Cinnes Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Skillnad mellan AG90 och AG90 B efterfrågas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 (edited) Kortare pipa på AG90B, den används av jägarförband. AG90 används till minröjning Edit: Mer information från www.SoldF.com "Ag 90 finns i Försvarsmakten i två versioner, Ag 90 och Ag 90B. Ag 90(A) är ämnad främst för ammunitionsröjning, medan Ag 90B används av jägarförband för framför allt materielförstöring på långa avstånd. Skillnaden är att Ag 90B har en patron mindre i magasinet samt att den har något kortare pipa. Vapnet är konstruerat för att kunna bekämpa mål på avstånd ända upp till 2000 m. " "Användningsområden Förband som har detta vapen är bl.a. Norrlandsjägarna K4, Kustjägarna och Amröjare. Man kan förutom att beskjuta trupp och lätta pansarfordon använda Ag 90 till att skjuta sönder minor på håll. I USA används även vapnet för att beskjuta enskilda soldater på långt håll, men det är inte något uttalat mål inom Försvarsmakten." Edited May 14, 2003 by Vakten_F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Bertil har 10-skottsmagasin, Adam har 11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 (edited) Ett skott mindre i magasinet också, 11 i "Adam" och 10 i Bertil. --edit-- Fanken, brukar säga att 2:a plats är första förlorare. Nu var jag ju 3:a!!! Kan tillägga också jag vet att på SWEDEC så står det 2 st Bertil så jag vet inte om det är någon vidare koll på vilka som är Bertil bössorna och sålunda ska till jägarna --edit-- EOD Edited May 14, 2003 by EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 (edited) Fanken, brukar säga att 2:a plats är första förlorare. Nu var jag ju 3:a!!! Jaa! Jag vann!! :P Edited May 14, 2003 by Vakten_F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 (edited) inte för att vara elak lr så men man måste vara lite trög när man frågar någonting sånt här! vi är på SoldF.com! vad står på htttp://www.SoldF.com/ag90 kan tros? Fast om man inte är nöjd med den infon och undrar mer så kan man ju fråga. Men nu var frågan stäld så så att vederbörande inte hade en aning. Edited May 14, 2003 by Elfgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Appappapp Elfgren! Nu ska vi inte vara såna, vederbörande kanske i ett svagt ögonblick inte tänkte på att det stod på SoldF.com? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 men hela SoldF.com går ju ut på att skriva om vapen och fordon!! Det är väll lika självklart om inte mer självklart att man kollar på www.SoldF.com innnan man skapar ett inlägg som att man söker efter tidigare trådar. Det är snabbt en blågul framme om man inte sökt ordentligt men om man frågar något som står på sidan så gör det inget. Lite konstigt . Tycker inte även blågul att detta är konstigt?. Bara en liten fundering Elfgren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Jodå det har du helt rätt i! Men för min del så är det inte hela världen att nån gör en tråd för mycket, det är ju så andra diskussioner ofta kommer igång, som den här t.ex! Detta innebär dock inte att man ska skita i att söka och leta lite innan man frågar nåt, lite puts & studs ska vi ju ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Fick lust att leka messerscmidt AG90B skall tydligen ha en annan bult någonstans på vapnet. Hur den skiljer sig har jag ingen aning om har bara sett ett AG90B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Funkar inte ett mag från "Adam versionen" till "Bertil versionen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Bra fråga det borde ju inte skilja nått i själva mekanismen mm på vapnena så det verkar konstigt om det inte gick att sätta A magen i B bössan, nån som verkligen har prövat eller vet mer? Anledningen tror jag till varför AG90B har tioskottsmag är att vapnet skall vara smidigare i strid ett lite längre mag påverkar ju ens förmåga att skjuta uppåt med några grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Funkar inte ett mag från "Adam versionen" till "Bertil versionen" Japp, det gör det. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu E Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Några frågor: vad är poängen med den automatiska funktionen? Borde inte ett vapen med manuell omladdning vara mer tillförlitligt? Vad är den mekaniska/praktiska eldhastigheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted May 18, 2003 Report Share Posted May 18, 2003 den automatiska omladdningen tar ju upp rekylen en aning och eftersom det är en ganska kraftig ammo typ som den anväder så tror jag kanske inte att en renodlad "bolt-action" eller repeter-funktion skulle bli så populär hos trupperna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 19, 2003 Report Share Posted May 19, 2003 Några frågor: vad är poängen med den automatiska funktionen? Borde inte ett vapen med manuell omladdning vara mer tillförlitligt? Vad är den mekaniska/praktiska eldhastigheten? Håller i viss mån med Fu E, Jag skulle faktiskt gärna byta en AG:en mot något 12,7 repetergevär just p.g.a. tillförlitligheten. Samtidigt, som amröjare så kan det gå åt både ett och två magasin när man skjuter och då är det "smidigt" med halvautomatiska vapen, så rätt verktyg till rätt jobb. Man rensar inte rum med en prickskyttegevär 90 och man bekämpar inte punktmål på 1 km med hagelbössa... EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts