johansson92 Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 (edited) Tjena SoldF. Ska försöka att fatta mig så kort det går - jag hade länge under min uppväxt ögonen på en karriär inom Försvarsmakten. Det sammanfattar mer eller mindre allting jag vill hålla på med, spänningen, gemenskapen, utmaningen. Sökte in till GMU direkt efter gymnasiet och genomförde GMU, samt efterföljande utbildningar och tog anställning. Arbetar just nu inom ett av arméns skytteförband, totalt 10 månader inom FM. Trots att detta egentligen är exakt vad jag vill hålla på med har jag egentligen ända sedan jag började inom FM känt mig något desillusionerad över mitt yrke men jag har blivit expert på att bita ihop. Redan under GMU upptäckte jag att jag egentligen inte trivdes särskilt bra. Jag älskade kamratskapen, naturlivet och utmaningen men i övrigt tyckte jag att tillvaron kändes rätt innehållslös men jag förstod inte varför. Det här är ju exakt vad jag ville göra. Under en SIB-övning föll till slut poletten ner för mig. SIB, strid i bebyggelse. Fan vad kul, tänker de flesta killar som är som jag. Ändå kände jag mig omotiverad och understimulerad hela dagen och längtade tills dagens slut vilket jag aldrig brukade göra i mitt civila liv eller på tidigare arbeten. Till slut insåg jag vad det berodde på. Jag genomförde exakt 20 genomföranden (jag räknade) i SIB-anläggningen, vi tränade på att rensa rum. Ett genomförande var cirka 10 sekunder vilket alltså gav totalt runt 2 minuter effektiv SIB-tid. Tid när man faktiskt var soldat och tid som var jävligt kul. Övriga åtta timmar spenderades med - Uppställning, visitation, vapenutlåsning, olika fippel (30 minuter) - Marsch till SIB-anläggning (1 timme) - I ordningställande av anläggning (45 minuter) - Pipa om vapen, vapenvisitation, fylla magasin, montera granater (30 minuter) - Äta frysmat (45 minuter) - Återställa och städa anläggning (1 timme) - Tömma magasin, pipa om vapen, fippla med packning, visitation (30 minuter) - Marsch tillbaka (1 timme) - Vapenvård samt inlåsning och lite mer fippel (1 timme) Övrig tid spenderades med att vänta mellan genomförandena på olika stationer. Såhär ser mer eller mindre varje dag ut. Det är två minuter soldat, åtta timmar, annat. Olika kringsysslor dominerar så överlägset att man inte känner sig som soldat överhuvudtaget utan bara som någon form av förvärsarbetare men i grönkläder. Jag förväntar mig inte att alltid ha roligt på jobbet, tvärtom är jag beredd att jobba mycket hårt för att komma dit jag vill, men jag vill ha ett jobb där jag får använda mina förmågor eftersom det stimulerar mig. Arbetsdagen inom FM bara maler ner motivationen eftersom det känns som att man aldrig gör någonting. Känslan av att man slösar bort sin tid är alltid där. Jag blev soldat för jag ville hålla på med grejerna jag gillar, fysiska och psykiska utmaningar, naturliv, lagarbete, lösa uppgifter etc. När jag väl exempelvis springer in i ett rum med vapnet i anläggning känner jag mig definitivt INTE bortslösad men det är bara ett par sekunder på en hel dag. Nu känns det som att jag lika gärna kunde jobba som lagerarbetare eller dylikt, man gör ju ungefär samma grejer men får i alla fall bättre betalt. Sen kan jag tälta på fritiden. Det här förklarar också att de flesta av mina soldatkollegor har bakgrund inom andra klassiska knegaryrken, hamnarbetare, snickare etc. För det är ungefär exakt samma saker man gör på jobbet inom FM när allting kommer omkring. Det här förklarar också varför så förbannat många fallit bort från FM under tidens gång trots att FM på papperet erbjuder en klockren karriär, knappt 20-30 procent av de som genomförde GMU tillsammans med undertecknad är kvar i matchen. Till min fråga: Är det någon kollega som upplevt en liknande insikt? Är det här ett unikt fenomen för arméns skytteförband eller är det såhär det är att arbeta inom FM? Tankar, funderingar, kommentarer? Bör jag ge upp tanken på karriär inom FM eller byta tjänst? Edited September 7, 2013 by johansson92 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 (edited) Övningsdygnen då, vad tycker du om dem? Edited September 7, 2013 by Dansk_skalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johansson92 Posted September 7, 2013 Author Report Share Posted September 7, 2013 Tjena flashback. Övningsdygnen då, vad tycker du om dem? Roligare. Tempot är högre och fältlivet är gött. Tråkigt nog har jag inte varit på ett övningsdygn på 4 månader pga av förbandets pressade ekonomi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 (edited) Ok. Jag har viss erfarenhet av övriga armén men mest från jägarförband och jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker att jag känner igen mig. Det är faktiskt en sak jag gillar med mitt jobb, lite/ingen tid läggs på irrelevanta saker. Men då har jag haft ca 15 övningsdygn de senaste tre månaderna, och jag upplever även att befälen lägger upp verksamheten på ett effektivt sätt. Edited September 7, 2013 by Dansk_skalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johansson92 Posted September 7, 2013 Author Report Share Posted September 7, 2013 Ok. Jag har viss erfarenhet av övriga armén men mest från jägarförband och jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker att jag känner igen mig. Det är faktiskt en sak jag gillar med mitt jobb, lite/ingen tid läggs på irrelevanta saker. Men då har jag haft ca 15 övningsdygn de senaste tre månaderna, och jag upplever även att befälen lägger upp verksamheten på ett effektivt sätt. Intressant. Ska nämligen genomföra SANS i November. Låter lovande, tack för ditt inlägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Du verkar ju vara understimulerad så det låter som ett klokt val. Andra trivs ju med ett lägre tempo. För mig var SANS:en och efterföljande utbildning lite av en ögonöppnare i det avseendet, bara för att man är arbetstidsreglerad betyder det inte att allt måste gå i snigelfart och mystempo. Dock så passar ju inte jägeriet för alla och man tycker ju även att ett skytteförband ska kunna bedriva kärnfull och ändamålsenlig utbildning. GMU:n kändes för mig jävligt ytlig och grund. Vilket den är, det är en tråkig och grundläggande utbildning som man ska drivas igenom för att bli en god produkt. Men jag visste en del om vad som väntade efteråt, och nu trivs jag som fan. Framförallt känns det som att man gör stora framsteg och utvecklas hela tiden, man går igenom stora prövningar och bra utbildning och det är givande på ett speciellt sätt. Det liknar inte något annat jag gjort i Försvaret. det är en annan form av personlig utveckling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=TE1C1y8Q5uw Nej, men helt seriöst. Hej och välkommen till FM, det var likadant under värnpliktsåren trots en något digrare kassa till övningar. Man gjorde mycket herp derp då, och vad förändras bara för att det blir anställda istället för trattbassar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Uppställning, visitation, vapenutlåsning, olika fippel (30 minuter) - Marsch till SIB-anläggning (1 timme) - I ordningställande av anläggning (45 minuter) - Pipa om vapen, vapenvisitation, fylla magasin, montera granater (30 minuter) - Äta frysmat (45 minuter) - Återställa och städa anläggning (1 timme) - Tömma magasin, pipa om vapen, fippla med packning, visitation (30 minuter) - Marsch tillbaka (1 timme) - Vapenvård samt inlåsning och lite mer fippel (1 timme) Låter som helt normala soldatuppgifter om jag ska vara helt ärlig. Vem ska sköta allt det där annars om inte de soldater som är anställda? Det är möjligen först när man kommer upp i "elitserien" som en del av de där sysslorna går bort och löses av viss stödpersonal, men där torde det ändå finnas en utpräglad kultur av att kunna ta hand om sig själv, sin materiel och kunna sköta sin verksamhet (inkl. övningar) i ännu högre utsträckning helt autonomt utan hjälp av andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Välkommen till Armén! Precis som Vargas säger så finns det ingen uppassarorganisation som sköter allt runt omkring. Om ni var en hel pluton och du hann med 20 genomföranden tycker jag det låter riktigt bra. Åker du iväg skarpt nångång så kommer det vara exakt samma sak. 95% av tiden gör man annat eller ingenting och 5% av tiden är man på helspänn och ger fullgas. Detta är att vara soldat! Allt runt omkring PLUS själva "krixet" inte bara pojkdrömsgrejerna. "Hurry up and wait". Att bara göra krigsgrejerna brukar kallas för Airsoft. Det är samma lika vart du än är, oavsett land. Om detta är ett problem råder jag dig att sluta då det inte kommer att ändras. Vill du vara soldat på ett skytte/jägar/pansar/span förband så kommer det alltid vara tvunget att lägga tid på vård, vakta kasern, förberedelse inför övning, efterarbeten, väntan osv osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biowaste Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Det är nog oftast så det funkar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Det är kan nog vara en av årets viktigaste trådar på forumet... Välkommen till vår verklighet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 - Uppställning, visitation, vapenutlåsning, olika fippel (30 minuter) - Marsch till SIB-anläggning (1 timme) - I ordningställande av anläggning (45 minuter) - Pipa om vapen, vapenvisitation, fylla magasin, montera granater (30 minuter) - Äta frysmat (45 minuter) - Återställa och städa anläggning (1 timme) - Tömma magasin, pipa om vapen, fippla med packning, visitation (30 minuter) - Marsch tillbaka (1 timme) - Vapenvård samt inlåsning och lite mer fippel (1 timme) Mycket av detta du nyss har lyft kan man spara in tid på. Tex om man ska ha MOUT-strid en hel vecka så kan man låta den vara iordningsställd under veckan. Detsamma gäller vapnen och magasinen med ammo. Lätt vård kan bedrivas i slutet av dan för att i slutet ha mer tid till särskild tillsyn. För övrigt så låter det dyrt att äta Frysmat när det är billigare att beställa ISO. Även om du skulle spara in en massa tid så anser jag att 20 genomföranden är väldigt mycket. Sist jag hade MOUT-strid så fick man genomföra de momenten som fanns fem gånger var. När man har haft SUSA/FUSA så är fem gånger/rep. rätt okej. Kanske var dina tankar, förhoppningar och ambitioner annorlunda än den faktiska verkligheten. Ta några steg tillbaka och analysera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
301 Lantz Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Det låter ändå som att du gillar att vara soldat även om du ibland/ofta känner att du inte får göra tillräckligt. Har du funderat på att kanske byta till civilt arbete och gå in som GSS/T eller inom HV? Du kommer absolut inte få göra mer "soldatsaker" men tiden mellan övningstillfällen kan bygga upp intresset lite mer även för de lite tråkigare uppgifterna. Så funkar det för mig iallafall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 Välkommen till vuxenvärlden, här är allt annorlunda och ganska tråkigt oftast. Men man får vara vaken hur länge man vill och dricka sprit. I övrigt håller jag med Vargas. Vem skulle annars göra det där om inte du/ni? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 7, 2013 Report Share Posted September 7, 2013 (edited) Det är kan nog vara en av årets viktigaste trådar på forumet... Välkommen till vår verklighet!Kan bara instämma, "Välkommen till vår verklighet". Jobbar man på ex: insatsförband som IA/SR har man oftare en räkmacka där en övnings/utb. avd. sköter det mesta av fluffet. Även mindre enheter brukar ha det lite enklare om man så säger. [ironi]Jag hoppas du inte insinuerar att FM's glättiga reklamfilmer inte speglar din dagliga verksamhet? ;) [/ironi] Lite mer kontruktivt så kan jag rekommendera dig att fokusera på det du gillar, bortse från det du ogillar och se till att få ut så mycket du kan av jobbet. Får du inte ut vad du vill av jobbet så byt jobb. Edited September 7, 2013 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted September 8, 2013 Report Share Posted September 8, 2013 Jag upplever att många inte kan ta in vad trådstartaren försöker säga alternativt bara vill gnälla på att ungdomen gnäller. Jag tror att TS är väl medveten om att allt inte är supersexigt hela tiden och varenda dag. Det vi är på spåret av är istället den ohyggliga mängden inkompetens som finns på vissa håll i vår lilla försvarsmakt. Somliga har helt enkelt inget att skaffa i gröna kläder och borde ha stämplat ut för länge sen. Hur kan det komma sig att vissa producerar skitutbildning med stöd av en massiv budget medan vissa kan tilldela kvastskaft och vid slutet av dagen ha lyft hela förbandet samt skickat hem folk med ett leende på läpparna. Varför sopas kass människosyn och dåligt ledarskap hela tiden under mattan? Till TS: Allt är inte chokladmousse med vispgrädde på AJB heller men skillnaden mellan vissa förband och till och med mellan olika kompanier kan vara enorm. Rösta med fötterna! Vilket förband rör det sig om? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted September 8, 2013 Report Share Posted September 8, 2013 Att dra slutsatsen att TS befäl bara producerar skit tycker jag är lite väl kvickt. Visst kan det vara så. Samtidigt måste man förstå att det är skillnad på förband och förband. AJB har ett jättestort fält dom nästan är ensamma om och en tjänst som är relativt enkel och billig att utbilda på. (Det har dom iaf själva sagt flertalet gånger). Nu framgår det ju inte var TS tjänstgör men på mitt förband är det svårt att få tillgång till övningsterräng och vissa gånger får man den således ganska ad hoc med allt vad detta innebär för övningsplaneringen. Det tidsschema TS redovisar tycker jag inte är orimligt på något sätt om man utgår från att plutonen gjorde något annat dagen innan och efter. Vidare är det svårt att få ihop folk som kan hålla ge bra utbildning. Det är ständigt IBSS, kurser, kompledighet osv osv. Visst kan det vara så att TS plutonslag är helt inkompetenta men jag tror det snarare är så att få personer ska hinna med mycket på lite tid. Kommer man dessutom till en pluton från GMU kanske inte plutonen kan skruva ner tempot och köra enskild soldats strid utan lägger kraften på stt öva i förband vilket också givetvis ger mindre individuell träningstid för den enskilde. Och avslutningsvis: Lite gnäll tycker jag mig nog förnimma hos TS. Vård och återställande av SIB-anläggning är inte anledningen till att man skrev på för kronan men dock en nödvändighet. FM existerar inte för den enskilde utan för att bygga förband som kan lösa de uppgifter som åläggs oss av Reinfeldt och kompani. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted September 8, 2013 Report Share Posted September 8, 2013 Välkommen till FM, nitlotten i livets lågpristombola. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted September 8, 2013 Report Share Posted September 8, 2013 "We trained hard ... but it seemed that every time we were beginning to form up into teams we would be reorganized. I was to learn later in life that we tend to meet any new situation by reorganizing; and a wonderful method it can be for creating the illusion of progress while producing confusion, inefficiency, and demoralization"Gaius Petronius Arbiter (c. 27 – 66 AD) Med avseende på de ständiga "omorganisationerna inom FM". Och de kommande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 (edited) Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är en anställd soldat och har min värnplikt att jämföra med för herrejösses många år sedan och det kanske är fel men ta det för vad det är. - Uppställning, visitation, vapenutlåsning, olika fippel (30 minuter) Rätt svårt att komma undan från, borde kanske gå fortare men snabbare än 20 min kommer ni nog inte undan. - Marsch till SIB-anläggning (1 timme) Kan man kanske lösa med fordon, här får man se till syftet. - I ordningställande av anläggning (45 minuter) - Pipa om vapen, vapenvisitation, fylla magasin, montera granater (30 minuter) Här kanske man kan tjäna tid. iordningställande av anl samt fylla mag borde gå att slå ihop, i övrigt hänger det på hur snabba ni är - Återställa och städa anläggning (1 timme) Samma sak, upp till er, om ni bara övat genomsök av ett rum bör det inte vara så mycket att städa. - Tömma magasin, pipa om vapen, fippla med packning, visitation (30 minuter) kanske 20 min? Upp till er lite - Marsch tillbaka (1 timme) - Vapenvård samt inlåsning och lite mer fippel (1 timme) Samma sak här, svårt att kapa något, ev. vapenvård, jag vet inte riktigt hur snabbt man kan vårda en femma idag (annan modell). Känns som det kan gå att kapa en timma kanske i ovanstående uppräkning, förmodligen 2 om ni åker till banan men där beror det på syftet också, ni kan ha fått två övningar på en dag. Ibland är det svårt att se syftet själv i sånt här, jag har upplevt något som kass och när vi utvärderat efter ett par månader så insåg man att det fanns bakomliggande tänk på en del grejer man tycker är helt ig på plats men det är svårt att säga. Delar av tidsåtgången beror på att man som soldat är omotiverad att göra en del grejer och det tar mer tid pga detta. Edited September 9, 2013 by Rickard N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted September 11, 2013 Report Share Posted September 11, 2013 Ett litet inlägg i debatten. Även under mina 4 år i US Army så var det väldigt mycket väntan under övningar. dock så slapp vi för mesta sätta upp eller ta ner mål och utrustning på övningsfälten, det fanns service personal för det. Väntan bestod mest av att vänta på andra skulle bli klar med momentet, blir lätt så när hela brigaden övar skarpt på samma övnings fält, i och för sig ett jävligt stort övningsfält i Grafenwöhr Tyskland där vi övade mest. Men det är klart när vi gick ut på fältövning så strök man bort två månader ur kalendern för det var det normala för våra fältövningar. Här så pratar man om enstaka övnings dygn medan vi talade om 1/3 av året var man ute på fältövningar. 2 månader på våren och två månader på hösten. Var det hårt, nej jag skrev frivilligt på ett 4 års avtal och det innebar att man var soldat och att vara i fält för skarp tjänst eller för övning är ett normalt inslag i en soldats liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 11, 2013 Report Share Posted September 11, 2013 Det är nästan likadant på alla arbetsplatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 11, 2013 Report Share Posted September 11, 2013 Den bistra sanningen tyvärr ! Att öva kostar pengar. Jobbar på ett GMU kompani där många har ambition att fortsätta inom FM och tyvärr lever rekryterna i den tron att anställda soldater står dag ut och dag in på skjutfältet och vräker iväg am. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ExMarine Posted September 15, 2013 Report Share Posted September 15, 2013 Har själv varit anställd ca ett år och har sedan innan ja påbörjade min anställning hela tiden väntat på att det hela liksom ska "komma igång" men det händer aldrig riktigt, visst dom dagar då man faktiskt står på skjutbanan och gör nåt som jag anser är relevant då känner man sig som en soldat men många timmar går i mina ögon till "spillo". Då syftar jag inte på väntetid utan mer på dålig planering, ej relevant sysselsättning, en motvilja att låta vissa förband delta i kurser, övningar osv.Jag och många med mig anser att det har skett en förändring sedan vpl tiden och då tänker jag främst på "tänket" och motivationen, under vpl var det många som tyckte att "åh vad jobbigt ska vi ut och öva igen" medans de numera är tvärtom tex "kan vi inte få öva lite tos idag". Men nu är det istället svårt att få vara med och faktiskt öva eller få utbildning.Jag har flertalet gånger funderat på att söka mig till ett annat förband just för att kunna vidareutveckla mig själv inom firman, vad säger ni som är lite mer erfarna vilket regemente är det som gäller för att få en motiverad bataljonschef och utbildning? Det kan inte vara så här på alla regementen för då blir jag mörkrädd på allvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2013 Report Share Posted September 16, 2013 Vill man jobba med huvudtjänst mycket så borde inte armén vara det optimala. Flottans fartyg borde kunna ge mer huvudtjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 17, 2013 Report Share Posted September 17, 2013 En motfråga, "2 minuter soldat, 8 timmar annat" Hur ska en normal arbetsdag för en skyttebasse se ut tycker ni/du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 (edited) Min erfarenhet hitills av GSS/T-tjänst är att det är tightare dagar och väldigt lite upplevt slöseri med tiden. Man kommer in och det finns ett starkt driv av både befäl, instruktörer och soldater att få ut maximalt av övningstiden man har och hittills har det varit väl tilltaget med ÖD (ex. kommande 10-dagars övning har 8 ÖD ), fast det har väl mer att göra med att GSS/T-förbanden inte är drabbade av den senaste vågens sparkrav på samma sätt som GSS/K-förbanden. Vår pluton "önskade" till och med om extra övningshelg utöver KFÖ/KFK för att återta PEK-förmåga och det fick vi, till och med ett ÖD, vilket var mycket uppskattat.Men i praktiken så är ju även våra dagar ungefär som trådskaparen beskriver, det finns inga serviceenheter som gör saker och ting åt en, men drivet från alla deltagande att maxa utbildningstillfällena gör att de känns smidiga, välplanerade och välutnyttjade. Dötiden upplevs inte som dötid Hur har andra GSS/T soldater känt på sina kurser/förband? Edited September 18, 2013 by Blanco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 @Blanco Jag är själv inte /T men har flera vänner som är det. Vad jag har hört från dem så är deras uppfattning lika med din, dvs väldigt bra övningar som är effektiva och mycket övningsdygn per övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Jag tror iof inte att det är så svårt att behaga en gss/t, det behövs inte så jättestora medel, De flesta är väl bara glada att få göra något helt annat än deras normala jobb. Har också hört negativt om gss/t, bla att ambitionsnivån var högre första året för att året efter enbart vara halva tiden och mindre övningar året efter. Men att leva som soldat utan att vara "specialist" är något helt annat, jag skulle tycka att det var rent tråkigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts