Jump to content

Recommended Posts

Jag har en T-anställning på P4 i Skövde och skall på grpc-utbildning nu i September för psk. Det vi har i år är 3 veckor sammanlagt, i Mars hade vi en provanställnings vecka. Vi fysade två pass och resten utav vecka var repetition på vapnen, allt från basic till skjutning. Riktigt rolig vecka, bra officerare och i lön fick jag 8.600 kr. I September blir det nya fys-krav, vi skall ha 300 poäng på mutitestet och 11.30 på fälttestet, för anställning hade vi 175 poäng och 8.8 på beep testet, inga hårda krav direkt, hade själv 390 multi och 10.6 på beep. Det som är sagt om mission är att detta är ett krigsförband som sätts ihop, inte ett förband för att sätta upp check-points i Afghanistan. Så i dagsläget så är det inte aktuellt för oss kan jag tänka mig tråkigt nog.

Personligen ser jag ingen anledning till att inte söka, är man sugen på att få dra på sig grön-kläderna igen så är det bara att söka och funkar det inte så är det ju bara att sägs upp sig, rätt lätt faktiskt. :) Lycka till!! :)

Edited by Bengtsson
  • Like 1

*snip*

Det som är sagt om mission är att detta är ett krigsförband som sätts ihop, inte ett förband för att sätta upp check-points i Afghanistan. Så i dagsläget så är det inte aktuellt för oss kan jag tänka mig tråkigt nog.

*snip*

Krigsförband är en organisatorisk term. Det avser ett krigsorganiserat förband till skillnad mot till exempel utbildningskompanier (som är organiserade för utbildning och där personalen i händelse av konflikt återgår till krigsförbanden). Termen krigsförband innebär inte att man INTE genomför internationell tjänst eller för den delen vaktar camp eller upprättar checkpoints. De senaste årens insatser i Affe har till del lösts av krigsförband och själva idén med den nya försvarsmakten är att krigsförband eller delar av ska svara för de internationella insatserna. Här finns det i vissa fall även plats för GSS/T.

FM är indelat i en Basorganisation (stödfunktioner, skolor, mm) och Insatsorganisation. Insatsorganisationen består av krigsförband och hemvärn.

• Like 1

Jag har en T-anställning på P4 i Skövde och skall på grpc-utbildning nu i September för psk. Det vi har i år är 3 veckor sammanlagt, i Mars hade vi en provanställnings vecka. Vi fysade två pass och resten utav vecka var repetition på vapnen, allt från basic till skjutning. Riktigt rolig vecka, bra officerare och i lön fick jag 8.600 kr. I September blir det nya fys-krav, vi skall ha 300 poäng på mutitestet och 11.30 på fälttestet, för anställning hade vi 175 poäng och 8.8 på beep testet, inga hårda krav direkt, hade själv 390 multi och 10.6 på beep. Det som är sagt om mission är att detta är ett krigsförband som sätts ihop, inte ett förband för att sätta upp check-points i Afghanistan. Så i dagsläget så är det inte aktuellt för oss kan jag tänka mig tråkigt nog.

Personligen ser jag ingen anledning till att inte söka, är man sugen på att få dra på sig grön-kläderna igen så är det bara att söka och funkar det inte så är det ju bara att sägs upp sig, rätt lätt faktiskt. :) Lycka till!! :)

Låter ju inte alls tokigt.

Hur är det med boende? Får man bo på logement eller är det egen bostad som vilket jobb som helst?

Det som har "ingått" för oss är, fria resor till och från regementet(om jag inte minns fel)Wolfman vet säkert mer om den biten, tilldelade logementen, fri mat, kläder och utrustning. Ungefär som att göra vpl igen fast en kortare version. :)

• 2 weeks later...

Slänger in två nya frågor. Är det någon som känner till vad lönen ligger på för en sjukskötersketjänst som GSS/T? Tror ni det är möjligt att förhandla bort månadslönen för att ersättas av en dagersättning baserad på exempelvis månadslön/21 eller 22?

Slänger in två nya frågor. Är det någon som känner till vad lönen ligger på för en sjukskötersketjänst som GSS/T? Tror ni det är möjligt att förhandla bort månadslönen för att ersättas av en dagersättning baserad på exempelvis månadslön/21 eller 22?

Lönen lär vara en soldatlön modell högre. Strax över 21 kanske ?

Är tämligen övertygad att du inte kan förhandla bort . Men å andra sidan : hur desperat är firman ?

Jag håller med jockster. Lönen beror lite på vilket förband och befattning det rör sig om då alla sjukskötersketjänster inte är likadana.

Förhandla... Du, det är FM det handlar om!

/K

Har lite frågor om GSS/T:

- Hur ser åldersfördelningen ut generellt på GSS/T personal? Skulle jag som 32-åring sticka ut?

- Om man har kassa / mediokra vitsord från värnplikten (gsu = 10/5/5, befattning = 10/6/6). Är det lika bra att strunta i att söka eller tas det hänsyn till andra faktorer vid ansökan? Antag att jag tex kan styrka nuvarande god fysisk kondition genom peka på antal sprungna marathon / halvarathon / lidingölopp etc de senaste 12 månaderna, jag har universitetsexamen, jobbar heltid på välkänt företag etc.

• 1 month later...