A B Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 (edited) Gjorde en slags kort-gmu för lite mer än ett år sedan. Där utbildades vi på Ak5 c enligt programmet "skjuter-ak" vilket enligt instruktören ersatt PEK-skytte. Övar skytte genom hemvärnet, (Ak4) och har letat runt efter någon form av övningsbok för att se vilka övningar det nya systemet innefattar. Finns det någon lista eller bok upplagd på internet? Visst minns jag vissa av övningarna men vi utbildades bara till första eller andra "nivån", sköt inga övningar med krav på skjutfält utan bara de betygssivande övningar som gick att genomföra på bana. (Bett mod flytta tråden.) Edited October 17, 2013 by henke Titel och taggar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtGarm Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Jag tror du menar SkjutR AK (SkjutReglemente AutomatKarbin)Sök på SkjutR här på "forat" så kommer du hitta massor om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NIMROD Posted August 6, 2013 Report Share Posted August 6, 2013 Prata med ditt HV befäl, han eller hon har tillgång till SkjutR. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Nja... Det är inte säker att alla HV befäl har tillgång till "nya" SkjutR Ak rent generellt - för att få hålla övningar krävs att man är utbildad på Skjut R Ak. AB - Vad är syftet med att du efterfrågar reglementet? Vill du läsa på vad som ingår i de olika delarna eller skall du skjuta själv alt. med trupp? Min åsikt (är godkänd instruktör Skjut Ra Ak och pistol) är att det är svårt att läsa och förstå övningar om man inte har en instruktör som leder eller själv genomfört brukarutbildningen - hela paketet tar ca 40 h att genomföra. Dessutom får du inte genomföra skjutning om du inte är godkänd instruktör för Skjut R Ak - självklart kan man fuska men om något inträffar så ligger man pyrt till... Kontakta din utbildningsgrupp för att se om det finns möjlighet att du kan bli utbildad till Skjut R instruktör. Ett annat alternativ är Försvarsutbildarna - de har också instruktörskurser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Jag kan tänka mig att ta en titt på reglementet av den enkla anledningen att jag inte är säker på att de instruktörer som bedriver skjutningar till fullo förstått vad som står däri... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted August 7, 2013 Report Share Posted August 7, 2013 Menar ni den instruktörsutbildningen som funnits i alla fall tre år nu? (Om inte mer) Jag tror varenda kotte jag haft som instruktör de senaste 3 åren haft den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A B Posted August 8, 2013 Author Report Share Posted August 8, 2013 Ok, tack för svar.Syftet var kunskap. Våra skjutövningar i hemvärnet (med utbildad instruktör) liknar ofta PEK-övningar som utgjorde med lungt precitionsskytte och få "extramoment" (vändning, magasinsbyte osv). Detta eftersom många skyttar bara kommer på ett fåtal skjutningar och nivån måste anpassas efter dem. Därför övar jag själv med en airsoft-bössa, svårt att öva millimeterprecision men jag känner att jag blir bättre på att fippla med magasin osv (trots att det inte är exakt samma konstruktion på plastbössan som på järnspettet ak4). Vet inte om det faktiskt är SkjutR AK, det var skytteinstruktören på mitt utbildningsförband som sa att något som uttalas "skjuterak" hade ersatt PEK-skytte, så jag litar på vad som sagts här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted August 8, 2013 Report Share Posted August 8, 2013 Vet inte om det faktiskt är SkjutR AK, det var skytteinstruktören på mitt utbildningsförband som sa att något som uttalas "skjuterak" hade ersatt PEK-skytte, så jag litar på vad som sagts här. Säg SkjutR AK med betonat R en gång så tror jag gåtan är närmare sin lösning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts