Jump to content

Hörselkrav

Guest Desktopwarrior

Recommended Posts

Guest Desktopwarrior

Hej,

Jag ville fråga om hörselnedsättning. Jag har en hörsel nedsättning på drygt 25-26db på vänster öra i frekvensen 6000 , och 20 db på höger öra. Kommer det att sumpa mina chanser om jag söker till GMU?

• 3 weeks later...

Hörselkravet är 100%

Citerat från försvarsmaktens gmu-facebooksida.

"Med hänsyn till säkerheten måste de som söker till GMU klara hörseltestet som görs. Inga undantag kan göras oavsett hur nära eller långt ifrån en person är gränsen."

Tyvärr.

Macko96, viss hörselnedsättning kan man ha. Jag har en mindre hörselnedsättning på båda öronen efter att ha varit öronbarn osv när jag var yngre, högre öra sämre än vänster.

Jag är inte döv, men hör inte vissa toner. Jag kan inte exakta siffrorna för hur mycket nedsättning man får ha, det finns det säkert andra som kan svara på.

Besättningen var inget jag kände till innan mönstring, och när jag ryckte in fick jag till mig att om jag haft något sämre hörsel hade jag blivit hemskickad.

Men visat, jag gjorde ju värnplikt och inte GMU.

Snuffel, där ser man! Det är annat än vad jag har fått höra men jag har ju ej mönstrat. Hoppas att det är så i och med att jag aldrig har gjort något slags test på hörseln, vet jag ej om jag har 100% eller om det är 90%-ig hörsel.

Inom det civila flyget ska man ha fullgod hörsel, men det innebär inte felfri hörsel. Jag antar att det FM staller krav på är fullgod hörsel.

Jag antar att vid mönstring så bedöms hörselprovet på samma sätt som vid flygmedicinsk undersökning, det vill saga att du får inte lov att ha en dämpning av hörsel större än ett visst gränsvärde vid en viss frekvens. Uppfyller du den normen anses du ha fullgod hörsel, även om du kan ha nedsättning mot felfri hörsel.

Som liten slutknorr kan man nog saga att om de skulle ställa krav på felfri hörsel så kommer de snart att få problem. Dels pågrund av att felfri hörsel är personbaserat (finns en viss variant mellan hur mycket personer hör sedan födslen) men också för att manga har små nedsättningar idag på grund av det allmänna broker av hörlurar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...