dominera123 Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Var i rätt god form förut då jag brukade träna väldigt ofta, mycket pga min motivation till GMU. Har dock inte tränat på ett helt år pga diverse saker och därför kan man lugnt säga att jag är otränad både vad gäller styrka och kondition. Var lite skeptisk till om jag verkligen skulle tacka ja till utbildningen, funderade på att tacka nej och träna upp mig för en framtida omgång. Men jag är snart 20 och vill inte vänta längre med GMU, har ju kommit in och vill verkligen göra detta. Därför undrar jag nu om mitt beslut kanske var felaktigt? Hur är den fysiska träning man utsätts för? Förstår att det är en sorts upptrappning där man ökar belastning successivt men var sätts ribban? Springa milen första veckan? Ska göra GMU som markstrid/soldat Har ju sett en hel del bilder på facebook från regementen och bekanta som gjort GMU där man ser väldigt många (till synes) otränade personer. Men skenet kan ju givetvis bedra och därför undrar jag hur hård själva utbildningen är. Fick 6 på cykel och 5 i styrka i samma skick som jag är i nu. Själv skulle jag säga att jag är väldigt otränad, men klarade iaf testerna. Så hur hårt är GMU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Allt är relativt, men för dig tror jag inte att det blir några problem, du klarar mer än du tror och med den vetskapen är det bara att kötta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Du får väll börja springa nu då? 2-3km 3 gånger i veckan med 6min-tempo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dominera123 Posted August 6, 2013 Author Report Share Posted August 6, 2013 Du får väll börja springa nu då? 2-3km 3 gånger i veckan med 6min-tempo. Jo det skulle jag kunna göra, men det kommer nog bara hjälpa lite grann. I övrigt så är kondition min starka sida, har väldigt lätt att träna upp den. Styrka är jag däremot rätt värdelös i (om jag nu inte regelbundet underhåller den som jag gjorde förut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moriCeltic Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Hur långt är det kvar, tills du rycker in? Kan säga så här, lägg den lediga tiden på att träna, för det kommer göra det hela lite lättare.. men samtidigt så bör du klara av det med dem resultaten. För allt handlar inte bara om styrka och kondition, utan om att vara smart och göra det som dem säger till er och inte fippla för mycket och samtidigt ha ett starkt psyke. För utan psyke ger man upp för lätt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 (edited) En bra fysik minskar risken att man går sönder. Det handlar minst lika mycket om att genomföra utbildningen utan skador, som att orka med de fysiska utmaningarna man ställs inför. Som smeghead säger; börja springa nu. All utveckling i positiv tangent är av nytta. Edited August 6, 2013 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Under samma tid som det tog dig att fundera ut, formulera och skriva det här inlägget så hade du gott och väl hunnit träna något. Vare sig det gäller styrka eller kondition. Gör något åt det helt enkelt, för du rycker väl inte in imorgon? Dåså, på med träningskläderna och ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Väldigt mycket snack om psyke här. Visst klarar man sig väldigt långt på bara psyke igenom en värnplikt på drygt ett år. Dock om man vill vara anställd soldat i några så måste man träna rätt om man vill vara hel under och efter anställning. "Man kan aldrig ta igen ett förlorat träningspass" @ dominera123 Bättre att du hinner göra lite än inget alls. Som många andra säger om jag skulle lägga tid på något så är det just att röra på benen. Ut och spring lågintensivt längre sträckor för att vänja leder, ben och senor för belastning. Kör mage, rygg och bålstabilitet för att slippa ryggskador. Om du vill träna lite mer så kör marklyft på gymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dominera123 Posted August 7, 2013 Author Report Share Posted August 7, 2013 Hur långt är det kvar, tills du rycker in?! Den 19:e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Hur långt är det kvar, tills du rycker in?! Den 19:e Då hinner du iallafall med några träningspass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbadawg Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Ut och träna, gör de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts