Pärmtroll Posted March 28, 2021 Report Share Posted March 28, 2021 On 2/20/2021 at 10:43 AM, FurirJönsson said: Kanske off topic men har FMV startat en ny upphandling på nytt skollflygplan? Enligt hemsidan så är det 6 dagar kvar. Det gäller ett COTS flygplan. Ja upphandlingen av BTA är omstartad. FMV siktar på att teckna avtal med leverantör innan sommaren och systemet skall vara i full drift 2024-25. Benämning på det nya flygplanssystemet blir SK-40 och namnet (Gripen, Viggen motsv.) kommer tas fram genom någon form av namntävling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted March 29, 2021 Report Share Posted March 29, 2021 Den nya upphandlingen är nu klar. Vi får se vad det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted March 29, 2021 Report Share Posted March 29, 2021 Jag vill att det blir saab T-17, bara för att jag gillar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted March 29, 2021 Report Share Posted March 29, 2021 7 hours ago, FurirJönsson said: Den nya upphandlingen är nu klar. Vi får se vad det blir. Nej den är inte på långa vägar klar, däremot har anbudstiden löpt ut. Klart är det när avtalet är påskrivet och vunnit laga kraft (d.v.s. inte överklagats av någon besviken konkurrent). 3 hours ago, FurirJönsson said: Jag vill att det blir saab T-17, bara för att jag gillar den. Antar att du menar Boing-SAAB T-7A Redhawk? För och om det är något vi kan vara säkra på så är det att det INTE blir det flygplanet, då det inte är den typen av skolflygplan än vad man nu upphandlar (BTA - Basic Training Aircraft). Framåt 2030 är dock avsikten att upphandla ett skolflygplan av den typen som T-7A är (ATA - Advanced Training Aircraft) för att ersätta JAS-39C/D i den rollen. Från FM BU22: "Det är angeläget att säkerställa pilotutbildning i samband med att SK60 på några års sikt avvecklas. Detta möjliggörs genom anskaffning av ett nytt propeller- /turbopropflygplan, en s.k. Basic Trainer Aircraft + (BTA+), för den grundläggande flygutbildningen. Vidare nyttjas JAS 39 C/D i skolflygsystemet som Advanced Trainer Aircraft (ATA)." "Anskaffning av Advanced Trainer Aircraft (ATA) påbörjas 2030 som ersättare för ATA JAS 39. Införandeplanen av ny ATA synkroniseras med den successiva avvecklingen av JAS 39 C/D." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted April 3, 2021 Report Share Posted April 3, 2021 Alls inte! Jag pratar om MFI - 17 som SAAB köpte? från MFI och döpte till SAAB supporter eller nåt . Används i Danmark och några länder som T 17. Den är mycket gammal jag vet men jag gillar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted April 6, 2021 Report Share Posted April 6, 2021 (edited) On 4/3/2021 at 3:28 PM, FurirJönsson said: Alls inte! Jag pratar om MFI - 17 som SAAB köpte? från MFI och döpte till SAAB supporter eller nåt . Används i Danmark och några länder som T 17. Den är mycket gammal jag vet men jag gillar den. Aha, ja då den maskinen är i det närmaste antik så antog jag att du inte kunde syfta på den. Men OK. Den är dock inte heller ett alternativ som SK 40 då den inte uppfyller kraven (Sorry!). Det Flygvapnet verkar vara ute efter är en turboproppkärra i stil med Tucano, PC-9 eller kanske G 120TP... Edit: lade till länkar som föll bort av någon anledning... Edited April 6, 2021 by Pärmtroll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted April 6, 2021 Report Share Posted April 6, 2021 Grub? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted April 7, 2021 Report Share Posted April 7, 2021 22 hours ago, Pärmtroll said: Aha, ja då den maskinen är i det närmaste antik så antog jag att du inte kunde syfta på den. Men OK. Den är dock inte heller ett alternativ som SK 40 då den inte uppfyller kraven (Sorry!). Det Flygvapnet verkar vara ute efter är en turboproppkärra i stil med Tucano, PC-9 eller kanske G 120TP... Edit: lade till länkar som föll bort av någon anledning... Har FMV ändrat kraven i upphandlingen radikalt sedan förra försöket? Isåfall lär inte flygplan som PC-9 eller motsv vara aktuella då de har "för höga" prestanda jämfört med vad som är efterfrågat och dessutom är cockpit i tandemutförande, side-by-side är vad som efterfrågas(efterfrågades..). Men jag har inte läst kraven i den senaste upphandlingen, något lär ju ha ändrats med tanke på omtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 7, 2021 Report Share Posted April 7, 2021 8 minutes ago, Meteor said: Har FMV ändrat kraven i upphandlingen radikalt sedan förra försöket? Isåfall lär inte flygplan som PC-9 eller motsv vara aktuella då de har "för höga" prestanda jämfört med vad som är efterfrågat och dessutom är cockpit i tandemutförande, side-by-side är vad som efterfrågas(efterfrågades..). Men jag har inte läst kraven i den senaste upphandlingen, något lär ju ha ändrats med tanke på omtaget. Flygplan med side by side utförande, kan användas för fler uppgifter än skolflygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted April 7, 2021 Report Share Posted April 7, 2021 3 hours ago, Meteor said: Har FMV ändrat kraven i upphandlingen radikalt sedan förra försöket? Isåfall lär inte flygplan som PC-9 eller motsv vara aktuella då de har "för höga" prestanda jämfört med vad som är efterfrågat och dessutom är cockpit i tandemutförande, side-by-side är vad som efterfrågas(efterfrågades..). Men jag har inte läst kraven i den senaste upphandlingen, något lär ju ha ändrats med tanke på omtaget. Jag har inte heller satt mig in i kraven närmare. Det jag vet är att det ska vara av typen BTA+, klara manövrar på minst +6G/-3G, kunna göra minst 200KTAS vid havsnivå och vara turbopropdrivet. Med tanke på att det inte tycks finnas särskilt många skolmaskiner i denna klassen med side-by-side layout, och ingen leverantör uppfyllde alla skallkraven i första omgången, så är det ju inte omöjligt att man ändrat sig i den frågan. Men vilka krav det var som inte uppfylldes har jag ingen aning om, och det kan ju lika väl varit kraven på simulatorer eller annan kringutrustning som var problemet. De exempel på flygmaskiner jag nämnde i mitt förra inlägg var bara ett par slumpvisa exempel på BTA maskiner jag tog från Wikipedias sida om skolflygplan. Fast just Grob G 120TP verkar ju bocka av många av kraven. Vi får se vad det blir. Besked ska enligt tidsplanen komma inom kort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted May 5, 2021 Report Share Posted May 5, 2021 Då tycks det vara officiellt. Tyska Grob Aircraft får leverera nya SK-40 i form av Grob 120TP. "FMV, som köper in materiel till det svenska försvaret, har precis köpt in sju nya skolflygplan för 2 miljarder kronor från tyska Grob Aircraft. I priset ingår även nya simulatorer, annan utrustning, drift av planen under tre år och rätt att köpa fler plan." SVD.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted May 5, 2021 Report Share Posted May 5, 2021 41 minutes ago, Pärmtroll said: Då tycks det vara officiellt. Tyska Grob Aircraft får leverera nya SK-40 i form av Grob 120TP. "FMV, som köper in materiel till det svenska försvaret, har precis köpt in sju nya skolflygplan för 2 miljarder kronor från tyska Grob Aircraft. I priset ingår även nya simulatorer, annan utrustning, drift av planen under tre år och rätt att köpa fler plan." SVD.se Får sedan hoppas att de sedan satsar med ett antal T-7A. Så kan man även använda F404/RM12 som finns till JAS 39 C och underhålls av Volvo. Flygplanen kunde även användas för lättare kontroll uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted May 5, 2021 Report Share Posted May 5, 2021 Ja ,SAAB ska ju ha sitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted May 5, 2021 Report Share Posted May 5, 2021 1 hour ago, Pärmtroll said: Då tycks det vara officiellt. Tyska Grob Aircraft får leverera nya SK-40 i form av Grob 120TP. "FMV, som köper in materiel till det svenska försvaret, har precis köpt in sju nya skolflygplan för 2 miljarder kronor från tyska Grob Aircraft. I priset ingår även nya simulatorer, annan utrustning, drift av planen under tre år och rätt att köpa fler plan." SVD.se Sju stycken känns utan att vara insatt som väldigt få plan, är det för att de enbart ska ersätta delar av den roll som SK60 fyller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted May 5, 2021 Report Share Posted May 5, 2021 3 minutes ago, Kilo3 said: Sju stycken känns utan att vara insatt som väldigt få plan, är det för att de enbart ska ersätta delar av den roll som SK60 fyller? Tyckte också sju flygmaskiner lät klent, men det ingår i.o.f. också flera simulatorer och en option på anskaffning av fler flygmaskiner senare. Men ja, SK40 ska bara ersätta SK60 i den grundläggande flygutbildningen. JAS 39D kommer få fylla rollen som avancerat skolflygplan fram till att ännu ett nytt skolflygplan för den avancerade flygutbildningen anskaffas runt 2030. FMV.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted May 6, 2021 Report Share Posted May 6, 2021 (edited) On 5/5/2021 at 2:38 PM, Pärmtroll said: Då tycks det vara officiellt. Tyska Grob Aircraft får leverera nya SK-40 i form av Grob 120TP. "FMV, som köper in materiel till det svenska försvaret, har precis köpt in sju nya skolflygplan för 2 miljarder kronor från tyska Grob Aircraft. I priset ingår även nya simulatorer, annan utrustning, drift av planen under tre år och rätt att köpa fler plan." SVD.se Två miljarder? För hela sju flygplan.......? Två miljarder? Visst, det ingår säkert supportavtal, reservdelar och utbildning m.m. Och simulatorn ger nog inte Grob bort helt gratis. Skulle väl inte förvåna om den kostar 300 miljoner bara den, eller nåt sånt? Men ändå? Två miljarder för sju flygplan. Men det är väl vad det kostar? Jag är så gammal att jag öht förvånas över väldigt lite nu för tiden, men är det bara jag som tycker att styckpriset/flygmaskin ändå låter väl högt? Låter som ett bra val av flygplan dock. Edited May 6, 2021 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted May 7, 2021 Report Share Posted May 7, 2021 16 hours ago, Rauta said: Två miljarder? För hela sju flygplan.......? Två miljarder? Visst, det ingår säkert supportavtal, reservdelar och utbildning m.m. Och simulatorn ger nog inte Grob bort helt gratis. Skulle väl inte förvåna om den kostar 300 miljoner bara den, eller nåt sånt? Men ändå? Två miljarder för sju flygplan. Men det är väl vad det kostar? Jag är så gammal att jag öht förvånas över väldigt lite nu för tiden, men är det bara jag som tycker att styckpriset/flygmaskin ändå låter väl högt? Låter som ett bra val av flygplan dock. Från FMV.se De delar som kommer att ingå i kontraktet är: -Flygplan -Flygsäkerhetsmateriel (hjälmar, mask, flytväst, fallskärm med mera) -Simulatorer -CBT (Computer Based Training) -Underhåll av flygplan (driftfärdiga flygplan på linjen samt tungt underhåll) -Underhåll av simulatorer Visst är det tillsynes mycket pengar, men summan blir lite mer rimlig när man läser ovanstående. Det är alltså i praktiken ett komplett flygutbildningssystem med all kringutrustning, och inkluderar också allt underhåll de första tre åren. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 3, 2021 Report Share Posted August 3, 2021 https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/08/nytt-militart-flygutbildningssystem/ Nytt militärt flygutbildningssystem Det har länge funnits ett behov av ett nytt skolflygplan, ett så kallat Basic Trainer Aircraft, för utbildning av flygvapnets piloter. I mars 2020 fattade regeringen ett mycket efterlängtat beslut om att låta flygvapnet anskaffa ett nytt skolflygplan. När Försvarets materielverks upphandlingsprocess blev klar i början av maj 2021 kunde det nya skolflygplanet GROB G120TP presenteras. Typbeteckningen i Försvarsmakten beslutades bli SK 40. Flygvapnet kommer att ta emot det nya flygutbildningssystemet i början av 2023. Inledningsvis kommer sju skolflygplan och en simulator att levereras och det finns en option på ytterligare leveranser från det tyska företaget Grob Aircraft SE. – Att flygvapnet valde skolflygplanet GROB G120TP beror på flera faktorer. Planet är väl beprövat och testat och används i dag för flygutbildning av flera länder, säger major Michael Rosenqvist, ansvarig för flygutbildningsfrågor vid Flygstaben och projektledare för SK 40. Kravbilden på ett modernt skolflygplan med bra tillgänglighet uppfylls till hög grad av GROB G120TP. Det är ett modernt och driftsäkert flygplan med det allra senaste av instrumentering och med mycket hög prestanda avseende hastighet och flyghöjd för ett flygplan i sin klass. – En annan viktig anledning till att valet föll på GROB G120TP är att skolflygplanen är konfigurerat så att elev och lärare sitter bredvid varandra i planet, så kallat side by side. Det är helt överlägset att den möjligheten finns när eleverna påbörjar sin flygutbildning, säger Michael Rosenqvist. DET MILITÄRA FLYGUTBILDNINGSSYSTEMET, MFUS Efter avslutad värnplikt och genomförda pilottester med godkänt resultat påbörjas pilotutbildningen. Under de två första åren läser eleven de teoretiska grunderna som krävs för att bli officer och därefter påbörjas flygutbildningen. Under det första årets Grundläggande flygutbildning (GFU) får eleven lära sig att starta och landa, navigera, flyga i formation med andra flygplan samt att flyga enbart med hjälp av flygplanets instrument, utan att titta ut på omgivningen. Eleven lär sig också avancerad flygning med loopingar, rollar och andra manövrar, både med enskilt flygplan och i formation med andra flygplan. Utbildningen genomförs i dag med SK 60, men 2024 kommer den att ersättas av SK 40. Efter genomförd GFU tar eleven officersexamen och anställs inom flygvapnet. Det andra årets Grundläggande taktiska flygutbildning (GTU), genomför eleven som anställd inom flygvapnet. Här får eleven grundläggande grunder inom stridsflyg vilket bland annat innebär anfall mot markmål och luftstrid. Under GTU lär sig eleven också att flyga för att få ut maximal uteffekt av flygplanet i enlighet med det militära regelverket. Det andra årets utbildning genomförs i dag med SK 60, men från 2026 kommer den att ersättas med Jas 39D Gripen, som då kommer att användas som avancerat skolflygplan. Under tredje årets flygutbildning koncentreras studierna kring flygplanet Jas 39 Gripen. Anpassningar och utveckling av utbildningen kommer att ske från 2027. Detta för att möta införandet av SK 40 och Jas 39D Gripen för GFU och GTU. Därefter placeras eleven vid en av flygvapnets flottiljer: Skaraborgs flygflottilj, Blekinge flygflottilj, eller Norrbottens flygflottilj och fortsätter med grundläggande flygslagsutbildning. Eleven fördjupar sina kunskaper inom jakt, attack och spaning. Efter cirka två år är eleven redo att ingå i ett insatsförband. Teoriutbildningne för SK 40:s avancerade flygutbildningssystem är helt datorbaserat. En anpassning av flygutbildningen kommer att ske eftersom SK 40 medger utbildning med fler utbildningsverktyg än vad som i dag är möjligt. Simulatorn kommer att används före flygning i flygplanet men också efter den verkliga flygningen för att kunna träna ytterligare på de moment som eleven vill eller behöver förbättra. Simulatorerna gör att eleverna kan träna flygning med mycket hög realism. – Den avancerade simulatorn kommer i princip att kunna överta hela utbildningen i instrumentflygning från flygplanet samt vissa delar av andra utbildningsmoment, säger Michael Rosenqvist. Om flygplanet SK 40, Grob G 120TP: https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120TP 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 Hmmm.... "[21FMV7006] Request for Information for Advanced Trainer Aircraft (ATA) System" Nu letas det ATA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted January 21, 2022 Report Share Posted January 21, 2022 Saab kommer att vinna upphandlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 17 Report Share Posted March 17 Flygskolan har påbörjat typinflygningen på SK40 Flygvapnets nya skolflygplan SK 40 med den civila benämningen GROB 120TP har lämnat planeringsfasen. De tre första svenska flygplanen levereras till Malmen och den 3 april sker den officiella ceremonin och mottagandet i Flygvapnet. Personal från Flygskolan har varit i tillverkaren GROB:s fabrik i Mindelheim i Tyskland och genomfört en teknisk kurs, simulatorinstruktörskurs, simulatoringenjörskurs och CBT-kurs (computer based training). https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2023/03/16/9786/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 4 Report Share Posted April 4 3 april 2023. Citat: "Under en ceremoni i Linköping tog flygvapenchefen emot det nya skolflygplanet SK 40. Personal från Flygskolan, införandegruppen, har redan avslutat typinflygningen på SK 40. Inflygningen har genomförts i anslutning till tillverkaren GROB:s fabrik i Mindelheim, Tyskland. Under hösten kommer resterande flyglärare att genomföra inflygningen på SK 40. De första stridspiloteleverna som utbildas på SK 40 börjar i augusti nästa år. Avvecklingen av SK 60 innebär också att den nuvarande flygutbildningen görs om och från januari 2024 kommer delar av utbildningen att genomföras i Italien. Stridspilotelever kommer då att utbildas på Galatina flygbas utanför Lecce samt Decimomannu flygbas på Sardinien. Utbildningen genomförs av italienska flygvapnet med stöd av svenska flyglärare. Eftersom planet används under grundläggande flygutbildningen i Flygvapnet så har det av flygsäkerhetsskäl fått en tydlig orange färg." Min kommentar: Kanske det första hajgapet på ett svenskt flygvapenplan? Undra hur länge det hajgapet får sitta där? https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/04/nytt-skolflygplan-till-flygvapnet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfpack Posted April 4 Report Share Posted April 4 2 hours ago, vikingman said: 3 april 2023. Citat: "Under en ceremoni i Linköping tog flygvapenchefen emot det nya skolflygplanet SK 40. Personal från Flygskolan, införandegruppen, har redan avslutat typinflygningen på SK 40. Inflygningen har genomförts i anslutning till tillverkaren GROB:s fabrik i Mindelheim, Tyskland. Under hösten kommer resterande flyglärare att genomföra inflygningen på SK 40. De första stridspiloteleverna som utbildas på SK 40 börjar i augusti nästa år. Avvecklingen av SK 60 innebär också att den nuvarande flygutbildningen görs om och från januari 2024 kommer delar av utbildningen att genomföras i Italien. Stridspilotelever kommer då att utbildas på Galatina flygbas utanför Lecce samt Decimomannu flygbas på Sardinien. Utbildningen genomförs av italienska flygvapnet med stöd av svenska flyglärare. Eftersom planet används under grundläggande flygutbildningen i Flygvapnet så har det av flygsäkerhetsskäl fått en tydlig orange färg." Min kommentar: Kanske det första hajgapet på ett svenskt flygvapenplan? Undra hur länge det hajgapet får sitta där? https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/04/nytt-skolflygplan-till-flygvapnet/ Hade gärna sett de i den gula färgen som SK50 dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 14 Report Share Posted April 14 Införandet av det nya skolflygplanet avbryts pga. arbetsmiljöproblem. Flygskolan kommer inte heller att delta på flygdagen på Malmen. Införandet av SK40 stoppas - arbetsmiljöproblem på flygskolan /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted May 1 Report Share Posted May 1 On 4/4/2023 at 2:11 PM, Wolfpack said: Hade gärna sett de i den gula färgen som SK50 dock. Jag vill se gammaldags Viggen målning på dem. Och bort med den vederstyggliga ”hajmunnen”! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts