Jump to content

Tips på att få grepp om magasinen? Magpul?


wolfie666

Recommended Posts

Tänkte kolla lite vad för tips ni har på att få bra grepp om magasinen?För snabba magsinsbyten mm. Magpul använder jag mig själv av på ak4 mag:en. Bättre än inget men inte optimalt. Dels för att det inte riktigt får plats i fickarna för sv2000. Och att det bygger en del så att de sitter fast och är lite knöligt vid snabba mag byten. Har funderat efter att tittat en del på taktisk skytte från staterna. Att hitta någon typ av grepp tejp istället. Det kommer troligen kräva att mag fickorna "moddas" lite så att magasinen kommer upp lite i fickorna. Alternativt skaffa andra fickor som är godkännda och mer lämpade. :sleep::sleep:

Link to comment
Share on other sites

Använder handskar vilket gör att inget behöver monteras på magasinen. Ju mer kladd man sätter på magasinen desto större risk att dom fastnar i fickor pga ökad friktion vilket stjäl tid.

Jag har ibland haft magpul/något liknande för att kunna ha ett magasin hängande på t.ex finger eller på öppen karbinhake på västen. Då de alternativen i de sammanhangen har varit smidigare än att ha magasin i fickor.

Annars så tycker jag som citatet ovan.

Link to comment
Share on other sites

Använder alltid hanskar. Men ibland är ju magpuls bra för just att man kan hänga det i öglan. Vad jag kan se som lite problematiskt ibland är att när man ska göra ett snabbt mag byte är att jag igentligen skulle vilja greppa magasinet med hela handen. Det sparar lite tid i magsinsbytet. Och med mag puls tar man den med fingertopparna.

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

På förra KFÖ:n så hade jag Magpuls på plastmagasinen. Det var lite knöligt att stänga fickan eftersom de bygger på lite i höjd. Men jag tycker inte att det är särskilt mycket värre än vanligt, då magasinsfickorna ändå inte är optimerade för plastmagasin till att börja med. Det var ju definitivt lättare att få upp ett magasin men jag är inte säker på om jag sparade tid på hela omladdningsförfarnadet. Det är som wolfie666 säger lite problematiskt att man mest bara får ett grepp med fingertopparna. Men det kan också vara en fråga om tillvänjning och träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder inte själva öglan på magpuls, jag har själva gummiringen som referens var/hur jag greppar magasinet. Jag skulle nog kunna klippa bort själva öglan.

 

Jag har tidigare haft alla magasinen orienterade med patronerna pekandes framåt, men bytte för något år sedan till tvärtom, detta för att jag upplevde att jag fipplade för mycket med magasinsbytena pga för dåligt grepp i magasinet.

 

Tar ett tag att vänja sig rätt, men alla magasinsbyten jag gör på ak går snabbare och utan fippel. Jag lägger ett extra moment på att få ett ordentligt grepp (beer can) på magasinet så jag minimerar risken för fippel eller vingliga magasin.

 

Krävs ev. lite omflyttning av magasinsfickor, men jag har blivit riktigt nöjd.

 

Har testad med Ak5, Ar15, Ak4, M1a och AK, verkar funka bra med samtliga och nyckeln är ett stabilt grepp på magasinet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eftersom 2sharp är den andra killen på två dar som nämner följande metod får jag pröva den vid nästa tillfälle tror jag :)

Det tycker jag! Jag fick flytta magasinfickorna ett hack längre bak för att det skulle bli enklare att greppa dem på det sättet, ymmv..

Link to comment
Share on other sites

Finns ett annat alternativ: rotera magpulen så att "loopen" är sträckt mellan kortändarna på magasinets botten. På så sätt skyddar ni magasinet från skador - speciellt om i kör med magasinsstöd - och magget går litet lättare ned i fickan.

Har en MAGPUL762 som skydd för botten på mitt Surefire-mag:

magpul.jpg?width=150

Edited by Yxa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ca 5 mag med magpul och resten utan. Jag har magpul magget ytterst i varje ficka så jag kan slita upp det fast det är trångt. Magbyte två är då väldigt enkelt när det skvalpar ett ensamt mag.

 

Jag sliter upp med tumme - pekfinger, och lägger magasinsbotten i handflatan sen kör upp hela härligheten i magasinsstyrningen. Snabbt, smidigt och minimalt med greppbyte.

Edited by hajjper
Link to comment
Share on other sites

Jag använder inte själva öglan på magpuls, jag har själva gummiringen som referens var/hur jag greppar magasinet. Jag skulle nog kunna klippa bort själva öglan.

 

Jag har tidigare haft alla magasinen orienterade med patronerna pekandes framåt, men bytte för något år sedan till tvärtom, detta för att jag upplevde att jag fipplade för mycket med magasinsbytena pga för dåligt grepp i magasinet.

 

Tar ett tag att vänja sig rätt, men alla magasinsbyten jag gör på ak går snabbare och utan fippel. Jag lägger ett extra moment på att få ett ordentligt grepp (beer can) på magasinet så jag minimerar risken för fippel eller vingliga magasin.

 

Krävs ev. lite omflyttning av magasinsfickor, men jag har blivit riktigt nöjd.

 

Har testad med Ak5, Ar15, Ak4, M1a och AK, verkar funka bra med samtliga och nyckeln är ett stabilt grepp på magasinet.

 

När du kör beer-can har du SV2K´s vanliga mag-fickor då?

Link to comment
Share on other sites

 

Jag använder inte själva öglan på magpuls, jag har själva gummiringen som referens var/hur jag greppar magasinet. Jag skulle nog kunna klippa bort själva öglan.

Jag har tidigare haft alla magasinen orienterade med patronerna pekandes framåt, men bytte för något år sedan till tvärtom, detta för att jag upplevde att jag fipplade för mycket med magasinsbytena pga för dåligt grepp i magasinet.

Tar ett tag att vänja sig rätt, men alla magasinsbyten jag gör på ak går snabbare och utan fippel. Jag lägger ett extra moment på att få ett ordentligt grepp (beer can) på magasinet så jag minimerar risken för fippel eller vingliga magasin.

Krävs ev. lite omflyttning av magasinsfickor, men jag har blivit riktigt nöjd.

Har testad med Ak5, Ar15, Ak4, M1a och AK, verkar funka bra med samtliga och nyckeln är ett stabilt grepp på magasinet.

 

När du kör beer-can har du SV2K´s vanliga mag-fickor då?

Till Ak5C ja, annars har jag använt lite olika. SV2K fickorna får man givetvis stångas lite extra med...
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Tips på att få grepp om magasinen? Magpul?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...