Jump to content

AG 90

Cinnes

Recommended Posts

Kortare pipa på AG90B, den används av jägarförband. AG90 används till minröjning

Edit: Mer information från www.SoldF.com

"Ag 90 finns i Försvarsmakten i två versioner, Ag 90 och Ag 90B. Ag 90(A) är ämnad främst för ammunitionsröjning, medan Ag 90B används av jägarförband för framför allt materielförstöring på långa avstånd.

Skillnaden är att Ag 90B har en patron mindre i magasinet samt att den har något kortare pipa. Vapnet är konstruerat för att kunna bekämpa mål på avstånd ända upp till 2000 m. "

"Användningsområden

Förband som har detta vapen är bl.a. Norrlandsjägarna K4, Kustjägarna och Amröjare. Man kan förutom att beskjuta trupp och lätta pansarfordon använda Ag 90 till att skjuta sönder minor på håll. I USA används även vapnet för att beskjuta enskilda soldater på långt håll, men det är inte något uttalat mål inom Försvarsmakten."

Edited by Vakten_F4

Ett skott mindre i magasinet också, 11 i "Adam" och 10 i Bertil.

--edit--

Fanken, brukar säga att 2:a plats är första förlorare. Nu var jag ju 3:a!!!

Kan tillägga också jag vet att på SWEDEC så står det 2 st Bertil så jag vet inte om det är någon vidare koll på vilka som är Bertil bössorna och sålunda ska till jägarna

--edit--

EOD

Edited by EOD

inte för att vara elak lr så men man måste vara lite trög när man frågar någonting sånt här!

vi är på SoldF.com! vad står på htttp://www.SoldF.com/ag90 kan tros?

Fast om man inte är nöjd med den infon och undrar mer så kan man ju fråga. Men nu var frågan stäld så så att vederbörande inte hade en aning.

Edited by Elfgren

men hela SoldF.com går ju ut på att skriva om vapen och fordon!! Det är väll lika självklart om inte mer självklart att man kollar på www.SoldF.com innnan man skapar ett inlägg som att man söker efter tidigare trådar. Det är snabbt en blågul framme om man inte sökt ordentligt men om man frågar något som står på sidan så gör det inget. Lite konstigt :banana . Tycker inte även blågul att detta är konstigt?. Bara en liten fundering

Elfgren

Jodå det har du helt rätt i!

Men för min del så är det inte hela världen att nån gör en tråd för mycket, det är ju så andra diskussioner ofta kommer igång, som den här t.ex! :banana

Detta innebär dock inte att man ska skita i att söka och leta lite innan man frågar nåt, lite puts & studs ska vi ju ha!

Bra fråga det borde ju inte skilja nått i själva mekanismen mm på vapnena så det verkar konstigt om det inte gick att sätta A magen i B bössan, nån som verkligen har prövat eller vet mer?

Anledningen tror jag till varför AG90B har tioskottsmag är att vapnet skall vara smidigare i strid ett lite längre mag påverkar ju ens förmåga att skjuta uppåt med några grader.

den automatiska omladdningen tar ju upp rekylen en aning och eftersom det är en ganska kraftig ammo typ som den anväder så tror jag kanske inte att en renodlad "bolt-action" eller repeter-funktion skulle bli så populär hos trupperna...

Några frågor: vad är poängen med den automatiska funktionen? Borde inte ett vapen med manuell omladdning vara mer tillförlitligt? Vad är den mekaniska/praktiska eldhastigheten?

Håller i viss mån med Fu E, Jag skulle faktiskt gärna byta en AG:en mot något 12,7 repetergevär just p.g.a. tillförlitligheten. Samtidigt, som amröjare så kan det gå åt både ett och två magasin när man skjuter och då är det "smidigt" med halvautomatiska vapen, så rätt verktyg till rätt jobb.

Man rensar inte rum med en prickskyttegevär 90 och man bekämpar inte punktmål på 1 km med hagelbössa...

EOD