Jump to content

Amerikanskt luftvärn under Obamas besök i Stockholm?

Recommended Posts

Hörde att det har grupperats radar i Stockholm inför Obamas besök, det var prat om amerikanskt luftförsvar då Sverige knappt har något markbaserat luftvärn kvar i dagsläget. Googlade lite och hittade följande:

http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/obamas-luftvarn-pa-plats-i-stockholm.html

Vad tror ni, nöjer man sig med svensk radar eller kommer man att få hit ett utländskt robotförband, det vore ju minst sagt sensationellt om man lät amrisarna gruppera på svenskt territorium.

Vill minnas att jag såg en dokumentär från Norge där norskt luftförsvar grupperades med skarpa robotar i samband med Obamas besök för att motta Nobels fredspris för ett par år sedan.

Så, vad tror ni, svensk radar, svenska robotar, eller låter man amerikanerna placera ut egna prylar till och med?

Ingen risk att någon amerikanskt luftvärnsförband grupperar i Stockholmsområdet. Sannolikt inga svenska eldenheter heller. UndE23:orna ser bara till att förbättra den lokala luftlägesbilden och kompletterar den ordinarie radarkedjan. Då kan man enklare fånga upp mindre och lågflygande föremål.

Det är fortfarande Polisen som i huvudsak ansvarar för säkerheten.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-hjalper-till-att-skydda-obama/

Enligt korpral Nivelius kommer radaranläggningen från Luftvärnsregementet LV6 i Halmstad. Radarn som är av modell Underrättelseenhet UndE23 ger polisen och försvarsmakten en bild av hela luftrummet över Stockholm. Den kan upptäcka flygplan och helikoptrar men också kryssningsrobotar, granater och raketer. Radar är en del i luftvärnssystem men om också robotar är utplacerade vill försvarsmakten inte kommentera.

Om norrmännen grupperar skarpa robotar finns det väl all anledning att tro att vi kan göra detsamma. Att vi skall ha jaktflyg i luften är ju ingen hemlighet, så ett eller annat robot- och radarsystem på marken är väl inget hinder? Eller? Tänk vilken nytta en kustkorvett med lv-kapacitet värd namnet hade kunnat bidra med. Undrar hur ev. ROE ser ut, det är ju svårt att skjuta varningsskott med en robot?

Polisens möjligheter att kontrollera luftrummet är, trots 2000 potentiella flygspanare på marken, begränsade. :Malaj:

Jag är fortfarande tveksam till att vi grupperar luftvärn. Inte omöjligt, men tveksamt. Tror inte det skulle se bra ut i opinionen. Dessutom torde ett par 39:or i luften vara minst lika effektivt.

Vi måste ju också komma ihåg att Försvarsmakten kommer inte att göra något om det inte begärs från Polisen. Tyvärr tror jag att den här funktionen är väldigt dåligt övad, så skulle något inträffa finns det en stor risk för kaos.

Jag är fortfarande tveksam till att vi grupperar luftvärn. Inte omöjligt, men tveksamt. Tror inte det skulle se bra ut i opinionen. Dessutom torde ett par 39:or i luften vara minst lika effektivt.

Vi måste ju också komma ihåg att Försvarsmakten kommer inte att göra något om det inte begärs från Polisen. Tyvärr tror jag att den här funktionen är väldigt dåligt övad, så skulle något inträffa finns det en stor risk för kaos.

Opinionen var tämligen tyst när vi hade svenska förband i UK under OS 2012. Att få hit Obama (om än bara på genomresa), är sannolikt mer värdefullt än en kritisk opinion. Vidare har nog Mr. President en hyfsad rider (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rider) till mottagarnationen: (t.ex.) inget luftvärn - inget besök. Däremot är jag förvånad över att inga av demokratins förkämpar på vänsterkanten har motsatt sig Secret Service:s ev. bärande av vapen och deras ROE, lydnadsförhållanden gentemot svensk ordningsmakt osv.

Polisen har små möjligheter att göra något i luften mer än att åka helikopter, radarsystemen står och övervakar för att polisen sannolikt har önskat dem. (En samverkansperson i tornet på Arlanda var inte tillräckligt.) Att övervaka utan att kunna ingripa känns väl så där? Då är jag nog hellre lyckligt ovetande om ev. hot och håller i hatten om det börjar blåsa.

Att det blir kaos om något inträffar är jag också övertygad om.

Känns lite overkill med Jas och sånt. Vill en bad guy lasta en cessna full med kaboommedel och flyga i hustakhöjd över stan till presidenten så kommer inget vapensystem i världen att kunna hindra det, dels skulle ingen hinna fatta beslut om insats innan det är försent och dels så kräver det att man helt struntar i var skrotet man skickar iväg landar.

Fast med de avlysningar som kommer att gälla i luftrummet så är jag ganska övertygad om att denna Cessna kommer att få eskort ganska tidigt, förutsatt att den inte lyfter från Bromma eller liknande.

Dock så kvarstår ju frågan, skulle Sverige verkligen skjuta ner en Cessna över Östersjön eller skogarna i Uppland, bara för att den inte svarar på radio, och flyger mot centrala Stockholm?

Att övervaka utan att kunna ingripa känns väl så där?

Det räcker jättebra att veta vad som händer för att kunna föra skyddspersonen i säkerhet om nåt oplanerat otrevligt verkar vara på gång. Vad som t ex sen händer med huset han var i eller skulle till är i sammanhanget en bisak för Secret Service.

• Like 1

Vad är det som säger att det skulle vara svenskar som skjuter ner den?

GMY

Aftonblaskan skriver idag att

"– De väntas ha med sig två till fyra fullbestyckade attackhelikoptrar, säger en poliskälla med insyn i kommenderingen."

Om det är tidningsspråk för de Blackhawk amerikanerna har med sig eller om det är faktiska attackhelikoptrar låter jag stå osagd.

För att Sverige är en stat som hävdar sin suveränitet och inte låter främmande makt skjuta ner flygplan över svenskt territorium förmodligen?

Och det skulle Secret Service ta hänsyn till om vi för en kort stund leker med tanken att handhållen LV tas med? Eller tyngre kulvapen. Allt handlar ju om att skapa en miljö där man inte når presidenten. En träff som skickar Cessnan till Skeppsholmen istället för Grand är ju vinst även om AF Chapman sjunker...

• Like 1

Fast med de avlysningar som kommer att gälla i luftrummet så är jag ganska övertygad om att denna Cessna kommer att få eskort ganska tidigt, förutsatt att den inte lyfter från Bromma eller liknande.

Dock så kvarstår ju frågan, skulle Sverige verkligen skjuta ner en Cessna över Östersjön eller skogarna i Uppland, bara för att den inte svarar på radio, och flyger mot centrala Stockholm?

Det gör nog ingen eftersom det i så fall skulle vara sannolikt att det bara är Kalle Klant som är ute på EK-nav och råkar köra vilse i lufthavet. Ingen lär vilja ta det på sitt ansvar. Skulle det vara så att man på riktigt tänkt använda vapen mot ev obehöriga så hade man garanterat stängt luftrummet totalt. Att börja skjuta över Stockholm med allt från ambulanshkp till RJ-100 i luftrummet är lite riskabelt.

Det är svenskt luftvärn.

Har lagt ut ett nytt blogginlägg. http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/svenskt-luftvarn-baserat-i-stockholm.html

Fick ett dussintal foton på det hela från diverse läsare, som även pratat med personal, så det är ingen diskussion. Dessutom har nu DI.se plockat upp bollen och bekräftar det hela.

Det gör nog ingen eftersom det i så fall skulle vara sannolikt att det bara är Kalle Klant som är ute på EK-nav och råkar köra vilse i lufthavet. Ingen lär vilja ta det på sitt ansvar. Skulle det vara så att man på riktigt tänkt använda vapen mot ev obehöriga så hade man garanterat stängt luftrummet totalt. Att börja skjuta över Stockholm med allt från ambulanshkp till RJ-100 i luftrummet är lite riskabelt.

Frågan är kanske hypotetisk utifrån att vi inte vet ev. beväpning på secret service, men jag tror att ansvaret kanske känns tungt hos oss men lätt hos nämnda organisation. Där är ansvarsfrågan inte "Agera och möt press, opinion, frågor och ansvar" utan snarare "Agera inte, och möt de konsekvenserna"..

GMY

• Forumsledning

bg_band2.jpg
Diskussionen handlar inte om vapen i sig eller dess prestanda utan om skyddet av President Obama på hans besök samt ev nyttjande av Försvarsmaktens resurser.
Kasunen är därför fel plats.
Det är visserligen en civil operation (=markan), men då den har militära inslag så anser jag den som lämplig för luckan.

/Henke

--------------------
REGLER

Åter igen, tills någon bevisar motsatsen, så hävdar jag att inga eldenheter finns grupperade. Det är som sagt inte ovanligt att man använder UndE23 för att förbättra en lokal lägesbild. Så att hävda att det skulle vara onödigt att gruppera en station utan eldenheter är ett felaktigt påstående.

• Like 1

Jag skulle kunna tänka mig att man utgrupperat EldE för att testa hela kedjan, inte för att de är tänkta att nyttja i operationen. UndE är en för ändamålet bra sensor som "står för sig själv" i sammanhanget.

Åter igen, tills någon bevisar motsatsen, så hävdar jag att inga eldenheter finns grupperade. Det är som sagt inte ovanligt att man använder UndE23 för att förbättra en lokal lägesbild. Så att hävda att det skulle vara onödigt att gruppera en station utan eldenheter är ett felaktigt påstående.

Ja, jag håller med. Hade de funnits så hade väl någon sett dem vid detta laget, knappast något man gömmer på en vind eller i en buske i Stockholm utan att det märks. Ser dessutom inte vad värdet skulle vara med att hålla det så hemligt heller.

Jag tror radarn räcker långt, upptäcks ett potentiellt hot så flyttar man väl på presidenten lite snabbt och snärtigt och Sverige slipper skjuta ner allehanda vilsna flygplan som ett mervärde.