Jump to content

Hur ser arbetstiden ut för en soldat på K3

Recommended Posts

Hej jag undrar hur en vecka t.ex. ser ut på K3, är väldigt sugen på att börja jobba just där och undrar hur mycket mer övningsdygn och kvällstjänster man har under provanställningen, är det mycket jämfört med ett "vanligt" förband ? har man reglerad arbetstid under provanställningen samt under de olika utbildningarna? hur är arbetsmiljön? är befälen fyrkantiga mot en eller är de som en i gänget? beskriv gärna hur det är att jobba där.

tacksam för svar från någon med anställningserfarenhet på k3, samt folk som har koll på läget där.

Är ny på forumet så kan ha postat på fel del, förlåt.

mvh

Vill också höra detta, tar kontakt med några av mina gamla gruppkamrater och hör efter, i det fall ingen K3are finnes tillgänglig/känner för att dela med sig här på forumet så återkommer jag om/när jag hör av dem :).

GMU-erfarenhet är att befälen är professionella och kompetenta. Utifrån vad jag hört från ovannämnda är det en hel del fälttjänstgöring, och arbetstiden är reglerad. Detta är dock andrahands information så tolka därefter. Om någon vänlig själ med mer kött på benen vill ge sig till känna blir vi alla gladare!

Nu... tillbaka till det civila mörkret med tillhörande drycker och förlustelser.

• 1 month later...

Generellt så är möjligheten till fler fältdygn större på K3 (Pendlar i omgångar). Och dessa utnyttjas till fullo.

Förvänta er dock inte blackhawk repellering och dörrforcering 24/7, ni kommer sitta i vakten som alla andra i dagens försvarsmakt.

Men ni kommer få vara utomhus, det är en sak som är säker.

Vardagen är olika på olika enheter, det beror på som allt annat. Men det är en gedigen arbetsplats att sätta sina normer som soldat. Det ställs krav och förväntningar som jag anser vara bra.

Inventera och vårda matriel, fysa, repetera utbilding på matriel, ny utbildning, tråkiga dagspass i lektionssalar, intensiva övningar, konstiga övningar som inte blev som man tänkt. Allt detta är vardagen för en soldat i FM. (Det här var inte det jag trodde) Men ställ er då frågan. Varför trodde du så då?

Det är inte alltid roligt att vara soldat, men det är inte alltid roligt att plugga inför tenta, arbeta vid ett skrivbord eller sortera på ett lagerhus heller!!

K3 är i min mening fantastiskt, med stora brister och fördelar. gör det bättre genom eget engagemang...

Om ni ställer in er på 2 saker så kommer det funka. 1. Bosätta er i Karlsborg eller skövde är ett måste för hållbart liv. 2. Långsiktigt engagemang är en förutsättning för att ens kunna förstå sitt yrke som soldat, att ''hoppa på i ett år eller så'' kommer bara göra er besvikna på allt ni inte hann med, och att beskylla befälen för det är inte rättvist. Dagens FM bygger på långsiktighet (Som inte finns) men ändå....

• Like 1