-
Similar Content
-
By madman
SAAB har fått beställning angående radar etc. till två OPV 90 som LURSSEN ska bygga åt Bulgarien, med leverans 2025-2026.
De erbjuder redan olika lösningar på beväpning som även skulle passa Sverige med dess olika alternativ.
Den verkar vara en skaplig lösning för ett multiroll fartyg.
OPV 90 - Lürssen Defence | Lürssen Shipyard - german quality-shipbuilding (luerssen-defence.com)
-
By justus
(Det finns en tidigare tråd "Vad ska ersätta Sk60?", men jag tänkte det passar med
en ny tråd nu när det blivit skarpt läge)
.
Nu är FMVs upphandling av nytt skolflygplan till Flygvapnet igång.
Man ska ersätta gamla SAAB 105 med turboprop-plan utrustade med
glass cockpits med stora bildskärmar och kraftfulla simuleringsdatorer.
Planen ska i luften kunna simulera vapenanvändning, radar och luftstrid.
Detta i en cockpit som liknar moderna stridsfygplans cockpit.
- Simulering blir flygburen! -
Dessutom ingår markstationerade flygsimulatorer.
.
Major Michael Rosenqvist har berättat om FVs nya MFUS (Militärt Flygutbildningssystem)
på flera möten inom SFF. Turboprop-planen ska användas i både GFU och GTU.
Den följande avancerade utbildningen blir i två-sitsiga JAS 39D Gripen.
.
Några tänkbara moderna trainer-flyglan är Pilatus PC-21, T-6C Texan II, Embraer Super Tucano A-29
- från resp. Schweiz, USA, Brasilien.
.
Jag har gjort en webbsida med lite fakta och bilder på dessa plan och deras cockpits,
samt tips om hur du Du själv kan testa dessa i flygsimulatorer FSX, P3D, X-Plane.
http://www.justus2.se/flyg/simulator/sim_trainer/sim_trainer_1sv.htm
.
Det är kraftfulla plan med toppfart 600-700 km/h, max flygvikt 3000-5000 kg, g-belastning +7g till -3g.
Redan i en PC-simulator märker man att man måste lära sig att i hög fart
hantera komplicerade system med många bildskärmar och massor av knappar.
.
OBS Företaget IRIS Simulations har lagt ut sina modeller för FSX av
bl.a. Pilatus och Texan II helt gratis på Internet, fram till 1 juni 2020.
- Generellt så reas ju allt för FSX ut nu, inför lanseringen av Microsofts nya Flight Simulator 2020.
.
Själv gillar jag XP11-modellen av Embraer Super Tucano från BFDG,
och har gjort addons för vapenhantering och bättre funktioner i cockpit för EFIS, MFD, UHCP.
Det gäller att lära sig alla nya förkortningar!
.
Länkar finns på min webbplats:
http://www.justus2.se/flyg
.
Hälsningar Bo Justusson, Stockolm
-
By Maskirovka
Snubblade över en ganska intressant artikel;
SA to fly Erieye?
Bättre reklam än så här kan väl knappast SAAB få
Blev förresten förvånad att detta fina system saknade en egen tråd.
Erieye på Wiki
-
By Eyeless_Camper
Jag har en liten fråga här om Saab 21Rs vapenkapsel. Jag har läst på många olika källor både att den skall vara 8x 13.2mm M/39 akan och att det skulle vara 8x 7.9mm ksp m/22F.
Vad hade den eller hade den 2 olika kapslar en med 13.2mm och en med 7.9mm eller?
-
By Sebastian C
Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
-
Recommended Posts