulgående insatsplutoner ha fyra PB 8 för trupptransport och en PB 8 som plutonsledningsfordon.

Insatsplutoner som har BV tilldelas fyra bandvagnar. Blir det någon plutonslednings-bandvagn?

Vad kommer kompaniledningen/ stab- och trosstroppen tilldelas för fordon? Kommer det några sjuktransportfordon, kompaniledningsfordon, trossfordon, etc?

/ logsqd

Link to comment
Share on other sites

Vi kan inte hålla liv i våra TGB längre, vissa kompanier har inte ens tgb längre, de får hyra minibussar.

Någonting var tvunget och hända, och det enda vi hade råd med var Sprinter.

När vi inte kan beväpna våra splitternya, ständigt uppgraderade korvetter då är det sjukt jävla illa, och vi skall vara fantastiskt tacksamma att HV inte får attackcykel 12 istället...

Link to comment
Share on other sites

Vi kan inte hålla liv i våra TGB längre, vissa kompanier har inte ens tgb längre, de får hyra minibussar.

Någonting var tvunget och hända, och det enda vi hade råd med var Sprinter.

När vi inte kan beväpna våra splitternya, ständigt uppgraderade korvetter då är det sjukt jävla illa, och vi skall vara fantastiskt tacksamma att HV inte får attackcykel 12 istället...

Exakt! Med tanke på hur mycket FM blöder, så borde nog HV snarare stå med mössan i handen och säga, - tack snälla husbonn för de nya fina bilarna vi fått. Var glad att ni får något nytt, det är få förunnat i dessa tider.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

Man tycka mycket om att Hemvärnet nu kommer tappa sin terrängförmåga vad gäller hjulfordon. Själv har jag varit väldigt kritisk till detta då jag tyckte det var en risk att så ensidigt satsa på uppgiften vakta utskeppning av NBG och liknade

Igen så förstår jag inte, om man ska vakta utskeppning/mobilisering av andra förband, behöver man fordon alls då?

Behöver man fordon med terrängförmåga?

Link to comment
Share on other sites

Man tycka mycket om att Hemvärnet nu kommer tappa sin terrängförmåga vad gäller hjulfordon. Själv har jag varit väldigt kritisk till detta då jag tyckte det var en risk att så ensidigt satsa på uppgiften vakta utskeppning av NBG och liknade. För övrigt precis samma miss man gjort i resten av försvarsmakten ( enligt min åsikt) där man nu slängt allt vad nationellt försvar är i sophinken. Dessvärre eller kanske dessbättre så har pendeln börjat svänga tillbaka åt andra hållet och försvaret av nationen börjar återigen komma på tapeten både inom insatsorganisationen och Hemvärnet/ nationella skyddsstyrkorna. Tråkigt nog får vi nu börja om från början då inget finns kvar från det gamla invasionsförsvaret.

 

Om ryktena stämmer angående ett framtida fokus på försvar av nationen för Hemvärnet, jag tänker då på att det börjat snackas om fördröjningsstrid och Grk inom Hemvärnet så är investeringen i PersonBil 8 naturligtvis en felsatsning. Men inom ett par år så står vi där med några hundra personbilar istället för riktiga militärfordon så det är väl bara att försöka göra det bästa av situationen. Kanske kan man önska sig att FM kommer spara/renovera en större andel av BV 206 än vad det är planerat nu.

Kanske kan Hemvärnet då få hela insatskompanier som är bandgående som är inriktade på fördröjningsstrid, etc och insatskompanier med personbilar som löser skyddsvaktsuppgifter. Vad vet jag.

Om man ska vakta andra förbands utskeppning/mobilisering, behöver man särskilt god terrängframkomlighet då?

Behöver man alls fordon?

 

Hur tänker du när du i samma stycke klagar på det nya fordonet i samband med eventuellt fokus på fördröjningsstrid, men vill ha fler bandvagnar?

Bandvagnen må ta sig fram bättre men inte är det särskilt mycket mer militärisk.

Ska jag göra ett eldöverfall med de resurser HV har, så tar jag mig nog hellre till fots till en hyfsad väg och åker i en bil med bra komfort och som kan hålla bra hastighet, än en bandvagn som går långsamt, kass komfort, kass allt och som kryper fram, eller så springer jag tills jag tror att jag kan gömma mig.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

 

Man tycka mycket om att Hemvärnet nu kommer tappa sin terrängförmåga vad gäller hjulfordon. Själv har jag varit väldigt kritisk till detta då jag tyckte det var en risk att så ensidigt satsa på uppgiften vakta utskeppning av NBG och liknade. För övrigt precis samma miss man gjort i resten av försvarsmakten ( enligt min åsikt) där man nu slängt allt vad nationellt försvar är i sophinken. Dessvärre eller kanske dessbättre så har pendeln börjat svänga tillbaka åt andra hållet och försvaret av nationen börjar återigen komma på tapeten både inom insatsorganisationen och Hemvärnet/ nationella skyddsstyrkorna. Tråkigt nog får vi nu börja om från början då inget finns kvar från det gamla invasionsförsvaret.

Om ryktena stämmer angående ett framtida fokus på försvar av nationen för Hemvärnet, jag tänker då på att det börjat snackas om fördröjningsstrid och Grk inom Hemvärnet så är investeringen i PersonBil 8 naturligtvis en felsatsning. Men inom ett par år så står vi där med några hundra personbilar istället för riktiga militärfordon så det är väl bara att försöka göra det bästa av situationen. Kanske kan man önska sig att FM kommer spara/renovera en större andel av BV 206 än vad det är planerat nu.

Kanske kan Hemvärnet då få hela insatskompanier som är bandgående som är inriktade på fördröjningsstrid, etc och insatskompanier med personbilar som löser skyddsvaktsuppgifter. Vad vet jag.

 

Om man ska vakta andra förbands utskeppning/mobilisering, behöver man särskilt god terrängframkomlighet då?

Behöver man

 

Hur tänker du när du i samma stycke klagar på det nya fordonet i samband med eventuellt fokus på fördröjningsstrid, men vill ha fler bandvagnar?

Bandvagnen må ta sig fram bättre men inte är det särskilt mycket mer militärisk.

Ska jag göra ett eldöverfall med de resurser HV har, så tar jag mig nog hellre till fots till en hyfsad väg och åker i en bil med bra komfort och som kan hålla bra hastighet, än en bandvagn som går långsamt, kass komfort, kass allt och som kryper fram, eller så springer jag tills jag tror att jag kan gömma mig.

Hm, tydligen skriver jag väldigt otydligt. Jag gör ett nytt försök.

 

Nej, man behöver inte särskilt god terrängframkomlighet för att vakta andra förbands mobilisering /utskeppning. Min kritik mot att försämra terrängförmågan var att man tittade för ensidigt på de för dagen aktuella uppgifterna (ex vis de ovan nämnda) och inte tog höjd för att andra kan dyka upp. Jag menar alltså att man med valet av PB 8 har begränsat sina valmöjligheter och förmågor jämfört med ett fordon med god terrängförmåga under en lång tid framöver.

 

Sen nämnde jag fördröjningsstrid som exempel efter som det ryktas om ett ökat fokus på detta framöver ( vilket kanske är fel).

 

Nu har jag övat en del fördröjningsstrid (inte i Hemvärnet) men kan inte på något sätt påstå att jag är expert på det eller ens medelmåttig. Men när jag varit med då fördröjningsstrid har övats så har det varit frågan om noggranna förberedelser därefter extremt korta strider följt av riktigt snabba urdraganden. Striden har ofta skett vid en vägen omgiven av för ändamålet lämplig terräng. Ofta har man försökt "hoppa bock" längs vägen. Jag har väldigt svårt att se en terräng där det finns lämpliga asfalts- eller grusvägar för urdragning medels personbil. Vi använde alltid fordon med hög terrängframkomlighet. Anledningen till det är som jag ser det flera. För det första så var det bra att ha fordonen nära stridställningen så man snabbt kunde göra uppsittning (så man slapp ödsla tid på att springa någon längre sträcka till en skogsväg eller annan led man följde vid förflyttningen) för det andra så kunde man hålla en god fart i terräng och på dålig väg, för det tredje så kunde man snabbare och lättare dölja fordonen för flyg och satelliter, vi övade alltid i betäckt terräng. Det kunde även bli rätt våldsamma uppsittningar och även framförandet av fordonen kunde bli av det våldsammare slaget därför anser jag att det finns fördelar med robusta riktiga militära fordon istället för personbilar.

 

Varför fler bandvagnar? Enligt min erfarenhet så behövs alltså robusta fordon med god terrängframkomlighet och naturligtvis helst splitterskyddade. Men då jag också ser att FM inte har pengar liggandes i högar så inser jag att vi inte kommer få se splitterskyddade fordon i Hemvärnet i den närmaste framtiden antagligen aldrig någonsin. Så varför inte bandvagnar de har ju de övriga egenskaperna. Med bandvagnar ser jag en möjlighet till fördröjningsstrid genom små snabba nålstick. Dessutom så har jag hört att huvuddelen av de icke splitterskyddade bandvagnarna skall skrotas undantaget de (förmodar jag) som Hemvärnet ska ha, dessa skall renoveras. Kan också ha varit i materialplanen jag såg det. Så en budgetlösning enligt mig skulle alltså vara att behålla ytterligare bandvagnar och därmed förbättra terrängförmågan.

 

Men det var egentligen inte den diskussionen jag var intresserad av för nu kommer Hemvärnet få PB 8 det är ett faktum. Och jag ser det egentligen inte som något jätteproblem att HV får personbilar. Sen ska man inte "gilla läget" när det gäller sådana här saker, hur smått det än är, tycker man att det är ett problem med en försämrad terrängförmåga så ska man uttrycka det. Det är p g a att alldeles för många inom FM har "gillat läget" som vi bara är ett par felbeslut från en havererad försvarsmakt.

 

Jag var egentligen mer intresserad av om någon vet hur fordonsparken ska se ut totalt sätt i ett insatskompani i Hemvärnet. Kommer det några sjuktransportfordon, vad kommer kompaniledningen ha för trossfordon, ledningsfordon, etc? Kommer de plutoner som har BV få något plutonsledningfordon?

 

/logsqd

Link to comment
Share on other sites

 

Vi kan inte hålla liv i våra TGB längre, vissa kompanier har inte ens tgb längre, de får hyra minibussar.

Någonting var tvunget och hända, och det enda vi hade råd med var Sprinter.

När vi inte kan beväpna våra splitternya, ständigt uppgraderade korvetter då är det sjukt jävla illa, och vi skall vara fantastiskt tacksamma att HV inte får attackcykel 12 istället...

Exakt! Med tanke på hur mycket FM blöder, så borde nog HV snarare stå med mössan i handen och säga, - tack snälla husbonn för de nya fina bilarna vi fått. Var glad att ni får något nytt, det är få förunnat i dessa tider.

Fast man skulle ju kunna önska att man kunde fåtal någon slags ökad förmåga med tillför nyinskaffad utrustning, nu har man ju köpt in dyra bilar som inte tillför något mer än vad man kan få över disk på Hertz om jag förstår saken tätt?
Link to comment
Share on other sites

 

 

Vi kan inte hålla liv i våra TGB längre, vissa kompanier har inte ens tgb längre, de får hyra minibussar.

Någonting var tvunget och hända, och det enda vi hade råd med var Sprinter.

När vi inte kan beväpna våra splitternya, ständigt uppgraderade korvetter då är det sjukt jävla illa, och vi skall vara fantastiskt tacksamma att HV inte får attackcykel 12 istället...

Exakt! Med tanke på hur mycket FM blöder, så borde nog HV snarare stå med mössan i handen och säga, - tack snälla husbonn för de nya fina bilarna vi fått. Var glad att ni får något nytt, det är få förunnat i dessa tider.

Fast man skulle ju kunna önska att man kunde fåtal någon slags ökad förmåga med tillför nyinskaffad utrustning, nu har man ju köpt in dyra bilar som inte tillför något mer än vad man kan få över disk på Hertz om jag förstår saken tätt?

 

 

Nu reser jag ganska mycket inom mitt jobb och står titt som tätt vid uthyrningsdisken hos Hertz för att kvittera ut en bil. Ingenstans har jag sett att de har ett fordon med alla de funktioner som räknas upp för den här Sprinten. Men Hertz kanske har en särskild lista för HV som man bara får se om man kan rätt sorts handslag. Oaktat vad HV får för fordon så skulle det vara någon gruppering som gnäller över att det inte passar. Se det snarare så att det kanske är någon som har tittat in i sin kristallkula och faktiskt skådat framtiden och kommit fram till att detta är vad som behövs framgent, inte CV-90 etc, utan faktiskt bara en grönmålad PB 8 för att flytta folk från punkten A till B.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Självklart är det kul att det tillförs materiel till HV.

Det är på tiden lite pengar kan nyttjas till det numerärt största truppslaget och det är de väl värda.

 

Just med tanke på den prekära ekonomin i FM som nu antagit sådana proportioner att enstaka hundratals miljoner få systemkollapsande proportioner likt den besparing på 500 miljoner som diskuterats i veckorna.

Därför är jag som skattebetalare bekymrad över att inte smartare lösningar görs, att man kikar på alternativ, att optimera "Bang för the $" som riktmärke.

 

Många Europeiska länders ekonomier är i katastrofalt dåligt skick, beställningar på försvarsmateriel ligger ofta över flera år precis som hos oss. Dessutom sitter säkert på en hel del materiel som köptes under de goda åren i mitten av 2000-talet som de idag ångrar. Tex sådant som köptes in för att vara med i Afghanistan och Irak.

Kanske finns någon öppning att köpa något i bra skick från andra europeiska länder. Splitterskyddade GW eller hjulgående enkla trupptransportfordon för en billig peng.

 

Nu har jag inte exakta kostnaden för PB 8 då HvSS inte besvarat mitt mail och nyligen mailat FMV om uppgift om kostnad. PB 8 borde ligga någonstans runt 700 000 kr/st med tanke på vad andra modifierade 2wd Sprinter kostar på civila marknaden.

 

Vi måste vara smartare, som när vi snabbt mekaniserade infanteriet med köp av billiga PBV401 och 501 för en spotstyver. (Vilka tyvärr rensades ut alldeles för snabbt)

Behovet av infanteri i framtiden lär inte minska med tanke på allt man lagt ner och här kanske HV får ta över lite med tanke på dess nummerär.

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2013/02/13/behov-av-infanteri-idag-och-imorgon/

 

Det är ingen rolig läsning när man ser hur materielprojekt efter projekt falerat eller varit en "dålig deal" för FM.

Ex: http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2013/09/pest-eller-kolera.html

 

Våra grannländer verkar hushålla med pengarna bättre.

 

Finland köpte 123 BV 206 från norge för 250 000 kr /st

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?220234-Finland-buys-used-BV206-s-from-Norway

 

Estland köpte 60 st Sisu XA180 från Finland för €7,2 Milj.

http://www.army-guide.com/eng/product2622.html

 

Om man ändå bara nöjer sig med minibuss, varför inte ta nån som kostar 350 000 istället för 700 000? Och kanske köpa nåt som kompletterar förmågetappet i terrängframkomligheten när man valde något billigare?

Det kostar mycket att få specialanpassat, och det är bara anpassat till den uppgift som gäller idag, inte någon form av bonuskapacitet.

Dessutom har den genom åren mött mycket kritik för sin känslighet främst inom elektroniken.

 

- Sprinter är den bästa minibussen vi kunde hitta på marknaden, uppfyller kravspec enligt idag gällande direktiv. Alltså Klockren!

- I morgon då och om uppgifterna förändras?

- Den dagen den sorgen vi har ingen kristallkula(ens den minsta möjlighet att tänka oss någon negativ utveckling i vårt närområde)

- Men om...

- Håll käft, var nöjd, gilla läget!

Edited by henke
€7,2 Mij inte 72
Link to comment
Share on other sites

Från Bilkårens tidning, en mycket viktig punkt som jag befarat kunnat bli en STOR hake:

"Den kommer att klassificeras sompersonbil men har en totalvikt över 3,5
ton så det krävs ett C1 körkort om maninte tog körkortet före 1 juli 1996, då
det räcker med ett B körkort och förarbevis/utbildningsintyg. Men för oss
i Hemvärnet gäller än så länge B körkort och förarbevis enligt skrivelsen
”19 100:51623 Beslut avseende övergångsbestämmelser reformerad förar-
utbildning inom Försvarsmakten” Hemvärnet med därtill kopplad
verksamhet medges att med utbildningfrämst med Bilkårens försorg, utfärda
förarbevis till och med 2020-12-31.
Förarbevis utfärdade för Hemvärnspersonal (hemvärnsmän och frivillig-
personal) får utfärdas med en giltighetstid på 10 år."
Så, utbildning t.o.m. 2020, därefter giltiga bevis t.o.m. 2030, kan innebära att vi har förare ca till 2025 PÅ B-KORT. Så runt 2020 kommer vi att behöva rekrytera folk med civilt C/E.
Min andra fråga jag inte hittat svar på, är min KompC påstående att den pga vikten inte kommer att få lasta 8 pers + mtrl. Någon som VET?
I övrigt vore det visst kul med häftigare och pansrade fordon, men det är reserverat till GSS/K för den som inte vill jobba heltid i FM. Kanske /K och Hv över tid blir samma organisation?
Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Lite så är det Henke, håll käften och gör det bästa av situationen. Det här tåget har redan gått. HV står med ett fordon i knäet som gräsrötterna inte gillar. Tuff shit! Deal with it!

Det i stort sett enda man kan göra nu är att se till att det inte upprepas nästa gång. Och vill nog många att det inte skall ske igen så är det dags att släppa den trygga hörnflaggan och gå in på planen och börja spela. Det är här det brukar brista i de flesta organisationer, det går väldigt bra att kommentera matchen uppe på läktaren, men att ge sig ner och spela.....näää. Om nog många på ett organiserat sätt lyfter ett problem så brukar det gå att få till något. Som sagt, det här tåget har gått, det är ofta dyrare att avbeställa än att slutföra ett kontrakt. Men det borde gå att se till så att nästa beställning sker klokare, billigare och bättre. Framför allt bättre anpassad för den verksamhet som bedrivs ute på plutonerna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det borde varit uppenbart 2002 att inte göra om misstaget med Sprinter.

Tyvärr tror jag många lämnat läktaren och nu insett faktum, gått hem för att aldrig se en match igen snarare än ge sig in på plan.

Link to comment
Share on other sites

 

Nu är jag lite förvirrad, när det begav sig så genomförde jag störstrid och fördröjningsstrid i vänstervarv. Själv åkte jag lastbilsflak till kriget. Förbandet hade en god trerrängförmåga då alla som var en del av förbandet hade två ben. Då övade vi för det stora kriget och hörde väldigt få då eller nu som klagar på hur den organisationen var uppbyggd.

Ja precis! Varför inte planka Karoliner-konceptet rakt av? De var ju lite långsamma men med god rörlighet i terräng och gjorde inte av med så mycket ammunition heller...

 

On Topic

Jag hoppas man byggt bort de begränsande klena delarna i konstruktionen och ersatt styrelektronik helt och hållet. Jag vet för lite för att utvärdera fordonet rent tekniskt men bara det att gruppens vapen ligger i en byrålåda som nås genom bakluckan gör att min vanligtvis diskreta varningsklocka låter som domkyrkan....

 

Det jag åsyftade är att Hv bataljonsstruktur är inte helt olika det förband som fanns när jag sprang i skogen. Det största skillnaden är att vi hade mer system att släpa på.

Så det jag vill förmedla är att har man huvuduppgift att citat "skydda, bevaka, ytövervaka" och man har den bataljonsstrukturen man har och uppgiften skall lösas till fot så är fordonet inte den främsta gränssättande punkten.

Den brasklapp som jag kan se är att många av de lätta fordon som i dag finns (i hela FM) är inte speciellt lämpade för ytövervakning. I ett ytövervakningssystem så ingår stora mängder av både fysisk och teknik spaning.

Så för rörlig fordonsburen spaning på är inte Pb8 speciellt lämpad men jag vet inte om den är så mycket sämre än en GW som 32.a fordonspark till stor del består av i dag.

Link to comment
Share on other sites

Från Bilkårens tidning, en mycket viktig punkt som jag befarat kunnat bli en STOR hake:

 

"Den kommer att klassificeras sompersonbil men har en totalvikt över 3,5

ton så det krävs ett C1 körkort om maninte tog körkortet före 1 juli 1996, då

det räcker med ett B körkort och förarbevis/utbildningsintyg. Men för oss

i Hemvärnet gäller än så länge B körkort och förarbevis enligt skrivelsen

19 100:51623 Beslut avseende övergångsbestämmelser reformerad förar-

utbildning inom Försvarsmakten Hemvärnet med därtill kopplad

verksamhet medges att med utbildningfrämst med Bilkårens försorg, utfärda

förarbevis till och med 2020-12-31.

Förarbevis utfärdade för Hemvärnspersonal (hemvärnsmän och frivillig-

personal) får utfärdas med en giltighetstid på 10 år."

 

Så, utbildning t.o.m. 2020, därefter giltiga bevis t.o.m. 2030, kan innebära att vi har förare ca till 2025 PÅ B-KORT. Så runt 2020 kommer vi att behöva rekrytera folk med civilt C/E.

 

Min andra fråga jag inte hittat svar på, är min KompC påstående att den pga vikten inte kommer att få lasta 8 pers + mtrl. Någon som VET?

 

I övrigt vore det visst kul med häftigare och pansrade fordon, men det är reserverat till GSS/K för den som inte vill jobba heltid i FM. Kanske /K och Hv över tid blir samma organisation?

 

Maxlast på ~1750 kg

9 personer med genomsnitt 120 kg i vitk ink 24h = 1000-1100 kg

750-650 kg övrig packning för att nå maxlast.

Sedan så finns det släp

Link to comment
Share on other sites

Det borde varit uppenbart 2002 att inte göra om misstaget med Sprinter.

Tyvärr tror jag många lämnat läktaren och nu insett faktum, gått hem för att aldrig se en match igen snarare än ge sig in på plan.

 

Det är alltid tråkigt när folk lämnar, men i det här fallet skulle man behövt gett sig ut på planen 2002, det var då matchen startade, den har pågått fram till nu. Nu är den slut men nästa match startar strax om den inte redan har gjort det. Det är nu det är tid att ge sig ut ur omklädningsrummet och springa in på planen. Endast då kommer HV att ha en chans att få den utrustning som HV-männen upplever att de behöver.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Från http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html

Leveranserna kommer att äga rum under år 2000 och 2001. Avtalet avser 272 st Mercedes Benz Sprinter transportbilar, varav 232 st är kombibilar och 40 st lastbilar samt kringutrustning och dokumentation. Beställningssumman uppgår till ca 136 miljoner kr.

 

Det ger 500 000 kr per PTGB5. Kanske liknande summa idag?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Slemh, Antagligen har priserna gått upp under de senaste 11 åren.

 

Ptgb5 hade ingen hundbur, lådor eller någon omfattade specialinredning. En plyfaskiva med vapenställ var allt.

Radion satt i ett löstagbart metallrack i ett av framsätena (tog bort 1 sittplats.)

Ptgb5 hade inte dubbelmontage av bakhjul, klenare motor, fick lasta nästan hälften så mycket, bara en stolsrad mot Pb 8s två och en skjutdörr.

Saker som givetvis påverkar priset. Dock har Pb 8 ingen taklucka eller NATO-uttag.

Link to comment
Share on other sites

@Slemh, Antagligen har priserna gått upp under de senaste 11 åren.

 

Ptgb5 hade ingen hundbur, lådor eller någon omfattade specialinredning. En plyfaskiva med vapenställ var allt.

Radion satt i ett löstagbart metallrack i ett av framsätena (tog bort 1 sittplats.)

Ptgb5 hade inte dubbelmontage av bakhjul, klenare motor, fick lasta nästan hälften så mycket, bara en stolsrad mot Pb 8s två och en skjutdörr.

Saker som givetvis påverkar priset. Dock har Pb 8 ingen taklucka eller NATO-uttag.

Mycket sant och den enda prisspecifikationen jag hittar är denna:

http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/van/home/new_vans/Aktuella_erbjudanden/Sprinter.html

 

Det torde ju i sann bilhandlar-anda vara pris exklusive allt.

Link to comment
Share on other sites

Är jag ensam här om att tycka att detta verkar bli bra?

HV får nu ett trafiksäkert fordon som lätt och ledigt kan transportera en HV-grupp till och från sitt skyddsobjekt. Och dessutom kunna leverera en hyffsat utvilad och fräsch grupp efter fordonsmarsch på 30 mil. 30 mil i TGB skulle få en annan att välkomna Döden som en befriare.

 

Ja, det hade varit fint med någon slags splitterskydd, typ liner eller liknande.

Ja, det hade varit najs med taklucka för ksp.

Ja, det hade varit gött med "terrängförmåga".

 

Men nu fick inte HV det. Det HV fick var en lösning som gör att HV kan lösa sin huvuduppgift, utan att behöva förflytta sig till fots. TGB-flottan är skrot och slut.

 

När eldöverfallet är ett faktum så kommer man ju dö tokhårt ändå, oavsett modell och typ av softskin man råkar befinna sig i.

Edited by Nestor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nejdå du är inte ensam, hellre gröna kronreggade fordon som vi har tillgång till än skrotfärdiga TGBer, en flotta inhyrda minibussar eller turistbussar, det känns mer seriöst att komma inrullande i enhetliga fordon än som nu komma farandes i hagges hyrbilar...

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis är Sprinten bättre än vad vi haft hitintills. Det finns naturligtvis bra grejer med den också hoppas jag. Bara den kommer ut på bred front snabbt. För jag har en känsla av att det lär ta tid. Jag tror också att många som är kritiska som jag också är ändå inte tycker att det är helt skit. Men tycker att det är bra att det diskuteras.

Att FM blöder hejdlöst är ju trots allt inte konstigt. Sticker ut hakan nu men moder svea har under en lång period nu varit överallt i världen och varit bror duktig. Det kostar pengar helt enkelt. Och då måste de som styr landet inse detta och se till att det finns pengar till det. Utan att äventyra vårt land. Klarar vi inte det så ligger vi pyrt till. slut OT ;)

Link to comment
Share on other sites

....

Och det som skrivs att "våra" fordon ska användas av alla andra förband är rent av förjävligt. Har sett hur grejerna behandlas och kan slå vad om att när vi nu väl använder grejerna så är de trasiga ur funktion mm. Övriga förband i FM har väl tillgång till en massa olika fordon. Så att använda de nya PB8:orna är fan helt fel. Nu får vi väl hoppas att detta endast är spekulationer och inte någon sanning.

 

 

uj !

 

hur kan man tänka så?

 

FM är ett system av olika system.

 

Att reservera något för sig och sina kompisar är totalt primitivt...

Edited by adam7
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Att införskaffa ett fordon för framtida uppgifter kräver att man vet vad uppgiften är. Idag vet vi vad vår huvuduppgift är just nu och något år framåt men vi vet faktiskt inte vad som är huvuduppgiften är tex 2020 eller senare. Det är en omöjlighet att få fram ett fordon som klarar alla tänkbara uppgifter i framtiden och billigt hade det garanterat inte blivit.

 

Köpa ett fordon från begagnat marknaden är iofs möjligt men det blir inte billigare. Idag har vi fått ett fordon där det finns kunskap och resurser för underhåll/reparationer och utbildning redan inom firman och kräver minimal investering för att kompletera detta. Skaffar vi ett annat fordon krävs det utbildning av tekniker, uppbyggnad av reservdels hållning, inköp av div verktyg och utbildning av instruktörer mm.

 

Jämföra Ptgb5 med PB8 är att jämför V70 från 2000 med XC70 från 2013 ...utvecklingen går framåt, fel rättas till, inte samma modell riktigt.

 

Innan beslut togs om inköp gjordes tester på förband, HV-förband. Deras synpunkter har vägts in i beslutet.

 

Det finns alltid de som tycker att nyinköpt mtrl var fel sort som köptes. Nu har vi fordonen och de uppfyller kraven för huvuduppgiften prceis som övrig utrustning vi har inom HV.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner att man liksom riktar kritiken på fel sak. Fordonen är en effekt av de styrdokument som finns för HV. Vill man ha andra fordon måste man först se till att Hemvärnets uppgifter ändras på HKV-nivå.

Fast, redan idag har vi i styrdokumenten att Hv ska kunna genomföra fördröjningsstrid, efter kompletterande utbildning:

 

Hemvärnsförbanden ska med begränsad målsättning kunna försvara terrängavsnitt och/eller fördröja eller störa motståndaren inom avdelat område/farled.

Insatsen förutsätter tillförsel av resurser i form av tid för kompletterande utbildning och materiel bl.a. spräng- och tändmedel samt minor.

(Ur förbandsreglementet för grupp och pluton.)

 

Men visst, till huvuduppgiften som Hv har passar sprintern utmärkt.

Edited by Frippe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...