Jeremin Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Lång historia kort, det fanns 20 platser på GMU Markstrid Ing2, jag kommer in som nr 18 vilket ger mig en plats... DOCK har det skett lite omplanering och högkvarteret får för sig att ändra lite... nu är det bara 10 platser och jag står som nr 8 i reserv... Jag sökte till en GMU som lovade 20 platser och nu går jag miste om min plats utan att ens ha blivit förvarnad. Finns det något jag kan göra eller är det bara att svälja det hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Varför har de ändrat? Misstänker att det inte sitter en snubbe på HKV och spexar till det lite och halverar antalet platser på eget bevåg innan vederbörande går på semester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Hör snabbt av dig till telenr du blev informerad om och kolla om dom kan omplacera dig till ett förband med vakanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 Det enda svaret jag har fått om förändringen är från Ing2 som säger att det inte var deras beslut utan det kom högre ifrån... Har varit i kontakt med b.la. rekryteringsmyndigheten som förklarade att de enda med vakanser var GMU HV i Boden, något som inte direkt tilltalar mig Är det bäst att ringa och jaga en vakans var dag eller är det lämpligare att ringa någon gång i veckan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 (edited) Det är ingen skillnad mellan inriktning HV eller inriktning Delta Force på GMU. De är exakt likadana, oavsett vad folk säger. Edited July 15, 2013 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Helt rätt Hajjper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 Att GMUn är identisk vet jag, det är vad som händer efter genomförd GMU som skiljer sig. Hade varit kul med lite förtur på någon GSS/K eller GSS/T tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Du har inte förtur på platser bara för att du gör GMU på det förbandet. Efter avslutad GMU söker du jobb , precis som till vilket jobb som helst. Om du ska bli GSS/T så måste du gå en Befattningsutbildning på 6 månader och hur det kommer att gå till är ännu Inte fastslaget. I 19 har en GMU nu i sommar som är direkt kopplad mot GSS/T där dom ha en befattningsutb direkt efter avslutad GMU. Är runt 250 GMU som kan söka runt 190 platser. Vi har många som gjort GMU på GMU HV som utan problem fått anställning som GSS/K. Allt handlar om vitsord betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 (edited) På så vis Så har jag inte fått det förklarat för mig Så efter genomförd GMU med godkända betyg, är det fritt för mig att söka vart än det finns lediga tjänster oavsett var jag gör GMU? Edited July 15, 2013 by Jeremin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Ja, det enda som är gränssättande är att du kan inte söka tjänster som har en högre skattning än den du fick när du mönstrade på TRM, ex du kan ha skattning A men ändå göra GMU på ex ett förband som endast kräver skattning B. Men inte tvärt om med anställning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 Ursäkta nu hänger jag inte med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Blev flummigt. När du var på TRM så fick du en skattning , dom gick på dina testresultat. Dom avgör ju vad du kan söka. För att bli jägare så måste du få skattning A tex. Har inte alla nivåer i huvudet just nu( pappaledig sen v 7) men om du ex är en skattning B så kan du söka Tjänster som kräver skattning B, du kan naturligtvis söka tjänster som kräver lägre skattning MEN du kan inte söka Tjänster som kräver högre skattning ex Jägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 Ok nu är jag med på noterna Är den begränsningen något större hinder i allmänhet och det hindrar mig inte att så småningom söka in på OP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Som det är nu så måste man göra GMU omgång 1 för att vara kvalificerad att söka SOU el OP. Detta för att hinna KMU osv innan skolan börjar i Aug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremin Posted July 15, 2013 Author Report Share Posted July 15, 2013 (edited) Är det inte annars möjligt att genomföra GMU nu och arbeta de 9 månaderna inom någon befattning och sedan söka vidare nästa möjliga tillfälle? Edited July 15, 2013 by Jeremin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Det vet jag ärligt inte till 100%. Men som jag tolkat det så går det inte. Men ring HRC och fråga. Det finns en ASOU dvs en anpassad SOU utb men den kräver 36 månaders anställning först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Tyvärr är det halvt om halvt kaos i rekryteringen till SOU/OP/whatever. Jag vet riktigt vad problemet är, men kontentan är att som jockster säger, ring HRC, förhoppningsvis vet de för dagen vilken väg man måste gå. Det finns en hel del GSS/K av de som genomfört GMU med HV inriktning på Gotland, även ett par SOU. Så någon förtur till förband är ren bullshit. Och faktiskt synd att vissa förband försöker hävda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted July 15, 2013 Report Share Posted July 15, 2013 Det är ingen skillnad mellan inriktning HV eller inriktning Delta Force på GMU. De är exakt likadana, oavsett vad folk säger. Det ska inte vara det, men det ÄR det. Vissa förband ställer högre fysiska krav på sina rekryter och har därför mer träning och ett högre tempo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 Klart att det är högre kravprofiler på vissa förband. Så var det ju när det var VPL också . Bättre fysisk status på rekryterna medger högre utb tempo m.m DOCK är det ingen skillnad i innehållet. Det enda som ger handlingsfrihet är vad man gör på Individuella veckan samt vissa delar i Aldrig ge upp. Annars är varje Projekt detaljuppstyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbadawg Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 När min omgång tog anställning nu i april efter genomförd GMU så fick vi en garanterad plats på det förbandet som vi var antagna mot genom rektryteringsmyndigheten, men det var även fritt fram att söka andra förband som anställde samtidigt på andra regementen efter deras genomförda GMU kullar. Sen har man hela provanställningen (6mån) på sig att sätta respektive fyskrav som finns på de olika förbanden.HV utbildningen ska inte skilja sig, vi hade tex en HV-pluton där några tog GSS/K anställning efter GMUn på Livbataljon. De hade dock betydligt kortare arbetsdagar under GMUn, men det har nog också med befälen att göra i vissa fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 När min omgång tog anställning nu i april efter genomförd GMU så fick vi en garanterad plats på det förbandet som vi var antagna mot genom rektryteringsmyndigheten, men det var även fritt fram att söka andra förband som anställde samtidigt på andra regementen efter deras genomförda GMU kullar. Sen har man hela provanställningen (6mån) på sig att sätta respektive fyskrav som finns på de olika förbanden. HV utbildningen ska inte skilja sig, vi hade tex en HV-pluton där några tog GSS/K anställning efter GMUn på Livbataljon. De hade dock betydligt kortare arbetsdagar under GMUn, men det har nog också med befälen att göra i vissa fall. Ja el så planerade dom veckorna bättre Betänk att dom gjorde exakt samma saker som er för annars skulle dom ej blivit godkända . Allt handlar om effektivitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 Vad jag fått höra (bl.a. från en rekryterare på Amf1) är att GMU på ett förband ger högre chans att komma in på just det förbandet samt att GMU-Hv inte ger behörighet till en GSS/K-tjänst. Stämmer detta eller ej (ange gärna din källa)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbadawg Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 @Jockster: Jo jag menade inte att vi gjorde fler grejer, skillnaden på arbetsdagar var väl tex att våra befäl gärna exercisade oss till 9 på kvällen medan HV den kvällen slutade vid middag. Inom ramen för GMU's kursplan så genomförde samtliga plutoner de moment som krävs för att bli godkänd.@weekendwarrior: Efter avslutad GMU så kan du söka GSS/K anställning, oavsett vart du gjort din utbildning. Jag gjorde min GMU på livgardet nu i år och vi hade folk som sökte och fick anställning i flottan, folk som gjorde GMU mot HV fick GSS/K tjänster på livbataljon och folk som var antagna mot livbat sökte till markstrid etc. Vill du ha en garanterad plats på tex ett markstridförband, sök till GMU på det förbandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 16, 2013 Report Share Posted July 16, 2013 @Barbadawg, jag var ironisk. Jag jobbar själv som instr på ett GMU Kompani då vet exakt att det finns befäl som gärna vill både smita tidigt samt öva lite extra " medans detvfinns tid över" @ Weekendwarrior, som ovan skriver så stämmer det INTE. MEN du måste ha uppfyllt dom fyskraven som krävs på det förbandet där du söker anställning på TRM( när du mönstrar) Jag har rekryter som gjorde GMU på en HV plut som idag har tagit anställning på allt från Beriden Högvakt, KJ, Pansarskytte, Logistik till Jägare på AJB. Sen är det ju så att om du gör GMU på ex AMF 1 så har du stor chans att få anställning eftersom tanken med GMU är att sen söka anställning när du muckat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted July 17, 2013 Report Share Posted July 17, 2013 Alla utbildningsorter (tyvärr) krigar mot varandra, eftersom det råder brist på rekryter så slirar gärna vissa förbands yrkesinformatörer/rekryterare. Regeringen har fastställt i detalj hur GMU skall se ut nationellt. Det finns extremt lite utrymme för lokala avvikelser. På TRM blir du placerad i fack efter förmåga, klarar du jägare, men vill göra GMU på Gotland så är det absolut inga problem att bli anställd AJB om du har goda vitsord. Källa: Verkligheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 17, 2013 Report Share Posted July 17, 2013 Helt rätt Hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted July 19, 2013 Report Share Posted July 19, 2013 Det som tidigare hette HV-GSU (eller GSU-HV, vad man nu känner för), som inte ger en möjlighet att söka anställning som GSS/K eller T.Det var innan man införde GMU. Gör alltså skillnad på Hemvärns-GMU och Hemvärns-GSU.Jag har också fått intrycket av att man har något större chanser att få anställning på det förband man gjort sin GMU vid, men absolut ingenting som liknar en garanti eller något slags förturssystem.Jockster, jag är nyfiken på hur du känner att det funkar där ute, det här med "vanlig" GMU kontra HV-GMU. Jag vet att innehållet är detsamma även om kraven för intagning inte är det, men hur ser befäl i allmänhet på det? Gör man skillnad på en soldat som gjort en vanlig GMU och en som har gjort Hemvärns-GMU? Jag vet hur det borde vara, och om det fungerar bra på ditt förband så är det bara bra, men jag undrar hur du upplever att det fungerar på förbanden i allmänhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 19, 2013 Report Share Posted July 19, 2013 Till att börja med så vet jag om folk som har gjort GSU HV som idag har anställning som GSS/K. På IBSS plut Amf1 bl.a. Den stora skillnaden på en GMU Hv kontra GMU mot GSS/K är oftast att den fysiska statusen pendlar från folk med Jägarstatus 10.4 samt 300 poäng till Hv kraven som är 8.5 på beep samt 125 poäng på multitestet. Sen så har jag en hel del rekryter som sökt och fått anställning som GSS/K på allt från IBSS till AJB så att det jag vet och vad mina kollegor tycker är att det är ingen skillnad på GMU Hv vs GMU för GSS/K/T. Det handlar om inställning och personlighet helt enkelt. Om sanningen ska fram så är FM så desperat efter folk så dom tar alla samt den stora arbetslösheten gör att många tyvärr skippar Hv . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prix Posted July 22, 2013 Report Share Posted July 22, 2013 Jag gör just nu GMU på I19. Vi är "tänkta" att rekryteras till 1922. mekaniserade livkompaniet på 3e pansarskytte - vilket är GSS/T, vilket betyder att vi faktiskt har "förtur". Vi är alltså garanterade de platserna så länge vi har genomfört GMU med godkänt betyg och minst lämplig som vitsord. Söker de folk från andra förband så går alltså VI före i turordningen. Däremot är det inte ett måste att söka till just dit. Jag har t.ex. sökt K-tjänster i första hand, men har 1922 som en backup då jag vet att jag har en garanterad plats där. Så det har visst en viss betydelse var du rycker in, men det är inte avgörande för din framtid. Vakanser finns alltid, det är bara att hålla utkik och det är absolut inte omöjligt att söka sig till annat förband och annan befattning. Det är tyvärr så mycket avhopp vid nästan varje inriktning under GMU som gör att det ändå öppnas upp platser åt "utomstående". Var inte orolig, det går att söka det man vill oavsett om du gör med inriktning mot HV, K- eller T. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 22, 2013 Report Share Posted July 22, 2013 Prix : Ni gör en GMU som är riktad mot just GSS/T, ni är ett försöksprojekt i FM . Därför så har ni förtur till 1922 Komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts