Jump to content

Smart fiende överraskade?

Recommended Posts

Inte särskilt förvånande egentligen.

FV har sänkt förmågan avseende markförsvar jämfört med Basbat 85.

Vore intressant om man fick höra tidsperspektiv på det här.

Det är ju skillnad på att snabbt innästla och genomföra ett par eldöverfall för att genast urnästla och att innästla och genomföra spaning/eldöverfall under en längre tid.

Hur många var de?

Såg på en nyhetssändning från SR02 förut när några danska hundpatruller skulle leta reda på några "fientliga" soldater som enligt uppgift skulle finnas i ute skogarna. Det enda de hittade var spåren efter en tvättbjörn :D De var minst sagt snopna då de trodde det skulle vara en lätt match för dem att hitta "fi" :P I sista scenen hörde man en röst som sa att det hade funnits soldater från det svenska "Kustjägarkompaniet" i hundpatrullernas närområde... I och med att det inte fanns några KJ med i den övningen (iaf inte vpl) men däremot K4-jägare så antar jag att det också handlade om K4-jägare B)

spejarna_i_taten.jpg

Edited by Max

Guest matte

Bah!

Skulle inte lägga allt för stor vikt vid artikeln. Med erfarenhet från dylika övningar vet jag att Blågul styr hela händelseförloppet.

Bla: exakt när b-styrkan ska börja verka i området, en ungefärlig framryckningsväg. Samtidigt som en annan blågul står i A-styrkans stab och ritar av kartor var A-styrkan är placerad.

Allt är mao planerat i förväg.

>>Matte

Självklart är det ofta så, men vi måste komma ihåg att en B-styrkas uppgift är att öva a-styrkan.

Detta betyder att den skall styras så att bästa möjliga utbildningsresultat skapas för A-styrkan.

Visst är det trevligt, och också utbildande, att ha helt relistiska övningar, men det bästa resultat

erhålls oftast genom att just blå-gul styr B-styrkan. Därför är det inte alltid lyckat att ha två förband

som båda, i strikt mening, övar mot varandra. FJS inästlar flygbas... Fbj försvarar. Om inte Fbj hittar FJS så var ju FJS djävligt bra, men hade inte Fbj lärt sig mer på att faktiskt hitta och genomföra hela sin uppgift. Man kan ju resonera som så här, FJS har inte upptäckts under det senaste dygnet, då har de löst sin uppgift, låt oss nu då styra in Fbj till dem så att nya erfarenheter kan fås.

Lite som forumet faktiskt, ett helt fritt forum kanske vore trevligt, men blå-gul styr för att uppnå bästa möjliga resultat i förhållande till givna målramar, i detta fall General Svensk.

GMY

Guest matte

Jamen!

Håller med dig. Visst fungerar det så. Att träna A-styrkan. Men i artikeln beskrivs det som om B-styrkan pga skicklighet lyckades undkomma A-styrkan.

Visst det kanske var så, men jag har mycket svårt att tro det.

Förmodligen handlade det om att låta klargöringstroppen bli utsatt för ett eldöverfall - alltså träna A-styrkan.

Har själv varit med om att hitta våra kartor med opplatser, tvp mm i händerna på blågul efter avslutat moment.

Vi är tyvärr dåliga på att vara konsekvensneutrala i FM därför blir övningarna aldrig speciellt tillämpade.

Övningen syftade till att öva Flygbasbat 04 och var till stora delar helt tillämpad !

Vid något tillfälle förvarnades A-styrka!

Tydligt är att Flygbasbat behöver mer sensorer (aktiva och passiva) samt fasta bevakningsanläggningar!

Tydligt är att Flygbasbat behöver mer sensorer (aktiva och passiva) samt fasta bevakningsanläggningar!

Fasta bevakningsanläggningar rimmar ju lite illa med den rörlighet som Basbat 04 ska ha. Vad är det för aktiva sensorer du tänker på?

NDR, var du med på FVÖ-03? 8-/ Skulle inte du eller någon annan kunna kommentera artikeln på FV hemsida eller för den delen berätta lite om era realistiska spaningsuppdrag? :/ Gör det själva är ni snälla, annars ger jag er min version och den är inte lika entusiastisk som er eller den otroligt kompetente webmaster som skrev artikeln...

Att de inte har hjälm beror på att man hör sämre vid spaning då, anledning till att de inte har fältmössa (vilket de reglementsenligt kanske skulle ha/ alt. ha för att inte synas så bra) skulle jag tippa beror på antingen att det blåser (har varit med om att det "viner" från mössan) eller att de vill svalka sig.

Man kan ju också fråga sig varför de har jägarbågen på under spaning

Blev lite fundersam själv på detta, varför har dom bågen och flaggan på?

Det är ju inte precis dom mest naturliga färgerna och dessutom så sticker ju just det gula ut som en färgad person på ett KKK-möte (tackar Fk. K. för den liknelsen). 8-/

När det gäller huvudbonaden så är det nog som d97pa skriver i sitt inlägg, värme alt. ett vinande ljud runt skallen på grund av blåst.

Edited by mace

Man kan ju också fråga sig varför de har jägarbågen på under spaning

Blev lite fundersam själv på detta, varför har dom bågen och flaggan på?

Det är ju inte precis dom mest naturliga färgerna och dessutom så sticker ju just det gula ut som en färgad person på ett KKK-möte (tackar Fk. K. för den liknelsen). 8-/

Man kan självklart tejpa över eller kleta maskeringsfärg på märkena men hur bra syns de egentligen på håll? Dessutom är det en fredstida övning. De flesta förband har bra mycket mer iögonfallande märken, skulle dessa sitta kvar om det var skarpt? Hoppas inte.

Beroende på hur seriös övningen var kanske jag skulle maskerat det om jag varit med, men det är högst tveksamt. Det finns så mycket annat som är lättare att upptäcka, konturer t ex.

Bilden är inte från övningen, det är inte helt omöjligt att se att den är iscensatt!

Det vore kul att höra hur flygförbanden uppfattade striden och hurvida övningen var givande?.

Att nämmnas bör att det skedde ett flertal sammanstöter mellan A och B sidan!

Det var framför allt vid rörlig spaning!

Angående webmaster så tillhör han FV.

Om det han skrev återspeglade hela övningen, vet jag inte!

Det jag vet är att K4 är mycket nöjd att ha övat mot en full flygbasbat, och att ett flertal slutsatser dragits!

Angående sensorer så finns det flertal som är framtagna av civila och miltära företag.

Min personliga uppfattning är att fastasensorer med b.la IR-kapacitet skulle försvåra nämnvärt för en fiende!

Ett fientligt förband skall inte kunna nå in i ett basområde med en pluton!

Angående sensorer så finns det flertal som är framtagna av civila och miltära företag.

Min personliga uppfattning är att fastasensorer med b.la IR-kapacitet skulle försvåra nämnvärt för en fiende!

Jag skulle fortfarande vilja veta vad det finns för aktiva sensorer. Med IR-kapacitet, menar du någon typ av värmekameror?

Japp!

Det finns "värmekameror" som täcker stora områden och kan styras eller manövreras per automatik, dessa har en räckvidd över 1000m.

Det finns sensorer som reagerar på ljud och vibration!

Sök på internet så hittar du med all säkerhet ett flertal firmor som säljer!

Dock så är ju bästa sensorn hunden och därefter människan!

Öva mot hund är mycket givnade och ofta uttröttande = lite sömn!

Det skulle fortfarande vara mkt intressant att få en mer utförlig redogörelse för övningen från både A- och B-sidan. Dessutom önskas rapport från de förband som övade i Hagshult, kanske främst fbj-plutons vedermödor, borde väl finnas folk som kan fylla dessa luckor.

Det skulle fortfarande vara mkt intressant att få en mer utförlig redogörelse för övningen från både A- och B-sidan. Dessutom önskas rapport från de förband som övade i Hagshult, kanske främst fbj-plutons vedermödor, borde väl finnas folk som kan fylla dessa luckor.

Ja jag håller med. Det skulle vara mkt givane för oss på A-sidan att veta hur fi upplevde oss under övningen. Någon gentleman här måste väl ha varit Bstyrka åt oss på Hagshult...

Själv var jag på hagshult som bevakningssoldat och jobbade i fyra sexmannagrupper från tisdag till sönda´ morgon i åttatimmars pass (vila, inpassering, beredskap/vedklyvare/eldvakt/whatever, bevakning, vila osv...)

På söndagen så grupperade bevplut från F17 med, då togs vila och beredskapspassen bort och fler bevakningsområden/inpasseringar infördes, t.ex. ett stridspar stod i 2h medan de två andra sov osv och så såg det ut tills hemfärden på onsdag morgon. Detta gjorde att all tidsuppfattning försvann men jag tror att det var på söndagkväll som b-styrkan hade "skjutit" (eller om planet hade störtat på annat sätt) ner ett plan och jagade piloten, flygbassäk satte efter och av misstag så drog sig b-styrkan (k4-jägare)tillbaka till vår inpassering vid basen och eldstrid utbröt. Sju pers nedkämpades. Själv så stod jag vid inpasseringen där fi väntades att komma först, blev laddad till tusen när det låg hur många som helst fbsäksoldater i eldställningar i varenda dike och grop, men tji fick jag.

Innan vi kom ner till övningen så var det bestämt att vi bara skulle vara skarp bevakning/insats (vilket givetvis blev helt tvärtom) så våra befäl hade inte med sig sina ak5:or ner utan skarpa glock istället. Så under eldstriden så slängde sig vår löjtnant som råkade va där ner i skydd vid vägen (trång passage) samtidigt som det kommer körandes med en minibuss som stannar och säger fisförnämt "Ursäkta er, skulle ni kunna flytta på er, vi har jaspiloter här" :blink: (de var på väg ut från inpasseringen alltså)

Ang FBJ så grupperade de ~300 meter ifrån oss så vi pratade en del med dem. De hade hittat fi alldeles för tidigt, tre prickskyttar låg 15m ifrån en byggnad där terrorister befann sig, tror det var hemvärnsmän. Så efter 1½ dygn där nere fick de övningsstopp och höll sig i förläggningen. Sedan så gjorde de 24 timmars patrullering med bil! :huh: innan de begav sig till färila på lördagen.

En prickskytt rapporterade att han bevittnade ett par som idkade oralsex ute i skogen på en stig också. :o

obs, kan ha fel på dagarna, och allt annat också för den delen :D

Edited by 1228

En av våra patruller fick i uppgift att lägga en egen patrullsträcka, vilket de gjorde. Ungefär mitt på denna får hunden en vindmarkering och vindar in B-styrkans knäppetältsförläggning där posten har somnat...... :huh::o:blink: Kanske inte deras mest lyckade moment men de gäckade oss trots allt några gånger före och efter det......

Jag kan med 100% säkerhet säga att FVÖ:n inte var tillämpad utan till största del styrd av Övningsledningen dvs Blågul!

Har inte haft möjlighet att skriva fören nu. Kom hem från F4 för runt en timme sedan.

Först av allt vill jag dementera MATTES påstående om att FVÖ03 inte var tillämpad.

Det var den.

Det första anfallet som besrivs i artikeln spårade s dessa jägare och dom hadde redan varit i strid med

Säk förbandet på F4 och utan blågul i striden så sprang som vidare.

Men vad vill ni veta? Kommer att försöka svara så gott jag kan...

Måste bara säga en sak till Fu E FBJ radiosisiplin var urusel. Rapoterade i X-Y... Var 200m och vart ssläna låg...

MEn annars jobbarde dom bra men inne i närområdet vilket förvånade mig väldigt mycket. Det e inte så vi har fått

lära oss att FBJ agerar.

Mvh Hf Säveskog !a plut FBS F4

Edited by Orka

Det hela var en mycket bra övning synd bara att FBJ ock K4 anlände först på lör - sön nångång.. på vårat område så lyckades vi mycket bra nedkämpade X antal jägere och hade endast 1 egen förlust ..

men man tycker ju att Blågul inte alltid behöver döma ut folk tycker att det kan räcka med lite sunt förnuft ibland

tex min grupp hade grupperat ssl vid ljusnan efter ca 2 timmar kommer 4 - 6 jägare traskandes vi öppnar eld med 1 Kulspruta 90 1 ak 1 akb på ca 20 meter kspen tömmer :huh: 2 kasseter och ak5orna 3 mag var innnan dom enns har hunnit dragit sig ur 20 meter i öppen teräng utan vi får jaga ikapp dom 2-3 ggr innan dom "dör" deras fänrik skulle ochså börja slåss med en us - skytt för att vi hade tagit en fånge och det fick vi inte :blink: men som sagt en mycket rolig och lärorik övning

Guest matte

För sensorer: www.exensor.com

För det andra: K4 var inte B-styrka på Hagshult, det sköttes av andra.

(Orka mfl)

För det tredje. EN FLYGVAPENÖVNING ELLER VILKEN J...A ÖVNING SOM HELST STYRS ALLTID AV EN ÖVNINGSLEDNING / BLÅGUL.

Tyvärr är det så. Hur konsekvensneutralt eller tillämpat vi än skulle vilja köra. Blågul styr och det enda som blir tillämpat på en sådan övning är skarpa skador, punkteringar eller flygplan som går sönder. Dvs händelser som inte är moment, tyvärr tyvärr.

Å andra sidan skulle blågul inte finnas med och inga momentkort vara planerade hur kul skulle det bli då? Att en övning inte är 100% tillämpad innebär inte att man tar stoltheten och dugligheten från ett förband som varit med på övningen.