Jump to content

Vad behövs i ett slagkraftigt försvar?


Recommended Posts

Jag ser inte att mer pengar är den ultimata lösningen....

Missförstå mig rätt här, jag är absolut för mer anslag till försvaret men, det är ett stort MEN, utan ett tydligt uppdrag och plan så känns det mer som att hälla pengar i badkaret och fjutta på!

Vi får för lite effekt av de pengar vi redan lägger på försvaret, det är inte en attraktiv arbetsplats och rekryteringsbehovet är astronomiskt.

Det krävs en tydlig plan och inriktning för försvaret som är rimlig att uppfylla och att resurser fördelas därefter...

Mycket kan man beskylla Borg för men inte allt, 20 år av velande och mystiska sparåtgärder och otydligt uppdrag har lämnat efter sig en försvarsorganisation som är lika obeslutsam och handikappad som en hönsgård med enbenta höns när räven kommer :P

Link to comment
Share on other sites

Svealand och Norrland behöver Lv, Svealand och Götaland behöver Art, Gotland behöver båda samt kustrobotar.

Utöver det så vore det som Aigore säger, klara styrningar och sluta med inblandning som leder till att det viktiga är att spara och inte vad effekterna blir (jag behöver mer utrymme för min nya film, system 32 tar ju så mycket plats så den får gå).

Link to comment
Share on other sites

Förutom det rent uppenbara som indirekt eld, luftvärn och sjömålsrobotar så håller jag också med Aigore.

Vi hade förmodligen haft kvar det vi behöver om det funnits en sund långsiktighet i styrningen av den myndighet som skall stå som garant för vår suveränitet som stat...

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med behöver man 240 stridsflygplan. Vad gäller flygplan så gäller tillräckligt bra långt före cutting edge, vi behöver 240. Om de sen är med förare i maskinen eller förare sittande på marken kan kvitta.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Själv anser jag att, som alla säger, Gotland behöver någon form av långräckviddigt luftvärn som kan låsa Östersjön. För behärskar vi luften vill ju ingen fi våga sig upp där eller hur? Sedan skulle några batterier med medel/korträckviddigt luftvärn vara bra för att skydda punktobjekt såsom flygplatsen eller någon av hamnarna på ön.

 

Sedan behövs en mobil kustrobotbataljon (en sån som vi hade med Robot 15 på lastbilar men som politikerna la ner).

 

Till detta skulle en mekaniserad/motoriserad bataljon med ett stridsvagnskompani behövas för att 1.skydda luftvärnet och robotbataljonen 2.Kunna vara först på plats och slå tillbaka eventuell fiende.

 

I övriga Sverige behöver vi återinföra brigadsystemet. Om man har två divisionsstaber (en vid I19 och en vid P4) med fyra till fem brigader i varje så får man mycket mer slagkraft.

Armén

t.ex:

 

Div.Stab (Boden)

Mekbrigad (Norra Norrland)

Mekbrigad (Mellersta Norrland)

Mekbrigad (Södra Norrland)

Lätt brigad (Mobil, flygs/körs dit den behövs. Fristående bataljoner såsom jägar,luftburen m.m)

 

Div.Stab (Skövde)

Mekbrigad (Götaland: Närke,Värmland,Västra götaland)

Mekbrigad (Svealand:Sthlm, Uppland, Södermanland, Östergötland)

Mekbrigad (Södra Sverige: Skåne Blekinge Småland, Halland)

Lätt brigad (Mobil. Luftburen bat, 2x amfbat en i Stockholm och en i Göteborg, jägarbat)

 

Utöver detta ett antal fristående manöverbataljoner där brigaderna förväntas ha svårt att hinna till från sina respektive mobiliseringsområden. Ungefär 75 % av brigaderna är bemannade med GSS/T.

 

Flygvapnet: Fyra flottiljer.

Luleå

Uppsala

Såtenäs (skol)

Ronneby

 

Ca 140 JAS E/F

 

HKP:

Två helikopterbataljoner för transport, medevac mm.

Attackhelikoptrar som kan understödja brigaderna.

 

Flottan:

Tre sjöstridsflottiljer: Två fregatter och fyra korvetter, alla med luftvärn och kustrobot. Stödfartyg.

Två minröjningsflottiljer.

Två patrullbåtsdivisioner. Fyra patrullbåtar med kustrobot i varje. Skall vara mindre och lättrörligare än sjöstridsflotiljerna.

 

 

Tror jag är klar där. Har säkert fel på många punkter och kom gärna med förslag och synpunkter.

Tror förresten jag glömde medeldistansluftvärn vid alla garnisoner, flottiljer och viktiga hamnar. Sedan speciellt utplacerat långdistansluftvärn vid viktiga punkter. Brigaderna/bataljonerna skall få bättre närluftvärn med något liknande tungushka (rysk luftvärnskanonvagn).

 

Ber om ursäkt för stavfel och/eller om det är slarvigt skrivet.

 

/karbinhake

Link to comment
Share on other sites

De här siffrorna som nämns...jag undrar lite försynt vad de baseras på?

Vilken är analysen som ligger bakom siffran 240 Gripen? 2 fregatter? Är det ett totalt individantal, eller individer i linjetjänst?

Edited by Nestor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alltså detta är totalt antal av allt vid mobilisering (vet inte om det kallas så fortfarande).

 

/karbinhake

Och vilken analys ligger till grund för dessa antal?

 

 

Till att börja med behöver man 240 stridsflygplan. Vad gäller flygplan så gäller tillräckligt bra långt före cutting edge, vi behöver 240. Om de sen är med förare i maskinen eller förare sittande på marken kan kvitta.

Också här känner jag att det saknas en mer detaljerad redogörelse till varför just siffran 240 är lämplig. Varför inte 230, 247 eller 260?
Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi kan lista "önskeförsvar" med fantasisiffror hur mycket vi vill men då blir tråden snabbt rätt ointressant...

Vad sägs om lite tankearbete och verklighetsförankring i det vi skriver så kan det bli en rätt skojig diskussion....hur bygger vi upp förmågor vi saknar eller är dålig på? Hur tas anhöriga omhand? Ska det finnas militärsjukhus?... en lite mer holistisk syn på vad det innebär att ha en yrkesarmé.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Antalet är utifån min bedöming om nödvändig avhållande effekt på fienden i vårt närområde. Luftkrig kommer allt mer igen svänga tillbaka till antalet flygplan när allt fler av flygplanen blir förarlösa. Att resonera om varför jag tycker just 240 är lagom skulle ta några veckor. Tio divisioner, 20 basbataljoner är vad jag anser vi behöver. En division = 24 flygplan, och ett krav på 16 vid varje tillfälle flygdugliga. Varje division kommer haverera plan, service etc, 24 blir lagom för att ha minst 16 stridsklara vid varje givet tillfälle.

 

Åh, och yrkesförsvaret måste avvecklas till förmån för ett värnpliktsförsvar om det skall gå att få riktigt försvarseffekt för ett glest befoklat land som Sverige. Realistiskt, nej. Fakta, ja.

 

Framtidens krig kommer bygga på stora numerärer av billiga mer eller mindre autonoma maskiner. Till lands, i luften och i vatten. Förband såsom idag kommer finnas och vara avsedd för skydd av de rörliga enheter som i sin tur kontrollerar och strider med de semi-autonoma maskinerna. Strv 122/strf 90 kommer finnas men få förband då de är så dyra. Och deras huvuduppgift blir att se till att rörliga förbandsenheter som kontrollerar en semi-autonom brigad av maskiner kan verka. Underhåll och förmåga att säkerställa underhåll kommer avgöra det mesta, som alltid.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se den maskin som frågar tanten i kyrkan om vart alla ungdomar tagit vägen, eller maskinen som är tillräckligt gullig för att jag ska våga mig fram och gnälla av mig.

Skulle också vilja se den maskin som skriver under rekvisitioner, betalar ut skadeståndspengar och som håller ordning i stan då de få krigare av kött och blod släppts lösa.

Jag tror absolut det kommer komma mer autonoma krigsmaskiner, men kängindustrin lär knappast gå under och både öga 1.0 och öra 1.0 lär vara state of the art inom underättelse, coin och hearts and minds operationer ett bra tag till.

 

 

 

tror jag

Edited by dxl
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kommer behövas massor av människor. Maskinerna skall tankas, servas och styras. De är endast semi autonoma oftast. Man kan ge dem order, men man kan också styra dom i nära realtid. Medans du gett tre av dina fem maskiner order om att göra en längre förflyttning, och där händer det inte mycket, styr du de andra två. Och du kommer vara i fält för du måste styra dom från ett rörligt fältförband. Detta fältförband som kontrollerar en brigad av semi-autonoma maskiner kommer i sin tur att skyddas av helt vanliga kompanier med människor, kompanier som ser ut ungefär som idag och med utrustning ungefär som idag. Detta eftersom man måste skydda sin maskin-brigad med vassa förband. För givetvis kommer ett människo-förband vara helt överlägsen ett maskin-föband. Människo förband är dyra, en Strv 122 kostar mycket. Semi-autonoma maskiner är billiga, de kostar som en kinesisk moped och därför är maskin-brigader materielt billiga. Men maskin-brigader kräver mycket personal. Den kommer bestå av tusentals maskiner och personal behövs för att styra och serva dom, men denna personal kommer troligen vara värnpliktig. Och kom ihåg, en maskin-brigad är rörlig och personalen är i fält. Man rör sig och gömmer sig i terrängen alltså, även om det inte är tanken att personalen i en maskin-brigad i sig skall ha personlig strids-kontakt, det är inte avsikten med förbandet.

 

En framtida krigsmakt gjord för att dominera och kunna anfalla en fiende på icke eget territorium kommer se ut enligt detta är min förutsägelse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jag skulle säga fem "tunga" brigader och ett antal lätta fristående bataljoner.

 

 

Brigaderna skulle baseras lite utanför de strategiskt viktiga områdena, baserat på en kärna av yrkessoldater och sen visstidssoldater boende i närområdet. givetvis måste sammansättningen avpassas till var de skall tjänstgöra. men de skall kunna operera oberoende av varandra.

 

lätta bataljoner är mera luftburna eller Amfibie och skall kunna sättas in som QFR över hela landet eller åtminstånde över större område. samt Hv som lätta bataljoner men mer tonvikt på lokalförsvar.

 

Marinen bör ha medela landets politiska ståndpunkt i närområdet och med hjälp av ubåtar utföra framskjuten spaning och medela vår politik långt in i motståndarens baser.

 

Flyget skall ha kapacitet att understödja marinen och arméns operationer med förmågan.

 

Ett antal aktiva underrättelse och säkerhetstjänster.

 

vpl tror jag inte på, De du inte har innom senast 72 timmar kan du glömma, de finns inte.

Link to comment
Share on other sites

@Speculatores

Hur menar du att tidvis tjänstgörande soldater skiljer sig från värnpliktiga krigsförband (med en riktig mob-org) vad det gäller inställelsetid?

tja hur skiljer sig 17 timmar med tåg, glöm flyg och inga eller få repövningar från säg bostad max 4 timmar med bil och planerade övningar i fasta förband. förband som tom kan ha delar eller hela utrustningen utprovad i förråd. (förbanden bör övas årligen)

 

gissa vilka som snabbast kan bli fungerande soldater.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta men vad exakt menar ni med maskin-brigader? :huh:

 

/karbinhake

Jo du vet, det senaste i militär världen är att ingen sitter i flygmaskiner, spaningsenheter och liknande. Det kommer fortsätta. Om du googlar lite och kollar youtube filmer om UAV så kommer du förstå vad jag skrev tidigare bättre.

Link to comment
Share on other sites

 

Ursäkta men vad exakt menar ni med maskin-brigader? :huh:

 

/karbinhake

Jo du vet, det senaste i militär världen är att ingen sitter i flygmaskiner, spaningsenheter och liknande. Det kommer fortsätta. Om du googlar lite och kollar youtube filmer om UAV så kommer du förstå vad jag skrev tidigare bättre.

 

Jaså UAV:er och dylikt. Men sätter man ihop en brigad av såna då eller? Och kanske några mindre bandgående spaningsrobotar? Eller exakt vad menar du? Detta kompleterar väl de vanliga soldaternas materiel och ersätter väl inte dem? En brigad med robotar låter för mig orimligt men det kanske är jag som tänker fel. :eeh:

 

/karbinhake

Edited by karbinhake
Link to comment
Share on other sites

 

@Speculatores

Hur menar du att tidvis tjänstgörande soldater skiljer sig från värnpliktiga krigsförband (med en riktig mob-org) vad det gäller inställelsetid?

tja hur skiljer sig 17 timmar med tåg, glöm flyg och inga eller få repövningar från säg bostad max 4 timmar med bil och planerade övningar i fasta förband. förband som tom kan ha delar eller hela utrustningen utprovad i förråd. (förbanden bör övas årligen)

 

gissa vilka som snabbast kan bli fungerande soldater.

 

 

Den riktiga värnpliktsorganisationen övade i fasta förband, dvs de krigsförband man blev placerad i efter GU. En riktig värnpliktsorganisation repövar också. GSS/T är ju tanken att de ska nå upp till samma nivå som de tidigare värnpliktiga.

 

Hur ska man fylla en brigad med visstids-soldater ute i en liten håla med lokalbefolkningen? Med tanke på hur få som gör GMU och befattningsutbildning så blir det nog svårt att få ihop förband över huvud taget.

Bättre då att alla gör värnplikt, då kan man på riktigt prata om att sätta ihop förband med lokalbefolkning, eftersom alla har gjort värnplikt.

 

Dessutom är 17 timmar bra mycket lägre än de 72 timmar du nämner som en gräns i ditt tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

 

 

@Speculatores

Hur menar du att tidvis tjänstgörande soldater skiljer sig från värnpliktiga krigsförband (med en riktig mob-org) vad det gäller inställelsetid?

tja hur skiljer sig 17 timmar med tåg, glöm flyg och inga eller få repövningar från säg bostad max 4 timmar med bil och planerade övningar i fasta förband. förband som tom kan ha delar eller hela utrustningen utprovad i förråd. (förbanden bör övas årligen)

 

gissa vilka som snabbast kan bli fungerande soldater.

 

 

Den riktiga värnpliktsorganisationen övade i fasta förband, dvs de krigsförband man blev placerad i efter GU. En riktig värnpliktsorganisation repövar också. GSS/T är ju tanken att de ska nå upp till samma nivå som de tidigare värnpliktiga.

 

Hur ska man fylla en brigad med visstids-soldater ute i en liten håla med lokalbefolkningen? Med tanke på hur få som gör GMU och befattningsutbildning så blir det nog svårt att få ihop förband över huvud taget.

Bättre då att alla gör värnplikt, då kan man på riktigt prata om att sätta ihop förband med lokalbefolkning, eftersom alla har gjort värnplikt.

 

Dessutom är 17 timmar bra mycket lägre än de 72 timmar du nämner som en gräns i ditt tidigare inlägg.

 

efter 17 timmar är jag där, men sen gäller ju utrustning och att större delen inte sett ett automatkarbin annat än på bild på åratal. 17 timmar är dessutom i fredstid, när allt funkar optimalt. Den hela havet stormar som en mobilisering av en vpl armé skulle kräva lär vara enkel att sabotera. personligen tror jag de var längesen jag skulle ha kunnat tjänstgöra i den befattningen jag utbildades i under vpl.

 

de finns helt enkelt en balans mellan antal och kvaliten man har råd med. hade jag trott på att storlek och utbildning av alla hade jag föreslagit 5 divisioner eller armékårer. sen att kvaliten på utrustningen hade varit sämre och att repövningarna hade varit långt emellan är ju en sak att ta med i beräkningen. Alltså tror jag att de är den storleken som ger optimal fördelning mellan antal och kvallite. att utbilda alla och skicka dem land och rike runt är bara slöseri med resurser specielt om jag inte behöver ens hela årskullen. de som bor i västra Götaland skall naturligtvis tjänstgöra i Göta brigad, inte i Norra brigaden.

Link to comment
Share on other sites

Du har fel speculatores. Varför skulle det vara enklare att störa en enormt stor mobilsering med mer än en miljon man som görs överallt ifrån och till tio tusentals olika platser. Än att störa en mobilisering som görs med några få tusen som fienden vet exakt var dom bor och som skall inställa sig till några tiotal olika platser? Det säger sig självt att det är enklare att störa den senare.

 

Sen finns det ytterligare ett ENORMT problem som alla döljer alternativt inte vill prata om. När alla män var värnpliktiga så skulle alla män inställa sig, det gav en kultur och ett tankesätt som enligt undersökningarna gjorde att alla också hade lufsat iväg mot sin mobiliseringsplats. Nu visar undersökningar jag gjort, försvarets egna redovisas inte. Att anställda soldater först avser att maka in familjen i sin bil och köra dom till en säker plats, övernatta med familjen på denna säkra plats och sedan på morgonen, efter frukost, kan man tänka troligen, ja troligen, ge sig av till sin mobiliserings plats!!!!! Jag har suttit och pratat förtroligt med nästan 20 stycken. Givetvis görs fortfarande dessa undersökningar även proffsigt regelbundet, men numera finns det inte ett spår av dom att ta del av. Jag har mina misstankar om varför de inte redovisas minst sagt. Och om resultatet är som jag tror i dessa undersökningar så håller jag med om att de bör hemligstämplas så fienden inte helt säkert vet att han inte behöver oroa sig för något svenskt försvar alls.

 

Lägg till detta att nuvarande försvar INTE klarar vakanser på samma sätt som värnpliktförsvaret gjorde. I värnpliktförsvaret så räknande man med att alla inte skulle nå sina mob platser och hade därför dubbletter på många befattningar. Det har vi inte råd med idag och således har dagens förband humana singel point of failures i en verklighet där vi dessutom vet att i bästa fall avser hälften att inställa sig. Need I say more?

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Du har fel speculatores. Varför skulle det vara enklare att störa en enormt stor mobilsering med mer än en miljon man som görs överallt ifrån och till tio tusentals olika platser. Än att störa en mobilisering som görs med några få tusen som fienden vet exakt var dom bor och som skall inställa sig till några tiotal olika platser? Det säger sig självt att det är enklare att störa den senare.

 

Sen finns det ytterligare ett ENORMT problem som alla döljer alternativt inte vill prata om. När alla män var värnpliktiga så skulle alla män inställa sig, det gav en kultur och ett tankesätt som enligt undersökningarna gjorde att alla också hade lufsat iväg mot sin mobiliseringsplats. Nu visar undersökningar jag gjort, försvarets egna redovisas inte. Att anställda soldater först avser att maka in familjen i sin bil och köra dom till en säker plats, övernatta med familjen på denna säkra plats och sedan på morgonen, efter frukost, kan man tänka troligen, ja troligen, ge sig av till sin mobiliserings plats!!!!! Jag har suttit och pratat förtroligt med nästan 20 stycken. Givetvis görs fortfarande dessa undersökningar även proffsigt regelbundet, men numera finns det inte ett spår av dom att ta del av. Jag har mina misstankar om varför de inte redovisas minst sagt. Och om resultatet är som jag tror i dessa undersökningar så håller jag med om att de bör hemligstämplas så fienden inte helt säkert vet att han inte behöver oroa sig för något svenskt försvar alls.

 

Lägg till detta att nuvarande försvar INTE klarar vakanser på samma sätt som värnpliktförsvaret gjorde. I värnpliktförsvaret så räknande man med att alla inte skulle nå sina mob platser och hade därför dubbletter på många befattningar. Det har vi inte råd med idag och således har dagens förband humana singel point of failures i en verklighet där vi dessutom vet att i bästa fall avser hälften att inställa sig. Need I say more?

funderat på vad som händer om ett antal järnvägsknutar slås ut, ju närmare, ju fler allternativa färdsätt. tron att de sen skulle finnas tid att fixa till de kunskapsluckor och få horden med individer till ett fungerande förband igen är nästan komisk.

 

vad får dig att tro att ALLA verkligen skulle överge familjer, vänner och hembygd för att resa tvärs över landet mot okänt ödé. vet själv att gruppchefens röst är svårare att stå emot än en främling, specielt om de är sent på natten eller tidigt på morgonen. under vpl slutet på vpl tiden var de flera som inte var särskilt pigga på ens repövningar. vidare kan de frågasättas vilken nivå på

utrustning som de kommer ha och hur ofta de kommer repövas.

 

personligen tror jag undersökningarna under vpl tiden putsades till oigenkänlighet innan de publicerades. yrkes försvaret är dessutom i uppbyggnadsskedet. sen tror jag en av plutonerna i mitt hv kompai eller valfritt lokalt kompani med dagens utbildning skulle äta mitt vpl kompani den form de var fem år efter muck till frukost och sen fråga efter backning. Hv plutonen hade ju haft ett dygns försprång. ett väll övat yrkesförband skulle förmodlingen behöva färre för att hindra en vpl skara att bli ett kompani.

Glöm inte heller att Norge och Danmark var hade vpl försvar under wwII. deras insatts var inte direkt imponerande.

Link to comment
Share on other sites

 

Glöm inte heller att Norge och Danmark var hade vpl försvar under wwII. deras insatts var inte direkt imponerande.

 

 

Även tyskarna var värnpliktiga, likaså Röda armén. Så vad ska vi dra för slutsatser av det?

 

Tyskarna anses ju av många vara den mest kvalitativa krigsmakten under WWII, alltifrån vad gäller materiel till taktik och genomförande.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Glöm inte heller att Norge och Danmark var hade vpl försvar under wwII. deras insatts var inte direkt imponerande.

 

 

Även tyskarna var värnpliktiga, likaså Röda armén. Så vad ska vi dra för slutsatser av det?

 

Tyskarna anses ju av många vara den mest kvalitativa krigsmakten under WWII, alltifrån vad gäller materiel till taktik och genomförande.

 

har landet förberedelse tid kan de funka. men för kuppförsvar, specielt om regeringen är sena i besluten ....

 

De enda röda armén bevisa bör ju ha varit att, skickar man fram tillräkligt med folk och har en tillräkligt nonchalant inställning till egna medborgare, då kan man också segra.

Edited by speculatores
Link to comment
Share on other sites

funderat på vad som händer om ett antal järnvägsknutar slås ut, ju närmare, ju fler allternativa färdsätt. tron att de sen skulle finnas tid att fixa till de kunskapsluckor och få horden med individer till ett fungerande förband igen är nästan komisk.

 

vad får dig att tro att ALLA verkligen skulle överge familjer, vänner och hembygd för att resa tvärs över landet mot okänt ödé. vet själv att gruppchefens röst är svårare att stå emot än en främling, specielt om de är sent på natten eller tidigt på morgonen. under vpl slutet på vpl tiden var de flera som inte var särskilt pigga på ens repövningar. vidare kan de frågasättas vilken nivå på

utrustning som de kommer ha och hur ofta de kommer repövas.

 

personligen tror jag undersökningarna under vpl tiden putsades till oigenkänlighet innan de publicerades. yrkes försvaret är dessutom i uppbyggnadsskedet. sen tror jag en av plutonerna i mitt hv kompai eller valfritt lokalt kompani med dagens utbildning skulle äta mitt vpl kompani den form de var fem år efter muck till frukost och sen fråga efter backning. Hv plutonen hade ju haft ett dygns försprång. ett väll övat yrkesförband skulle förmodlingen behöva färre för att hindra en vpl skara att bli ett kompani.

Glöm inte heller att Norge och Danmark var hade vpl försvar under wwII. deras insatts var inte direkt imponerande.

 

Ja, jag har funderat på vad som händer när ett antal järnvägsknutar slås ut, har du? För om du skall jämföra så förklara för mig varför det skulle vara lättare att åka tåg för yrkessoldater än för värnpliktsoldater om järnvägsknutar är utslagna. Det är givetvis lika för båda om det nu är så fienden och det oavsett om man är på väg till mob eller det är förbandsförflyttning. Problematiken blir lika i båda fallen. Ditt argument är meningslöst.

 

Det finns någonting hos människor som gör att vi är väldigt uppoffrande när det är allmänt accepterat och unisont som åsikt i vår omgivning. Så ja, det är ur ett vetenskapligt psykologiskt perspektiv mycket mer förklarligt och sannolikt att man inställer sig när det är så det är bestämt för alla. Du behöver inte läsa mycket psykologi om du vill kontrollera mitt påstående att det helt enkelt är så människor fungerar. Det är klart mer sannolikt att man inställer sig om det gäller alla och det är allmänt accepterat att det är så det skall fungera. När det handlar om ett jobb du är ganska ensam om så måste du ha en viss profil på personernas psyke om du skall kunna vänta dig samma inställelsegrad som du får på medlet när det gäller alla. Det kommer således absolut inte av sig självt när du byter till yrkesoldat utan det måste beaktas i det psykologiska urvalet. Lämpligt är att man poängterar att man tar jobbet för att skydda hemmet och vara dina grannars räddande väktare och liknande, tycker du rekryterings-reklamen verkar utformad för att dra till sig den profilen? Det tycker inte jag.

 

Sen litar du inte på undersökningarna som gjordes om inställelsevillighet under värnplikt. Du tror de var fabricerade, men att vi numera inte fabricerar lika mycket. Okej, du är nog rätt ensam om att tycka att det finns mer att lita på numera än förr i det som sägs. Jag antar att du också ställer upp på politkernas variant att minska antalet stridsvagnar till hälften och göra nödvändiga oljebyten på kvarvarande hälft som en miljardsatsning på starkare försvar? Det saknas inte direkt exempel såsom just det. Men om du känner att det är mer ärligt och mer äkta det som sägs om vårt försvar idag och tror det var mer lögner och mer fabrikation förut så kan jag inte direkt få dig tycka annorlunda.

 

Sen börjar du prata om hemvärns plutoner. Jag har inte talat om hemvärnsplutoner. Om något, så är just hemvärnet det enda i vårt försvar jag tror skulle fungera om kriget kom till vårt hemland. Så huruvida hemvärnsplutoner äter upp andra plutoner eller inte i strid kan jag inte direkt kommentera, jag vet inget om det. Jag kan dock berätta att i min mening har rambo-fieringen där många tror att sådant som vem som äter vem i en stridssituation har någon större betydelse för utgången av krig varit olycklig. Krig fungerar helt enkelt inte så, det handlar inte om det, och avgörs inte på sådana saker.

 

Avslutningsvis angående norska värnpliktiga i andra världskriget. De flesta är mycket förvånade över hur bra dessa norska förband stred. Tyskar och Engelsmän vittnar om det. Den norska värnplikten gällde alla män och den var på 14 dagar och utan repövningar. Trots det så finns mycket lite att anmärka på deras soldatmateriel faktiskt. Det var långt över förväntan. För den historieintresserade rekomenderar jag varmt boken den nionde april av Tamelander. Det hör faktiskt till saken, att Tyskland anföll Norge före deras anfall mot Frankrike. Och när Paris fallit var det fortfarande strider i Norge. Även om utgången av kriget i Norge ärligt talat stod klar rätt tidigt. De engelska förband dock som stred i Norge var en stor besvikelse. De tappade alltid initativet mycket snabbt på grund av ett doktrinfel i hela engelska krigsmaktens utbildning. Den största katastrofen i Norge var att de väntade med att utlysa allmän mobilisering flera dagar, Sverige gick alltså till allmän mobilisering före Norge trots att det var i Norge som tyskarna landsteg.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

 

funderat på vad som händer om ett antal järnvägsknutar slås ut, ju närmare, ju fler allternativa färdsätt. tron att de sen skulle finnas tid att fixa till de kunskapsluckor och få horden med individer till ett fungerande förband igen är nästan komisk.

 

vad får dig att tro att ALLA verkligen skulle överge familjer, vänner och hembygd för att resa tvärs över landet mot okänt ödé. vet själv att gruppchefens röst är svårare att stå emot än en främling, specielt om de är sent på natten eller tidigt på morgonen. under vpl slutet på vpl tiden var de flera som inte var särskilt pigga på ens repövningar. vidare kan de frågasättas vilken nivå på

utrustning som de kommer ha och hur ofta de kommer repövas.

 

personligen tror jag undersökningarna under vpl tiden putsades till oigenkänlighet innan de publicerades. yrkes försvaret är dessutom i uppbyggnadsskedet. sen tror jag en av plutonerna i mitt hv kompai eller valfritt lokalt kompani med dagens utbildning skulle äta mitt vpl kompani den form de var fem år efter muck till frukost och sen fråga efter backning. Hv plutonen hade ju haft ett dygns försprång. ett väll övat yrkesförband skulle förmodlingen behöva färre för att hindra en vpl skara att bli ett kompani.

Glöm inte heller att Norge och Danmark var hade vpl försvar under wwII. deras insatts var inte direkt imponerande.

 

Ja, jag har funderat på vad som händer när ett antal järnvägsknutar slås ut, har du? För om du skall jämföra så förklara för mig varför det skulle vara lättare att åka tåg för yrkessoldater än för värnpliktsoldater om järnvägsknutar är utslagna. Det är givetvis lika för båda om det nu är så fienden och det oavsett om man är på väg till mob eller det är förbandsförflyttning. Problematiken blir lika i båda fallen. Ditt argument är meningslöst.

 

Det finns någonting hos människor som gör att vi är väldigt uppoffrande när det är allmänt accepterat och unisont som åsikt i vår omgivning. Så ja, det är ur ett vetenskapligt psykologiskt perspektiv mycket mer förklarligt och sannolikt att man inställer sig när det är så det är bestämt för alla. Du behöver inte läsa mycket psykologi om du vill kontrollera mitt påstående att det helt enkelt är så människor fungerar. Det är klart mer sannolikt att man inställer sig om det gäller alla och det är allmänt accepterat att det är så det skall fungera. När det handlar om ett jobb du är ganska ensam om så måste du ha en viss profil på personernas psyke om du skall kunna vänta dig samma inställelsegrad som du får på medlet när det gäller alla. Det kommer således absolut inte av sig självt när du byter till yrkesoldat utan det måste beaktas i det psykologiska urvalet. Lämpligt är att man poängterar att man tar jobbet för att skydda hemmet och vara dina grannars räddande väktare och liknande, tycker du rekryterings-reklamen verkar utformad för att dra till sig den profilen? Det tycker inte jag.

 

Sen litar du inte på undersökningarna som gjordes om inställelsevillighet under värnplikt. Du tror de var fabricerade, men att vi numera inte fabricerar lika mycket. Okej, du är nog rätt ensam om att tycka att det finns mer att lita på numera än förr i det som sägs. Jag antar att du också ställer upp på politkernas variant att minska antalet stridsvagnar till hälften och göra nödvändiga oljebyten på kvarvarande hälft som en miljardsatsning på starkare försvar? Det saknas inte direkt exempel såsom just det. Men om du känner att det är mer ärligt och mer äkta det som sägs om vårt försvar idag och tror det var mer lögner och mer fabrikation förut så kan jag inte direkt få dig tycka annorlunda.

 

Sen börjar du prata om hemvärns plutoner. Jag har inte talat om hemvärnsplutoner. Om något, så är just hemvärnet det enda i vårt försvar jag tror skulle fungera om kriget kom till vårt hemland. Så huruvida hemvärnsplutoner äter upp andra plutoner eller inte i strid kan jag inte direkt kommentera, jag vet inget om det. Jag kan dock berätta att i min mening har rambo-fieringen där många tror att sådant som vem som äter vem i en stridssituation har någon större betydelse för utgången av krig varit olycklig. Krig fungerar helt enkelt inte så, det handlar inte om det, och avgörs inte på sådana saker.

 

Avslutningsvis angående norska värnpliktiga i andra världskriget. De flesta är mycket förvånade över hur bra dessa norska förband stred. Tyskar och Engelsmän vittnar om det. Den norska värnplikten gällde alla män och den var på 14 dagar och utan repövningar. Trots det så finns mycket lite att anmärka på deras soldatmateriel faktiskt. Det var långt över förväntan. För den historieintresserade rekomenderar jag varmt boken den nionde april av Tamelander. Det hör faktiskt till saken, att Tyskland anföll Norge före deras anfall mot Frankrike. Och när Paris fallit var det fortfarande strider i Norge. Även om utgången av kriget i Norge ärligt talat stod klar rätt tidigt. De engelska förband dock som stred i Norge var en stor besvikelse. De tappade alltid initativet mycket snabbt på grund av ett doktrinfel i hela engelska krigsmaktens utbildning. Den största katastrofen i Norge var att de väntade med att utlysa allmän mobilisering flera dagar, Sverige gick alltså till allmän mobilisering före Norge trots att det var i Norge som tyskarna landsteg.

 

vad skilnaden är mellan att åka som utrustad soldat med eget förband eller obeväpnad civilist på väg till mobförråd ?

 

när de gäller psykologi, mänskor är olika. vissa är inte soldatmatrial och kommer aldrig bli heller. läser du igenom mitt förslag en gång till, tyder 5 tunga brigader på att jag önskar minska armén ? en annan sak när de gäller psykologi, hur tror du de påverkar någon att vara långt hemifrån, orolig för nära och kära. med liten eller ingen möjlighet att komunicera med dem. vad som inte sas under vpl tiden var ju att nästan allt gick ut på fördröjningsstrid, inte motanfall. sen är FMs rekrytering felaktigt inriktad och något som borde fixas först.

 

funderat på varför HV funkar, för enligt dig kan de ju inte vara närhet, kamratskap, förbandskänsla och att de drilllas årligen, något vpl förbanden inte fixar. äta till frukost och be om backning, betyder besegra lätt. ingen fiende kommer vänta på att förbanden skall, utrustas, övas och allmänt komma i ordning. hade de fått göra de, hade de varit mera jämt. anfaller hv plutonen där emot när kompaniet funderar på vilken storlek de har på uniformspersedlarna eller spränger förrådet redan innan vpl kompaniet kommit halvvägs genom landet för att sen lägga sig och fika. då är det inte ens svårt.

 

problemet med norge 9:e april 1940, var att de inte delas ut stilpoäng, hur tappert de än kämpa och hur mycket naturen än var till deras fördel så förlora de, många innan de ens fick mobordern. är din idé att vi skall kämpa tappert och dö, bör du nog fundera på om du förstått ämnet. Jag vill att vi skall Segra om någon angriper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...