Jump to content

Recommended Posts

Kort fråga men används standard siktet med vanliga NVG's eller används något annat sikte och isåfall vilket?

Som vanligt handlar det för mig om att fixa fram 3d modeller.. så internationell betäckning skadar aldrig.

Edited by henke
Titel och taggar

Liiite hal is här, jag har inte systemet i min kasun ;)

Till Psg99B skall det vara Simrad KDN som nyttjas tillsammans med befintligt sikte, fästet mellan kikare och KDN är från Spuhr.

Har tyvärr ingen koll på om KDN externt är modifierad från standard.

• 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Theo Brorsson
      Tjenare!

Var och mönstrade den 16/3 och 17/3 och blev preliminärt inskriven som Skyttesoldat/Skarpskytt i Karlskoga. Som jag förstår så är det 20:e Hemvärnsbataljonen /Sannahedsbataljon som ligger i Karlskoga, hade ingen aning om att man kunde göra GMU inom hemvärnet. Blir denna utbildningen annorlunda på något sätt från en skyttesoldat i själva Armén? Kommer jag kunna ta anställning inom försvaret efter jag gjort klart GMU eller behöver jag senare söka in till en ny grundutbildning?

Är det någon här som legat i just Karlskoga? Har försökt hitta info om stället men hittar nästan ingenting om utbildningsplatsen. Ifall det är någon som har gjort denna utbildningen har ni några roliga minnen? Något man kan se fram emot? 
    • By nojman
      Min äldsta grabb på gymnasiet har en magister som påstår att han träffar en snusdosa på 1km regelbundet. Magistern påstår att han är nån typ av insats/reservare, vad vet jag? Lite oklart vilken bössa/tjänst.

Bakgrund: När jag gjorde lumpen 88-89 så fanns det inte någonting med den precisionen.Vi som avverkade PEK-boken lite snabbt fick använda kikarsikte till AK-4:an tills alla andra var ikapp. Men den noggrannheten på 1km? Har inte örnkoll på försvaret alla bössor. Så är det möjligt att han talar sanning? Eller är det som jag misstänker?

nojman
    • By Vildmannen
      Clintans nya rulle verkar lovande.
      Svenskt premiärdatum okänt.

http://www.imdb.com/title/tt2179136/
    • By Cedar
      Hur ofta gör man vapenvård på PSG90 inom försvaret? Och vilka kemikalier använder man?

I SoldR Mtrl Vapen PSG90 så hänvisas man till att enbart använda CLP(som inte är kopparlösande) till piprengörningen, både vid daglig tillsyn och vid särskild tillsyn. Detta överaskar mig eftersom man då inte rengör pipan från koppar/mantelrester som upplevs som ett stort problem inom det civila. Dessa kopparrester påstås leda till dålig precision och höga tryck med möjliga haverier som följd.

FMV har släppt en instruktionsbok 7,62MM PSG 90B /T där man rengör pipan med både CLP och en kopparlösare i spray/skumform i blå burk(Break Free, Boar Cleaning Foam - 3), . Skummet ska verka en tid och sedan torkas ur tillsammans med kopparrester som lösts upp.

Vilken av dessa två följer man inom FM? Och hur ofta använder man kopparlösaren?
    • By Adam Wilhelm
      "Försvaret använder automatgevär 90 (AG90) för ammunitionsröjning och materielförstöring. På senare tid har dock systemet drabbats av upprepade driftstörningar som inte går att åtgärda. En ny version, AG90C, har därför tagits fram för att ersätta det gamla systemet."

Blivande instruktörer på AG90C övar på markstridsskolan.

Länk: Mil.se
  • Create New...